2015. június 10-én, szerdán 10 óra 52 perckor újabb baleset történt a Magyar Légierő egyik Gripenjével: a 30-as oldalszámú JAS-39C kényszerleszállást hajtott végre a kecskeméti légibázison futóműprobléma miatt. A gép hajózója (Kádár Sándor őrnagy) katapultált, sikeresen földet ért, megsérült, kórházban ápolják, állapota stabil. Friss információkért kövessék folyamatosan a JETfly Facebook oldalát is!
A mostani balesetet megelőzően - mint ahogy arról korábban már lapunkon is beszámoltunk - 2015. május 19-én, a Cseh Légierő Èáslav-i légibázisán történt baleset a Magyar Légierő 42-es oldalszámú JAS-39D Gripenjével. A két pilóta (Ugrik Csaba dandártábornok és Gróf Gergely őrnagy) szintén sikeres gépelhagyást hajtott végre, nem sérültek meg a balesetben. A májusi eset vizsgálata jelenleg is tart.
Helyszíni fotó Kecskemétről (Fotó: Ujvári Sándor/MTI)
A Honvédelmi Minisztérium közleményét a linkre kattintva olvashatják!
A Honvédelmi Minisztérium sajtótájékoztatójáról itt olvashatnak!
FRISSÍTVE - 2015. június 11. (Forrás: honvedelem.hu)
A Hazáért Érdemjellel tüntette ki Kádár Sándor őrnagyot a honvédelmi miniszter
Hende Csaba honvédelmi miniszter a legmagasabb elismerést, a Hazáért Érdemjelet adományozta Kádár Sándor őrnagynak, a Magyar Honvédség vadászpilótájának június 11-én, csütörtökön.
Müszaki hiba – az orrfutó meghibásodása – miatt kényszerleszállást hajtott végre a Magyar Honvédség egyik JAS-39 Gripen vadászrepülőgépe június 10-én, szerdán a kecskeméti repülőtéren. A pilóta, a 39 éves Kádár Sándor őrnagy saját döntése alapján, testi épségét kockáztatva a repülőgép elhagyása helyett a jóval kockázatosabb hasraszállás mellett döntött, majd ezt követően katapultált, példás helytállásával megmentve a magyar légierő 30-as oldalszámú vadászgépét. Az őrnagyot a Magyar Honvédség Egészségügyi Központjában kezelik nyolc napon túl gyógyuló gerincsérüléssel. Sérülése mütéti beavatkozást jelenleg nem igényel, felépülése, rehabilitációja előreláthatólag fél évet vesz majd igénybe.
Kádár Sándort csütörtök délután Hende Csaba is meglátogatta a kórházban, és a honvédelmi miniszter által adományozható legmagasabb elismeréssel, a Hazáért Érdemjellel tüntette ki. „A nemzet azt várja, hogy honvédeink megtegyék, amit kell: álljanak a veszély és az emberek közé” – fogalmazott Hende Csaba az elismerés átadásakor. „Ezekben az órákban is több ezer magyar katona teljesít szolgálatot, hogy szükség esetén azonnal közbeléphessen és segíthessen. Hivatásukból adódóan szinte bármikor kerülhetnek éles helyzetbe, ahol pillanatok alatt a jó és helyes döntéseket kell meghozniuk. Tegnap ennek voltunk tanúi: láthattunk egy nagyszerü honvédtisztet, aki kitünő pilótaként, személyes kockázatot vállalva úrrá lett egy veszélyhelyzeten.”
A miniszter hozzátette: Kádár Sándor őrnagy jóval többet tett annál, mint amit előírás szerint meg kellett tennie, így a legfontosabb katonai erényből, a bátorságból is jelesre vizsgázott, és a földi irányítással együtt a lehető legjobban oldották meg a vészhelyzetet. „A honvédelem veszélyes üzem: ezt mi, akik benne élünk, napról napra látjuk és tapasztaljuk, mint ahogyan azokat a hatalmas teljesítményeket is, amiket katonáink letesznek az asztalra. Ugyanakkor a legnagyobb fegyelem és hozzáértés mellett is előadódhat szinte bármikor bármi. Aki Gripenbe ül, vállalja ezt a kockázatot, s ez számára magától értetődik. Mindaz, ami tegnap történt, felhívja a nemzet figyelmét: nagyon sokan dolgoznak minden nap a biztonságukért, akik szükség esetén az életüket is kockára teszik a haza védelmében. Mindannyian méltók szeretetünkre és megbecsülésünkre.”
Kádár Sándor őrnagy a legtöbb órát repült pilóták közé tartozik a Magyar Honvédségnél. A Hazáért Érdemjel, amelyben bátor helytállásáért részesült, a szolgálat vagy a honvédelem ügye érdekében kifejtett kiemelkedő, különleges tevékenység, bátor helytállás, hősies magatartás elismerésére adományozható. A szerencsétlenül járt 30-as oldalszámú Gripent ma már saját kerekein egy hangárba vontatták, a szakértői vizsgálatok alapján a repülőgép javítható.
Ismét saját "lábán" a Gripen (Fotó: MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis)
Egy hely, ahol találkozik a legmodernebb haditechnika az örök klasszikusnak számítóval: a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar állami légiközlekedési szakán nem csak pilótákat képeznek, hiszen a merev- és forgószárnyasok üzemeltetése és karbantartása legalább annyira fontos, mint azok vezetése.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.