Trident Juncture 2015 gyakorlat valós fázisa október 21-én kezdődött. A NATO 2002 óta legnagyobb gyakorlatán több mint 30 szövetséges és partnernemzettől – köztük a Stratégiai Légiszállítási Képesség (SAC) mind a 12 tagállamából – mintegy 36 ezer katona vesz részt.
Az egyes tagállamok kérése alapján a SAC támogatja a csapatok és eszközök átcsoportosítását a Trident Juncture 2015 gyakorlatra. A SAC egyik Boeing C–17 Globemaster III szállító repülőgépe Magyarországon, az MH Pápa Bázisrepülőtéren.
A Trident Juncture gyakorlat éles fázisa Olaszországban, Spanyolországban és Portugáliában zajlik. Október 21. és november 6. között a gyakorlat a Földközi-tengeren és az Atlanti-óceánon folyik. A Stratégiai Légiszállítási Képesség C–17-esei ugyan nem vesznek részt a Trident Juncture 2015-ön, azonban több szállítási feladatot repülnek a SAC-tagállamok csapatainak és eszközeinek átcsoportosítása érdekében.
A Trident Juncture 2015-re való felkészülés során a SAC-tagállamok ki tudták használni a C-17-es szállító repülőgépek légiszállítási kapacitását az Európán belüli és az Atlanti-óceánon át repült küldetések során egyaránt. Az Egyesült Államok kérésére október 12. és 14. között a SAC egyik C–17-ese az amerikai szárazföldi erők Hunter légibázisáról a spanyolországi Zaragozába szállította át az amerikai 3. lövészhadosztály 1. páncélos dandár-harccsoportjának (1st Armored Brigade Combat Team, 3rd Infantry Division) felszerelését.
Az euro-atlanti védelmi képességek összevonása és megosztása (pooling and sharing) elvével összhangban, a SAC más tagállamaiból, Lengyelországból és Szlovéniából érkezett szállítási igényeket egyetlen légiszállítási feladattá kombinálták. Október 17-18-án a SAC egyik C-17-ese lengyel és szlovén katonákat és eszközöket szállított Lisszabonba (Portugália) és Zaragozába (Spanyolország).
A fent említett két repülési feladat sikeres volt, csakúgy, mint a SAC összes többi repülése, melyeket a szervezet a Trident Juncture 2015 gyakorlaton részt vevő tagállamai támogatása érdekében hajtott végre. A SAC-nak a magyarországi MH Pápa Bázisrepülőtéren állomásozó C–17-es repülőgépei költséghatékony és praktikus megoldást nyújtottak a csapatok és eszközök átcsoportosítására Európában.
Forrás: sacprogram.org
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Pontosan két évvel ezelőtt bemutatkozó interjút készített Tőrös István dr. Bali Tamás ezredessel, aki akkor vette át az MH Kiss József 86. Helikopterdandár parancsnoki beosztását. Két év után ismét van miről beszélgetniük.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.