2025. 11. 11. kedd
Márton
: 383 Ft   : 331 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Európa legjobbja a Kecskeméti Repülőnap

JETfly  |  2011. 03. 07., 09:15

2011. február 24-26. között Brüsszelben tartotta soros konferenciáját a „European Airshow Council” (EAC), az Európai Repülőnapok Tanácsa. Az idei konferencián Magyarországot két fő képviselte Vida Károly és Fekete Róbert személyében. Korábban mindketten hosszú éveken keresztül dolgoztak a Kecskeméti Repülőnap és Haditechnikai Bemutató sikeréért. A konferencián 24 ország 240 képviselőjének jelenlétében adták át a 2010. év legjobb repülőnapjának járó díjat, a „Paul Bowen Trophy”-t, amelyet a Kecskeméti Repülőnap és Haditechnikai Bemutató érdemelt ki.

Az első részt azzal fejeztem be, hogy a jelenlévők tapsa mellett vette át a kis magyar küldöttség a „Paul Bowen Trophy”-t. A rövid ünneplés után a svájci légierő képviseletében Logan ezredes lépett a pódiumra és harangozta be a következő svájci repülőnapot. Az általunk „megszokottól” eltérően ők jóval előbbre gondolkodnak, és már most felhívták a konferencia résztvevőinek figyelmét, a 2014-ben megrendezésre kerülő „Payerne 2014” repülőnapjukra. A svájci légierő 2014-ben ünnepli a légierő létrejöttének 100., a Patrouille Suisse 50. és a PC-7 Team 25. születésnapját. „Nem fogunk ezekről a születésnapokról megfeledkezni”, - fogalmazott Logan ezredes. Ez az igazi előrelátás, hiszen 3 évvel e rendezvény előtt felhívta a figyelmet a svájci repülőnapra, közölte az időpontot, aminek ismeretében a leendő résztvevők időben be tudják illeszteni terveikbe a rendezvényt.

A nap további részében a biztonságé, a repülőbalesetek és katasztrófák megelőzéséé volt a főszerep. Az előadók elmondták, hogy a 2010-es repülőnap szezon során igen magas volt a bekövetkezett balesetek és incidensek száma, amelyek nagy részében az emberi tényező volt a meghatározó. A téma előadói között olyan „szaktekintélyek” voltak megtalálhatóak,  mint Des Baker teszt- és bemutató pilóta a Dél-afrikai Köztársaságból, Dr. Steve Jarvis a Cranfield Egyetem rendszerszervező és emberi tényezők tanszékének tanára az Egyesült Királyságból, Dr. David Stevenson az Egyesült Királyság Repülő-orvosi központjából, valamint John Cudahy az ICAS – International Council of Air Shows elnöke az Egyesült Államokból. Az előadók őszintén, nyíltan beszéltek a bekövetkezett balesetek okairól, nem eltitkolva az esetleges emberi hibákat, mulasztásokat sem. Az elmondottakat konkrét példákkal támasztották alá, amely előadások mindamellett, hogy érdekesebbek voltak, de tanulsággal is szolgáltak.

Az este folyamán került sor a már hagyományos vacsorára, az „Airshow Dinner”-re. A rendezvény egy újabb nagyszerü lehetőség volt arra, hogy a résztvevők leginkább a jövőről beszéljenek. Ki kit szeretne meghívni az általa szervezett repülőnapra, illetve ki melyik rendezvényen szeretne részt venni.

Örömmel nyugtázhattuk, hogy a magyarországi repülőnap után nagyon sokan érdeklődtek, többen jelezték, hogy szívesen ellátogatnának Magyarországra!

A szombati nap a kötelékekről, a kötelékek felkészüléséről, az álaluk végzett munkáról szólt. Az első naphoz hasonlóan a második napon is a „piros” szín dominált az első előadás során. Pénteken az első felszólaló Jacques „Red” Dewaelheyns volt, aki a belga légierő történelmi kötelékének a „Red Devil”-nek volt a vezére, míg szombaton a sort a „Red Arrows” kötelék repülőőrnagya, Graeme Bagnall nyitotta, aki előadásában beszélt a kötelék felkészüléséről, a tervezésről, az áttelepülések végrehajtásáról és a bemutatókról. Az őrnagy elmondta, hogy a brit időjárásnak „köszönhetően” a kötelék évente általában két hónapon keresztül Cipruson készül fel az idényre, és nem titkolta azt sem, hogy az előző évben mi okozta két repülőgépük összeütközését a felkészülés során.

Az őrnagyot Alberto Moretti követte a pódiumon, aki korábban a Frecce Tricolori, olasz nemzeti kötelék team menedzsere volt, jelenleg pedig az Olasz Repülőnapok Szervezetének elnöke. Előadása során kitért az 1988-as, ramsteini katasztrófára, annak okaira, beszélt arról, hogy a kötelék hogyan volt képes feldolgozni a történteket, és hogyan voltak képesek megújulni. „Az első dolog, amit egy olyan katasztrófa után tenni kell, amellyel a Frecce találta magát szemben 1988-ban, helyre kell állítani a bizalmat az egész csapat, a pilóták, a technikusok és a személyzet iránt”, - mondta Alberto Moretti. Nagyon sok mindenen változtattak, aminek eredményeképpen a katasztrófa óta eltelt időben nem volt repülőeseménye a köteléknek.

