2024. 05. 30. csütörtök
Janka, Zsanett
: 388 Ft   : 359 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Flying Legends 2006 – Duxford

JETfly  |  2006. 07. 20., 08:45

Az Egyesült Királyságban a duxfordi Flying Legends és a fairfordi Royal International Air Tatoo az a két repülőesemény, mely nagyságával és különlegességével kultikus hagyománnyá vált a világ katonai repülésért rajongóinak táborában. Kis csapatunk a Flying Legends 2006. évi repülőnapján járt.

A Flying Legendsnek helyet adó duxfordi repülőtér Londontól északra, Stanstedtől néhány mérföldre terül el. A II. világháború során a Királyi Légierő bázisa volt. A repülőtér területén egész évben látogatható az Imperial War Museumhoz tartozó, hat hatalmas hangárban és a szabad ég alatt berendezett repüléstechnikai kiállítás. A hangárokon kívül egy külön épületben mutatkozik be a szárazföldi alakulatok múzeuma. Itt is sok érdekesség van, de most nem ezért jöttünk. A hangárokban lévő érdekességeket külön-külön is elfogadná a világ bármely gyüjtője, múzeuma. Egy épületben helyezkedik el az Amerikai Légi Múzeum. Néhányrepülőgéptípus: SR-71, U-2, B-52, F-111, B-17, B-24, B-25, F-15, F-4, F-100, P-51, és még lehetne sorolni a különféle repülőcsodákat.

A brit hangárok is különlegességeket rejtenek. Az egyik épület az angliai légi csatának állít emléket. Itt látható lelőtt és hasra szállt Me-109-es, győzedelmes Spitfire, Heinkel-111 függőleges vezérsík, légvédelmi lövegek és sok-sok, a csatából ránk maradt relikvia. A The Fighter Collectionstársaság két hangárban a látogatók szeme láttára folyamatosan dolgozik a repülőgépek restaurálásán. Jelenleg egy P-47 Thunderbolt, egy Cr-42 Falco és egy Swordfish torpedóvető kerül lassan repülőképes állapotba. A fentieken kívül több repülőgép alussza Csipkerózsika-álmát, és várja, hogy előbb-utóbb ismét levegőbe emelkedjen. Egy másik hangárban, illetve statikusan a múzeum előtt sugárhajtású brit gépeket lehet megtekinteni. Javelin, Bucaneer, Vulcan, Victor, Canberra és még jó néhány, szinte sehol máshol nem látható égi madár. A britek által megnyert falklandi háborúra emlékeztet egy légi győzelmet aratott Harrier és egy zsákmányolt Pucara. Jó érzés volt látni a hazánk által adományozott MiG-21 PFA vadászrepülőgépet. Eredeti vörös csillagos, zöld körös a felségjel, és nem a soha fel nem festett ék alakú jelzés. Jobb állapotban van hazánkban kiállított társainál. Ez évben kerül átadásra az új, 12 000 négyzetméteres AirSpace nevü kiállítási csarnok, ahol Concorde-on és Lancasteren kívül több nagyobb méretü repülőgépek lesznek kiállítva.

A duxfordi repülőtéren márciustól októberig vannak különleges események: a hagyományos tavaszi és őszi repülőnapok mellett idén augusztus 13-án, valamint szeptember 2-3-án, amikor a Spitfire 70. születésnapját ünneplik. A legnagyobb esemény minden évben a Flying Legends. Ez az egyetlen olyan repülőnap, melyen csak a légcsavaros repülőgépek vehetnek részt. A háborús madarak eredetiek, néhány átépített változatot kivéve.

Duxfordban a hangulat emelése céljából a hangszóróból nem slágerek, hanem világháborús indulók és filmzenék szólnak. A repülőteret ellepik a korhü egyenruhába öltözött pilóták, fedélzeti lövészek, szerelők, WAAF segédszolgálatosok, légvédelmi tüzérek, MP-k, külön "táborban" a 101. és 82. hadosztály ejtőernyősei. Mindenfelé régi teherautók, GM-ek, Dodge-ok, Willy Jeepek. Néhány légelhárító löveg. V-1 szárnyas bomba, Würzburg lokátor. Sok veterán pilóta vesz részt a repülőnapon - ők az emlékezésen túl könyveket is dedikálnak. Dübörög a gazdaság, különféle standokon eredeti és utángyártott egyenruhák, használati tárgyak, rengeteg könyv-videó-DVD. Lehet vásárolni eredeti hatástalanított géppuska- és gépágyútöltényeket, melyek megjárták a gépekben a különféle hevedereket.

