2025. 04. 28. hétfő
Valéria
: 407 Ft   : 359 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Védőőrizet - ´´604-es, szálljon le a litván légi bázison!´´

Védőőrizet - ´´604-es, szálljon le a litván légi bázison!´´
Tőrös István  |  2022. 11. 02., 13:46
Védőőrizet - ´´604-es, szálljon le a litván légi bázison!´´

Így szólíthatta volna fel a Magyar Honvédség A319-es Airbus-ának kapitányát a teljes fegyverzettel mellénk zárkózó Gripen pilótája, de ő a napellenző mögül inkább mosolyogva integetett, hiszen ez most egy előre egyeztetett és régen várt pillanat volt a szállítógép utasai számára.

Egyik barátom örökérvényű mondása szerint: szép dolog a hajnal - csak korán kell felkelni hozzá! Igaza van, de mivel 3 óra 45 percre szólt a gyülekezés a Litvániába utazóknak az MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis kapujánál, nem maradt más választás, mint az éjszakai autózás Kecskemétre.

A repülőtér valódi légikikötőként üzemelt a hajnali órákban. Az igazolványszámok ellenőrzése után a csomagok átvilágítása mellett „mérlegelés” is következett. Nem csupán a felszereléseket mérték le - és rögzítették a számítógépen - de a testsúlyt is. Erre minden bizonnyal a repülőgép súlypontjának meghatározásához volt szükség, mert a fedélzeti utaskísérők - katona hölgyek és urak - azt is kijelölték, hogy milyen elosztásban foglalhatjuk el a gép üléseit.

Szabályos utastájékoztatási és biztonsági bemutató a felszállás előtt, majd ahogy a kapitány kikapcsolta a biztonsági övekre vonatkozó világító tablót, azonnal felbolydult a rend a fedélzeten. Ami egy „civil” gépen megengedhetetlen, azt itt már megszokta a személyzet. Az utasok egy része türelmesen sorban állt az ülések közti folyosón, hogy elkészíthesse élete első fotóját az Airbus pilótafülkéjéről, és a személyzetről: Halmi Lajos századosról és Zolnai Lea főhadnagy elsőtisztről.

Itt ki kell térni a követendő példa bemutatására, hiszen a katonai sajtó munkatársaival és a szakma újságíróival együtt velünk utazott a bázis spotter-válogatottja is, akikkel szinte napi kapcsolatban állnak. Évente több alkalommal kapnak lehetőséget, hogy egy-egy kiképzési napot megtekinthessenek, és az ott készült remek fotóik villámgyorsan meg is jelennek az interneten. Manapság, amikor a toborzás az egyik legfontosabb kulcsszó a kommunikációs anyagokban, ennél jobb módszert nehéz lenne javasolni.

2022. szeptember 21-én, szerdán a litván Šiauliai légibázisra várták a sajtó képviselőit, ahol egy félnapos program keretein belül testközelből vehették szemügyre az újabb, immáron harmadik baltikumi légtérrendészeti missziót ellátó kontingens mindennapjait. Helyszíni beszámoló!
bővebben ...

A Šiauliai Légibázisig 90 perc az utazás, így maradt időnk szórakoztatni egymást a három évvel ezelőtti látogatásunk emlékezetes epizódjával. Azért is érdemes felidézni, hogy mi történt anno, mert a világhálón a mai napig nagy nézettségnek örvend az akkor készült felvétel. Az idő tájt a spanyol EF-18M-ek szolgáltak az 50. misszióban a magyarokkal együtt, és két gépük a délután során az orrunk előtt emelkedett a magasba! Az ok: Szergej Sojgu orosz védelmi miniszter egy Tu-214-es fedélzetén Szentpétervárról Kalinyingrádba repült - és persze miért is adtak volna le repülési tervet, kapcsolták volna be a válaszjeladót, vagy vették volna fel a kapcsolatot a légi irányítással?

