2024. 03. 02. szombat
Lujza
: 394 Ft   : 364 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

India kiszáll az FGFA programból

India kiszáll az FGFA programból
JETfly  |  2018. 04. 26., 14:49

A Jane's Defence Weekly-ben megjelent írás arról tájékoztatja az olvasókat, hogy India magára hagyja az oroszokat az ötödik generációs vadászgép fejlesztését célzó FGFA programban.

Az indiai fél kiválásának oka ugyan nem nyilvános, de egyértelműen a PAK-FA (T-50, Szu-57) alapjaira épülő fejlesztés drágasága és technikai téren fellépő viták állhatnak a háttérben.

A kilépés ugyan már minisztériumi szinten is megerősítést nyert, azonban az indiai fél hagyott egy kiskaput: amennyiben (a pontoson körül nem írt) körülmények úgy alakulnak, még lehetséges a döntés felülvizsgálata, illetve India vásárolna a PAK-FA-ból, miután azok rendszerbe álltak az Orosz Légierő kötelékében.

Az Indiai Légierő egykori parancsnoka, Vinod Bhatia tábornok szerint az FGFA kiválóan példázza “keveset, azt is későn” politikáját. A rohamoson fogyó Indiai Légierő számára nem ez a program jelentené a megoldást, az ide szánt erőforrásokat inkább a fogyó géppark pótlására kellene felhasználni.

Az Indiai Légierő szerint a Védelmi Minisztérium által a jövő alaptípusának szánt PAK-FA a közelében sincs azoknak az elvárásoknak, amiket a légierő támasztott. A lopakodó képesség, az avionika, a radar és a legtöbb érzékelő nem üti meg az elvárt szintet, valamint az eddigi 10(?) darab prototípuson kívül nem áll rendelkezésre több, a sorozatgyártás beindításának még csak tervezett dátuma sincs.

A fenti okok együttesen vezettek odáig, hogy a Védelmi Minisztérium a programból történő kilépés mellett döntött. A döntést az is befolyásolta, hogy az FGFA a légierő büdzséjének tekintélyes részét elnyelte, miközben égető szükség lenne a rohamosan fogyó gépállomány pótlására. A Védelmi Minisztérium figyelmen kívül hagyta programban részt vevő Hindustan Aeronautics Limited (HAL) azon érvelését, hogy az itt szerzett tapasztalatok nagyban elősegítik a saját fejlesztésű ötödik generációs vadászgép, az Advanced Medium Combat Aircraft (АМСА) előállítását.

Az FGFA program 2007-ben indult, fele-fele arányú finanszírozással, azonban a kezdetek óta nehezen haladt. 2010-2011-ben India 295 millió dollárt fizetett az FGFA projekttervezethez, de 2013 közepén Oroszország további 5 milliárd dollárt követelt India részéről a repülőgép további fejlesztésének költségeire, amelyet az oroszok körülbelül 10 milliárd dollárra becsültek.

India nem fizetett, ám 2016-ra megszületett egyfajta kompromisszum a felek között. Ez alapján mindkét fél 3,7 milliárd dollárral száll be a további költségekbe és a fejlesztés során figyelembe veszik az Indiai Légierő elvárásait. Ezek több, mint 50 ponton érintették a programot, például a Szaturn cég AL-41F1 hajtóművel kapcsolatban annak cseréjét kérték egy erősebbre, illetve a fegyverzeti terhelés növelése is szerepelt a listán. A fedélzeti radart a Belka N036-osra kívánták lecserélni, amely jóval többet tudna az eredeti tervben szereplőhöz képest – ám egyelőre csak a kísérleti példány létezik belőle.

Az indiai ipar forrásai szerint a Szuhoj-cég megállapodott abban is, hogy megosztja a HAL-lal a bizalmas információkat az FGFA projektről, és megpróbálja visszaállítani a HAL munkájának részét a programban, amely a több mint fele részesedésről körülbelül 13% -ra csökkent. Ez magában foglalja a vadászgép futóművének kifejlesztését, az alapvető navigációs berendezéseket, a konténeres lézeres célzóberendezést, a HUD-ot és a radar hűtését.

