2017. 10. 19. csütörtök
Nándor
: 308 Ft   : 261 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Légideszant-gyakorlat Európában

JETfly  |  2016. 12. 05., 09:39

Európa több országában vettek részt gyakorlaton a Pápán települt Nehéz Légiszállító Ezred C-17-es repülőgépei. Az úgynevezett Peacemaster Unity Off-Station Trainer 2016 (bázison kívüli kiképzés, OST) gyakorlatról szóló tudósítást az alakulat kommunikációs tisztjétől kaptuk.

  • Nehéz Légiszállító Ezred: bázison kívüli kiképzés 2016
  • A SAC évente kétszer hajt végre bázison kívüli kiképzéseket
  • A gyakorlat fő részében a SAC két C-17-ese az olaszországi Aviano légibázisra települt

Több mint egy héten át a Stratégiai Légiszállítási Képesség (Strategic Airlift Capability, SAC) két C-17-es szállító repülőgépe légideszant-küldetéseket hajtott végre a SAC-tagországok közel 2000 ejtőernyősének gyakoroltatása érdekében. A gyakorlat teherdobási részében nehéz technikai eszközökkel felszerelt platformok és konténer-célbajuttató rendszerek (Container Delivery System, CDS) is szerepet kaptak. 

A repülőgépek egyike Aviano felé tart Krakkó érintésével, a küldetéstervező részleg megalakítása céljából. Fotó: HAW / Henrik Gebhardt

A Peacemaster Unity gyakorlatot a Nehéz Szállítórepülő Század (HAS) és az abban részt vevő szárazföldi erők célkitűzéseinek elérése érdekében szervezték meg. A gyakorlat célja az volt, hogy a HAS hajózóállománya a maximális kiképzést kapja egy összhaderőnemi gyakorlat környezetében.

A SAC évente kétszer hajt végre bázison kívüli kiképzéseket azoknak a kiképzési és képességfenntartó követelményrendszereknek megfelelően, amelyek a rutin gyakorlórepülések során nem teljesíthetők. Ez a gyakorlattípus értékes, valós körülmények közti kiképzést biztosít a repülőszemélyzetek számára, valamint felkészíti őket a többnemzeti gyakorlatokba történő integrációjukra. A gyakorlat tervezése során öt SAC-nemzet összesen tizenhat alakulata egyeztette a kiképzés időrendjét és a csapatok előzetes elhelyezését.

A HAS repülőszemélyzetei munka közben a küldetéstervező részlegben. Fotó: HAW / Henrik Gebhardt

A gyakorlat fő részében a SAC két C-17-ese az olaszországi Aviano légibázisral települt. Előtte azonban az egyik gép a lettországi Rigába repült, ahol személydeszant-feladatokat hajtott végre, a másik pedig az Aviano légibázison megalakította a küldetéstervező részleget (Mission Planning Cell). 

Egy összhaderőnemi küldetésről szóló eligazítás zárja a napot. Fotó: HAW / Henrik Gebhardt

Az OST 2016 gyakorlaton a küldetéstervező részlegének munkája már a gyakorlat első napján is jelentős volt. A szárazföldi erők gyakorlattervezője néhány változtatást eszközölt a légideszant tervében, így ehhez kellett hozzáigazítani a gyakorlat aktuális tervét. 

Az ejtőernyősök első csoportja beszáll a repülőgépbe. Fotó: HAW / Henrik Gebhardt

Egy légideszant-gyakorlat megtervezése természetesen sok munkával jár. A soron következő repülések tervezése kora reggeltől késő estig tart, a hosszúra nyúlt napok pedig az összhaderőnemi eligazítással (Joint Mission Brief) érnek véget, amelyen a szárazföldi erők ugratóparancsnokai (jumpmasters) és a hajózószemélyzetek átismétlik a másnapi küldetés részleteit. 

A bekötőkötélre felcsatolt ugrók. Fotó: HAW / Henrik Gebhardt

A gyakorlat első napjára tervezték be a személydeszantokat. Az első száz ugró a napkeltében szállt be a repülőgépbe. Avianóban a ledobási zónák a közelben vannak, ezért az ejtőernyősöknek tíz percük volt felkészülni még a földön, a felszállás előtt. Amint a gép a levegőbe emelkedett, a hatperces felkészülési idő letelte után az ugrók felcsatolták magukat a bekötőkötélre. 

Minden rendben! A deszantajtó ellenőrzive, az ugrók felkészültek. Fotó: HAW / Henrik Gebhardt

A gyakorlat során az ejtőernyősök tömegesen hagyták el a gépet a hátsó részében lévő mindkét deszantajtón keresztül. Az ejtőernyők automatikusan kinyíltak közvetlenül azután, hogy a katonák elhagyták a repülőt. Nem sokkal az ajtónyílás előtt a rakodásirányítók (loadmaster) kinyitották a deszantajtókat, és az ugratóparancsnokokkal (jumpmaster) együtt megvizsgálták őket, nehogy legyen rajtuk valami, ami sérülést okozhat az ugróknak, vagy kárt tehet az ejtőernyő-felszerelésükben. 

Az ejtőernyősök mindkét deszantajtón át egyidejűleg hagyják el a gépet. Fotó: HAW / Henrik Gebhardt

Harminc másodperccel a kidobási zónába érkezés előtt az ugrók elfoglalták helyüket az ajtóknál. A rakodásirányítók 5 másodperctől kezdték a visszaszámlálást. Mikor a jelzőfény zöldre váltott, az ugrók egymás után tűntek el a deszantajtókban. Egy meghatározott idő letelte után ismét a vörös jelzőfény világított. A hajózószemélyzet előzetesen gondosan kiszámolta a zöld jelzőfényre jutó időt, amit a ledobási zóna mérete határoz meg. 

