2024. 12. 02. hétfő
Melinda, Vivien
: 413 Ft   : 391 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

KÉPGALÉRIA - Spotterek a kecskeméti zóna mellett

KÉPGALÉRIA - Spotterek a kecskeméti zóna mellett
Darabos Erika  |  2021. 06. 05., 16:32
KÉPGALÉRIA - Spotterek a kecskeméti zóna mellett

2021. június első két napján - idén először - nyitotta meg újra kapuit a spotterek előtt a kecskeméti MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis, ahol a két nap alatt közel 80 amatőr és profi fotós dokumentálhatta az aktív üzemnapokat.

A felvételen a 43-as oldalszámú JAS 39D Gripen is szerepel, melynek első ülésében ezúttal Ugrik Csaba dandártábornok, a Kecskeméti Repülőbázis parancsnoka látható (Videó: Kovács Tamás)

A járványügyi helyzet miatt legutóbb 2020 októberében nyílt lehetőség a repülőgépek fotózására, akkor a Gripenek késő délutáni, esti kiképzési repüléseibe és éleslövészeti előkészületeibe pillanthattak be a regisztrált résztvevők, szintén kétnapos csoportbontásban. A program ezúttal a nappali időszakra vonatkozott, hiszen mindkét napon a reggeli első Gripen sor előkészületeivel és felszállásával indult a program. Fotóstémát erősítendő bónuszként, függesztménnyel ellátott vadászgépet fotózhattunk, hiszen a Gripenek szárnya alatt a földi célok ellen bevethető Maverick rakéta gyakorló változata volt látható, törzsük alatt pedig a Litening III típusú, lézeres célmegjelölő konténer. A kerítéshez gyakran kijáró kecskeméti spottereknek köszönhetően természetesen már láttunk korábban is gyakorló Maverick rakétával felszerelt Gripent, de a fegyver függesztésének folyamatát és a műszakiak ehhez kapcsolódó feladatait most először követhettük figyelemmel közelebbről is.

Képgaléria megtekintése (54 db kép)
A függesztmény ezúttal a Maverick rakéta gyakorló változata (Fotó: Temesvári Péter)

A spotternap programjának felépítése mindkét napon hasonló volt: a zónában repülésre felkészített Gripenek előkészületeit, indítását, kigurulását, fel-, illetve leszállását nézhették és fotózhatták végig az érdeklődők. Mindez a napi program alapját adta, a honvédségi busznak és a kísérőinknek köszönhetően a zónák és a kifutópálya között mozgott folyamatosan a társaság, figyelembe véve a profibb fotósok javaslatait, mit honnan lenne jobb fotózni. A Puma század Gripenjei mellett a Szállítórepülő század Airbus A319-esei is aktív szereplői voltak mindkét napnak, ízelítőül a szerdai napról tudunk mutatni egy olyan Airbus beköszönést, amit - ha esetleg nem is sikerült jól megfotózni - az ember retinájába bizonyosan hosszú időre beleégett:

Hazánkban jelenleg több nemzetközi gyakorlat is zajlik, melyek kapcsán már a napokban is tapasztalhattuk a megnövekedett helikopterforgalmat az ország különböző pontjain: tudva, hogy Kecskemétre is települtek amerikai forgószárnyasok, bízhattunk abban, hogy ezek megtekintésére is lesz lehetőség. Lényegében dokumentarista jelleggel készültek Black Hawk, Lakota és Chinook felvételek is a két nap során, de a hangsúly természetesen a kecskeméti alakulat üzemnapján volt. Aki szeretett volna levegőben, késő délutáni fényekben is helikoptert fotózni, az a benti program zárultával megtehette mindezt immáron a kerítésen túlról is, szerdán például több spotter számára estig ott folytatódott a szabadprogram.