A Szuhoj ezeken felül azt is vállalta, hogy 2019-20-ig három darab együlésés prototípust leszállít Indiának, hogy a hazai sorozatgyártás beindítása előtt tudják helyben tesztelni. Az eredeti tervek szerint egyébként már az idei évben meg kellett volna érkeznie az első példányoknak az eredeti tervben szereplő 200-250 darab repülőgépből. Ezt a mennyiséget később 127 darabra módosították – mára pedig az egész programot törölték.

Az oroszok másképpen látják a történéseket. Szerintük az indiai fél folyamatosan változatta az elképzeléseit és nem csak a gépmennyiséget illetően. 2011-ben még 2014 darab repülőgépet szerettek volna, ám ezekből 48 (vagy 66) kétülésesre is igényt tartottak. Tudni kell, hogy az alapot jelentő T-50-esből nincs, csak együléses és az oroszok nem is terveznek maguknak kétülésest. A repülőgépeket Nasikban, a HAL üzemében kellett volna összeszerelni és 2017-ben el kellett volna kezdődnie. Később az indiai fél törölte a kétüléses gépekre vonatkozó igényét, illetve az összdarabszámot először 144-re, majd 127 darabra módosította. Az indiaiak szerint ekkorra a költségek a program végére már elérték volna a 30 milliárd (!) dollárt, 2012-ben gyakorlatilag fel is függesztették az együttműködést az orosz féllel.

 

Forrás: bmpd.livejournal.com

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 02. 20., 13:30
2024 nyarán, több mint 60 év szolgálat után nyugdíjazzák a Svéd Légierő ikonikus típusát, az SK 60 kiképző repülőgépet. A haderőnem méltóképpen búcsúzik a típustól, melynek kapcsán az első információk már napvilágra kerültek.
2024. 02. 15., 11:20
A II. világháború vége felé számos olyan konstrukció született, amely már a kelet-nyugati szembenállás során állt hadrendbe. Jó példa erre a kéthajtóműves brit bombázó, amely kortársaitól eltérően hosszú és sikeres karriert futott be.
2024-02-22 15:17:46
Az MH Kiss József 86. Helikopterdandár adott otthont annak az alapszintű légi vezetés és irányítás tanfolyamnak, amelyet a kalkari Német Légierő Műveleti Parancsnokság NATO akkreditált kiképző központja, valamint az MH Légierő Parancsnokság közösen szervezett.
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 03. 01., 15:47
Mintegy száznyolcvan kadét látogatott el az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandárhoz. A csapatlátogatás alkalmával statikus bemutatón és repülés közben is megcsodálhatták a JAS 39 Gripen vadászgépet.
2024. 03. 01., 12:33
A hetvenes évektől a Hughes OH-6-osa és továbbfejlesztett változatai több olyan üzemeltető figyelmét keltették fel szerte a világban, amelyek a dugattyús motoros helikoptereket akarták lecserélni gázturbinás típusra vagy ütőképesebb forgószárnyas képesség létrehozására törekedtek.
2024. 03. 01., 11:56
A Magyar Honvédség jövőjének alappillére.
2024. 02. 29., 13:13
Amióta több mint fél évszázaddal ezelőtt az emberiség meg­hódította a világűrt, egyetlen dolog nem változott az űrrakéták és az űrhajók újabb és újabb generációinak használata során.

  Legfrissebbek most

A Gripen legújabb generációjának számító E változatból Svédország mellett eddig csak Brazília rendelt, ezért a gyártó világszerte új vásárlókat keres: jelenleg európai, ázsiai és dél-amerikai országokkal zajlanak tárgyalások.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Egyik új büszkeségünket, a Lynx páncélozott gyalogsági harcjárművet először a Magyar Honvédségben rendszeresítik – mondta Szalay-Bobrovniczky Kristóf honvédelmi miniszter a tatárszentgyörgyi gyakorló- és lőtéren, február 27-én, kedden.