2017. 09. 22. péntek
Móric
: 310 Ft   : 258 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Ki győz a légitársaságok között?

JETfly  |  2004. 12. 14., 15:09

A légiközlekedési ágazat lendületes növekedése ellenére még az idén télen számos diszkont légitársaság a csőd veszélyével kell hogy szembenézzen. Az emelkedő kerozin árak és az folyamatosan csökkenő jegyárak egyre fokozzák a kiszorítósdi versenyt a levegőben - mutat a müncheni Mercer Management Consulting tanulmánya az európai légiközlekedési ágazatról.

Nyertesként az ír Ryanair és az easyJet kerülhet ki a versenyből. A fokozódó verseny azonban nem csak a diszkont társaságokra, hanem egyes nemzeti légitársaságokra és regionális társaságokra is komoly veszélyt jelent. A kíméletlen küzdelem legutolsó áldozatai a német V-Bird, az olasz Volare és a lengyel Air Polonia - írja a Mercer. A diszkont társaságok minden várakozást meghaladó mértékben növekedtek az elmúlt években. 2000-ben még tizenkét társaság uralta a diszkont piacot, 2004-ben pedig már 54-en osztoztak a teljes európai légiforgalom 19 százalékán. A számítások szerint 2010-ben már minden harmadik jegyet diszkont társaság járatára állítanak majd ki. Ez leginkább az olyan charter társaságokat, mint az Air Berlin, a Germania, a Hapag Lloyd vagy a Condor helyezi nyomás alá. A verseny kihívása alól azonban nem mentesülnek az olyan nagy hagyományos hálózati társaságok mint a Lufthansa, Air France/KLM és British Airways, amelyek a költségek szigorú szem előtt tartásával a minőségi szolgáltatások terén kell, hogy felvegyék a versenyt. A kisebb európai társaságok viszont csak a nagyok árnyékában, azok együttműködő partnereként élhetik túl a gyilkos versenyt. Vagy elszigetelt piaci szegmenseket kell kiszolgálniuk, vagy nagy forgalmi csomópontok beszállítóiként kell funkcionálniuk. Többségük vagy a függetlenségét veszíti el, vagy el is tűnik a piacról. Az IATA nemzetközi légiközlekedési szövetség számításai szerint a légitársaságok az idén együttesen ötmilliárd dollár (3,8 milliárd euró) veszteséget szenvednek el. 2001 szeptember 11-e óta felhalmozott veszteségük ezzel 25 milliárd dollárra duzzad. Az azóta eltelt idő alatt csak kevés társaság volt képes tartósan nyereséggel működni, ezek is többségében diszkont társaságok voltak. A hagyományos légitársasági modell válsága és a diszkont működési modell látványos sikere láttán gombamód szaporodásnak indultak a diszkont légitársaságok világszerte. Az éles verseny azonban azóta már az együtt az európai diszkont piac felét uraló Ryanair és az easyJet számára is húsba vágó. Mindezidáig nyereségesen üzemelhettek lépéselőnyük és piaci modelljük, a szükségtelen szolgáltatások mellőzése konzekvens alkalmazásának köszönhetően. A verseny azonban már a piacvezetők áraiban is 20 százalékos csökkenést idézett elő 2000 óta. A Ryanair kiváló költségstruktúrával dolgozik. A Mercer szerint még 40 eurós átlagos jegyárral is képes 20 százalékos üzemi eredmény kulcsot produkálni. Az átlagos egy férőhelyre eső költség ezzel szemben 80-90 euró körül van még akkor is, ha ezeket 29-19, vagy akár 9 euróért adják is el. "Ez hosszú ideig nem mehet így tovább" - mutat rá a Mercer szakértője. 2010-it az ágazat három-négy diszkont társaságra tisztul le. A viszonylag kisebb nemzeti légitársaságokat, - mint például az AUA, az Alitalia vagy a Swiss - az a veszély fenyegeti, hogy felőrlődnek a nagy hálózati társaságok és a diszkont társaságok által támasztott versenyben. Így járt például az ausztrál Ansett is, amelyik a domináns Qantas társasággal még állta a versenyt, de a Virgin Blue diszkonttársaság megjelenésekor kénytelen volt abbahagyni. A harminc százalék körüli világméretű többletkapacitás tükrében a kisebb társaságoknak a költségmegtakarítások mellett a túlélés érdekében üzleti stratégiájukat is át kell gondolniuk.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017-09-18 13:38:42
Oroszország és Kazahsztán szerződést írt alá további 12 Szu-30SzM beszerzéséről, nyilatkozta Vlagyimir Kozsin, az orosz elnök haditechnikai együttműködés kérdésben illetékes tanácsadója a TASZSZ orosz hírügynökségnek.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 09. 21., 09:19
A kérdés adott hát: ilyen „titkos is és misztikus, kissé utópisztikus” esetekből kiindulva vajon milyen reményeink lehetnek a Zrínyi 2026-ra vonatkozólag?
2017. 09. 20., 11:54
A hihetetlen történet 1951. november 19-én kezdődött. Ezen a szeles, barátságtalan, őszi napon szállt fel a Erdingből, Németországból egy amerikai felségjelű C-47A típusú repülőgép, amely a belgrádi amerikai nagykövetségre szállított csomagokat.
2017. 09. 20., 11:02
Megjelent a járattörlések kétheti listája. Meddig tart az egy év? O'Leary szerint nem vesztik el az utasokat, de a rivális cég erősen szívja át – a pilótáit.
2017. 09. 19., 09:29
A tervek szerint már 2018-ban megjelenhetnek az első – használt, de korszerű és megfelelő potenciállal bíró – szállító repülőgépek, amelyek hadrendbe állhatnak, 2019-től pedig újak beszerzése is megkezdődhet.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Mintegy száz modern busszal gazdagodik 2019-re a Magyar Honvédség – közölte dr. Simicskó István honvédelmi miniszter a HM CURRUS Zrt. és az IKARUS Járműtechnikai Kft. együttműködésével elkészült, CURRUS ARIES-VOLVO, Euro VI-os motorral szerelt csapatszállító busz prototípusának bemutatóján, szeptember 21-én, csütörtökön Székesfehérváron.