2024. 10. 14. hétfő
Helén
: 401 Ft   : 367 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Flying Legends 2006 – Duxford

JETfly  |  2006. 07. 20., 08:45

Az Egyesült Királyságban a duxfordi Flying Legends és a fairfordi Royal International Air Tatoo az a két repülőesemény, mely nagyságával és különlegességével kultikus hagyománnyá vált a világ katonai repülésért rajongóinak táborában. Kis csapatunk a Flying Legends 2006. évi repülőnapján járt.

A Flying Legendsnek helyet adó duxfordi repülőtér Londontól északra, Stanstedtől néhány mérföldre terül el. A II. világháború során a Királyi Légierő bázisa volt. A repülőtér területén egész évben látogatható az Imperial War Museumhoz tartozó, hat hatalmas hangárban és a szabad ég alatt berendezett repüléstechnikai kiállítás. A hangárokon kívül egy külön épületben mutatkozik be a szárazföldi alakulatok múzeuma. Itt is sok érdekesség van, de most nem ezért jöttünk. A hangárokban lévő érdekességeket külön-külön is elfogadná a világ bármely gyüjtője, múzeuma. Egy épületben helyezkedik el az Amerikai Légi Múzeum. Néhányrepülőgéptípus: SR-71, U-2, B-52, F-111, B-17, B-24, B-25, F-15, F-4, F-100, P-51, és még lehetne sorolni a különféle repülőcsodákat.

A brit hangárok is különlegességeket rejtenek. Az egyik épület az angliai légi csatának állít emléket. Itt látható lelőtt és hasra szállt Me-109-es, győzedelmes Spitfire, Heinkel-111 függőleges vezérsík, légvédelmi lövegek és sok-sok, a csatából ránk maradt relikvia. A The Fighter Collectionstársaság két hangárban a látogatók szeme láttára folyamatosan dolgozik a repülőgépek restaurálásán. Jelenleg egy P-47 Thunderbolt, egy Cr-42 Falco és egy Swordfish torpedóvető kerül lassan repülőképes állapotba. A fentieken kívül több repülőgép alussza Csipkerózsika-álmát, és várja, hogy előbb-utóbb ismét levegőbe emelkedjen. Egy másik hangárban, illetve statikusan a múzeum előtt sugárhajtású brit gépeket lehet megtekinteni. Javelin, Bucaneer, Vulcan, Victor, Canberra és még jó néhány, szinte sehol máshol nem látható égi madár. A britek által megnyert falklandi háborúra emlékeztet egy légi győzelmet aratott Harrier és egy zsákmányolt Pucara. Jó érzés volt látni a hazánk által adományozott MiG-21 PFA vadászrepülőgépet. Eredeti vörös csillagos, zöld körös a felségjel, és nem a soha fel nem festett ék alakú jelzés. Jobb állapotban van hazánkban kiállított társainál. Ez évben kerül átadásra az új, 12 000 négyzetméteres AirSpace nevü kiállítási csarnok, ahol Concorde-on és Lancasteren kívül több nagyobb méretü repülőgépek lesznek kiállítva.

A duxfordi repülőtéren márciustól októberig vannak különleges események: a hagyományos tavaszi és őszi repülőnapok mellett idén augusztus 13-án, valamint szeptember 2-3-án, amikor a Spitfire 70. születésnapját ünneplik. A legnagyobb esemény minden évben a Flying Legends. Ez az egyetlen olyan repülőnap, melyen csak a légcsavaros repülőgépek vehetnek részt. A háborús madarak eredetiek, néhány átépített változatot kivéve.

