2025. 05. 25.
Orbán
: 403 Ft   : 356 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

India kiszáll az FGFA programból

India kiszáll az FGFA programból
JETfly  |  2018. 04. 26., 14:49

A Jane's Defence Weekly-ben megjelent írás arról tájékoztatja az olvasókat, hogy India magára hagyja az oroszokat az ötödik generációs vadászgép fejlesztését célzó FGFA programban.

Az indiai fél kiválásának oka ugyan nem nyilvános, de egyértelműen a PAK-FA (T-50, Szu-57) alapjaira épülő fejlesztés drágasága és technikai téren fellépő viták állhatnak a háttérben.

A kilépés ugyan már minisztériumi szinten is megerősítést nyert, azonban az indiai fél hagyott egy kiskaput: amennyiben (a pontoson körül nem írt) körülmények úgy alakulnak, még lehetséges a döntés felülvizsgálata, illetve India vásárolna a PAK-FA-ból, miután azok rendszerbe álltak az Orosz Légierő kötelékében.

Az Indiai Légierő egykori parancsnoka, Vinod Bhatia tábornok szerint az FGFA kiválóan példázza “keveset, azt is későn” politikáját. A rohamoson fogyó Indiai Légierő számára nem ez a program jelentené a megoldást, az ide szánt erőforrásokat inkább a fogyó géppark pótlására kellene felhasználni.

Az Indiai Légierő szerint a Védelmi Minisztérium által a jövő alaptípusának szánt PAK-FA a közelében sincs azoknak az elvárásoknak, amiket a légierő támasztott. A lopakodó képesség, az avionika, a radar és a legtöbb érzékelő nem üti meg az elvárt szintet, valamint az eddigi 10(?) darab prototípuson kívül nem áll rendelkezésre több, a sorozatgyártás beindításának még csak tervezett dátuma sincs.

A fenti okok együttesen vezettek odáig, hogy a Védelmi Minisztérium a programból történő kilépés mellett döntött. A döntést az is befolyásolta, hogy az FGFA a légierő büdzséjének tekintélyes részét elnyelte, miközben égető szükség lenne a rohamosan fogyó gépállomány pótlására. A Védelmi Minisztérium figyelmen kívül hagyta programban részt vevő Hindustan Aeronautics Limited (HAL) azon érvelését, hogy az itt szerzett tapasztalatok nagyban elősegítik a saját fejlesztésű ötödik generációs vadászgép, az Advanced Medium Combat Aircraft (АМСА) előállítását.

Az FGFA program 2007-ben indult, fele-fele arányú finanszírozással, azonban a kezdetek óta nehezen haladt. 2010-2011-ben India 295 millió dollárt fizetett az FGFA projekttervezethez, de 2013 közepén Oroszország további 5 milliárd dollárt követelt India részéről a repülőgép további fejlesztésének költségeire, amelyet az oroszok körülbelül 10 milliárd dollárra becsültek.

India nem fizetett, ám 2016-ra megszületett egyfajta kompromisszum a felek között. Ez alapján mindkét fél 3,7 milliárd dollárral száll be a további költségekbe és a fejlesztés során figyelembe veszik az Indiai Légierő elvárásait. Ezek több, mint 50 ponton érintették a programot, például a Szaturn cég AL-41F1 hajtóművel kapcsolatban annak cseréjét kérték egy erősebbre, illetve a fegyverzeti terhelés növelése is szerepelt a listán. A fedélzeti radart a Belka N036-osra kívánták lecserélni, amely jóval többet tudna az eredeti tervben szereplőhöz képest – ám egyelőre csak a kísérleti példány létezik belőle.

Az indiai ipar forrásai szerint a Szuhoj-cég megállapodott abban is, hogy megosztja a HAL-lal a bizalmas információkat az FGFA projektről, és megpróbálja visszaállítani a HAL munkájának részét a programban, amely a több mint fele részesedésről körülbelül 13% -ra csökkent. Ez magában foglalja a vadászgép futóművének kifejlesztését, az alapvető navigációs berendezéseket, a konténeres lézeres célzóberendezést, a HUD-ot és a radar hűtését.

A Szuhoj ezeken felül azt is vállalta, hogy 2019-20-ig három darab együlésés prototípust leszállít Indiának, hogy a hazai sorozatgyártás beindítása előtt tudják helyben tesztelni. Az eredeti tervek szerint egyébként már az idei évben meg kellett volna érkeznie az első példányoknak az eredeti tervben szereplő 200-250 darab repülőgépből. Ezt a mennyiséget később 127 darabra módosították – mára pedig az egész programot törölték.

