2024. 07. 27. szombat
Liliána, Olga
: 392 Ft   : 361 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Helyi teherdobási kiképzés – készen a küldetésre

Helyi teherdobási kiképzés – készen a küldetésre
JETfly  |  2017. 04. 03., 10:51

A Nehéz Légiszállító Ezred (HAW) havonta hajt végre helyi légi teherdobási gyakorlatot a Pápa Bázisrepülőtér közelében lévő dobózónák egyikében.

  • Újabb teherdobási gyakorlatot hajtott végre az egyik pápai C-17-es
  • A C-17-esből elsőként két nehézeszköz-platformot dobtak
  • Öt áthúzás után a hajózóállomány számára véget ér a helyi teherdobási kiképzés

A kiképzési esemény legfontosabb szereplői a Nehéz Légiszállító Ezred, valamint a logisztikai támogató század (Logistic Support Squadron) Aerial Port (légikikötő) részlege.

A fékernyő már kinyílt. Nemsokára nyílik a kivonóernyő és a főernyő is. Fotó: HAW/Henrik Gebhardt

A Stratégiai Légiszállítási Képesség (Strategic Airlift Capability, SAC) egyik C-17-ese a pontos időben jelenik meg a látóhatáron, a dobózónától néhány percre nyugati irányban. Intenzív rádióforgalmazás kezdődik a Magyar Honvédség előretolt repülésirányítói (Joint Terminal Attack Controller, JTAC) és a repülőgép fedélzetén utazó gépparancsnok között. A JTAC-ek a pilótáknak friss információkat továbbítanak a dobózónán belüli időjárási körülményekről és szélviszonyokról, valamint engedélyezik számukra a teherdobást. 

Egyszer használatos LCADS-ejtőernyőkkel felszerelt CDS-nyalábok. Fotó: HAW/Henrik Gebhard

LeRoi Edwards százados, a Nehéz Légiszállító Ezred Aerial Portjának légiszállítási tisztje elmagyarázza, hogy az egész esemény a befogadó nemzettel, Magyarországgal történő együttműködést mutatja be. A felkutató csoport kiegészül egy dobozóna-irányító tiszttel, illetve a Magyar Honvédség két előretolt repülésirányítójával, akik kommunikálnak a felettük repülő géppel azért, hogy biztosítsák a maximális biztonságot és kiképzési eredményt. A Győrből, Pápáról és Veszprémből érkezett logisztikai támogató állományok tagjai szintén bekapcsolódnak a tevékenységbe a délelőtti légiszállítási művelet sikere érdekében. 

Az Aerial Port (légikikötő) csoportja felkutat egy nehézeszköz-platformot. Fotó: HAW/Henrik Gebhard

Elsőként a repülőgépből két nehézeszköz-platformot dobnak, amelyeket az újabb áthúzásnál egy konténer-célbajuttató rendszer (Container Delivery System, CDS) kisebb méretű nyalábjai követnek. John Cushman törzsőrmester, a Nehéz Légiszállító Ezred Aerial Port részlegének vezető ejtőernyő-karbantartója elmondja, hogy a nyalábokra különböző fajtájú ernyőket szereltek fel. Néhány nyalábon normál, újrafelhasználható ernyő van, mások viszont olyan speciális típusú, egyszer használatos ejtőernyővel vannak ellátva, amelyet az LCADS-rendszerhez (Low Cost Aerial Delivery System, alacsony költségű légi célba juttató rendszer) fejlesztettek ki. Az LCADS-ernyő az ejtőernyők hagyományos nylon alapanyaga helyett polipropilén-csíkokból készül. Az előre csomagolt ernyők használatával idő és pénz takarítható meg, emellett pedig jól használhatók az olyan teherdobásoknál, ahol az ejtőernyő valószínűleg nem kutatható fel.

A Magyar Honvédség előretolt repülésirányítója (JTAC) a Stratégiai Légiszállítási Képesség (SAC) felette repülő C-17-esével kommunikál. Fotó: HAW/Brandon T. Nicely

A mindössze pár darab CDS-nyaláb dobása kissé kevésnek tűnhet, de a mostani kiképzési feladat során dobott elemek összmennyisége nincs hatással a képességfenntartó kiképzés céljainak teljesítésére. A kiképzési célok eléréséhez a hajózóállománynak a teherdobás végrehajtásánál a megfelelő technikákat és eljárásokat kell használni, így másodlagos a jelentősége annak, hogy mennyi nyaláb hagyja el a rámpát. 

Egy nehézeszköz-platform útban a föld felé. Fotó: HAW/Brandon T. Nicely

Öt áthúzás után a hajózóállomány számára véget ér a helyi teherdobási kiképzés. Az Aerial Port szakemberei pedig ekkor kezdik el a felkutatási munkát. A kijelölt csoportok „megrohamozzák” a dobózónát és elkezdik összegyűjteni a különféle speciális felszereléseket, amelyeket újracsomagolnak, majd berakodnak a Pápa Bázisrepülőtérre visszainduló járművekbe. A Pápa Bázisrepülőtér Aerial Portján ezután indul az a többnapos műszaki folyamat, melynek során az eszközöket szemrevételezik, előkészítik és újracsomagolják, hogy készen álljanak a következő küldetésre. 

Az Aerial Port szakembere felkutat egy ejtőernyőt. Fotó: HAW/Brandon T. Nicely

Fordította: Eszes Boldizsár

Forrás: honvedelem.hu

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 07. 01., 09:15
A nyár első hónapja bővelkedett repülős programokban, nem lesz ez másképp júliusban sem: a hónap első szombatján Berekfürdőre várják az érdeklődőket, ahol a felújított 9603-as oldalszámú MiG-21MF-et mutatják be. Mutatjuk a részleteket, mitől is lesz különleges ez a bemutató.
2024-07-19 10:30:07
Újabb repülőgépekre adott le megrendelést a világ legnagyobb nemzetközi légitársasága, amellyel cargo részlegének flottája jövőre 17 példányosra bővül. Az új Boeing 777F gépek csatlakozásával az Emirates SkyCargo 30 százalékkal növeli főfedélzeti rakománykapacitását, hosszú távú megoldást kínálva a keresletnövekedésre.
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 07. 26., 09:45
Június 26-án megjelent az Aranysas magazin 2024. augusztusi lapszáma!
2024. 07. 25., 11:03
A Magyar Vitorlázórepülő Szövetség támogatásával a Dél-Zalai Aeroclub nemrégiben ifjúsági toborzó tábort tartott a nagykanizsai repülőtéren nyolc, 12 és 15 év közötti nagykanizsai, szepetneki és zalakarosi fiatal részvételével.
2024. 07. 22., 09:18
Április elsején egy újabb fejezet zárult le a nagygépes repülés történetében. Ezen a napon teljesítette utolsó feladatát a NASA DC-8-as kutató repülőgépe.
2024. 07. 18., 10:40
A nemzetközi légikikötő várhatóan július 18-án éjjel fél egytől ismét fogadja a Debrecenbe érkező és onnan induló járatokat.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

„Ma lőnek először, szerencsére hozzáértő személyzet kezelésében” – nyugtázta elégedetten az új Leopard harckocsikról és a frissen képzett kezelőszemélyzetről dr. Nagy Norbert őrnagy.