Képgaléria megtekintése (54 db kép)
Az elmúlt napok egyik kedvence Kecskemétről, az amerikai hadsereg CH-47F Chinook helikoptere (Fotó: Darabos Erika)

Igazi meglepetésként mindkét napot látványos Gripen demo zárta: a keddi napon Majerik Máté főhadnagy dinamikus programja volt látható, szerdán pedig Szentendrei Dávid százados, új Gripen demo pilóta repült, ő most először mutathatta be programjának elemeit közönség előtt. A két bemutatót elnézve csak remélni tudjuk, hogy minél több hazai és nemzetközi eseményen kapnak majd lehetőséget a magyar bemutató pilóták, népszerűsítve ezáltal a nagy történlemi múltra visszatekintő Puma századot és egyben a Magyar Légierőt. Természetesen a sok-sok repülőgép fotó mellett a csoportképek sem maradhattak el: kedden Mátéval, szerdán pedig Dáviddal a középpontban örökítették meg a spotternapra ellátogató fotósokat.

Képgaléria megtekintése (54 db kép)
Mindkét napon Gripen demo zárta a napot (Fotó: Müller Dóra)

Képgaléria megtekintése (54 db kép)
2021. 06. 01. - Csoportkép, középen Majerik Máté főhadnagy, Gripen demo pilóta (Fotó: Kertész László)

Képgaléria megtekintése (54 db kép)
2021. 06. 02. - Csoportkép, középen Szentendrei Dávid százados, Gripen demo pilóta (Fotó: Kertész László)

Összegzésként elmondható, hogy egyéb repülős rendezvények hiányában a résztvevők számára nagy ajándék egy ilyen spotternap, hiszen a repülőgépek fotózása mellett ez végre egy olyan alkalom volt, ahol az elmúlt, nehezebb időszakot átvészelve ismét találkozhattunk repülős érdeklődésű barátainkkal, beszélgethettünk a fotózásról, tervekről, mindennapokról, illetve nem maradhatott el a közös ebéd sem, amit ezúttal egy Gripen hangárban fogyaszthattunk el. Ez természetesen csak az esemény spotter oldala, fontos megemlíteni az ilyen látogatói napok fontosságát a szervezők számára is, hiszen ez a 80 résztvevő (köztük amatőr és profi fotósokkal, újoncokkal és régi "motorosokkal", bloggerekkel, online és nyomtatott repülős témájú magazinok újságíróival) számtalan fotót, videót készítve és azt a közösségi oldalakra kiposztolva egyértelműen a Kecskeméti Repülőbázist és annak mindennapjait népszerűsíti. Mi ezúttal egy vegyes, fotós-videós galériát állítottunk össze Olvasóinknak, próbálva kiragadni azokat a pillanatokat, amit a többi jelenlévő még nem mutatott meg. Ez 100%-ban persze lehetetlen vállalkozás, hiszen a csoportok tagjai nagyrészt ugyanarról a helyről fotózhattak, így sok hasonló felvétel készült. Ahány fotós, annyi látásmód, profi fotósok profi cuccal, amatőr fotósok amatőr cuccal, így biztosan mindenki megtalálja a kedvenc fotóit a közel 80 résztvevő felvételeiből.

Képgaléria megtekintése (54 db kép)
Hajózó mosoly és integetés a lelkes spottereknek (Fotó: Szúh József)

A fotókért és a videókért ezúton is köszönetet mondunk Müller Dórának, Kovács Tamásnak, Temesvári Péternek, és Szúh Józsefnek, a meghívóért és a spotternap színvonalas megszervezéséért pedig a Kecskeméti Repülőbázis Kommunikációs és Protokoll Alosztályának! Külön köszönet a hajózó és műszaki személyzetnek, hogy az üzemnapi feladatok mellett egy-egy mosoly, integetés és néhány szó erejéig a spottereket is üdvözölték!

További fotókért látogassanak el a JETfly Facebook oldalára!