Swordfish-, Spitfire-, Hurricane-alkatrészek. A kulináris érzékszerveket is támadások érik: burgerek, chips and fish és mindenféle roston sült hús illata keveredik a levegőben.

A statikus soron, ami egyben a zóna is, felsorakozva a világ minden hadszínteréről a gépek. A Spitekből külön századot lehetne felállítani.Merlin és Griffon motoros modifikációk egyaránt. A P-51 Mustangokból is fél tucat áll a betonon. Külön állnak a Macskák: Wildcat, Hellcat (mely brit felségjelü, és az angolok Martletnek nevezték), Bearcat, Tigercat.Néhány Hurricane mellett az egyetlen repülőképes Morane-Solnier 406-os és Curtiss Hawk 75-ös. A franciák ezekkel vették fel a harcot a Luftwaffe ellen. P-47 Thunderbolt és szovjet vadászok. Jak-11-as és Polikarpov I-15.Egy spanyol építésü Me-109-es (sajnos nem eredeti DB-601 motorral), ezért a neve is Buchon. Ha már német gépek, akkor egy Me-108 túragép és a Lufthansa Tante Juja (Ju-52). Mellette két DC-3 Dakota. A bombázó légierő is jelen van. B-17 gépek, B-25 Mitchell, hála istennek, zöld, és nincs egy lila bika az elején. Tengerészeti gépek. Seafire-k, Sea Fury és Skyraider, és két PBY Catalina, Bristol Fighterek és egy Gloster Gladiator. Utóbbi típus még Málta légterét is védte.

A közönség lelkesen bámulja, fotózza a gépeket, a zónát hátulról, oldalról. Szemből már fizetni kell a látványért néhány fontot. Ha be akar kukkantani az ember egy B-17-be, akkor ismét a zsebébe kell nyúlnia. A belépődíjról maguk az angolok is "very expensive"-ként nyilatkoztak. 30 font, nálunk körülbelül 12 ezer forintot kóstál. Ennek ellenére legalább 50 ezer néző van naponta.

A délelőtt a nézelődésen és vásárlásokon kívül az utasrepültetésé. Dragon Rapid és Fox Moth gépek közül lehet választani. Mindegyik idősebb 50 évesnél. Aztán lassan, délután két óra felé feldübörögnek a motorok. A Spitfire-k levegőbe emelkedésével kezdődik a repülőprogram. Egyszerre egy tucat Spit a levegőben. Két rajra oszlanak, majd vonal-, illetve oszlopharcrendben csapnak le a kifutópályára. Még a levegőben vannak, mikor már felszállnak az F4U Corsairek. Ők szoros alakzatban repülnek.Majd a Bristol Fighterek kerülnek sorra. Utánuk a Macskák négyes köteléke.

Megérkezik a Battle of Britain emlékkötelék Lancastere, mely többször is áthúz a reptér felett a később hozzá csatlakozó Hurricane és Spitfire kíséretében. Tengerészeti raj, Skyraider, Seafire és Sea Fury. Készülődnek a Mustangok. Hasonló rácsapások, mint a Spitekkel. Aztán vegyes kötelék, Jak, Buchon, Hurricane. Levegőben az I-15. A híres "Mosca" láthatóan mozgékony vadász volt. Közben az előző kötelékek folyamatosan leszállnak.Van, hogy kavarognak a levegőben a különböző típusok. A levegőben a Lancaster, felszálltak már a Mustangok, és még jönnek le a brit vadászok.Dakota is a légtérben. Aztán nehezebb vasak. Két PBY Catalina.Méltóságteljesen, de erősen nyikorogva gurulnak a Flying Fortessek. Aztán a Mitchell is sorra kerül. Az amerikaiak után a Lufthansa két gépe. A norvégok Dakotájanak programja közben már befejeződik a többi gép feltöltése. Az összes repülőeszköz felszáll. Vagy negyven gép dübörög a füvön és a betonon. Elrugaszkodnak a talajtól, majd kötelékbe rendeződnek. A nagy Balbo többször is áthúz a közönség előtt, majd rajokra bomlik, és leszáll. Fantasztikus látvány és fantasztikus hangulat. Ezt látni kell. A gépek visszaállnak a zónába, és a közönség lassan elhagyja a repülőteret.

