Szeptember második hétvégéjén rendezték meg a nemzetközileg is igen népszerű Czech International Air Festet immár 14. alkalommal, Brno nemzetközi repülőterén. A rendezvényen több mint tucatnyi nemzet képviseltette magát számos, jórészt katonai repülőeszközzel, de nem hiányozhattak a polgári gépek sem. A JETfly helyszíni riportja.
A rendezők és a közönség nagy örömére az időjárás is kegyeibe fogadta a fesztivált, ugyanis az erős szél ellenére az eső rendre távol tartotta magát a reptértől. A show kezdetéig a reptérre érkező polgári utasszállító gépek boldogították a nézőket, ezt törte meg röviddel 9 óra után a Ramsteinből megérkező B-1B Lancer. Sajnos ő csak a statikus sort gazdagította, melyre egy kicsit szükség is volt. A Cseh Légierő a földön bemutatta valamennyi, rendszerben levő típusát, de ezek közül is a Gripen számított favoritnak, melyből egy kétülésest állítottak ki, de bemutatták többek közt a Mi-171-et is. A gépek számát tekintve a második helyet a Royal Air Force foglalta el, nagyon változatosan, a típusokat tekintve hat Tornádóval. Biztosan nem férnek el otthon a támaszpontjaikon. Újdonság volt szinte mindenki előtt a lengyelek vadonatúj F-16-osa. Kérésemet a müszakiak – miszerint a gép pilótafülkéjéről készíthetek-e képet – határozottan elutasították. Az Armee De L Airt két régen látott Mirage F1 képviselte. A Lanceren kívül a USAF két F-15E-t mutatott be, sajnos ezt is csak a földön, pedig igen dinamikus programot mutathattak volna. Magányosan érkezett a Luftwaffe F-4-ese a görögök T-6A Texan II-jéhez hasonlóan. A szlovákok két MiG-29-essel érkeztek, szerencsére ezekből egy a dinamikus programot gazdagította.
Érdekességként jelen volt egy E-3A AWACS is a NATO-kötelékéből, mely színpompás festésben díszelgett, demonstrálva a közös egység fennállásának 25. évfordulóját. A légtérellenőrző belülről is megtekinthető volt, bizonyítva a nagy érdeklődést több mint százméteres sor kígyózott folyamatosan előtte
A Magyar Légierő jelenlétét egy Míg-29UB bizonyította, sajnos csak a földön, de így is nagy kíváncsisággal kereste a közönség.A dinamikus program 11 órakor kezdődött a Cseh Légierő nyitókötelékeivel. A sort három Mi-17 nyitotta, őket követve szintén három Mi-24V. Majd egyedül egy VIP-szállításokra szakosodott Tu-154 következett, kissé lemaradva érkezett két L-39 Albatrosz, röviddel mögöttük pedig három L-159 Alca. A kötelékek sorát három, Sidewinder rakétákkal felfegyverzett Jas-39 Gripen zárta. Bemutatásra került, ugyan csak vasárnap a csehek új Airbus A319-ese is.
A nyitóképből kiválva két Alca varázsolt igazi háborús hangulatot a reptérre, a gépek lelkesen szórták az infracsapdákat, és imitált csapásaik nyomán sorra robbantak a földön elhelyezett pirotöltetek, ezek igen nagy riadalmat okoztak a reptéren élő, igen népes nyúlkolóniának
Besenyei Péter ismét elbüvölte a közönséget
Az Alcák győztes ütközete után egy cseh Mi-24 emelkedett a levegőbe, melynek orrgéppuskáját eltávolították, ettől függetlenül megmutatta, mire is képes a Hind a levegőben. Félelmetes. Meg kell említenem még a Cseh Légierő különleges földi alakulatát is, amely folyton a népes tömegben járőrözött, kivíva a nézők csodálatát. A cseh rendőrség speciális egysége is megmutatta magát, ők egy Bell 412-ről leereszkedve hajtották végre feladatukat, mely rövid tüzharcból és bünözők elfogásából ált. Majd egy apró kék, Red Bull-os feliratú Edge 540 mürepülőgép tünt fel az égen, mi, magyarok lélegzet-visszafojtva vártuk, mert tudtuk, hogy Besenyei Péter fogja befüstölni az eget. Aki már látta őt repülni, az tudja, hogy számára a fizika törvényei nem léteznek. Elképesztő! Talán a legnagyobb ovációt ő nyerte el a nézőktől. Cseh színekben többször is feltünt két W-3A Sokol típusú helikopter, melyek mentési, illetve tüzoltási gyakorlatot is bemutattak. A vadászok dinamikus programját a cseh Gripen kezdte igen erőteljes manőverekkel, megmutatva, hogy a pilótájának egyáltalán nem jelent problémát a frissen rendszeresített madár reptetése. A szlovákok MiG-29-ese tovább öregbítette a gép hírnevét, kihasználva a két RD-33-as által rendelkezésre álló óriási tolóerőt.
A programban sajnos csak két mürepülő-kötelék szerepelt az előzetes tervekkel szemben, ezek közül az egyik a Kecskeméten is megcsodált G-2 Galebekből álló Skupina Stars, a másik pedig az L-39-ből álló Breitling Jet Team volt. Mindkét kötelék tagjai megmutatták: mesterei a kötelékrepülésnek
Ezt követően a nagyvasnak számító amerikai C-17 hasította a levegőt, igencsak ámulatba ejtve a nézőket, szükített fordulókkal, meredek és olyan lassú emelkedésekkel, hogy néha csoda volt, hogy egyáltalán a levegőben marad a gép. Leszállás után a Globemaster megmutatta, hogy a földön is könnyen boldogul, kihasználva négy hajtómüvének gázsugárfékét, könnyedén tolatott visszafelé a pálya szinte teljes hosszában. Majd az egyik gurulóra fordulva a közönséggel szemben parkolt le.
A gép személyzete nagy mennyiségü posztert és matricát osztott szét a rajongók között. Majd előkerült a talán legérdekesebb színfolt a gép mellett: egy cseh férfi egy fehér kecskével. Hatalmas sikert aratott az amerikaiak között, akik egyből pózoltak is vele
Közben felszálláshoz készülődött a szerbek G-4 Szuper Galebje impozáns kék festésével. Ha kékre nem is varázsolta az éppen szürke eget, de méretéhez képest erőteljes programot produkált. Látványos légi balettet mutatott négy vitorlázógép, amelyeket egy Z-137 Agro Turbo vontatott a magasba. Az egykor oly népszerü Fehér Albatroszok kötelék régi hangulatát idézte egy túlélő L-39-esük.
Nem maradhatnak el a Gripenek a cseh repülőnapokról
A Belga Légierő tudását a szokásos bemutató F-16-osuk mutatta be igen dinamikusan, a pilóta a forszázs használatán kívül más helyzetet nemigen ismert a gázkaron.A program zárásaként a szintén szerb Orao mutatta meg, hogy földközelben komoly manőverezőképességgel megáldott típus, és ezt a gép pilótája minden tekintetben ki is használta.Bár az idei CIAF-en számos sztárvendég részvételét várta a közönség, legfőképpen az orosz kötelékek és az ukránok hiányoztak, nem beszélve sok nyugati meghívottról. Ennek ellenére egy igen hangulatos és érdekességekben bővelkedő fesztiválnak lehettek tanúi azok, akik kilátogattak a brnói repülőnapra.
A horvát védelmi minisztérium hivatalos bejelentése értelmében, 2024. december 1-től már nem a MiG-21-esek védik az ország légterét, a típus búcsújával egy korszak véget ér Európában.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.