A további előadások során megismerhettünk egy fiatal svájci mürepülőt, Vito Wyprächtigert, aki mindamellett, hogy Svájc mürepülő bajnoka, a Formula 1 Air Race versenysorozatban versenyez. Őt Tom Gibbons a RIAT (Royal International Air Tattoo) müszaki kiszolgálásért felelős menedzsere követte, aki előadásában a repülőnapra érkező gépek szelektálásával (dinamikus vagy statikus?), azok fogadásával, kezelésével, majd a repülőnap után ugyanezen gépek indításával kapcsolatos, korán sem egyszerü feladatokba avatta be a konferencia hallgatóságát.

Daniel Ventura, Gonzalez, Spanyolországból előadásában azt mutatta be, hogyan lehet az internet lehetőségeit a legjobban kiaknázni arra, hogy az a lehető legnagyobb mértékben hozzájáruljon a repülőnap előzetes reklámjához, így annak sikeréhez.

Adrian Campbell, a brit Planes TV vezetője 10 tippet adott arra vonatkozóan, hogy a repülőnap a kilátogató közönség számára is igazán élvezhető legyen.

Az előadások mellett nagyon sok repülőnapi résztvevő kisebb standokkal is képviseltette magát, amely a későbbiek során a mi számunkra is követendő példa kell(ene), hogy legyen. Találkozhattunk többek között az idén 100 éves török légierő standjával, az ostravai NATO Day rendezvénnyel és lehetne folytatni a sort. A standok, a szóróanyagok is egy célt szolgáltak; felhívni a figyelmet egy-egy rendezvényre, egy-egy repülőnapi résztvevőre.

A konferencia résztvevői

Egy bizton állítható: mindamellett, hogy nagyon sok hasznos információval gazdagodtak a résztvevők, ebben a pár napban nagyon jó volt magyarnak lenni Brüsszelben, a European Airshow Council 2011. évi kongresszusán.

Köszönet a képekért Eic Coeckelberghsnek és az Aviation Photo Crew tagjainak.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 10. 27., 14:24
Vannak olyan típusok - ha nem is sok - melyek már külalakjukkal messzire kiemelkednek a kortársak közül. Ezek egyike a britek utolsó szuperszonikus repülőgépe, az elfogásra tökéletesített, kéthajtóműves Lightning. Szépnek nem szép, de korának kiváló és valóban villámgyors célszerszámának bizonyult.
2025. 10. 20., 12:32
A hazai léginavigációs szolgáltató, a HungaroControl október 20-tól ismét várja a jelentkezőket a 2026 őszén induló légiforgalmi irányító képzésére. Az érdeklődők 2026. március 15-ig pályázhatnak, a kiválasztási folyamat várhatóan a nyár közepén zárul. A jövő ősszel induló évfolyamra továbbra is minden, a légi közlekedés iránt érdeklődő pályázó jelentkezését szívesen fogadják.
2025. 10. 02., 09:51
A német birodalom talán legrosszabb sajtójával rendelkező fegyvere volt a Vergeltungswaffe 1, azaz a V-1-es „repülő bomba”. Igazából senki sem szerette: sem a mérnökök, sem az alkalmazók, s pláne nem a britek és más polgári lakosok, akik kénytelenek voltak elszenvedni csapásait. Nem lett belőle Wunderwaffe, azaz a háború sorsát megfordító csodafegyver. Azért annyira nem is volt rossz…
2025-11-05 10:15:15
A Wizz Air minden eddiginél nagyobb kapacitást biztosít a téli menetrendi időszakban Budapestről induló járatain: az egy évvel ezelőttihez képest 8 százalékkal több, összesen 3,2 millió ülőhelyet kínál az utasoknak és 59 célállomásra indít járatokat. A március utolsó vasárnapjáig tartó időszakban a magyar hátterű légitársaság összesen több, mint 6800 járatot fog üzemeltetni.
2025-10-29 12:40:35
Egy napra megállt az idő Hajmáskér fölött: a Magyar Honvédség helikopterflottájának múltja, jelene és jövője repült egyszerre. A különféle típusú harci helikopterek szabad szemmel is jól láthatóan manővereztek, hiszen a Mi-24 hajtotta végre utolsó éleslövészetét.
2025-10-28 10:34:50
A HungaroControl legfrissebb jelentése szerint 2025 első három negyedévében több mint 7 százalékkal nőtt a légiforgalom Magyarország légterében a tavalyi év azonos időszakához képest. A számottevő forgalombővülés ellenére a hazai léginavigációs szolgáltató szakemberei jelentős mértékben mérsékelték a járatkéséseket: 80 százalékkal kevesebb késést regisztráltak, mint 2024-ben.
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 11. 06., 10:01
2018 májusában egy tengerészgyalogos hamvaival és hagyatékával egy amerikai üzletember érkezett Budapestre. Utazásával a tengerészgyalogos kívánságát teljesítette, akit gyerekkora óta barátjának mondhatott, és akinek kérése az volt, hogy a végső nyughelye szülőföldjén legyen.
2025. 11. 04., 11:56
Megkezdődött a Magyar Honvédség által megrendelt második KC-390 Millennium közepes katonai szállítógép átadás-átvételi folyamata, a brazil Embraer repülőgépgyár Sao Paulo állambeli Gavião Peixotoban települt üzemkomplexumában.
2025. 10. 29., 14:10
A Delta Airlines első hetvenöt évében amerikai repülőgéptípusok voltak a meghatározóak a légitársaságnál.
2025. 10. 27., 11:05
Az idén százéves Delta Airlines történetét röviden áttekintő sorozatban többször szóba került az 1978-as légitársasági deregulációs törvény, amely átalakította az amerikai légiközlekedési iparágat.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.