2024. 07. 27. szombat
Liliána, Olga
: 392 Ft   : 361 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

India kiszáll az FGFA programból

India kiszáll az FGFA programból
JETfly  |  2018. 04. 26., 14:49

A Jane's Defence Weekly-ben megjelent írás arról tájékoztatja az olvasókat, hogy India magára hagyja az oroszokat az ötödik generációs vadászgép fejlesztését célzó FGFA programban.

Az indiai fél kiválásának oka ugyan nem nyilvános, de egyértelműen a PAK-FA (T-50, Szu-57) alapjaira épülő fejlesztés drágasága és technikai téren fellépő viták állhatnak a háttérben.

A kilépés ugyan már minisztériumi szinten is megerősítést nyert, azonban az indiai fél hagyott egy kiskaput: amennyiben (a pontoson körül nem írt) körülmények úgy alakulnak, még lehetséges a döntés felülvizsgálata, illetve India vásárolna a PAK-FA-ból, miután azok rendszerbe álltak az Orosz Légierő kötelékében.

Az Indiai Légierő egykori parancsnoka, Vinod Bhatia tábornok szerint az FGFA kiválóan példázza “keveset, azt is későn” politikáját. A rohamoson fogyó Indiai Légierő számára nem ez a program jelentené a megoldást, az ide szánt erőforrásokat inkább a fogyó géppark pótlására kellene felhasználni.

Az Indiai Légierő szerint a Védelmi Minisztérium által a jövő alaptípusának szánt PAK-FA a közelében sincs azoknak az elvárásoknak, amiket a légierő támasztott. A lopakodó képesség, az avionika, a radar és a legtöbb érzékelő nem üti meg az elvárt szintet, valamint az eddigi 10(?) darab prototípuson kívül nem áll rendelkezésre több, a sorozatgyártás beindításának még csak tervezett dátuma sincs.

A fenti okok együttesen vezettek odáig, hogy a Védelmi Minisztérium a programból történő kilépés mellett döntött. A döntést az is befolyásolta, hogy az FGFA a légierő büdzséjének tekintélyes részét elnyelte, miközben égető szükség lenne a rohamosan fogyó gépállomány pótlására. A Védelmi Minisztérium figyelmen kívül hagyta programban részt vevő Hindustan Aeronautics Limited (HAL) azon érvelését, hogy az itt szerzett tapasztalatok nagyban elősegítik a saját fejlesztésű ötödik generációs vadászgép, az Advanced Medium Combat Aircraft (АМСА) előállítását.

Az FGFA program 2007-ben indult, fele-fele arányú finanszírozással, azonban a kezdetek óta nehezen haladt. 2010-2011-ben India 295 millió dollárt fizetett az FGFA projekttervezethez, de 2013 közepén Oroszország további 5 milliárd dollárt követelt India részéről a repülőgép további fejlesztésének költségeire, amelyet az oroszok körülbelül 10 milliárd dollárra becsültek.

India nem fizetett, ám 2016-ra megszületett egyfajta kompromisszum a felek között. Ez alapján mindkét fél 3,7 milliárd dollárral száll be a további költségekbe és a fejlesztés során figyelembe veszik az Indiai Légierő elvárásait. Ezek több, mint 50 ponton érintették a programot, például a Szaturn cég AL-41F1 hajtóművel kapcsolatban annak cseréjét kérték egy erősebbre, illetve a fegyverzeti terhelés növelése is szerepelt a listán. A fedélzeti radart a Belka N036-osra kívánták lecserélni, amely jóval többet tudna az eredeti tervben szereplőhöz képest – ám egyelőre csak a kísérleti példány létezik belőle.

Az indiai ipar forrásai szerint a Szuhoj-cég megállapodott abban is, hogy megosztja a HAL-lal a bizalmas információkat az FGFA projektről, és megpróbálja visszaállítani a HAL munkájának részét a programban, amely a több mint fele részesedésről körülbelül 13% -ra csökkent. Ez magában foglalja a vadászgép futóművének kifejlesztését, az alapvető navigációs berendezéseket, a konténeres lézeres célzóberendezést, a HUD-ot és a radar hűtését.

