2017. 09. 25. hétfő
Eufrozina, Kende
: 310 Ft   : 258 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Hatvannyolc évvel ezelőtt döntötték le a „hangfalat”

JETfly  |  2015. 10. 15., 11:02

Hatvannyolc évvel ezelőtt, 1947. október 14-én lépte át Charles „Chuck” Yeager híres Bell X-1-es, „Glamorous Glennis” nevű kísérleti repülőgépével a hangsebességet. Ezzel megdőlt a hangfalként is emlegetett Mach 1 áttörhetetlenségének mítosza.

Nem akármilyen feladatra vállalkozott Charles Elwood „Chuck” Yeager, az amerikai légierő (USAF) századosa, hiszen hetven évvel ezelőtt a hangsebességet ugyanolyan misztikus köd vette körül, mint ma a fénysebességet. Ez nem véletlen, hiszen a repülés technológiai fejlettsége sokáig nem tette lehetővé az 1 Mach átlépését. Bár történtek ilyen irányú kísérletek, ezek rendre kudarccal, rosszabb esetben katasztrófával végződtek. Akadt olyan pilóta, aki légcsavaros gépével zuhanás közben akart a megfelelő sebességre gyorsulni, de mivel gépét lassabb „mozgásra” tervezték, a fellépő rezonancia miatt a géptörzs kettétört. A második világháború után már sugár és rakétahajtómüvekkel folytak a kísérletek. 

Az Egyesült Államokban a Bell repülőgépgyár mérnökei 1943-ban kezdtek foglalkozni egy nagy sebességü repülőgép megtervezésével, így született meg az MX-524 projekt. A később csak X-1-ként emlegetett XS-1-et 1945 márciusában kezdték tető alá hozni. A nem mindennapi gép a Reaction Motors Inc.-nél kifejlesztett csaknem hét kilonewton tolóerőt biztosító XLR-11 rakétahajtómüvet kapta meg, emellett a mérnökök a legjobb aerodinamikai tulajdonságok eléréséhez a Browning 50 kaliberes géppuska lőszeréhez fordultak ihletért.

A prototípussal egy évvel később kezdték el a vitorlázórepüléseket Floridában, a Pinecastle-i repülőtéren. Ezután tértek át a nagy tesztre, azaz a hangsebesség áttörésének kísérletére, ám ehhez meg kellett találni a megfelelő pilótát. Bár a Bell cégnek volt szerződtetett berepülőpilótája, az csak a korabeli viszonylatban óriási összegnek számító százötvenezer dollárért vállalta volna, hogy nekivág a kockázatos útnak. Így esett a választás végül a háborús hős Chuck Yeager-re, aki a szerényebb havi fizetés fejében elvállalta az úttörő repülést. 

Közismert tény, hogy Yeager a repülés előtt lovagolni ment repülőgépe névadójával, azaz Glenissel, a feleségével, és eközben balesetet szenvedett, emiatt pedig eltörött néhány bordája. Mivel nem akart lemaradni a páratlan lehetőségről (sérülten nem engedték volna repülni), ezért titokban tartotta a balesetet, bár indulás előtt csak egy seprünyélből eszkábált szerkezet segítségével tudta becsukni a kabintetőt. Ha a kísérlet balul sül el, biztosan nagyobb hangsúlyt kap ez az epizód, de szerencsére nem így lett. 

A nagy napon az X-1-es egy B-29-es bombázó alá rögzítve emelkedett a levegőbe, amely a megfelelő magasságban útjára bocsájtotta a szuperszonikus repülőgépet. Ezután Yeager beindította a rakétahajtómüvet, az pedig egészen 1,06 Machig, vagyis több mint ezerszáz kilométeres óránkénti sebességig gyorsította fel a gépet. Akik a földről szemlélték a repülést, ijesztő élményben volt részük – a történelem során először ők hallhatták a hangsebesség átlépését kísérő hangrobbanást. A „zajos sikert” az koronázta meg, hogy a tapasztalt pilóta komplikáció nélkül hozta le a gépet, miután elégette a maradék üzemanyagot. 

A légierő vezetése először titokban akarta tartani a sikert a hidegháborús helyzet miatt, de ez nem sikerült, így a közvélemény is tudomást szerezhetett arról, hogy a hangsebesség nem korlát többé. Yeagerből sztár lett, könyveket írtak és filmeket forgattak róla, az amerikaiak pedig hamar a szívükbe zárták a bátor pilótát, aki a repülés történetében először lépte át a hangsebességet. 

Galéria: Hatvannyolc évvel ezelőtt döntötték le a „hangfalat”

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017-09-18 13:38:42
Oroszország és Kazahsztán szerződést írt alá további 12 Szu-30SzM beszerzéséről, nyilatkozta Vlagyimir Kozsin, az orosz elnök haditechnikai együttműködés kérdésben illetékes tanácsadója a TASZSZ orosz hírügynökségnek.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 09. 22., 12:54
A Stratolaunch túlesett olyan fontos próbákon, mint az üzemanyag- és az elektromos rendszer ellenőrzése, de saját erejéből még nem gurult.
2017. 09. 21., 09:19
A kérdés adott hát: ilyen „titkos is és misztikus, kissé utópisztikus” esetekből kiindulva vajon milyen reményeink lehetnek a Zrínyi 2026-ra vonatkozólag?
2017. 09. 20., 11:54
A hihetetlen történet 1951. november 19-én kezdődött. Ezen a szeles, barátságtalan, őszi napon szállt fel a Erdingből, Németországból egy amerikai felségjelű C-47A típusú repülőgép, amely a belgrádi amerikai nagykövetségre szállított csomagokat.
2017. 09. 20., 11:02
Megjelent a járattörlések kétheti listája. Meddig tart az egy év? O'Leary szerint nem vesztik el az utasokat, de a rivális cég erősen szívja át – a pilótáit.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Mintegy száz modern busszal gazdagodik 2019-re a Magyar Honvédség – közölte dr. Simicskó István honvédelmi miniszter a HM CURRUS Zrt. és az IKARUS Járműtechnikai Kft. együttműködésével elkészült, CURRUS ARIES-VOLVO, Euro VI-os motorral szerelt csapatszállító busz prototípusának bemutatóján, szeptember 21-én, csütörtökön Székesfehérváron.