Új koncepció mentén valósult meg az MH Pápa Bázisrepülőtér (MH PBRT) idei repülésbiztonsági szakmai napja. Az elmúlt év helyi szintű repülésbiztonsági értékelése immár nem elsődlegesen a területen dolgozó szakembereknek, hanem minden meghívottnak szólt.
Közel 200 helyi katona és honvédelmi alkalmazott, valamint a Magyar Honvédség Parancsnoksága és a légierős szervezetek repülésbiztonsági területen dolgozó képviselői vettek részt az MH Pápa Bázisrepülőtér repülésbiztonsági szakmai napján. Az eddig elsősorban csak a szakembereket és a repülésbiztonságban közvetlenül érintetteket megszólító rendezvényt idén egy megújult koncepció mentén tartották meg. Ez alkalommal a saját állomány közérthető tájékoztatása volt a fókuszban. Az esemény célja a 2019-es év repülésbiztonsági értékelése, valamint a repülésbiztonsági tudatosság minél szélesebb körben történő növelése volt.
A szakmai nap Magasy Zsolt ezredes, az MH Pápa Bázisrepülőtér parancsnokának 2019. évi repülésbiztonsági értékelésével kezdődött. A pápai katonai szervezet tavalyi évének egyik legnagyobb kihívása az MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis átépítése miatt ideiglenesen áttelepült teljes JAS-39 Gripen-flotta kiszolgálása volt. A bázisparancsnok előadása során kiemelte, hogy a szakmailag maximálisan felkészült állomány számára nem okozott problémát a két alakulat közötti együttműködés. A helyi repülésbiztonsági szakemberek hónapokkal előre felmérték és kiértékelték az összes lehetséges kockázatot. Az alapos előzetes felkészülésnek és a kollégák példás hozzáállásának köszönhetően nem történt repülésbiztonsági szempontból kirívó esemény a Gripenek jelenléte mellett sem.
Az MH Pápa Bázisrepülőtér repülésbiztonságban érintett szakemberei informatív prezentációkkal tették teljessé a szakmai nap programját. A 2019-es év repülésbiztonságot érintő eseményeit Kopeczky Péter őrnagy, az MH PBRT Repülésbiztonsági Főnökségének vezetője összegezte. Beszélt a főbb kockázati tényezőkről (így például a vadveszélyről, a madárütközésekről, a humán faktorról, a lézeres zavarásokról és a Gripenek áttelepüléséről), valamint a megvalósult eredményekről. Szintén a főnökség képviseletében Nyíri Miklós százados konkrét esettanulmányokon keresztül mutatta be miért elengedhetetlen a repülésbiztonság tudatosságának emelése. Három légijármű-baleset videós rekonstruálásával ismerhették meg a jelenlévők, hogy akár egy idegen tárgy a futópályán, akár egy nem megfelelően visszaigazolt rádióadás vagy egyéb, jelentéktelennek gondolt tényezők is mekkora katasztrófákhoz vezethetnek.
Mészáros Zoltán főhadnagy, az MH PBRT Repülésbiztosító Századának parancsnoka az emberi tényező kulcsfontosságáról tartott előadást. Felhívta a figyelmet arra, hogy a különböző szakterületek egyfajta kirakósként állnak össze, és alkotnak egy egészet. Akár egyetlen elem hiánya vagy sérülése miatt az egész rendszer felborulhat, így a kijelölt feladatok maradéktalan teljesítése a repülésbiztonság nélkülözhetetlen feltétele – emelte ki a főhadnagy.
Nemes Edit százados, az MH PBRT Hadműveleti Központjának beosztott tisztje szintén a humán faktort vizsgálta. Előadásának fókuszát a stresszhatások jelentették, melynek során kitért a stressz eredetére, hatásaira, kiváltó okaira és annak lehetséges kezelésére.
Az előadásokat és a szakmai hozzászólásokat követően Magasy Zsolt ezredes meghatározta az alakulat 2020-as repülésbiztonsági céljait.
Forrás: https://honvedelem.hu/
„Bármilyen élethű is a szimulátor, amellyel tizenöt alkalommal repültünk, mégsem közelíti meg a valós repülések adta élményeket” – számolt be élményeiről Asztalos István alezredes, az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár repülésbiztonság főnöke, aki először emelkedhetett a magasba az első magyar KC-390 Millennium szállítógéppel.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.