2017. 10. 17. kedd
Hedvig
: 308 Ft   : 262 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

AMPLE TRAIN Kereszt-kiszolgálási gyakorlat

JETfly  |  2004. 05. 07., 21:40

KERESZT – KISZOLGÁLÁSI GYAKORLATOK /AMPLE TRAIN / Magyarország NATO csatlakozásával olyan feladatok kerültek napirendre, mint a külföldi repülőgépek fogadása hazai repülőtereken. Ez lehetőséget adott arra, hogy különböző típusú vadászgépek üzemeltetését ismerjék meg a magyar repülőtereken. Ezzel a lehetőséggel került be a NATO kereszt- kiszolgálási vér áramába a kecskeméti Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis műszaki csapata. A NATO déli és északi szárnya évente megrendezi Európa valamelyik tagországában a kereszt-kiszolgálási gyakorlatot / AMPLE TRAIN /.

Ennek lényege, hogy a gyakorlat során az egyik nemzet földi repülőmüszaki személyzete egymásik nemzet repülő személyzetével dolgozik együtt. Ez azt jelenti, hogy például egy belga F-16-os repülőgépet egy német Tornádó földi személyzet készít elő egy következő felszállásra és végzi el az indítás során szükséges procedúrákat a repülőgép pilótájának felügyelete mellett. Ennek az a célja, hogy a NATO légierő repülőterein legyenek olyan földi repülőmüszaki személyzetek, akik képesek adott esetben az azon a repülőtéren nem üzemelő más NATO repülőgép típusok kiszolgálására. Ez a NATO egyetlen olyan gyakorlata, amelynek elsődleges célja a földi kiszolgáló személyzetek gyakoroltatása, és így ez a feladat elsőbbséget élvez még a repülési feladatokkal szemben is. Természetesen a pilóták is gyakorolnak egy előre meghatározott forgatókönyv szerint.

Svéd repülőmüszaki személyzet ismerkedik az F-16-ossal

Az AMPLE TRAIN a gyakorlatban

A kiszolgálásra történő jogosultság három lépcsőben történik, melyen a müszaki állomány két-háromfős csoportokban szervezve megy keresztül. Az első lépcső az úgynevezett ’’FAM tréning’’, vagyis ismerkedés.

Magyar repülőmüszaki francia Mirage-vel ismerkedik

 Ennek keretében a müszaki állomány megismerkedik az adott típus kiszolgálásának biztonsági rendszabályaival, a repülőgépek fogadásánál és indításánál szükséges eljárásokkal, valamint az ismételt feladatra történő előkészítés során végrehajtandó munkálatokkal, mint például a repülőgépek feltöltése különböző üzemi folyadékokkal és gázokkal, valamint a végrehajtandó alapvető ellenőrzésekkel. A következő lépcső a ’’Tréning ’’, vagyis maga a gyakorlás, amikor a korábban megismert fogásokat begyakorolják egy oktató és a repülőgép saját földi személyzetének a felügyelete mellett.

Angol repülőmüszaki személyzet oktatja a belga és magyar repülőmüszaki csapatot

A harmadik lépcső, pedig a vizsga, melynek során számot kell adni arról, hogy hogyan sikerül a gyakorlatban elsajátítani a repülőgép fogadása, előkészítése és indítása során szükséges fogásokat. A sikeres vizsga eredményeként az illető jogosultságot szerez a adott ország adott típusán történő munkavégzésre. Ez a jogosultság egy évig érvényes, majd azt követően meg kell hosszabbítani, amihez elegendő egy újabb vizsgát letenni. Az érvényességi idő lejárta után azonban végig kell haladni mindhárom lépcsőn a jogosultság ismételt megszerzéséhez. A legtöbb csoport egy, esetleg két típusból szerez jogosultságot, de emellett részt vesznek két-három más típusból „FAM tréningen” is. A gyakorlat egy másik fontos feladata az új repülőgépek és kiszolgáló eszközök interoperabilitásnak kipróbálása, valamint a NATO-ban jelenleg alkalmazott eljárások továbbfejlesztése, a kölcsönös megértés, a bizalom és együttmüködés erősítése.

Francia Mirage 2000 indítási procedura gyakorlása .

A Nemzeti est

Az kereszt-kiszolgálási gyakorlatok hagyományihoz kapcsolódik az utolsónapi program a nemzeti est. Ezen a napon a gyakorlaton résztvevő nemzetek az országra jellemző ételekkel és italokkal vendégelik meg egymást.

