2023. 03. 24. péntek
Gábor, Karina
: 386 Ft   : 355 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Interjú Hernádi Máté hadnaggyal, C-17-es másodpilótával

Interjú Hernádi Máté hadnaggyal, C-17-es másodpilótával
JETfly  |  2021. 02. 02., 12:04
Interjú Hernádi Máté hadnaggyal, C-17-es másodpilótával

„A tizenkét nemzet alkotta Stratégiai Légiszállítási Képesség minden szempontból különleges csapat” – mondta a honvedelem.hu-nak adott interjúban Hernádi Máté hadnagy, aki öt éve tüzértisztként végzett a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Hadtudományi és Honvédtisztképző Karán, jelenleg pedig C-17 Globemaster másodpilótaként repüli körbe a világot.

Miért épp a katonai pályát választotta?

Már gyerekkorom óta vonzott a katonai pálya, hiszen édesapám repülőműszakiként szolgált Szentkirályszabadján. Úgy gondoltam, a katonai hivatás elég változatos, kihívásokkal teli, így egyenes út vezetett a Nemzeti Közszolgálati Egyetemre. A második év végén nekünk kellett szakirányt választani és mivel mindig is érdekelt a matematika, ezért a tüzér szakmát választottam.

Hogy jött képbe a pilótaképzés?

A repülőeszközöket édesapám révén már ismertem, érdekelt is a repülés, azonban egy darabig nem éreztem késztetést rá, hogy belevágjak. Aztán az egyetem negyedik évében szembejött velünk egy felhívás, hogy lenne lehetőség pilótának jelentkezni és részt venni a NATO Flying Training in Canada programban. Többen a szakaszból összebeszéltünk, jelentkeztünk és szerencsére sikerült.

Hogyan zajlott a felvételi eljárás?

Az önéletrajzom elbírálását követően – amelyben alapkövetelmény volt a nyelvvizsga, valamint a diploma – hívtak be Kecskemétre alkalmassági vizsgálatra. A három napos, mindenre kiterjedő orvosi vizsgálat után – amely során volt röntgen, belgyógyászat, szemészet, EKG, barokamra - választották ki azokat a jelentkezőket, akik Szolnokra kerültek.

Milyen volt az itthoni és külföldi képzés?

Ejtőernyős képzéssel kezdtünk, amely során nyolc ugrást kellett végrehajtani, majd féléves elméleti oktatást követően felkerültünk a Nemzeti Közszolgálati Egyetemre egy intenzív STANAG 3 nyelvtanfolyamra. 2016 nyarán másfél hónapra kiutaztunk Csehországba, ahol negyvenöt órát repültünk a Zlin típusú kiképző repülőgépen, majd ugyanazon év őszén elkezdődött a kanadai képzés, ahol a kétszemélyes Harvard T-6-os, turbópropelleres gépeken repültünk.

Kanadában milyen tapasztalatokra tett szert?

Kanadában évente több csoport indul, így a kiképzők nagyon felkészültek és segítőkészek voltak. Először egy féléves elméleti oktatáson vettünk részt, ami elég kemény volt, hiszen reggeltől késő délutánig tartott, majd egy sor vizsgát követően fél év után kezdtük el a szimulátoros, illetve a valódi repülést. Szerencsém volt, hiszen a tervezett egy év helyett tovább maradhattam a harmadik fázisra, így a „szárnyakat” Kanadában szereztem meg.

Miután hazatért milyen lehetőségek között választhatott?

Az eredeti tervek között az szerepelt, hogy akik részt vesznek a csehországi képzésen, azok helikopteres vonalon maradnak, azonban ez Kanadában megváltozott. Miután hazajöttem két választási lehetőségem volt: vagy maradok oktatni Kanadában, vagy pedig Szolnokon maradok és Zlinen oktatok. Mindenképpen meg akartam várni egy itthoni helikopteres helyet, azonban pár hét múlva visszahívtak és felajánlottak egy C-17-es beosztást. Azonnal döntöttem.

Ez újabb típusképzést jelentett?

Igen ez egy teljesen más irány volt, de mivel addig is merevszárnyúakon repültem, így nem volt különösebben nehéz. A képzés Amerikában, az oklahomai Altus légibázison zajlott, ahol az elméleti felkészítésünk nem oktatókkal, hanem számítógépekkel történt, ez az úgynevezett Computer Based Training. Minden egyes tananyag vizsgával zárult, emellett rengeteg szimulátoros képzésen vettünk részt. A C-17-essel négy valós repülést hajtottunk végre és negyedik volt tulajdonképpen maga a vizsga, ami egy normál repülési feladat, nappali körülmények között. Az útvonalat teljesen önállóan kellett megterveznünk számítógéppel, de természetesen, ha kérdésünk volt, az oktatók segítettek. Én kezdettől fogva egy svéd diákkal voltam együtt, tehát mi együtt mozogtunk végig minden repülés alatt. A vizsga is úgy történt, hogy én lerepültem a saját útvonalamat, majd cseréltünk a levegőben és ő is megcsinálta az útvonalát. Ezt követték felváltva az iskolakörök miközben az oktató végig a bal oldali ülésben figyelt.

A kint szerzett tapasztalatokat hogyan tudta itthon kamatoztatni?

Én, mint kiképzett C-17-es másodpilóta érkeztem haza, így a tapasztalataimat egyből tudtam kamatoztatni. Volt néhány nappali és éjszakai kiképzési repülésem, valamint egy felkészítő lövészetem itthon, utána pedig egy megfigyelő repülés következett, ahol megismerkedtünk egy repülési feladat komplett végrehajtásával. Ezután kaptuk meg a beosztásunkat.

Milyen lehetőségei vannak a fejlődésre?