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 11. 18., 16:45
Idén októberben megállapodás született arról, hogy különleges mentéseknél segédkezik egymásnak az EUFOR (European Union Force) és a konjici Prenj Hegyimentő Szolgálat. Az együttműködés aláírásakor a nemzetközi haderőt dr. Sticz László vezérőrnagy, az EUFOR Althea művelet parancsnoka, míg a bosnyák felet Almir Mahmutović, az önkéntes szervezet igazgatótanácsának elnöke képviselte.
2024. 11. 06., 09:09
2024. november 4-7. között rendezik meg Párizsban az Euronaval haditengerészeti, védelmi kiállítást, melynek keretein belül új szerződést írhatott alá az Airbus Helicopters a hazánk által is üzemeltetett H225M típusú közepes, többfeladatú helikopterre vonatkozóan.
2024. 11. 04., 09:11
2018 után 2024-ben ismét megrendezik a Cruzeiro do Sul, azaz a CRUZEX nagyszabású, nemzetközi légi hadgyakorlatot Brazíliában. A Natal központú kiképzési esemény kiemelt fontosságú és komplexitású Dél-Amerikában, kis jóindulattal akár a brazil Red Flagnek is lehet nevezni. Lesznek újoncok és lesznek búcsúzók: és az is biztos, hogy valóságos típuskavalkád várható.
2024. 10. 25., 09:12
A 9603-as az utolsónak gyártott magyar MiG-21MF-ek (9507-9515, 9601-9606) egyike. Gyártási száma 969603, szériaszáma pedig 9603 (a 96. széria 03. gépe). A repülőgép felújítását a Berekfürdőn található, A szovjet repülőtér titkai múzeum csapata végezte: az Aranysas magazin 2024. novemberi számában a 9603-as történetéről olvashatunk további részleteket.
2024-11-13 09:24:00
2003. november 13-án délelőtt 11 órakor ismét megtörtént a megszokhatatlan, egy repülőgép eltűnt a lokátorok képernyőjéről és nem válaszolt semmilyen frekvencián. Azonnal felszállt a kutató-mentő helikopter a két egykori kollégiumi szobatárs keresésére.
2024-11-05 18:30:00
A Wizz Air nyerte el idén a CAPA (Centre for Aviation) által megítélt Év Fenntartható Légitársasága elismerést az európai, közel-keleti és afrikai régióban (EMEA’s Environmental Sustainability Airline Group for 2024), amit a légitársaság Hongkongban, a CAPA díjkiosztóval egybekötött légi közlekedési csúcstalálkozóján vehetett át.
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 11. 27., 10:15
A 2000-es évek első felében a tíz F-14-es mellett, harminchat F/A-18-as adta a Truman csapásmérő képességét.
2024. 11. 21., 10:02
Az amerikai légierő egyik igáslova az F-105 Thunderchief volt Délkelet-Ázsiában, ahol az eredetileg nukleáris csapásmérésre szánt típust vadászbombázóként, később pedig a légvédelem elnyomására is használták.
2024. 11. 13., 09:36
Néhány hónap után ismét a Brussels Airlines kerül terítékre, amelynek látványos, belga ikonokat felvonultató festésmintáiról áprilisban volt szó.
2024. 11. 09., 11:00
Az eseményen Dr. Koller József dandártábornok, Olaszországba akkreditált véderő, katonai és légügyi attasé is részt vett. A szicíliai látogatás célja a nemzetközi nap mellett, a Sigonella-i bázis szakmai bemutató napján történő részvétel volt.

  Legfrissebbek most

2024. szeptember 30 - október 11. között Görögország volt a házigazdája a NATO legnagyobb idei hadgyakorlatának. A hazai szuperszonikusokon kívül 11 légierő gépei érkeztek a mediterrán légtérbe - brit, kanadai, francia, svéd, magyar, lengyel, román, spanyol, olasz, portugál, és amerikai felségjellel -, hogy bebizonyítsák: a szövetség haderőnemeinek sikeres együttműködésével készen állnak egy lehetséges támadás elhárítására.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.