Magyar repülőmüszaki csapat 2000-ben Korzikán

Nemzeti ételek italok tálalva

Feloldódva a gyakorlat feszültségéből

Az Ample Train gyakorlatok története

   A gyakorlat gyökerei a Hidegháborúig nyúlnak vissza, amikor a szembeálló felek tömeges légicsapások végrehajtásával képzelték el az egymás ellen vívott légiháborút. Ennek egyik forgatókönyve szerint a távolabbi nyugat-európai és tengerentúli repülőgépekről felszálló repülőgépek bevetés után az arcvonalhoz közelebb eső repülőtereken szálltak volna le, ahol azokat nem a saját személyzete készítette volna fel a következő bevetésre, vagy a visszarepülésre. Ez a doktrína ma már a múlté, de előfordulhatnak olyan szituációk, amikor egy repülőgép tervezetten, vagy valamilyen más oknál fogva (pl. időjárás romlása miatt) idegen repülőtéren kénytelen leszállni. Ilyen esetekben az ott szolgáló, az adott típusra keresztüzemeltetési jogosultsággal rendelkező müszaki személyzet képes a repülőgép fogadására, kiszolgálására és az indítás során végrehajtandó ellenőrzések elvégzésére, megspórolva azt, hogy a repülőgép saját földi személyzetének drága és hosszú utazásra keljen vállalkoznia. A gyakorlatokon szinte valamennyi NATO tagállam légiereje részt vesz. Bár Franciaország nem tagja a szövetség integrált katonai struktúrájának, mégis aktív szerepet vállal a kereszt-kiszolgálási gyakorlatokon. 1997 óta lehetőség van, hogy a NATO békepartner országai is jelen lehessenek az EXAT gyakorlatokon mint megfigyelők, 1998 óta pedig aktív résztvevők is közremüködhetnek.1996-ig az Ample Train évente került megrendezésre, majd 1997-től kezdődően évente két alkalommal szerveznek kereszt – kiszolgálási gyakorlatot.

Ample Train 2003 Kecskemét

Magyarország először 1999-ben Norvégiában vett részt ilyen gyakorlaton, akkor még csak megfigyelőként. A következőn 2000-ben Korzika szigetén Solenzara repülőbázison és 2002-ben Dániában már egy maroknyi repülőmüszaki csapat is részt vett. 2003-ban Magyarországon és Lengyelországban már a repülőmüszaki személyzet mellett MIG-29-es repülőgépek is részvettek a kereszt- kiszolgálási gyakorlaton.

Folyt.köv: Ample Train 2000 Korzika

 

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017. 10. 16., 16:19
Kanada hivatalosan is kifejezte érdeklődését az ausztrál F/A-18A/B Hornetek iránt. A kanadai Királyi Légierő CF-18-ainak ideiglenes pótlására kiváló lehetőséget nyújtanának az ausztrálok használt vadászbombázói.
2017. 10. 12., 12:54
6 darab F-22 Raptor érkezett Angliába az Egyesült Államok légierejétől, az Európai Elrettentési Kezdeményezés (European Deterrence Initiative) keretében.
2017. 10. 10., 13:26
2017. október 10-én, kedden felszállás közben szenvedett katasztrófát az Orosz Légi- és Kozmikus erők egyik Szíriában állomásozó Szu-24-ese. A repülőgép eddig tisztázatlan körülmények között a felszálláshoz történő nekifutás során szaladt le a pályáról és tört össze, néhány forrás ugyanakkor lezuhanást említ.
2017-10-13 15:34:23
Minden idők legerősebb szeptemberi utasforgalmát rögzítették a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren szeptemberben: 1 247 352 utas érkezett és indult a budapesti repülőtérről. Tavaly még a júliusi csúcsban sem volt ekkora forgalom a Budapest Airport két terminálján.
2017-10-06 09:09:06
Kevés olyan repülőgéptípus volt a világon, amely akkora hatást gyakorolt volna a világtörténelemre, mint a Boeing B–29 Superfortress.
2017-10-05 12:02:50
Személyesen Vlagyimir Putyin engedélyezte, hogy a Nemzetközi Repülőszalon (MAKSz) továbbra is az eddigi helyszínen, Zsukovszkijban kerüljön megrendezésre és ne telepítsék át a kubinkai légibázisra.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 10. 16., 12:43
Az átadás optimista légköre, és a mai bonyodalmak. A Singapore Airlines a legelső A380-asát már leállította, de még átvesz öt újat.
2017. 10. 16., 09:14
Az MH 86. Szolnok Helikopter Bázison tavaly álltak szolgálatba a légimentőktől átvett AS350B Ecureuil (Mókus) helikopterek. A májusi családi napon már átlépték az ezer repült órát és szeptember végén 1300 felett járt a két géppel teljesített óraszám.
2017. 10. 12., 13:22
Egy Kanadából Dubajba tartó civil utasszállító repülőgépet ért bombafenyegetés miatt riasztotta október 12-én, csütörtökön 11 óra 30 perc körül a Magyar Honvédség készültségi szolgálatában lévő Gripenjeit a NATO Integrált Légivezetési Központ.
2017. 10. 12., 10:59
De ehhez először le kell szerelni a 6,7 tonnás sérült hajtóművet. Grönlandon találtak lapátot és burkolatot, vajon megvan-e az esetleg eltört tárcsa is?

  Legfrissebbek most

Pár nappal a Spanyol Légierő Eurofighter Typhoon katasztrófája után újabb repülőgép zuhant le Spanyolországban, a Madrid közeli Torrejon de Ardoz légibázis mellett, ezúttal egy F/A-18 Hornet.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Egy két héttel ezelőtti New York-i sajtótájékoztatón az észak-koreai külügyminiszter azzal vádolta Donald Trump amerikai elnököt, hogy annak korábbi Twitter-bejegyzését hadüzenetként értelmezi, majd megfenyegette, hogy készek lelőni a Koreai-félszigetet megközelítő amerikai bombázókat.