2017. 09. 23. szombat
Tekla
: 310 Ft   : 258 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Reakcióidő

Zsámboki Tibor nyá. ezredes  |  2016. 01. 23., 13:25

Olvasom a reggeli híreket és egy régen várt cikken akad meg a szemem. Zord Gábor, a repülős újságírás oszlopos tagja jegyzi a Magyar Nemzet online kiadásában és a Magyar Honvédség legújabb beszerzéséről tudósít: 4 darab repülőgépet szerezne be a HM, kettőt felderítő, kettőt kiképzési célra.

Ideje volt már. Több mint 20 éve állt szolgálatba a Jak-52-es, melynek beszerzését az akkori kiképzési tervek indokolták - nevezetesen, az itthoni hajózóképzés. Pár évfolyam végzett, aztán győzött a józan ész és belátták, hogy túl nagy falat ez a Seregnek: négy év képzés után sikerült elhanyagolható repült idővel kibocsájtani pár fiatal hajózót, akiket azután az alakulatoknál kellett volna felkészíteni a való világra. Ennek a koncepciónak volt a része a Jak-52-es kiképzőszázadnál lerepült pár tucat óra. A képzés leállítása után új feladatokat kreáltak a Jakoknak, majd a NFTC beindítása után újra a kiképzés-kiválogatás lett a fő profil. Közben az eredeti gép- és személyzetszám drasztikusan lecsökkent, a fenntartási költségekkel pedig nem igazán törődött senki. Horribilis pénzeket költöttek arra, hogy néhány Jak repülőképes maradjon - csak a "felújításra" költött pénz bőven elég lett volna komoly felszereltségű, alacsony fogyasztású, egyszerűen és olcsón üzemeltethető repülőgépek beszerzésére. Hogy mégis miért toldozták-foltozták a lassan, de biztosan lepusztuló Jak-flottát, mindenki döntse el magában.

Képgaléria megtekintése (9 db kép)

Forrás: ZLIN Aircraft

Azután elérkezett az az idő, amikor már nem kellett pilótát keresni az NFTC-re, mert "telt ház" volt az alakulatoknál. A Jakok azonban nem maradtak feladat nélkül - ennél olcsóbban nem lehetett biztosítani a repülési pótlék és élelmezési bón folyósításához szükséges évi néhány repült órát a vezető szerveknél és a harci helikoter-zászlóaljnál állományban lévő nagyszámú valamikori repülő embernek.

És akkor bekövetkezett az a repülő esemény, amitől minden égjáró a leginkább tart - kigyulladt a gép a levegőben. Az első ülésben a típus legnagyobb tapasztalattal rendelkező pilótája volt, a hátsóban pedig egy szintén kiváló képességű egykori vadászrepülő. Ha nem ez a leosztás, akkor sokkal tragikusabb lett volna a végkifejlet, azonban ez is túlontúl drága ár volt azért, hogy az illetékesek belássák: eljött az ideje a váltásnak. Csak halkan merem megjegyezni, az azóta eltelt idő reakcióidőnek kissé sok…

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 09. 22., 12:54
A Stratolaunch túlesett olyan fontos próbákon, mint az üzemanyag- és az elektromos rendszer ellenőrzése, de saját erejéből még nem gurult.
2017. 09. 21., 09:19
A kérdés adott hát: ilyen „titkos is és misztikus, kissé utópisztikus” esetekből kiindulva vajon milyen reményeink lehetnek a Zrínyi 2026-ra vonatkozólag?
2017. 09. 20., 11:54
A hihetetlen történet 1951. november 19-én kezdődött. Ezen a szeles, barátságtalan, őszi napon szállt fel a Erdingből, Németországból egy amerikai felségjelű C-47A típusú repülőgép, amely a belgrádi amerikai nagykövetségre szállított csomagokat.
2017. 09. 20., 11:02
Megjelent a járattörlések kétheti listája. Meddig tart az egy év? O'Leary szerint nem vesztik el az utasokat, de a rivális cég erősen szívja át – a pilótáit.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Mintegy száz modern busszal gazdagodik 2019-re a Magyar Honvédség – közölte dr. Simicskó István honvédelmi miniszter a HM CURRUS Zrt. és az IKARUS Járműtechnikai Kft. együttműködésével elkészült, CURRUS ARIES-VOLVO, Euro VI-os motorral szerelt csapatszállító busz prototípusának bemutatóján, szeptember 21-én, csütörtökön Székesfehérváron.