2011. november 13-17. között rendezik meg a Dubai Airshow-t, mely minden tekintetben igyekszik túlszárnyalni az eddigi Dubajban megrendezett légiszalonokat. Az UAE idén ünnepli függetlensége elnyerésének 40. évfordulóját, ami egyértelműen rányomja bélyegét a jelenleg is zajló eseményre. A polgári repülés terén a nagyobb repülőgépgyártók már begyűjtöttek első nagyértékű megrendeléseiket, de a katonai repülés szektora sem unatkozik: a legfrissebb hírek között az Emirátusok légierejének jövőjéről is szó esett.
Az elmúlt hónapokban már lapunkon is beszámoltunk arról, hogy a francia Dassault cég - mely már 2008 óta folytatott tárgyalásokat az Emirátusokkal 60 darab Rafale eladásáról – szinte már biztosra vehette az üzlet létrejöttét. A Dubajban tett bejelentés szerint azonban a franciáknak továbbra is várniuk kell első külföldi megrendelésükre: az Arabian Aerospace arról számolt be, hogy az UAE légiereje várhatóan 2018-ban írna ki egy tendert, melynek keretein belül a Mirage 2000-9 típust váltanák le. Azt is megerősítették továbbá, hogy a Eurofighter delegációjának október közepi látogatását követően az Emirátusok ajánlatot kért a Typhoon lehetséges beszerzése kapcsán is.
A polgári repülés terén az Emirates megrendelése jelentette az eddig legnagyobb üzletet: a légitársaság 18 milliárd dollár értékben 50 darabot, opcióként pedig további 20 db-ot rendelt a Boeing 777-300ER típusából. Ez a megrendelés a Boeing és a 777-es program történetében is meghatározó, ez utóbbit tekintve például az arabok szerződésével a 2011-es esztendő az eddigi legsikeresebb a „Triple Seven” számára. A 777-es típust a legnagyobb számban üzemeltető Emirates az egyedüli légitársaság a világon, ami a repülőgépcsalád minden változatát, beleértve a teherszállítót is, üzemelteti.
Szintén a 777-est érintő friss hír, hogy november 15-én a dinamikusan fejlődő Qatar Airways is rendelt két darabot a 777F teherszállítóból, az üzlet értéke, a listaárat tekintve 560 millió dollár. Az arabok idén elsőként csodálhatják meg közelebbről a Dreamlinert, mely egyben a típus közel-keleti debütálását is jelenti. Az első megrendelésre sem kellett sokat várni, hiszen november 14-én az Oman Air jelentette be megrendelését 6 darab 787-8-ra.
A Boeing mellett természetesen az Airbus is büszkélkedhet már egy nagyobb megrendeléssel: a kuvaiti székhelyü ALAFCO cég rendelt 50 darabot az újrahajtómüvezett A320neo típusból, további harminc példány megvásárlásáról pedig várhatóan még 2011 vége előtt megszülethet a szerződés. A cég korábban is rendelt már az A320-asból: a 26 megrendelt példányból már 25-öt leszállított a gyártó.
A Dubai Airshow nyitónapján az Egyesült Arab Emirátusok bemutató csapata, az Al Fursan köszöntötte elsőként a helyszínre kilátogatókat. A kötelék tagjai 2010 júliusától több hónapig az olaszországi Rivolto légibázison – a Frecce Tricolori segédletével – folytatta a felkészülést. Bemutatóikat az Alenia Aermacchi MB-339A típusával repülik.
Ízelítő a Dubai Airshow 2011. november 15-ére tervezett dinamikus bemutatójából:
14:15 Patrouille de France 14:39 F-16 UAE AFAD 14:47 JF-17 Thunder 14:57 Typhoon 15:05 C-27J Spartan 15:12 Aermacchi M346 15:19 Pilatus 21 15:25 Rafale 15:33 ARR/DEP SLOT 16:03 Mirage 2000 -9 16:10 F-15E 16:22 MA 600 16:30 Super Mushshak 16:36 Karakuram-8 16:45 F-16 16:52 Al Fursan
Dubai Airshow 2011 nyitány az Al Fursan csapatával
Soha nem mértek még akkora forgalmat Magyarország légterében, mint 2024-ben. A HungaroControl Zrt. szakembereinek az év során összesen 1 143 937 repülőgépet kellett irányítania, közel 6 százalékkal túlszárnyalva az ugyancsak rekordévnek számító 2023-as esztendőt.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.