Veres Zoltán műrepülő Európa bajnokunk minden évben újabb és újabb érdekes programmal gazdagítja a magyar repülés szürke hétköznapjait. Most Egerbe, a Dobó térre várja a kíváncsiskodó érdeklődőket május 28-án délelőtt fél tízkor.
Milyen látványosságra számíthat, aki e pénteki délelőttjét erre a programra szánja? Egy Guinness rekord kísérletet nézhet végig. Zoli hetven orsót fog végrehajtani megszakítás nélkül, egymás után. Talán kevesen gondolják át mennyire nehéz teljesíteni ezt a tervet. Az orsó az egyik legnehezebb mürepülő elem. Ahhoz, hogy ezt a szemet-gyönyörködtető figurát végrehajtsa a repülő, a hossztengely körüli mozgástól nem térhet el fizikai erők, nyomatékok hatására. Az orsózás akkor tökéletes, ha a három kormányt, a magassági-, oldal- és csürőkormányt egyidejüleg egymással összehangoltan mozgatja a pilóta.
A rekord kísérletet tovább nehezíti az orientáció folyamatos fenntartása. Ezt az érzést otthoni körülmények között szimulálhatjuk. Szükség van hozzá egy darab tengelye körül forgatható zongoraszékre és egy segítőre. A széken ülő személyt segítője el kezdi pörgetni és kipróbálhatja, hány pörgés után nem tudja, merre van a szobában. Ha leáll, a pörgetés utáni tájékozódás sem könnyü. Hasonló élményt élnek át a balett táncosok és mükorcsolyázok. A piruett alatt nekik nagy segítség, hogy egy pontot néznek folyamatosan, de a levegőben sajnos ez sem lehetséges. Ezen segítség ellenére a balett táncosok forgási rekordja tizennégy darab, ami nagyság rendekkel kisebb a tervezett hetvennél.
A feladat helyszíne sem egyszerüsíti Veres Zoli munkáját. A sürün beépített terület feletti repülés igazi kockázata, hogy esetleges müszaki hiba esetén nehezebb a korrigálás illetve nincs lehetőség azonnali kényszerleszállás végrehajtására.A tér kis területe miatt az orsókat nem egyenes vonalban hajtja végre Veres Zoli, hanem repülő szakkifejezéssel élve, orsókoszorúkkal. Ez az elem a mürepülés egyik legnehezebb figurája, ahol egy körív mentén orsózva repül a gép. Felülről nézve egy kört ír le, miközben folyamatosan orsózik. Így a nézők nyomon tudják követni a levegőben történő eseményeket.
A fentieket olvasva sokan kérdezhetik meg, miért pont hetven orsó a kitüzött cél. 2003-ban volt a hetvenedik évfordulója a magyar avianotika egyik nagyon fontos eseményének. Bánhidi Antal és Bisits Tibor 1933-ban Gerle 13 elnevezésü saját építésü kétfedeles gépükkel körül repülték a Földközi-tengert. Zoli ezen táv újrarepülésével szeretett volna tisztelegni a példaképek előtt. Sajnos ez különböző financiális okok miatt nem jött létre. Most a tavalyi évforduló éveinek számának megfelelően, a hetven orsóval tiszteleg Veres Zoli a Gerle 13 pilótáinak.
Sok sikert!!!
Mint ahogy arról korábban már lapunkon is beszámoltunk, Dánia - az F-35-ösök érkezésével - folyamatosan vonja ki a hadrendből F-16-os vadászbombázóit, melyek értékesítését már korábban meghirdették. A lehetséges vásárló kilétét a napokban hozták nyilvánosságra.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.