2017. 10. 20. péntek
Vendel
: 308 Ft   : 261 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Meglestük az orsóbajnokot

JETfly  |  2004. 08. 30., 08:18

A napokban meglestük Veres Zoltánt, hogyan készül saját orsó rekordja megdöntésére.  

Mürepülő Európa-bajnokunk idén májusban Eger felett hetven orsót teljesített orsókoszorúban. Szeptember 10-én ezt a rekordot szeretné felülmúlni.Természetesen, mint minden extra sport teljesítményre, erre is kemény edzésekkel kell készülni. Zoli is ezt teszi nap, mint nap, amikor nem valamelyik Boeing 737-essel repíti úti céljuk felé a MALÉV utasait.

Az egyik gyakorló repülés után faggattuk az orsóbajnokot.- Mennyi időd van a gyakorlásra?- Jelenleg a sürü nyári menetrend miatt sokat repülök a MALÉV járatain. A maradék kevés időben gyakorlok az eseményre. Jó lenne többet edzeni, de sajnos most ennyire futja.  Azért remélem, ez is elég lesz egy szép eredményhez.

- Az előbbi felszállások alatt láttam, már keményen gyakoroltál. Hogy megy?-Szép lassan szoktatom magam az orsókhoz, a fizikai és pszichikai terheléshez. Az első felszállásoknál tizenöt-húsz orsóval melegítettem be. Most már negyvenszer-ötvenszer fordítom meg gépemet a tengelye körül.

- Hogy érzed, sikerülni fog saját rekordodat megdönteni?-Nagyon nehéz. Az első rekordkísérlet alatt is éreztem, hogy nem egyszerü feladatot tüztem ki magam elé. A mostani gyakorlások alatt még nem sikerült elérnem, hogy az orsók számolása közben meghalljam a rádióban, az Egerben hallott büvös számot, a hetvenet. Folyamatosan dolgozom rajta és bízom benne, elég sokáig számolnak majd a jakabszállási repülőtérre kilátogatók.

- Kicsit vezesd be az olvasókat, mi a nehéz a kitüzött feladatban, milyen fizikai, pszichikai határokat kell leküzdeni az orsózó repülőgép fedélzetén?-…Először is ott a rosszullét, aztán az orsózás megkezdésekor a kabinban felejtett, és éppen röpködő tárgyak, pl. csavarhúzó, satu, tavalyi almacsutka, Topi és Bagira dedikált, régen keresett posztere, stb. összegyüjtése a kabintetőről háthelyzetben …- csak vicceltem! Komolyra fordítva az orsó-koszorú talán az egyik legnehezebb mürepülő elem, mindhárom kormány, a csürő, a magassági- és az oldalkormány folyamatos, finom mozgatását igényli, mely kormányok szerepe a forgás miatt folyamatosan cserélődik. Ennek a koordinált mozgásnak ritmusa van, amit nehéz elcsípni, és a látottakat a kéz-láb munkájával összekapcsolni. Korrigálni az apró hibákat, miközben minden pillanatban tudnom kell, hol vagyok ég és föld között és meggyőzni az egyensúly-rendszeremet, hogy a látottaknak higgyen, ne annak, amit érez, hiszen az késik. Legyőzni az ösztönömet, hogy megállítsam az embernek koránt sem természetes forgást. De legnehezebb talán, hogy orsózás közben a müszerfalra is sokszor be kell pillantanom, hogy nyomon tudjam követni a motor müködését. Kb. 20 másodpercenként nézek rá az olajnyomás-, olajhőmérséklet-, hengerfejhőmérséklet-mérő müszerekre, hiszen pontosan tudnom kell, a motor mennyire kedveli ezt a sok-orsós ötletemet. Amikor viszont vissza kinézek a horizontra, jön a „na, hol is tartottunk” nagyszerü érzése és pillanatok alatt szinkronizálni kell a látottakat a kéz-láb munkával. Emellett a földet is figyelni kell, rákorrigálni, ha el akar sodorni a szél. Közben a kb. +2G, - 2G-s folyamatos terhelés-változást is el kell viselni. De van kellemes része is! –az esti zuhany…

- Zárásként hol és mikor láthatják az érdeklődök a reméljük több mint hetven orsót?A rekordkísérlet Jakabszálláson lesz. Ha valaki szeretne orsókat számolni, remélem elég sokat, azt sok szeretettel várom a Sportrepülőtéren szeptember 10-én délelőtt 10 órakor.

- Köszönöm a rövid beszélgetést. További jó gyakorlást kívánok!

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017-10-20 15:08:26
Hónap végén ismét jön az óraátállítás, ezzel pedig kezdetét veszi a légiközlekedésben is a téli szezon. A nyári időszak után a téli menetrend is teljes: kilenc új járat és sok más fejlesztés gondoskodik arról, hogy a novembertől március végéig tartó időszakban se múljon el az utazási kedv.
2017-10-16 16:19:45
Kanada hivatalosan is kifejezte érdeklődését az ausztrál F/A-18A/B Hornetek iránt. A kanadai Királyi Légierő CF-18-ainak ideiglenes pótlására kiváló lehetőséget nyújtanának az ausztrálok használt vadászbombázói.
2017-10-13 15:34:23
Minden idők legerősebb szeptemberi utasforgalmát rögzítették a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren szeptemberben: 1 247 352 utas érkezett és indult a budapesti repülőtérről. Tavaly még a júliusi csúcsban sem volt ekkora forgalom a Budapest Airport két terminálján.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 10. 20., 16:43
A SkyMaster öv visszatért a JETfly Webáruház kínálatába! A polgári repülőgépeken használatos biztonsági övekhez hasonló, a hétköznapi viseletet feldobó öv, mely ugyanazon heveder és csat felhasználásával készült.
2017. 10. 20., 15:21
Nemrég tért vissza Németországba a Landshut névre keresztelt, D-ABCE lajstromú Boeing 737-es gép, amelyet épp negyven évvel ezelőtt kerítettek hatalmukba palesztin terroristák, és támadásukból minden idők legdrámaibb – összességében pozitív kimenetelű – túszejtő, illetve túszmentő akciója kerekedett ki.
2017. 10. 20., 10:19
Az MSz-21-es első hosszabb repülése gond nélkül megtörtént. Zsukovszkij külön új hangárral fogadja a gépet. A negyedik példány kap orosz hajtóművet.
2017. 10. 19., 09:59
A hónap végéig aláírják a szerződést a honvédség Mi–24-es harci helikoptereinek nagyjavításáról – tudtuk meg kormányzati forrásból.

  Legfrissebbek most

Az Egyesült Államok kormánya a napokban jóváhagyta Görögország azon kérését, miszerint az FMS program keretin belül F-16V verzióra modernizálná 123 darab Falconját. Az üzlet összértéke elérheti a 2,4 milliárd dollárt is.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A Mianmari Légierő a napokban átvette az első, nagyjavításon és modernizáción átesett Mi-24P típusú harci helikopterét. A most átadott példányt további 3 követi majd, melyeket már Mianmarban modernizálnak.