A spanyol géppár a protokoll szerint „elfogta” az utasszállítót, amelyet két felfegyverzett Szu-27-es vadászgép kísért szorosan - vigyázva a „Főnökre”. Miután a spanyolok megpróbálták közelebbről is szemügyre venni a nemzetközi vizek felett repülő különleges típust, az orosz balkísérő előbb csak megmutatta, hogy mi van az indítósínjein, majd látva, hogy ez nem hatja meg a spanyol fiút, teljes sebességgel „ráborította” a Szuhojt. Mivel televíziós stáb is utazott a miniszterrel, így az operatőrök végig rögzítették ezt a „kakasviadalt”, és már este sugározták is a televízióban.

2019-ben persze a mi játékunkat is elrontották, hiszen még délelőtt az érkezésünkre megrendezett „Tangó” riasztásból egyszer csak éles „Alfa” lett, nem voltak tekintettel rá, hogy már akkor szerettük volna megörökíteni a készültségi Gripenjeinket elfogási manőver közben. A géppár akkor menetközben váltott „élesre”, és indult a váratlan vendég elfogására. Megérte azonban kiböjtölni ezt a három évet, mert ezúttal - miként az akciófilmekben látni - mellénk zárkózott a két JAS 39-es, majd géppárban is, illetve a felhőbe süllyedve két oldalról, védőőrizetben kísérték az Airbus-t.

A bázison Ványik Attila alezredes, a magyar kontingens parancsnoka számolt be a Baltic Air Policing 60. váltás első másfél hónapjának történéseiről. Ezúttal is vezető nemzetként vagyunk kint Litvániában - a magyarokkal közösen települt Šiauliaiba a cseh légierő négy Gripen vadászgépe is. Ők most „továbbszolgálók” - a négy hónapos időszakot két hónappal megtoldották a számukra. Az észtországi Amariban német Eurofighter-eket lehet riasztani, a lengyelországi Malbork repülőteréről pedig olasz típustestvérek adnak készültséget. A szokásos menetrend sem változott: a baltikumi radarok adatait Ramstein (HQAAC) kapja meg, az utasítási lánc Uedem (CAOC), majd Karmelava (CRC), végül pedig a helyi harcálláspont (WOC), ahol már megszólal a sziréna!

Az eddig eltelt szolgálatot számokban mérve is látszik, hogy ez 2015-höz hasonlóan egy „békésebb” időszak. Akkor Szíriában voltak elfoglalva az orosz hajózók, most az ukrán-orosz front eseményei köthetik le a légierejük jelentős részét. Az igazi „forró nyár” 2019 volt, akkor 50 éles riasztással az orosz légierő szinte összes repülőgéptípusának dokumentált fotója felkerült a hadműveleti szoba falára.

A magyar hajózók 2022. augusztus 1. és szeptember 21. között 56 felszállást hajtottak végre, ebből hatszor igazi elfogás, 36 alkalommal pedig gyakorló riasztás kapcsán. Akadt példa „Sierra” ellenőrzésre is, amikor a NATO csak a protokoll betartását vizsgálta, és nyolc alkalommal még a felszállás előtt - de már a gépben ülve - kellett megszakítani a folyamatot. 16 kiképzőrepülés is történt, melyek során - leszerelt fegyverzettel - elfogásokat, 1x1 és 1x2 elleni közel légi harcot, látóhatáron túli „párbajt” gyakorolhattak a többi nemzet gépeivel közösen. Mindezek mellett akadt példa díszelgő repülésre, sőt a JAS 39 lehetőségeit kihasználva támogatták a litván Furious Wolf hadgyakorlat földi hadműveleteit is. Összesítve 123 óra 40 percet voltak a levegőben a magyar Gripenek.

Az alezredes ismertetőjében kitért arra is, hogy a közel 80 fős kontingens javarészét a kecskeméti bázis adja - váltásokban. Igyekeznek minden beosztásban és szakterületen dolgozó katonájuknak biztosítani a nemzetközi környezetben történő munkát, nem utolsó sorban pedig fiatal vadászpilótáik számára garantálni a hivatáshoz szükséges adrenalintöbbletet, amelyet egy „idegen”, felfegyverzett repülőgép azonosítása és dokumentálása jelent. Nemcsak a különböző szakterületek katonáit, de a repülőgépeket is cserélni kell a négy hónap alatt, hiszen akad olyan, amelynek közeleg a javítási ciklusa, s azt már Kecskeméten végezhetik el. Kisebb javításokra a helyszínen is van lehetőség, így az Airbus csomagterét kihasználva most is érkeztek alkatrészek a litván bázisra.

