2024. 10. 03. csütörtök
Helga
: 400 Ft   : 362 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Hatvannyolc évvel ezelőtt döntötték le a „hangfalat”

JETfly  |  2015. 10. 15., 11:02

Hatvannyolc évvel ezelőtt, 1947. október 14-én lépte át Charles „Chuck” Yeager híres Bell X-1-es, „Glamorous Glennis” nevű kísérleti repülőgépével a hangsebességet. Ezzel megdőlt a hangfalként is emlegetett Mach 1 áttörhetetlenségének mítosza.

Nem akármilyen feladatra vállalkozott Charles Elwood „Chuck” Yeager, az amerikai légierő (USAF) századosa, hiszen hetven évvel ezelőtt a hangsebességet ugyanolyan misztikus köd vette körül, mint ma a fénysebességet. Ez nem véletlen, hiszen a repülés technológiai fejlettsége sokáig nem tette lehetővé az 1 Mach átlépését. Bár történtek ilyen irányú kísérletek, ezek rendre kudarccal, rosszabb esetben katasztrófával végződtek. Akadt olyan pilóta, aki légcsavaros gépével zuhanás közben akart a megfelelő sebességre gyorsulni, de mivel gépét lassabb „mozgásra” tervezték, a fellépő rezonancia miatt a géptörzs kettétört. A második világháború után már sugár és rakétahajtómüvekkel folytak a kísérletek. 

Az Egyesült Államokban a Bell repülőgépgyár mérnökei 1943-ban kezdtek foglalkozni egy nagy sebességü repülőgép megtervezésével, így született meg az MX-524 projekt. A később csak X-1-ként emlegetett XS-1-et 1945 márciusában kezdték tető alá hozni. A nem mindennapi gép a Reaction Motors Inc.-nél kifejlesztett csaknem hét kilonewton tolóerőt biztosító XLR-11 rakétahajtómüvet kapta meg, emellett a mérnökök a legjobb aerodinamikai tulajdonságok eléréséhez a Browning 50 kaliberes géppuska lőszeréhez fordultak ihletért.

A prototípussal egy évvel később kezdték el a vitorlázórepüléseket Floridában, a Pinecastle-i repülőtéren. Ezután tértek át a nagy tesztre, azaz a hangsebesség áttörésének kísérletére, ám ehhez meg kellett találni a megfelelő pilótát. Bár a Bell cégnek volt szerződtetett berepülőpilótája, az csak a korabeli viszonylatban óriási összegnek számító százötvenezer dollárért vállalta volna, hogy nekivág a kockázatos útnak. Így esett a választás végül a háborús hős Chuck Yeager-re, aki a szerényebb havi fizetés fejében elvállalta az úttörő repülést. 

Közismert tény, hogy Yeager a repülés előtt lovagolni ment repülőgépe névadójával, azaz Glenissel, a feleségével, és eközben balesetet szenvedett, emiatt pedig eltörött néhány bordája. Mivel nem akart lemaradni a páratlan lehetőségről (sérülten nem engedték volna repülni), ezért titokban tartotta a balesetet, bár indulás előtt csak egy seprünyélből eszkábált szerkezet segítségével tudta becsukni a kabintetőt. Ha a kísérlet balul sül el, biztosan nagyobb hangsúlyt kap ez az epizód, de szerencsére nem így lett. 

A nagy napon az X-1-es egy B-29-es bombázó alá rögzítve emelkedett a levegőbe, amely a megfelelő magasságban útjára bocsájtotta a szuperszonikus repülőgépet. Ezután Yeager beindította a rakétahajtómüvet, az pedig egészen 1,06 Machig, vagyis több mint ezerszáz kilométeres óránkénti sebességig gyorsította fel a gépet. Akik a földről szemlélték a repülést, ijesztő élményben volt részük – a történelem során először ők hallhatták a hangsebesség átlépését kísérő hangrobbanást. A „zajos sikert” az koronázta meg, hogy a tapasztalt pilóta komplikáció nélkül hozta le a gépet, miután elégette a maradék üzemanyagot. 

A légierő vezetése először titokban akarta tartani a sikert a hidegháborús helyzet miatt, de ez nem sikerült, így a közvélemény is tudomást szerezhetett arról, hogy a hangsebesség nem korlát többé. Yeagerből sztár lett, könyveket írtak és filmeket forgattak róla, az amerikaiak pedig hamar a szívükbe zárták a bátor pilótát, aki a repülés történetében először lépte át a hangsebességet. 

Galéria: Hatvannyolc évvel ezelőtt döntötték le a „hangfalat”

aaaa dddddd
Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 09. 25., 09:10
Egy korszak véget ért a Holland Királyi Légierő történetében: országjáró repülés keretein belül, 2024. szeptember 27-én búcsúztak el 45 évnyi szolgálat után az F-16-osok.
2024. 09. 12., 12:35
A térség legnagyobb repülőnapjaként, idén szeptember 6-án és 7-én rendezték meg Zeltwegben Ausztria nemzetközi repülőnapját, az AIRPOWER-t. Fotós beszámolónkban közel 200 felvételt láthatnak Olvasóink az esemény szombati napjáról!
2024-09-26 09:20:00
A Wizz Air örömmel jelenti be, hogy mobilalkalmazásában bevezeti az Apple Pay és Google Pay mobiltárcás fizetési megoldást is, hogy a foglalás még egyszerűbb és kényelmesebb legyen. Az új funkció már az Androidos és iOS-t használó eszközökön is elérhető.
2024-09-20 09:45:27
Folytatódik az Emirates kabinszemélyzetének bővítése, amelynek keretében 2024-ben 5000 új légiutas-kísérő felvételét tervezi. A globális toborzás Magyarországot is érinti, legközelebb szeptemberben tart nyílt napot Budapesten a világ legnagyobb nemzetközi légitársasága.
2024-09-19 18:30:47
Az éves kiképzési tervnek megfelelően, az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár Gripen hajózói 2024. szeptember 16-19. között délutáni, esti kiképzési repüléseket hajtottak végre, melyek fotózására a spotterek is lehetőséget kaptak.
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 10. 02., 10:56
Az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár Gripen vadászrepülőgépei is részt vesznek a Ramstein Flag 24 légvédelmi harcászati gyakorlaton Görögországban.
2024. 10. 01., 09:56
A kalibráló repülések során az irányadók és a távolságmérő berendezés útvonal-ellenőrzését a két pilóta és a 2-3 fős fedélzeti kalibráló személyzet önállóan végezte.
2024. 09. 30., 09:49
Az MH Kiss József 86. Helikopterdandárnál AS-350B kiképzési repüléssel indult a nap.
2024. 09. 24., 12:05
Szeptember ötödikén landolt hazánkban az első magyar KC-390 Millennium szállító repülőgép, amely rendkívül fontos mérföldköve a légierő fejlesztésének. A Spirit FM Katonadolog című műsorának szeptember 21-ei adásában éppen ez a gépcsoda kapta a főszerepet.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.