2025. 07. 12. szombat
Dalma, Izabella
: 400 Ft   : 342 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Orosz Vitézek - Égi balett és infracsapda-vízesés

JETfly  |  2013. 07. 29., 13:28

A Russzkije Vityazi bemutató csoportot 22 éve alakították meg a Moszkvától nyugatra lévő Kubinka légibázison. A 237. Proszkurovszkij Gárda ezred már az azt megelőző években is tartott bemutatókat főként külföldi küldöttségeknek, de hivatalos formában csak 1991-től rendelkeznek speciális festésű Szu-27-esekkel. Először négy, majd hat géppel repültek az Orosz Vitézek, aztán jött az ötlet, hogy dolgozzanak együtt a MiG-29-esekkel repülő Sztrizsi (fecskék) csoporttal. Erre nem sok példa van, régebben a szingapúriak repültek közösen A-4 Skyhawk és F-16-os gépekkel, de csak rövid ideig.

Az Orosz Vitézek azonnal népszerüek lettek, de külföldre szinte kivétel nélkül csak „egyedül”, azaz a Sztrizsi nélkül mentek. USA, Kanada, Anglia mellett voltak a lengyeleknél, osztrákoknál, szlovákoknál, Magyarországon most mutatkozik be először a világhírü „ötös”.   

Orosz Vitézek

A Russzkije Vityazi az utóbbi évtizedben kevesebb meghívásnak tett eleget. A költségek magasak, a Szu-27-es üzemeltetése nem csak a hatalmas üzemanyag-mennyiség miatt kerül sokba. A gépek kiszolgálása munkaigényes, időszakos ellenőrzéseihez komoly müszaki háttér szükséges, mindezek miatt a kijelölt pilótaállománynak korlátozottak a gyakorlási lehetőségei. Biztos pontnak számítanak a Moszkva felett minden évben ismétlődő győzelem napi áthúzások, a kétévente ismétlődő MAKS kiállítás és néhány repülőnap, ezeken felül csak kevés szereplés adódik.

Orosz Vitézek

2011-ben már nem először röppent fel a csoport megszüntetésének híre. A magas költségek miatt azt tervezték, hogy inkább a kisebb és olcsóbb Jak-130-asokból alakítanak egy bemutató csoportot. Ugyancsak komoly veszély fenyegette a bázisukat is, Kubinka nagyon közel található Moszkvához, és ideális lenne közforgalmi célokra. Egyelőre egyik terv sem valósult meg, Kubinka maradt a légierőé, és az Orosz Vitézek is müködnek. Nemhogy a felszámolás, hanem a típusváltás van napirenden, felelős vezetők szerint a jövőben megkapják az új Szu-35Sz és Szu-30SzM gépeket is. Ez minden eddiginél látványosabb bemutatók lehetőségét rejti, ugyanis a vektorálós kormányrendszerü gépekkel extrém kis sebességü manőverek végezhetők. 

Orosz Vitézek

2003-ban már megkapták a Szu-35-ös nullszériagépeket, amelyeket át is festettek a csoport színeire, de ezek végül nem szerepeltek egyetlen bemutatón sem. Ezektől lényegesen különböznek a jelenlegi Szu-35Sz gépek, még külsőre is, nem csak a korszerübb fedélzeti rendszereik miatt. 

Orosz Vitézek

Jelenleg öt géppel tartanak bemutatókat, öt pilóta dolgozik a csoportban. Vezetőjük Andrej Alekszejev ezredes, aki 1973-ban született, és eddig 1 200 órát repült Jak-52-es, L-39-es, MiG-29-es és Szu-27-es típusokon. A hasonló korú és tapasztalatú Oleg Jerofejev alezredes is ezeket a típusokat repülte, csakúgy, mint a 900 órás tapasztalatú Alekszander Bogdan alezredes. Szergej Seglov alezredes és a nem túl oroszosan hangzó nevü Denisz Plakszin őrnagy a csoport legújabb tagja, ennek megfelelően kevesebb repült idővel. 

Orosz Vitézek

Oroszország légiereje csak az utóbbi években kezdett el kikeveredni a hullámvölgyből, de az elmulasztott lehetőségeket már nem lehet pótolni. Ez is oka annak, hogy a magas rendfokozatú, a csoport állományába beválogatott pilóták nyugati kollégáikhoz képest sokkal kevesebb repült órával rendelkeznek. Ez azonban egyáltalán nem látszik a teljesítményükön, erről a Kecskeméti Nemzetközi Repülőnap és Haditechnikai Bemutató látogatói is meggyőződhetnek augusztus első hétvégéjén.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 06. 30., 13:16
Március végén kezdődött az idei szezon egyik legnagyobb európai NATO gyakorlata. A Ramstein Flag 2025 fő bázisát a hollandiai Leeuwarden jelentette, de ezen kívül a RAF marhami és fairfordi támaszpontjai, illetve a dániai Skrydstrup is fontos szerepet játszott.
2025. 07. 07., 12:59
Harry Oostema, a holland királyi légierő ezredese július 3-án hivatalos ünnepségen vette át a Stratégiai Légiszállítási Képesség (Strategic Airlift Capability – SAC) Nehéz Légiszállító Ezredének (Heavy Airlift Wing – HAW) parancsnoki beosztását Pápán, az ezrednek otthont adó MH 47. Bázisrepülőtéren.
2025-07-09 15:11:07
A Wizz Air bejelenti, hogy a tervezettnél egy hónappal korábban, szeptember 15 helyett már augusztus 8-án újraindítja a Budapest és Tel-Aviv közti járatait. Jegyek már 27 590 forinttól foglalhatók a wizzair.com honlapon, valamint a mobilalkalmazáson keresztül. A járatok hétfőn, szerdán, csütörtökön, szombaton és vasárnap közlekednek.
2025-07-07 13:18:07
Az Air France-KLM bejelentette, hogy kezdeményezia SAS többségi tulajdonának megszerzését. A csoport jelenleg 19,9%-os részesedéssel rendelkezik a skandináv légitársaságban, és 2024 nyara óta kibővített codeshare és interline megállapodások formájában kereskedelmi együttműködést valósít meg a SAS, az Air France és a KLM között, amelyet tovább erősít a SAS SkyTeam szövetséghez való csatlakozása.
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 07. 11., 10:34
A második részben következzen az ember, aki elhatározta, hogy megkeresi a tengerfenékre süllyedt gépet.
2025. 07. 10., 12:41
Az MH Kiss József 86. Helikopterdandárnál befejezték a H145M helikopter hajtóműmoduljának cseréjét. Utána megvolt a vibráció, az olajnyomás, és a túlfolyó szelep ellenőrzése, így a gép indulhat repülni.
2025. 07. 07., 11:06
A hibrid Nuuva V300-at akár négyszáz kilónyi rakomány szállítására tervezték.
2025. 07. 02., 15:22
Július 2-án, a repülőműszakiak napján köszönetet mondunk mindazoknak, akik a háttérben, sokszor láthatatlanul, de rendkívüli precizitással és elhivatottsággal szolgálnak azért, hogy a Magyar Honvédség légijárművei mindig biztonságosan szállhassanak fel és le.

  Legfrissebbek most

2025. július 10-én, csütörtökön érkezett meg az MH Kiss József 86. Helikopterdandárhoz az utolsó két H225M típusú közepes, többcélú helikopter, teljessé téve a 16 darabos flottát.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.

  NÉPSZERŰ HÍREK