A beszámolót követően természetesen bemutatásra került egy gyakorló riasztás folyamata, amelyet velünk együtt megtekintett dr. Ruszin-Szendi Romulusz altábornagy, a Magyar Honvédség parancsnoka is, aki a gépek felszállását követően sajtótájékoztatón méltatta a látottakat, és elismeréssel szólt a magyar hajózók profizmusáról. A műszaki katonáknak a gépek kigurulását megelőző tevékenységét végignézve hasznos volt felidézni az Aranysas magazin, a GRIPENEK MÁGUSAI című sorozatát - valóban szemléletes példáját láttuk az ott leírt folyamatoknak.

Lehetőséget kaptunk a cseh Gripenek megtekintésére is - ezúttal ők örökölték meg az általunk korábban már használt „sátortábort”. Jövőjüket tekintve pedig nagyon kíváncsian várják a kormányszintű döntéseket, hiszen tárgyalások folynak a típus cseréjéről is: 24 darab F-35-ösre.

Köztudott azonban, hogy a SAAB ugyancsak tett ajánlatokat a cseheknek az együttműködés folytatására, sőt a közelmúltban még a JAS 39E verziót is bemutatták a nagyközönség számára.

A hazafelé vezető út mindig gyorsabban telik: a 13.30-as felszállást követően, elrepülve Varsó-Radom-Katowice mellett Esztergomnál „kapuztunk”, majd a főváros érintésével, Kecskemétet megkerülve délután már vissza is érkeztünk a hazai betonra.

Forrás: https://aranysas.hu/

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 04. 07., 17:00
Az F-35-ös program partnerországai között Norvégia lett az első, melynek teljessé vált az ötödik generációs harci repülőgép flottája: a két utolsó példányt a napokban adta át az amerikai gyártó.
2025. 04. 01., 18:00
Svédország - novemberben aláírt szándéknyilatkozatának folytatásaként - hivatalosan is megerősítette, hogy a brazil Embraer C-390 típusával modernizálja szállító repülőgép flottáját, búcsút intve a kiöregedő C-130H Herculeseknek.
2025-04-15 12:13:17
Az egyre gyakrabban jelentkező, szélsőséges időjárási jelenségek komoly kihívást jelentenek a légi közlekedésben és a légiforgalmi irányításban, különösen a nyári időszakban. Az egyre szeszélyesebb időjárás negatív hatásainak mérséklésére a HungaroControl szorosabb együttműködésbe kezdett hazánk meteorológiai szolgáltatójával, a HungaroMet-tel.
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 04. 23., 10:29
A NASAMS rendszer rakétatöltése precizitást és összehangolt csapatmunkát igényel.
2025. 04. 22., 15:23
Délutáni és esti kiképzési gyakorlatot tart a kecskeméti repülődandár kedden, szerdán és csütörtökön - közölte a Magyar Honvédség vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár a közösségi oldalán.
2025. 04. 22., 14:00
Világszerte több tucatnyi olyan telep található, ahol kiérdemesült, vagy leállított repülőgépeket tárolnak alkatrészbányaként, illetve a légiforgalomba visszatérés reményében.
2025. 04. 10., 09:43
Az amerikai haditengerészet utolsó hagyományos meghajtású repülőgép-hordozóját, az egykori USS John F. Kennedyt – becenevén Big Johnt - 2007-ben vonták ki a hadrendből.

  Legfrissebbek most

Pontosan két évvel ezelőtt bemutatkozó interjút készített Tőrös István dr. Bali Tamás ezredessel, aki akkor vette át az MH Kiss József 86. Helikopterdandár parancsnoki beosztását. Két év után ismét van miről beszélgetniük.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.