2025. 11. 10. hétfő
Réka
: 386 Ft   : 335 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Orosz Vitézek - Égi balett és infracsapda-vízesés

JETfly  |  2013. 07. 29., 13:28

A Russzkije Vityazi bemutató csoportot 22 éve alakították meg a Moszkvától nyugatra lévő Kubinka légibázison. A 237. Proszkurovszkij Gárda ezred már az azt megelőző években is tartott bemutatókat főként külföldi küldöttségeknek, de hivatalos formában csak 1991-től rendelkeznek speciális festésű Szu-27-esekkel. Először négy, majd hat géppel repültek az Orosz Vitézek, aztán jött az ötlet, hogy dolgozzanak együtt a MiG-29-esekkel repülő Sztrizsi (fecskék) csoporttal. Erre nem sok példa van, régebben a szingapúriak repültek közösen A-4 Skyhawk és F-16-os gépekkel, de csak rövid ideig.

Az Orosz Vitézek azonnal népszerüek lettek, de külföldre szinte kivétel nélkül csak „egyedül”, azaz a Sztrizsi nélkül mentek. USA, Kanada, Anglia mellett voltak a lengyeleknél, osztrákoknál, szlovákoknál, Magyarországon most mutatkozik be először a világhírü „ötös”.   

Orosz Vitézek

A Russzkije Vityazi az utóbbi évtizedben kevesebb meghívásnak tett eleget. A költségek magasak, a Szu-27-es üzemeltetése nem csak a hatalmas üzemanyag-mennyiség miatt kerül sokba. A gépek kiszolgálása munkaigényes, időszakos ellenőrzéseihez komoly müszaki háttér szükséges, mindezek miatt a kijelölt pilótaállománynak korlátozottak a gyakorlási lehetőségei. Biztos pontnak számítanak a Moszkva felett minden évben ismétlődő győzelem napi áthúzások, a kétévente ismétlődő MAKS kiállítás és néhány repülőnap, ezeken felül csak kevés szereplés adódik.

Orosz Vitézek

2011-ben már nem először röppent fel a csoport megszüntetésének híre. A magas költségek miatt azt tervezték, hogy inkább a kisebb és olcsóbb Jak-130-asokból alakítanak egy bemutató csoportot. Ugyancsak komoly veszély fenyegette a bázisukat is, Kubinka nagyon közel található Moszkvához, és ideális lenne közforgalmi célokra. Egyelőre egyik terv sem valósult meg, Kubinka maradt a légierőé, és az Orosz Vitézek is müködnek. Nemhogy a felszámolás, hanem a típusváltás van napirenden, felelős vezetők szerint a jövőben megkapják az új Szu-35Sz és Szu-30SzM gépeket is. Ez minden eddiginél látványosabb bemutatók lehetőségét rejti, ugyanis a vektorálós kormányrendszerü gépekkel extrém kis sebességü manőverek végezhetők. 

Orosz Vitézek

2003-ban már megkapták a Szu-35-ös nullszériagépeket, amelyeket át is festettek a csoport színeire, de ezek végül nem szerepeltek egyetlen bemutatón sem. Ezektől lényegesen különböznek a jelenlegi Szu-35Sz gépek, még külsőre is, nem csak a korszerübb fedélzeti rendszereik miatt. 

Orosz Vitézek

Jelenleg öt géppel tartanak bemutatókat, öt pilóta dolgozik a csoportban. Vezetőjük Andrej Alekszejev ezredes, aki 1973-ban született, és eddig 1 200 órát repült Jak-52-es, L-39-es, MiG-29-es és Szu-27-es típusokon. A hasonló korú és tapasztalatú Oleg Jerofejev alezredes is ezeket a típusokat repülte, csakúgy, mint a 900 órás tapasztalatú Alekszander Bogdan alezredes. Szergej Seglov alezredes és a nem túl oroszosan hangzó nevü Denisz Plakszin őrnagy a csoport legújabb tagja, ennek megfelelően kevesebb repült idővel. 