Az oroszok másképpen látják a történéseket. Szerintük az indiai fél folyamatosan változatta az elképzeléseit és nem csak a gépmennyiséget illetően. 2011-ben még 2014 darab repülőgépet szerettek volna, ám ezekből 48 (vagy 66) kétülésesre is igényt tartottak. Tudni kell, hogy az alapot jelentő T-50-esből nincs, csak együléses és az oroszok nem is terveznek maguknak kétülésest. A repülőgépeket Nasikban, a HAL üzemében kellett volna összeszerelni és 2017-ben el kellett volna kezdődnie. Később az indiai fél törölte a kétüléses gépekre vonatkozó igényét, illetve az összdarabszámot először 144-re, majd 127 darabra módosította. Az indiaiak szerint ekkorra a költségek a program végére már elérték volna a 30 milliárd (!) dollárt, 2012-ben gyakorlatilag fel is függesztették az együttműködést az orosz féllel.

 

Forrás: bmpd.livejournal.com

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 05. 09., 15:37
Az elmúlt napokban több balesetről is beszámoltunk Facebook oldalunkon, közte az olasz Frecce Tricolori hármas ütközéséről, az Amerikai Haditengerészet újabb Super Hornet veszteségéről, illetve a Finn Légierő lezuhant Hornetjéről.
2025. 04. 28., 14:25
India még 2023-ban döntött arról, hogy kiöregedő MiG-29K flottáját a Rafale hajófedélzeti változatával, a Rafale M-mel váltja le. A kormányközi megállapodás aláírására 2025. április 28-án került sor Új-Delhiben, melynek eredményeként India lesz a típus első külföldi üzemeltetője.
2025-05-22 16:10:06
Az Emirates, a világ legnagyobb nemzetközi légitársasága újabb fejlesztéseket vezet be prémium utasai számára a „Fly Better" ígéret jegyében. A légitársaság hetente több mint 26 800 First Class ülőhelyet kínál világszerte, teljes egészében privát lakosztályos elrendezésben, mely az iparág legnagyobb ilyen kapacitása.
2025-05-14 12:55:22
Az elmúlt években hétszeresére emelkedett a Skandináv térségbe utazók száma a Wizz Air budapesti járatain. A légitársaság utasai közül nemcsak itthonról, de Európa minden pontjáról egyre többen választják a nyári menetrendi időszakban a hűvösebb országokat.
2025-05-13 11:05:02
Magyarország ma már nem mellékszereplő, hanem kezdeményező és megbecsült partner az űrkutatás területén - emelte ki az űrkutatásért felelős miniszteri biztos a HUNIVERZUM - Magyarok a világűrben elnevezésű látogatóközpont megnyitóján hétfőn Budapesten, a Millenáris parkban.
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 05. 23., 10:54
Egyenes út a repülés felé: újabb ejtőernyős alapképzés ért véget az MH Kiss József 86. Helikopterdandárnál. A többségében pilótajelölt hallgatók szerint felejthetetlen élmény volt az ejtőernyős ugrás!
2025. 05. 20., 14:02
Minden évben többször megfordul Pintér Zoltán tábornok a kiskőrösi Migálló és Szuhoj fészekben barátja, Firkó János meghívására. A magyar honvédség légierejének egykori parancsnokát jól ismerik Kecskeméten is.
2025. 05. 20., 13:17
Elstartolt a Fire Blade 2025 nemzetközi helikopter harcászati gyakorlat Pápán. Az MH 47. Bázisrepülőtér harmadszorra ad otthont ennek a nagyszabású kiképzésnek, amelyen öt nemzet forgó- és merevszárnyas légi eszközei, valamint három nemzet támogató eszközei vesznek részt.
2025. 05. 19., 14:44
A Honvéd Kadét Programban résztvevő iskolák diákjai csapatlátogatáson vehettek részt 2025. május 14-én, szerdán az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101 Repülődandár területén. A diákoknak többek között őrkutya, gripen, pilótaruha- és felszerelés bemutatót szerveztek a repülőbázison.

  Legfrissebbek most

Mint ahogy arról korábban már lapunkon is beszámoltunk, 2018. november 29-én adták át Budapesten a dinamikusan fejlődő Wizz Air légitársaság új kiképző központját, a Wizz Air Training Centre-t. Az azóta eltelt 6 és fél év bizonyította a modern szimulátorokkal felszerelt központ szükségességét: a pilóták és a légiutas-kísérők képzésének helyszínét most Olvasóinknak is bemutatjuk.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.