A továbbképzés jóformán folyamatos. A szinten tartó kiképzési repülések mellett negyedévente szimulátoros képzésen veszünk részt Angliában, ahol főként a veszélyhelyzetekre való felkészülést gyakoroljuk. A másodpilótképzés után egy évvel Amerikában elvégeztem a teherdobásra jogosító képzést, illetve ez év nyarán tervezem a gépparancsnoki továbbképzést is.

Másodpilótaként mi a feladata?

Repülés szempontjából ugyanazokat csináljuk, mint a gépparancsnok, de a másodpilóta inkább a számítógépet és a rádiót kezeli, illetve az ellenőrző listákat olvassa, tanulmányozza. A fedélzeten folyamatos a kommunikáció a pilóták és a loadmasterek között, minden feladatvégrehajtást – ilyen például a teherdobás – komoly tervezés és számolás előz meg.

Mi a kihívás ebben a szakmában?

A kihívás szerintem a folyamatos tanulás, illetve a megszerzett tudás szinten tartása. Mivel egy nagy gépről van szó, sok adatot, eljárást és rendszert kell elsajátítani, fejben tartani, illetve tisztában kell lenni az egyfolytában változó szabályzókkal. A távollét a magánéletben is nagy kihívást jelent, hiszen sokszor előfordul, hogy pont ünnepekkor kell feladatot végrehajtanunk.

Az ezrednél milyen a közösség?

A Stratégiai Légiszállító Képesség, azaz a SAC tizenkét nemzet szoros együttműködésén alapul, ez egy minden szempontból különleges csapat. A közös munka, a kölcsönös segítségnyújtás során betekintést nyerhetünk más nemzetek eljárásrendjébe, így sokat tanulunk egymástól.

Milyen feladatok voltak az utóbbi időben?

A meglévő feladataink mellett, ami a főleg rakomány és személyszállítás – a koronavírus-járvánnyal összefüggésben - megjelentek a humanitárius feladatok is, amelyek során egészségügyi felszereléseket szállítunk az országoknak. Ezeknek a feladatoknak a végrehajtása tükrözi a program zsenialitását, hiszen bárhol felmerült igény egészségügyi felszerelésre, azt gyakorlatilag pár napon belül képesek voltunk leszervezni és leszállítani.

Mivel foglalkozik szabadidejében?

Szabadidőmben próbálok valahogy lazítani: ha éppen nem tanulok, konditerembe járok vagy túrázom.

Forrás: https://honvedelem.hu/

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2023. 03. 07., 15:52
A HUNOR - Magyar Űrhajós Program egy orvossal és három mérnökkel kezdi meg a kétéves kiképzését Magyarország újonnan felállított hivatásos űrhajósállományának – közölte a Külgazdasági és Külügyminisztérium március 7-én, kedden.
2023. 03. 07., 15:05
2023. március 7-én a déli órákban, kötelékrepülés közben összeütközött az Olasz Légierő két SIAI-Marchetti S-208M típusú kiképző repülőgépe, személyzetük életét vesztette a katasztrófa során.
2023. 02. 17., 14:18
2021-es hírek szerint a ghánai parlament rábólintott arra a közel 111 millió eurós beszerzésre, melynek keretein belül hat példányt vásárolnak az Aero Vodochody új L-39NG típusából. Előrelépés azóta sincs az ügyben.
2023. 02. 16., 14:49
2022 decemberében kaptak szárnyra azok a hírek, mely szerint a Görög Légierő használt C-130J Hercules közepes, katonai szállító repülőgépeket kíván beszerezni a kiöregedő C-130B és C-130H változatok helyére.
2023-03-14 11:44:40
Június 1-től heti hétre növeli járatai számát Budapest és Dubaj között az Emirates. Emellett számos, a magyar utazók körében is népszerű útvonalon bővít a világ legnagyobb nemzetközi légitársasága, és újabb desztinációkon állnak forgalomba az A380-as óriásgépek.
2023-03-13 15:45:08
2023. március 18-án, szombaton rendezik meg a XXXI. Szolnoki Országos Makettkiállítás és Verseny névre keresztelt rendezvényt, mely a makettrajongók naptárjában az év egyik kiemelkedő eseménye. Olvasóinknak emellett egyéb programokat is összegyűjtöttünk március hónapra vonatkozóan!
   MÁSOK ÍRTÁK
2023. 03. 22., 13:17
Különleges túranapot szervezett a Hajagi Természetvédő és Szabadidő Egyesület (HATESZ) a 2023 Európa Kulturális Fővárosa Veszprém programsorozat keretében március 11-én.
2023. 03. 22., 10:03
A Wizz Air, Európa leggyorsabban növekvő és legfenntarthatóbb légitársasága budapesti sajtótájékoztatóján jelentette be, hogy újabb géppel bővül itthoni flottája.
2023. 03. 21., 14:34
Összesen 463 darab makettet láthattak az érdeklődők a XXXI. Országos Makett Kiállításon és Versenyen, Szolnokon, március 18-án.
2023. 03. 20., 11:53
Joe Biden amerikai elnök jóváhagyta az újgenerációs Air Force One, a VC-25B színtervét.

  Legfrissebbek most

Újabb friss hír az L-39NG kapcsán, hiszen az Aero Vodochody repülőgépgyár új gyártósort indított az új kiképző repülőgép számára. Az összeszerelő soron a repülőgép törzsét szerelik össze, a termelési kapacitása a tervek szerint évente legfeljebb 24 darab lesz és több mint 100 embert fog foglalkoztatni.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A NATO Kiemelt Éberségi Tevékenységű Többnemzeti Harccsoport olasz század katonái sikeres aknavető és tüzérségi éleslövészetet hajtottak végre a Magyar Honvédség Központi Gyakorlóterén, a Bakonyban.