Nyugalom, dugó minimális, kiváló szervezés. Még lehet vásárolgatni, amit csak akar az ember, és amit bír a pénztárcája.Aki tudja, a Flying Legendset ne hagyja ki. Viszlát, Duxford, 2007-ben.

Az írás nem jöhetett volna létre Mr. Woods és Ellie Gittos segítsége nélkül.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 05. 23., 12:42
Túl sok információ továbbra sem érhető el az Amerikai Légierő stratégiai csapásmérő flottáját megújító B-21 Raider típusról, de 2024. május 22-én új felvételeket publikáltak a tesztrepülését teljesítő bombázóról.
2024. 05. 17., 11:26
Nem könnyű a semleges országok élete. Pláne nem, ha kicsik és védelmi iparuk nem fejlett. Így járt Ausztria is: éppen ezért jelent most komoly fejtörést légierejének fejlesztése.
2024-05-27 12:14:23
2018 után újra hazánk ad otthont a Nemzetközi Katonai Sporttanács által szervezett 46. Katonai Ejtőernyős Világbajnokságnak – jelentette be dr. Bali Tamás ezredes, az MH Kiss József 86. Helikopterdandár dandárparancsnoka a Szolnok-Szandaszőlős Sportrepülőtéren tartott sajtótájékoztatón, május 24-én, pénteken.
2024-05-21 10:57:16
Életükben először szálltak fel önállóan a Nemzeti Közszolgálati Egyetem harmadéves, állami légijármű-vezető képzésen résztvevő honvéd tisztjelöltjei nemrégiben az egyetem szolnoki kampuszán, Zlin-143, valamint Zlin-242 típusú repülőgépekkel.
2024-05-14 13:32:49
2024. május 13-án ismét bővült a Magyar Légierő H225M típusú, közepes többcélú helikopter flottája. Mutatjuk Olvasóinknak a 74-es és 75-ös oldalszámú példányok fotóit, melyek érkezésével 8 gépesre bővült a flotta.
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 05. 29., 09:07
Az első képsorozat két, februári napon készült a honvédség 08-as oldalszámú H145M helikopteréről.
2024. 05. 24., 11:58
Minden ami repülés címmel szombaton kiállítás nyílik a Ballószögi Faluházban. A négynapos rendezvény fókuszában a 30 éves ballószögi repülőtér áll, és több egykori vadászrepülő pilóta is ellátogat a nagyszabású eseményre.
2024. 05. 23., 09:26
MiG és Szuhoj harci repülőket állított ki a kertjében egy kiskőrösi gyűjtő. A Dutra Fesztivál megnyitónapján Firkó János is bemutatta kedvenceit a közönségnek.
2024. 05. 22., 09:13
A második világháborút követő években az amerikai légierő, a haditengerészet és a tengerészgyalogság legtöbb gépe még dugattyús motorral repült.

  Legfrissebbek most

„Köszönöm az elmúlt öt-hat esztendőben végzett munkáját mindazoknak, akik lehetővé tették, hogy ezt az emlékművet itt a bekötőút elején felállíthattuk” – mondta Vargha Tamás, a Honvédelmi Minisztérium parlamenti államtitkára, miniszterhelyettes, május 29-én, a 8-as számú főút és a szentkirályszabadjai repülőtérre vezető út találkozásánál felállított Mi-24 harci helikopter-emlékmű avatóünnepségén.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A Roszatom nukleáris üzemanyagot gyártó részlegéhez, a TVEL-hez tartozó Csepecki Gépgyárban megkezdték azoknak a speciális spirálbordás titáncsöveknek a gyártását, amelyek a világ majdani legnagyobb atomjégtörő hajóján a gőzfejlesztők szerkezeti merevségét biztosítják.