Amerikai, szlovén és magyar repülőgépek a Panther Strike 2016-on.
Többnemzeti harcászati repülőkiképzés zajlik hazánkban július 15. és augusztus 5. között. A Panther Strike 2016 elnevezésű kiképzésen résztvevő amerikai repülőgépek egy része az MH Pápa Bázisrepülőtérről kiindulva, fegyverzet nélkül, a repülésbiztonsági szabályok és előírások maradéktalan betartása mellett hajtja végre napi kiképzési feladatait.
Amerikai részről F-16-os (Block 30) típusú harcászati repülőgépek, Szlovákiában települt A-10-es csatarepülőgépek, KC-135 típusú légi utántöltő repülőgép és C-17-es típusú nehéz légi szállító repülőgépek vesznek részt azon a Magyarországon zajló nemzetközi repülőkiképzésen, melynek fő célja a NATO szövetséges országok közötti együttműködés elmélyítése. Szintén lényeges, hogy az észak-atlanti szövetség időről-időre demonstrálni tudja, hogy adott esetben igen gyorsan képes megerősíteni az egyes szövetséges országok védelmi képességeit.
Az MH Pápa Bázisrepülőtér nemcsak otthont ad a kiképzésnek, hanem az MH Légivezetési és Irányítási Központtal együtt a repülési feladatok tervezése, irányítása és kiszolgálása is a feladata. Az elmúlt évek nagyszabású fejlesztéseinek köszönhetően a pápai repülőtér teljesíti az ehhez szükséges műveleti és infrastrukturális követelményeket és rendelkezik olyan jól felkészült, képzett szakállománnyal, aminek köszönhetően nemcsak fogadni képes a különböző típusú légi eszközöket – beleértve más nemzetek vadászgépeit is –, hanem képes azok teljes körű légi és földi kiszolgálására is. Ezért is esett a választás a pápai bázisrepülőtérre.
Az összesen 230 amerikai katonán és technikai eszközeiken kívül a nemzetközi repülőkiképzésen részt vesznek a szlovén légierő PC-9M típusú felderítő repülőgépei, valamint az MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis JAS-39-es Gripen típusú harcászati repülőgépei is. A kiképzésen a kecskeméti alakulat mellett hazai részről az MH 86. Szolnok Helikopter Bázis, az MH 2. Különleges Rendeltetésű Ezred és az MH Légi Vezetési és Irányítási Központ kijelölt állománya is feladatokat hajt végre.
Magyarország légterében a katonai és a polgári légi irányítás szoros együttműködésben végzi a repülési feladatok irányítását, koordinálását. A kiképzés során a résztvevők közösen biztosítják a repülőtéri műveleteket, valamint gyakorolják a szárazföldi erők közvetlen légi támogatását (Close Air Support - CAS), a légi utántöltést, a harctéri légi irányító (JTAC) és a többnemzeti környezetben végrehajtott levegő–levegő (A-A) harcászati feladatokat. A hazánkba érkező felek számára fontos, hogy a befogadó nemzet erőit és eszközeit minél teljesebb körben bevonják a közös repülőkiképzés támogatásába és a repülések végrehajtásába.
Magyar részről a kiképzés céljai közé tartozik az érintett JTAC- és repülő-hajózó állomány többnemzeti környezetben zajló képzésének folytatása, a harcászati szintű vezetés és irányítás módszereinek gyakorlása, valamint az itt települt erők számára a befogadó nemzeti támogatás megteremtése és a kiszolgálás hatékony biztosítása.
Az előzetes tervezést követően a kötelékek július 18-től kezdték meg valós kiképzési repüléseket – reggeli és kora délutáni felszállásokkal. A külföldi katonák és a légi eszközök tervezetten augusztus 5-11. között fejezik be a feladataikat és települnek vissza állandó állomáshelyeikre.
Forrás: honvedelem.hu
„Bármilyen élethű is a szimulátor, amellyel tizenöt alkalommal repültünk, mégsem közelíti meg a valós repülések adta élményeket” – számolt be élményeiről Asztalos István alezredes, az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár repülésbiztonság főnöke, aki először emelkedhetett a magasba az első magyar KC-390 Millennium szállítógéppel.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.