Orosz Vitézek

Oroszország légiereje csak az utóbbi években kezdett el kikeveredni a hullámvölgyből, de az elmulasztott lehetőségeket már nem lehet pótolni. Ez is oka annak, hogy a magas rendfokozatú, a csoport állományába beválogatott pilóták nyugati kollégáikhoz képest sokkal kevesebb repült órával rendelkeznek. Ez azonban egyáltalán nem látszik a teljesítményükön, erről a Kecskeméti Nemzetközi Repülőnap és Haditechnikai Bemutató látogatói is meggyőződhetnek augusztus első hétvégéjén.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 10. 20., 12:32
A hazai léginavigációs szolgáltató, a HungaroControl október 20-tól ismét várja a jelentkezőket a 2026 őszén induló légiforgalmi irányító képzésére. Az érdeklődők 2026. március 15-ig pályázhatnak, a kiválasztási folyamat várhatóan a nyár közepén zárul. A jövő ősszel induló évfolyamra továbbra is minden, a légi közlekedés iránt érdeklődő pályázó jelentkezését szívesen fogadják.
2025. 10. 02., 09:51
A német birodalom talán legrosszabb sajtójával rendelkező fegyvere volt a Vergeltungswaffe 1, azaz a V-1-es „repülő bomba”. Igazából senki sem szerette: sem a mérnökök, sem az alkalmazók, s pláne nem a britek és más polgári lakosok, akik kénytelenek voltak elszenvedni csapásait. Nem lett belőle Wunderwaffe, azaz a háború sorsát megfordító csodafegyver. Azért annyira nem is volt rossz…
2025. 09. 23., 12:33
A MiG-21-es család még bőven hadrendben állt, amikor az utód 23-as bevezetése megtörtént. A változtatható szárnynyilazású konstrukció minden részletét tekintve érdekes típus, amely viselte a magyar felségjelet is.
2025-11-05 10:15:15
A Wizz Air minden eddiginél nagyobb kapacitást biztosít a téli menetrendi időszakban Budapestről induló járatain: az egy évvel ezelőttihez képest 8 százalékkal több, összesen 3,2 millió ülőhelyet kínál az utasoknak és 59 célállomásra indít járatokat. A március utolsó vasárnapjáig tartó időszakban a magyar hátterű légitársaság összesen több, mint 6800 járatot fog üzemeltetni.
2025-10-28 10:34:50
A HungaroControl legfrissebb jelentése szerint 2025 első három negyedévében több mint 7 százalékkal nőtt a légiforgalom Magyarország légterében a tavalyi év azonos időszakához képest. A számottevő forgalombővülés ellenére a hazai léginavigációs szolgáltató szakemberei jelentős mértékben mérsékelték a járatkéséseket: 80 százalékkal kevesebb késést regisztráltak, mint 2024-ben.
2025-10-27 13:46:33
A téli időszámításra való átállással életbe lépett a téli menetrendi időszak a légiközlekedésben. Az Air France két népszerű célállomásra indít új, közvetlen járatot, míg a meglévő hálózaton több város repülőterére az eddigieknél nagyobb kínálatot tesz elérhetővé. Mindezek mellett már Miami és Tokió felé is foglalható lesz a La Prémiere első osztály.
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 11. 06., 10:01
2018 májusában egy tengerészgyalogos hamvaival és hagyatékával egy amerikai üzletember érkezett Budapestre. Utazásával a tengerészgyalogos kívánságát teljesítette, akit gyerekkora óta barátjának mondhatott, és akinek kérése az volt, hogy a végső nyughelye szülőföldjén legyen.
2025. 11. 04., 11:56
Megkezdődött a Magyar Honvédség által megrendelt második KC-390 Millennium közepes katonai szállítógép átadás-átvételi folyamata, a brazil Embraer repülőgépgyár Sao Paulo állambeli Gavião Peixotoban települt üzemkomplexumában.
2025. 10. 29., 14:10
A Delta Airlines első hetvenöt évében amerikai repülőgéptípusok voltak a meghatározóak a légitársaságnál.
2025. 10. 27., 11:05
Az idén százéves Delta Airlines történetét röviden áttekintő sorozatban többször szóba került az 1978-as légitársasági deregulációs törvény, amely átalakította az amerikai légiközlekedési iparágat.

  Legfrissebbek most

A legtöbb nagyszabású hadijátékhoz hasonlóan az Anatóliai Sas elsődleges célja is az, hogy a résztvevők, a „kékek” a lehető legtöbbet tanuljanak a rendezvény során. Olyan helyzetekkel kerüljenek szembe, amelyekkel otthon nem találkozhatnak, amelyek megközelítenek egy valós háborús szituációt.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.