2017. 09. 21. csütörtök
Máté, Mirella
: 310 Ft   : 260 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Rekordszafari

JETfly  |  2004. 02. 13., 16:47

Nem első alkalommal indulnak útra Afrikába kalandvágyó magyarok, hogy új kihívásokkal szembenézve valami olyasmire vadásszanak, ami nagyobb, gyorsabb vagy pusztán szebb, mint amit elődeik már elcsíptek. Decemberben két kecskeméti vitorlázó repülő, Tülkös János és Réti István rekordvadászatra indult Namíbiába.

Minden rekordot megdöntöttetek?

A jelenleg fennálló távolsági és sebességi közül kettő kivételével mindet a kétüléses kategóriában. Összesen 12 új nemzeti rekordot állítottunk fel, illetve döntöttünk meg 15 repülési nap alatt.

 Miért Namíbiában?

A világon jelenleg 5 helyen lehet olyan időjárási feltételeket találni, amely alkalmas nagysebességü vitorlázórepülésre. Két fő oka volt a döntésünknek, Namíbiában már 35 éve biztonságosan repülnek a Nyugat-Európai vitorlázók, és az előző szezonban már magyarok is repültek a Kalahári sivatag felett. Az Interneten is elérhető rengeteg információ az ottani időjárási feltételekről, lehetőségekről. (www.bitterwasser.com)

Milyen ott az időjárás?

Nagyon változékony, gyorsan mozgó ciklonok, nagyon jó és nagyon rossz periódusok nagyon gyorsan váltják egymást. A kiemelkedő napot sokszor repülhetetlen idő követte, de volt olyan is, hogy a délelőtti nagyon lehangoló kép (amerre a szem ellátott teljesen zárt felhőzet) délutánra teljesen megváltozott. Aznap a 100 km-es háromszög sebességi rekordját döntöttük meg. Az itthoni 2-3000 m-es felhőalapokkal szemben ott kint nemegyszer 5000 méter fölé tudtunk emelkedni, az Alföld feletti átlag 2-3 m/s-os termikekkel szemben 6-7 m-es emelésekben repültünk. A legnagyobb emelés 8.2 m/s-os volt.

Ezek szerint nem volt nehéz dolgotok?

Dehogynem. Különösen a távok elején és végén voltunk sokszor nehéz helyzetben. Jellemző módon az 1000 km-es rekord első órájában 65 kilométert tudtunk csak haladni, így utána nagyon kellett sietni, hogy a 140 km/h-ás átlagsebességet megrepüljük.

Milyen gépetek volt?

Egy német lajstromban regisztrált Schleicher ASH-25 Mi típusú szabad osztályú motoros vitorlázógépet béreltünk. Ez a gép minden teljesítményében a világ élvonalába tartozik, 26 méteres fesztávolságához 60 körüli siklószámot teljesít. Nagyon könnyen, harmonikusan vezethető gép, a nagy fesztávolság ellenére jól lehetett vele fordulni. A nagy, (800 kg) tömegét nehéz volt gyenge időben a levegőben tartani, de amikor már kiértünk a jó időbe, nagyon ment.

Terveztek-e újabb rekordvadászatot?

Nagyon szeretnénk az idén decemberben újra menni, két különböző kategóriájú együléses géppel, párban repülve, egymást segítve folytatni. Ezért most támogatókra „vadászunk”

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017. 09. 18., 13:38
Oroszország és Kazahsztán szerződést írt alá további 12 Szu-30SzM beszerzéséről, nyilatkozta Vlagyimir Kozsin, az orosz elnök haditechnikai együttműködés kérdésben illetékes tanácsadója a TASZSZ orosz hírügynökségnek.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 09. 21., 09:19
A kérdés adott hát: ilyen „titkos is és misztikus, kissé utópisztikus” esetekből kiindulva vajon milyen reményeink lehetnek a Zrínyi 2026-ra vonatkozólag?
2017. 09. 20., 11:54
A hihetetlen történet 1951. november 19-én kezdődött. Ezen a szeles, barátságtalan, őszi napon szállt fel a Erdingből, Németországból egy amerikai felségjelű C-47A típusú repülőgép, amely a belgrádi amerikai nagykövetségre szállított csomagokat.
2017. 09. 20., 11:02
Megjelent a járattörlések kétheti listája. Meddig tart az egy év? O'Leary szerint nem vesztik el az utasokat, de a rivális cég erősen szívja át – a pilótáit.
2017. 09. 19., 09:29
A tervek szerint már 2018-ban megjelenhetnek az első – használt, de korszerű és megfelelő potenciállal bíró – szállító repülőgépek, amelyek hadrendbe állhatnak, 2019-től pedig újak beszerzése is megkezdődhet.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Szeptember 20-án a Stratégiai Légiszállítási Képesség hajózóállománya befejezte történetének első olyan személyevakuálását, amelyet C-17-esének padlóberakodási eljárása alkalmazásával hajtott végre.