A Magyar Honvédség 47. Bázisrepülőtér volt a logisztikai központja a Jolly Vihar 24 harctéri kutató-mentő gyakorlatnak, amelyen három amerikai HH-60G Pave Hawk helikopter vett részt.
A forgószárnyasok Olaszországból, az Amerikai Légierő Európai Erőinek avianói repülőbázisáról érkeztek a többhetes gyakorlatra. A pápai ezred befogadó nemzeti támogatást nyújtott az amerikai 56. és 57. Harctéri Kutató-Mentő Század számára, aminek során a magyar katonák a földi kiszolgálással kapcsolatos feladatokat, például üzemanyag-utántöltést hajtottak végre.
A magyar-amerikai együttműködés immár több évre nyúlik vissza, hozzájárulva ezzel a két nemzet védelmi képességének fejlődéséhez és bővítéséhez. Az összhang kialakítása és egymás kölcsönös támogatása azok az elemek, amelyek feltétlenül szükségesek a gyakorlat sikeres végrehajtásához. Mindezt hangsúlyozandó találkozott egymással Barta Sándor ezredes, a bázisrepülőtér parancsnoka és William D. Lutmer ezredes, az amerikai 31st Operations Group, 31st Fighter Wing parancsnoka.
A Pave Hawk helikopterek, amelyek mindkét oldalán ajtólövészek vannak GAU-2 M134 Minigun típusú gépágyúkkal felszerelve, különböző harctéri mentési eljárásokat, így például ereszkedéses mentést gyakoroltak. A harctéri körülmények közötti szimulációt és éleslövészeteket ez alkalommal is a Magyar Honvédség Központi Gyakorló- és Lőtéren tartották.
A gyakorlat rendkívül hasznos a magyar katonák számára: a földi kiszolgálás során nemcsak logisztikai támogatást nyújtanak, hanem kifejezetten ehhez a harctéri kutató-mentő helikoptertípushoz kapcsolódó eljárásrendeket is megismernek és elsajátítanak. A korábbi években a szakmai képzés kiterjedt a beragadt lőszer eltávolításának eljárásrendjére és a sebesültek kimenekítésére. Ebben az évben lehetőség nyílt arra, hogy nemcsak pápai katonák, hanem rendőrök is különböző feladatokat hajtsanak végre a helikoptereken szakmai kiképzés céljából. Négylábú bajtársak találkozhattak közelebbről az amerikai „madarakkal”: a Veszprém Vármegyei Rendőr-Főkapitányság robbanószer-kereső kutyája és vezetője kiképzési célból kívül-belül körbeszimatolta a helikoptereket robbanószer és lőszer után kutatva. A speciális körülmények között történő átvizsgálás gyakorlati tapasztalattal gazdagította a robbanószer-keresőket. A helyi Őrkutya-vezető és Kiképző Raj három szolgálati kutyája pedig a levegőbe is emelkedhetett az egyik forgószárnyas fedélzetén, hogy vezetőik fel tudják mérni reakcióikat a szokatlan és különleges helyzetben.
Mindemellett folytatódott az Amerikai Légierő járó hajtómű melletti üzemanyagtöltés eljárásrendjének gyakorlása, egyelőre szimuláció keretében, álló hajtómű melletti, úgynevezett száraz begyakorlással. A katonák a folyamat során tűzoltó szakmai szempontok alapján beszélték át a procedúra főbb lépéseit. Az eljárás célja, hogy a földön töltött időt minimalizálják az időkritikus légi műveletek, úgymint harctevékenység, kutató-mentő feladatok, légi tűzoltás során, így biztosítva a légi jármű minél gyorsabb bevethetőségét.
A pápai alakulat és az Amerikai Légierő 56. és 57. Harctéri Kutató-Mentő Százada eredményesen zárta a Jolly Vihar 24 gyakorlatot, amely maradéktalanul elérte a központi célkitűzéseket.
További fotók a linkre kattintva érhetőek el!
Forrás: https://honvedelem.hu/
A Honvéd high-tech magazin új epizódjában közelebbről is megismerkedhetünk a Magyar Légierő első KC-390-es szállító repülőgépével, mely 2024. szeptember 5-én érkezett meg végleges állomáshelyére, az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandárhoz.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.