Duxfordban a hangulat emelése céljából a hangszóróból nem slágerek, hanem világháborús indulók és filmzenék szólnak. A repülőteret ellepik a korhü egyenruhába öltözött pilóták, fedélzeti lövészek, szerelők, WAAF segédszolgálatosok, légvédelmi tüzérek, MP-k, külön "táborban" a 101. és 82. hadosztály ejtőernyősei. Mindenfelé régi teherautók, GM-ek, Dodge-ok, Willy Jeepek. Néhány légelhárító löveg. V-1 szárnyas bomba, Würzburg lokátor. Sok veterán pilóta vesz részt a repülőnapon - ők az emlékezésen túl könyveket is dedikálnak. Dübörög a gazdaság, különféle standokon eredeti és utángyártott egyenruhák, használati tárgyak, rengeteg könyv-videó-DVD. Lehet vásárolni eredeti hatástalanított géppuska- és gépágyútöltényeket, melyek megjárták a gépekben a különféle hevedereket.

Swordfish-, Spitfire-, Hurricane-alkatrészek. A kulináris érzékszerveket is támadások érik: burgerek, chips and fish és mindenféle roston sült hús illata keveredik a levegőben.

A statikus soron, ami egyben a zóna is, felsorakozva a világ minden hadszínteréről a gépek. A Spitekből külön századot lehetne felállítani.Merlin és Griffon motoros modifikációk egyaránt. A P-51 Mustangokból is fél tucat áll a betonon. Külön állnak a Macskák: Wildcat, Hellcat (mely brit felségjelü, és az angolok Martletnek nevezték), Bearcat, Tigercat.Néhány Hurricane mellett az egyetlen repülőképes Morane-Solnier 406-os és Curtiss Hawk 75-ös. A franciák ezekkel vették fel a harcot a Luftwaffe ellen. P-47 Thunderbolt és szovjet vadászok. Jak-11-as és Polikarpov I-15.Egy spanyol építésü Me-109-es (sajnos nem eredeti DB-601 motorral), ezért a neve is Buchon. Ha már német gépek, akkor egy Me-108 túragép és a Lufthansa Tante Juja (Ju-52). Mellette két DC-3 Dakota. A bombázó légierő is jelen van. B-17 gépek, B-25 Mitchell, hála istennek, zöld, és nincs egy lila bika az elején. Tengerészeti gépek. Seafire-k, Sea Fury és Skyraider, és két PBY Catalina, Bristol Fighterek és egy Gloster Gladiator. Utóbbi típus még Málta légterét is védte.

A közönség lelkesen bámulja, fotózza a gépeket, a zónát hátulról, oldalról. Szemből már fizetni kell a látványért néhány fontot. Ha be akar kukkantani az ember egy B-17-be, akkor ismét a zsebébe kell nyúlnia. A belépődíjról maguk az angolok is "very expensive"-ként nyilatkoztak. 30 font, nálunk körülbelül 12 ezer forintot kóstál. Ennek ellenére legalább 50 ezer néző van naponta.

A délelőtt a nézelődésen és vásárlásokon kívül az utasrepültetésé. Dragon Rapid és Fox Moth gépek közül lehet választani. Mindegyik idősebb 50 évesnél. Aztán lassan, délután két óra felé feldübörögnek a motorok. A Spitfire-k levegőbe emelkedésével kezdődik a repülőprogram. Egyszerre egy tucat Spit a levegőben. Két rajra oszlanak, majd vonal-, illetve oszlopharcrendben csapnak le a kifutópályára. Még a levegőben vannak, mikor már felszállnak az F4U Corsairek. Ők szoros alakzatban repülnek.Majd a Bristol Fighterek kerülnek sorra. Utánuk a Macskák négyes köteléke.