A Szuhoj ezeken felül azt is vállalta, hogy 2019-20-ig három darab együlésés prototípust leszállít Indiának, hogy a hazai sorozatgyártás beindítása előtt tudják helyben tesztelni. Az eredeti tervek szerint egyébként már az idei évben meg kellett volna érkeznie az első példányoknak az eredeti tervben szereplő 200-250 darab repülőgépből. Ezt a mennyiséget később 127 darabra módosították – mára pedig az egész programot törölték.

Az oroszok másképpen látják a történéseket. Szerintük az indiai fél folyamatosan változatta az elképzeléseit és nem csak a gépmennyiséget illetően. 2011-ben még 2014 darab repülőgépet szerettek volna, ám ezekből 48 (vagy 66) kétülésesre is igényt tartottak. Tudni kell, hogy az alapot jelentő T-50-esből nincs, csak együléses és az oroszok nem is terveznek maguknak kétülésest. A repülőgépeket Nasikban, a HAL üzemében kellett volna összeszerelni és 2017-ben el kellett volna kezdődnie. Később az indiai fél törölte a kétüléses gépekre vonatkozó igényét, illetve az összdarabszámot először 144-re, majd 127 darabra módosította. Az indiaiak szerint ekkorra a költségek a program végére már elérték volna a 30 milliárd (!) dollárt, 2012-ben gyakorlatilag fel is függesztették az együttműködést az orosz féllel.

 

Forrás: bmpd.livejournal.com

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 07. 01., 09:15
A nyár első hónapja bővelkedett repülős programokban, nem lesz ez másképp júliusban sem: a hónap első szombatján Berekfürdőre várják az érdeklődőket, ahol a felújított 9603-as oldalszámú MiG-21MF-et mutatják be. Mutatjuk a részleteket, mitől is lesz különleges ez a bemutató.
2024-07-19 10:30:07
Újabb repülőgépekre adott le megrendelést a világ legnagyobb nemzetközi légitársasága, amellyel cargo részlegének flottája jövőre 17 példányosra bővül. Az új Boeing 777F gépek csatlakozásával az Emirates SkyCargo 30 százalékkal növeli főfedélzeti rakománykapacitását, hosszú távú megoldást kínálva a keresletnövekedésre.
2024-07-16 09:26:41
Újabb két Airbus H225M közepes többcélú helikopter érkezett Magyarországra hétfőn – közölte a honvédelmi miniszter. Szalay-Bobrovniczky Kristóf elmondta: a most érkező gépekkel tízre nőtt a Magyar Honvédségben a H225M típusú helikopterek száma.
2024-07-13 16:00:08
„Az elmúlt napok során egy olyan versenynek lehettünk tanúi, ahol a világ legkiválóbb ejtőernyősei mérték össze felkészültségüket, technikai tudásukat, és elhozták ennek a különleges sportnak az izgalmát, szépségét nekünk” – búcsúzott Kajári Ferenc altábornagy, a Honvéd Vezérkar főnökének helyettese a 46. Ejtőernyős Világbajnokság résztvevőitől a szolnoki RepTárban, július 12-én.
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 07. 26., 09:45
Június 26-án megjelent az Aranysas magazin 2024. augusztusi lapszáma!
2024. 07. 25., 11:03
A Magyar Vitorlázórepülő Szövetség támogatásával a Dél-Zalai Aeroclub nemrégiben ifjúsági toborzó tábort tartott a nagykanizsai repülőtéren nyolc, 12 és 15 év közötti nagykanizsai, szepetneki és zalakarosi fiatal részvételével.
2024. 07. 22., 09:18
Április elsején egy újabb fejezet zárult le a nagygépes repülés történetében. Ezen a napon teljesítette utolsó feladatát a NASA DC-8-as kutató repülőgépe.
2024. 07. 18., 10:40
A nemzetközi légikikötő várhatóan július 18-án éjjel fél egytől ismét fogadja a Debrecenbe érkező és onnan induló járatokat.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

„Ma lőnek először, szerencsére hozzáértő személyzet kezelésében” – nyugtázta elégedetten az új Leopard harckocsikról és a frissen képzett kezelőszemélyzetről dr. Nagy Norbert őrnagy.