2018. 01. 18. csütörtök
Piroska
: 308 Ft   : 252 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Helyi teherdobási kiképzés – készen a küldetésre

JETfly  |  2017. 04. 03., 10:51

A Nehéz Légiszállító Ezred (HAW) havonta hajt végre helyi légi teherdobási gyakorlatot a Pápa Bázisrepülőtér közelében lévő dobózónák egyikében.

  • Újabb teherdobási gyakorlatot hajtott végre az egyik pápai C-17-es
  • A C-17-esből elsőként két nehézeszköz-platformot dobtak
  • Öt áthúzás után a hajózóállomány számára véget ér a helyi teherdobási kiképzés

A kiképzési esemény legfontosabb szereplői a Nehéz Légiszállító Ezred, valamint a logisztikai támogató század (Logistic Support Squadron) Aerial Port (légikikötő) részlege.

A fékernyő már kinyílt. Nemsokára nyílik a kivonóernyő és a főernyő is. Fotó: HAW/Henrik Gebhardt

A Stratégiai Légiszállítási Képesség (Strategic Airlift Capability, SAC) egyik C-17-ese a pontos időben jelenik meg a látóhatáron, a dobózónától néhány percre nyugati irányban. Intenzív rádióforgalmazás kezdődik a Magyar Honvédség előretolt repülésirányítói (Joint Terminal Attack Controller, JTAC) és a repülőgép fedélzetén utazó gépparancsnok között. A JTAC-ek a pilótáknak friss információkat továbbítanak a dobózónán belüli időjárási körülményekről és szélviszonyokról, valamint engedélyezik számukra a teherdobást. 

Egyszer használatos LCADS-ejtőernyőkkel felszerelt CDS-nyalábok. Fotó: HAW/Henrik Gebhard

LeRoi Edwards százados, a Nehéz Légiszállító Ezred Aerial Portjának légiszállítási tisztje elmagyarázza, hogy az egész esemény a befogadó nemzettel, Magyarországgal történő együttműködést mutatja be. A felkutató csoport kiegészül egy dobozóna-irányító tiszttel, illetve a Magyar Honvédség két előretolt repülésirányítójával, akik kommunikálnak a felettük repülő géppel azért, hogy biztosítsák a maximális biztonságot és kiképzési eredményt. A Győrből, Pápáról és Veszprémből érkezett logisztikai támogató állományok tagjai szintén bekapcsolódnak a tevékenységbe a délelőtti légiszállítási művelet sikere érdekében. 

Az Aerial Port (légikikötő) csoportja felkutat egy nehézeszköz-platformot. Fotó: HAW/Henrik Gebhard

Elsőként a repülőgépből két nehézeszköz-platformot dobnak, amelyeket az újabb áthúzásnál egy konténer-célbajuttató rendszer (Container Delivery System, CDS) kisebb méretű nyalábjai követnek. John Cushman törzsőrmester, a Nehéz Légiszállító Ezred Aerial Port részlegének vezető ejtőernyő-karbantartója elmondja, hogy a nyalábokra különböző fajtájú ernyőket szereltek fel. Néhány nyalábon normál, újrafelhasználható ernyő van, mások viszont olyan speciális típusú, egyszer használatos ejtőernyővel vannak ellátva, amelyet az LCADS-rendszerhez (Low Cost Aerial Delivery System, alacsony költségű légi célba juttató rendszer) fejlesztettek ki. Az LCADS-ernyő az ejtőernyők hagyományos nylon alapanyaga helyett polipropilén-csíkokból készül. Az előre csomagolt ernyők használatával idő és pénz takarítható meg, emellett pedig jól használhatók az olyan teherdobásoknál, ahol az ejtőernyő valószínűleg nem kutatható fel.

A Magyar Honvédség előretolt repülésirányítója (JTAC) a Stratégiai Légiszállítási Képesség (SAC) felette repülő C-17-esével kommunikál. Fotó: HAW/Brandon T. Nicely

A mindössze pár darab CDS-nyaláb dobása kissé kevésnek tűnhet, de a mostani kiképzési feladat során dobott elemek összmennyisége nincs hatással a képességfenntartó kiképzés céljainak teljesítésére. A kiképzési célok eléréséhez a hajózóállománynak a teherdobás végrehajtásánál a megfelelő technikákat és eljárásokat kell használni, így másodlagos a jelentősége annak, hogy mennyi nyaláb hagyja el a rámpát. 

Egy nehézeszköz-platform útban a föld felé. Fotó: HAW/Brandon T. Nicely

Öt áthúzás után a hajózóállomány számára véget ér a helyi teherdobási kiképzés. Az Aerial Port szakemberei pedig ekkor kezdik el a felkutatási munkát. A kijelölt csoportok „megrohamozzák” a dobózónát és elkezdik összegyűjteni a különféle speciális felszereléseket, amelyeket újracsomagolnak, majd berakodnak a Pápa Bázisrepülőtérre visszainduló járművekbe. A Pápa Bázisrepülőtér Aerial Portján ezután indul az a többnapos műszaki folyamat, melynek során az eszközöket szemrevételezik, előkészítik és újracsomagolják, hogy készen álljanak a következő küldetésre. 

Az Aerial Port szakembere felkutat egy ejtőernyőt. Fotó: HAW/Brandon T. Nicely

Fordította: Eszes Boldizsár

Forrás: honvedelem.hu

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2018-01-12 12:56:41
A Wizz Air, Közép- és Kelet-Európa legnagyobb diszkont légitársasága ma bejelentette, hogy 2017-ben rekordszámú utast szállított, jelentősen bővítette hálózatát, lebonyolította minden eddiginél nagyobb repülőgép-megrendelését, részben szponzorált pilótaképzést indított, és számos fejlesztést vezetett be a jobb ügyfélkiszolgálás érdekében.
   MÁSOK ÍRTÁK
2018. 01. 18., 09:57
Fotók a 2017-es lengyelországi Radom Airshow-ról!
2018. 01. 17., 12:47
Noha a magyar fél már meghirdette 18 millió dollárért 23 MiG-29-es vadászgépeit, még nem kérte az orosz haditechnika továbbadásához szükséges hozzájárulást Moszkvától – írta a Ria Novosztyi.
2018. 01. 15., 16:05
Átgondoltan pakol az ember, ha egy 55×40×23 centiméteres táska jelenti számára az otthont 5 napon át.
2018. 01. 15., 09:38
Szürke égen szürke gépet fotózni nem annyira hálás feladat, de mivel a honvédség valamennyi akkori merevszárnyú típusa repült, egyáltalán nem bánom, hogy a képek az optimálistól eltérő körülmények között készültek.

  Legfrissebbek most

A Magyar Honvédség már az ország légterébe történő berepülés előtt jelzett arról a kisgépről az illetékes szerveknek, amelyről később kiderült, hogy tizenegy migránst szállított, s amit hétfő este találtak meg a Szabolcs-Szatmár-Bereg megyei Kállósemjén határában - közölte a Honvédelmi Minisztérium.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!++

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Jakutszk repülőterén január 11-én extrém időjárási körülmények között megkezdődött a Moszkvai Helikoptergyártó Üzem Mi-171A2 típusának tesztrepülése. A helikoptert a Volga-Dnyeper légitársaság An-124-100 Ruszlán teherszállító repülőgépe szállította a helyszínre.