A napi munka egy gyors repülés utáni kiértékeléssel ér véget. Fotó: HAW / Henrik Gebhardt

Amint elhagyták a katonák a repülőgépet, az visszatért a bázisra, hogy újabb ejtőernyősöket vegyen fel. A nap végére csak Olaszországban a SAC tagországainak több mint 400 ejtőernyőse ugrott ki a C-17-esből.

Eközben a lettországi Rigában a SAC másik C-17-ese további ejtőernyősöket juttatott célba. A lettországi küldetés befejeztével a SAC C-17-esei visszatérnek Avianóba, hogy a személydeszanton túl megkezdjék a nehéz katonai eszközökkel felszerelt platformok teherdobási műveletét is. Mindkét repülőgépet hasonló rakománnyal töltötték fel, a platformokra tarackokat és dzsipeket erősítettek.

A rakodásirányító előkészíti a kivonóernyőt egy nehéz platformhoz. Fotó: HAW / Henrik Gebhardt

Az egyik rakodásirányító megjegyezte, hogy „érezzük a meleg fém szagát, miközben a platformok elhagyják a repülőt. A szag forrása az a hő, ami a repülőgép padlóján lévő görgők és a kivonóernyők által húzott platformok érintkezése során termelődik.” 

Egy tarackkal felszerelt platform elhagyja a SAC C-17-esét. Fotó: HAW / Henrik Gebhardt

Miután véget ért az olaszországi feladat, a két C-17-es útjai ismét elváltak. Az egyik gép visszatért Pápára, útközben lengyel katonák szálltak ki belőle. A másik Svédországba repült Eindhoven érintésével, ahol holland katonákat tett ki.

Ezt követően a SAC C-17-esével Svédországban 40 nyaláb konténer-célbajuttató rendszer (CDS) teherdobását tervezték meg. Ez volt az első alkalom, amikor a SAC maximális számú CDS-nyalábbal hajtott végre teherdobást, és egyben ez az eddigi legnagyobb szabású CDS-teherdobás Svédországban.

A SAC által első alkalommal végrehajtásra kerülő 40 nyalábos CDS-teherdobás előkészületei Fotó: HAW / Henrik Gebhardt

A CDS-nyalábokat az eseményt megelőző éjjel rakodták be a gépbe. A dobás napján kezdetben az időjárás is nehezítette a munkát, de aztán néhány óra elteltével a felhőalap felemelkedett, és a teherdobás a tervek szerint végrehajthatóvá vált a légibázistól mindössze néhány perc távolságra lévő ledobási zónában.

Az OST 2016 és a Peacemaster Unity gyakorlat véget ért. Összegzéseként elmondható, hogy a SAC C-17-esei közel 2000 ejtőernyőst, továbbá számos nehéz technikai eszközzel felszerelt platformot deszantoltak, valamint végrehajtották a történelem során először a SAC-nemzetek és Svédország együttműködésével a maximális számú, 40 nyalábos CDS-teherdobást is.

A 40 nyalábból az utolsó is elhagyja a repülőgépet. Fotó: HAW / Henrik Gebhardt

Fordította: Eszes Boldizsár

Forrás: honvedelem.hu

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017. 10. 16., 16:19
Kanada hivatalosan is kifejezte érdeklődését az ausztrál F/A-18A/B Hornetek iránt. A kanadai Királyi Légierő CF-18-ainak ideiglenes pótlására kiváló lehetőséget nyújtanának az ausztrálok használt vadászbombázói.
2017-10-13 15:34:23
Minden idők legerősebb szeptemberi utasforgalmát rögzítették a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren szeptemberben: 1 247 352 utas érkezett és indult a budapesti repülőtérről. Tavaly még a júliusi csúcsban sem volt ekkora forgalom a Budapest Airport két terminálján.
2017-10-12 12:54:19
6 darab F-22 Raptor érkezett Angliába az Egyesült Államok légierejétől, az Európai Elrettentési Kezdeményezés (European Deterrence Initiative) keretében.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 10. 19., 09:59
A hónap végéig aláírják a szerződést a honvédség Mi–24-es harci helikoptereinek nagyjavításáról – tudtuk meg kormányzati forrásból.
2017. 10. 18., 10:13
Az idén az SMi Group szervezésében, Londonban szervezték meg a katonai repülőkiképzéssel foglalkozó nemzetek és szervezetek éves konferenciáját.
2017. 10. 16., 12:43
Az átadás optimista légköre, és a mai bonyodalmak. A Singapore Airlines a legelső A380-asát már leállította, de még átvesz öt újat.
2017. 10. 16., 09:14
Az MH 86. Szolnok Helikopter Bázison tavaly álltak szolgálatba a légimentőktől átvett AS350B Ecureuil (Mókus) helikopterek. A májusi családi napon már átlépték az ezer repült órát és szeptember végén 1300 felett járt a két géppel teljesített óraszám.

  Legfrissebbek most

Negatív következményekkel jár a pilóták motivációját tekintve a bolgár parlament illetékes bizottságának azon döntése, mely szerint újra kell tárgyalni a vadászgéptendert.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A napokban egy érdekes fotó látott napvilágot, melyen a Jordánia részére készült első, új Mi-26T2 típusú nehéz szállítóhelikopter látható.