A harci repülőgépek hagyományosan a párizsi légiszalon főszereplőinek számítanak, azonban jó ideje nem volt már olyan típus, mely a többit háttérbe szorítva magasan a show sztárja lett volna. Ezt az űrt töltheti ki idén a Szuhoj Szu-35, amely Le Bourget-ban debütál a nemzetközi porondon. Az idén 50. alkalommal megrendezendő párizsi légiszalon június 17-én nyitja kapuit.
A típus vitathatatlan mürepülési képességeiről már a korábbi moszkvai repülőnapokon is meggyőződhetett a közönség, a Szu-27-es család legújabb tagja az új repülés- és hajtómüvezérlő rendszereinek, illetve az ehhez kapcsolódó háromdimenziós tolóerő vektorálásnak köszönhetően igen látványos bemutatót hajtott végre Zsukovszkijban.
A Szu-35-ös "pályafutását" nyomon követő Olvasóinkban jogosan merülhet fel a kérdés, hogy melyik Szu-35-ös repüli a bemutatót a légiszalonon: korábban a 901-es oldalszámú, sárga-tarka Szu-35BM-et láthatta a moszkvai közönség a bemutatók során, azóta viszont az Orosz Légerő már több, széria példánnyal is rendelkezik, így az is elképzelhető, hogy Párizsban már egy Szu-35Sz bemutatót láthat a közönség! Erre enged következtetni az a videó, mely a napokban került fel a legnagyobb videómegosztó oldalra: ebben már a 07-es oldalszámú, sorozatgyártott Szu-35Sz repült egy bemutatót. A találgatást mi itt be is fejezzük, két hét és kiderül!
A 07-es oldalszámü Szu-35-ös demója (Forrás: fotografersha.livejournal.com)
A Szu-35-ös mellett természetesen számtalan érdekességgel várja látogatóit a párizsi légiszalon, ezekből állítottunk most össze egy csokorra valót Olvasóinknak:
Le Bourget elmaradhatatlan szereplője a francia Rafale típus, amely a statikus és dinamikus bemutatókon egyaránt látható lesz. Bár a gyártó Dassault egyelőre nem tett közzé különösebb kiállítási programot, meglepő lenne, ha nem lenne látható a Thales által fejlesztett aktív fázisvezérelt (AESA) radar.
Egy másik európai „kacsa”, a Eurofighter Typhoon is ellátogat Párizsba, méghozzá az Olasz Légierő jóvoltából, és nagy valószínüséggel dinamikus bemutatót is fog repülni, illetve várhatóan az AESA radar itt is előtérbe kerül majd. A Eurofighter konzorcium nagy erőkkel (és a Rafale valószínüsíthető bukása mellett jó eséllyel is) küzd, hogy az Egyesült Arab Emírségek választása a Typhoonra essen. Az Emirátusok mellett felvetődött Dánia, illetve Kanada is, ahol az F-35-ös program problémái nyithatnak utat a típus számára.
A Saab egyelőre nem jelezte részvételi szándékát a repülőnapon, a Gripen Demo prototípusa a tervek szerint folytatja a repülési teszteket, a részvétel azon múlhat, hogyan haladnak a tervezett programmal. A Boeing viszont biztosan nem lesz jelen egy típussal sem, a Lockheed sem hozza el az F-35-öst, a Northrop Grumman pedig semmilyen formában nem szándékozik részt venni a repülőnapon.
Orosz részről szintén egy új szereplővel is találkozhat, aki ellátogat Le Bourget-ba, ez pedig nem más, mint a Kamov Ka-52 Alligator. Elődje, az együléses Ka-50 2003-ban már szerepelt Párizsban, most azonban a kétüléses, radarirányítású levegő-levegő és levegő-föld fegyverekkel is felszerelhető testvéren van a sor. A Jak-130-as szintén részt vesz a repülőnapon, csakúgy, mint olasz rokona az Alenia M-346.
Az Alenia egyébként a C-27C felfegyverzett változatát, az MC-27J „gunshipet” is elviszi Le Bourget-ba, és a testvércég Selex ES is bemutatja fejlesztésü rendszereit és a Falco/Falco Evo UAV-okat.
Az Emirates 39 960 napelempanel telepítésére kötött megállapodást az Etihad Clean Energy Developmenttel, amelyek a dubaji Emirates Engineering Centre energiaellátását fogják támogatni. A projekt a tervek szerint évente 34,3 millió kWh energiát termel majd, ami a központ energiaigényének 37 százalékát fedezi, összesen 23 177 kWp teljesítménnyel.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.