Megérkezik a Battle of Britain emlékkötelék Lancastere, mely többször is áthúz a reptér felett a később hozzá csatlakozó Hurricane és Spitfire kíséretében. Tengerészeti raj, Skyraider, Seafire és Sea Fury. Készülődnek a Mustangok. Hasonló rácsapások, mint a Spitekkel. Aztán vegyes kötelék, Jak, Buchon, Hurricane. Levegőben az I-15. A híres "Mosca" láthatóan mozgékony vadász volt. Közben az előző kötelékek folyamatosan leszállnak.Van, hogy kavarognak a levegőben a különböző típusok. A levegőben a Lancaster, felszálltak már a Mustangok, és még jönnek le a brit vadászok.Dakota is a légtérben. Aztán nehezebb vasak. Két PBY Catalina.Méltóságteljesen, de erősen nyikorogva gurulnak a Flying Fortessek. Aztán a Mitchell is sorra kerül. Az amerikaiak után a Lufthansa két gépe. A norvégok Dakotájanak programja közben már befejeződik a többi gép feltöltése. Az összes repülőeszköz felszáll. Vagy negyven gép dübörög a füvön és a betonon. Elrugaszkodnak a talajtól, majd kötelékbe rendeződnek. A nagy Balbo többször is áthúz a közönség előtt, majd rajokra bomlik, és leszáll. Fantasztikus látvány és fantasztikus hangulat. Ezt látni kell. A gépek visszaállnak a zónába, és a közönség lassan elhagyja a repülőteret.

Nyugalom, dugó minimális, kiváló szervezés. Még lehet vásárolgatni, amit csak akar az ember, és amit bír a pénztárcája.Aki tudja, a Flying Legendset ne hagyja ki. Viszlát, Duxford, 2007-ben.

Az írás nem jöhetett volna létre Mr. Woods és Ellie Gittos segítsége nélkül.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!
Ha lemaradt volna erről:

Még több friss hír

2024. 09. 27., 09:15
A 2022-es Royal International Air Tattoo rendezvényen Szentendrei Dávid százados, a Magyar Honvédség vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár hajózója kiemelkedő teljesítményt nyújtott JAS 39-es Gripen vadászgépével.
2024. 09. 25., 09:10
Egy korszak véget ért a Holland Királyi Légierő történetében: országjáró repülés keretein belül, 2024. szeptember 27-én búcsúztak el 45 évnyi szolgálat után az F-16-osok.
2024. 09. 12., 12:35
A térség legnagyobb repülőnapjaként, idén szeptember 6-án és 7-én rendezték meg Zeltwegben Ausztria nemzetközi repülőnapját, az AIRPOWER-t. Fotós beszámolónkban közel 200 felvételt láthatnak Olvasóink az esemény szombati napjáról!
2024-09-26 09:20:00
A Wizz Air örömmel jelenti be, hogy mobilalkalmazásában bevezeti az Apple Pay és Google Pay mobiltárcás fizetési megoldást is, hogy a foglalás még egyszerűbb és kényelmesebb legyen. Az új funkció már az Androidos és iOS-t használó eszközökön is elérhető.
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 10. 10., 11:39
Felhők felett tízes kötelékben – két héten át, tizenegy nemzettel közösen emelkednek magasba Gripenjeink a Ramstein Flag 24 gyakorlaton. A nagyszabású esemény során naponta kétszer, egyszerre több mint 60 gép tartózkodik a levegőben, biztosítva a közös NATO légiműveletek gyakorlását, illetve a képességek fejlesztését.
2024. 10. 08., 11:12
1992. január 7-én az olasz hadsereg két, fehérre festett helikoptere érkezett a kaposújlaki repülőtérre. Az AB 205-ös és 206-os az Európai Közösség Megfigyelő Missziójának égisze alatt repült Belgrádból Zágrábba és tankolás céljából szakította meg útját a Kaposvár melletti repülőtéren.
2024. 10. 02., 10:56
Az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár Gripen vadászrepülőgépei is részt vesznek a Ramstein Flag 24 légvédelmi harcászati gyakorlaton Görögországban.
2024. 10. 01., 09:56
A kalibráló repülések során az irányadók és a távolságmérő berendezés útvonal-ellenőrzését a két pilóta és a 2-3 fős fedélzeti kalibráló személyzet önállóan végezte.

  Legfrissebbek most

A Royal International Air Tattoo szervezői bizonyára már évekkel ezelőtt elővették az eseménynaptárt: milyen évfordulót illene megünnepelni 2024-ben? Nem volt nehéz dolguk.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.