2025. 07. 15. kedd
Henrik, Roland
: 400 Ft   : 342 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Kína ismét a hírek középpontjában: lehullt a lepel a hajófedélzeti J-15-ösről

JETfly  |  2011. 04. 27., 13:00

Alig telt el pár nap azt követően, hogy újabb képek és videók láttak napvilágot az újgenerációs kínai vadászbombázóról, a J-20-asról, máris itt van egy másik újdonság, ami szintén nagy érdeklődést váltott ki: a közelmúltban elárasztották az Internetet a hajófedélzeti J-15 „Flying Shark” repülőgép fotói. Az a hír, hogy Kína új hajófedélzeti típust fejleszt, természetesen már nem új keletű, azonban a most megjelent fotók alapján ismét olyan érzésünk támadhat, hogy ez megint nem „saját termék”, sokkal inkább a Szu-33-as kínai másolata.

Szintén a napokban került nyilvánosságra az az információ, mely szerint az Ukrajnától még 1998-ban megvásárolt Varjag repülőgép-hordozó – amin eredeti tervek szerint szórakoztatóközpontot alakítottak volna ki – felújítása olyan jól halad, hogy 2011 végén már meg is kezdheti tengeri próbáit. A Dalian kikötőjében állomásozó hajóról folyamatosan láttak napvilágot felvételek, melyek bizonyították, hogy a hajó felújítása zajlik, így úgy tünik, Kína mégsem mond le arról, hogy saját repülőgép-hordozóval rendelkezzen. Természetesen egy hadrendbe állított repülőgép-hordozó akkor felel meg eredeti funkciójának, ha van olyan repülőgép, amit üzemeltetni is tudnak fedélzetéről: ezzel kapcsolatban korábban több tipp is reálisnak tünhetett, hiszen megfelelő átalakítás után a hazai J-10-es is alkalmas lett volna erre a szerepkörre, továbbá leginkább a Szu-33, illetve a MiG-29K típusok beszerzése jöhetett volna szóba. Kína a Szu-33 mellett tette le voksát, hiszen tárgyalásokat folytatott Oroszországgal 50 db megvásárlásáról, azonban az ázsiai ország váratlanul kettőre csökkentette a beszerzendő gépek számát, ami azonban kiverte a biztosítékot az oroszoknál – félve attól, hogy ez a két darab csupán arra kell, hogy lemásolják a típust – így az üzletből nem lett semmi.

Varjag

Varjag repülőgép-hordozó: a J-15-ösök leendő "otthona"

Kína ennek ellenére továbbra sem tett le arról, hogy saját, hajófedélzeti üzemre tervezett repülőgépet fejlesszen: a hírek szerint 2001-ben Ukrajnától sikerült beszerezniük a T-10K-3 számú Szu-33 prototípust, melynek tanulmányozása után megkezdték a J-15 fejlesztését. Kína természetesen tagadja, hogy a J-15-ös a Szu-33-as másolata, állításuk szerint a gép fejlesztésénél a J-11B típust vették alapul, ami ugyanakkor a Szu-27SK alapján készült, így a kör be is zárul. Bármi is legyen az igazság, a hajófedélzeti J-15-ös – megerősített szerkezettel, felhajtható szárnyakkal, fékezőhoroggal – most már nagyon is valóság, várhatóan folyamatosan szivárogtatják majd róla az újabb információkat, a legfrissebb felvételek pedig már egy második, még nem lefestett J-15-ös létezését is bizonyítják. 

J-15

J-15 Flying Shark

Az új típusról ezt megelőzően 2010 nyarán jelentek meg képek az Interneten, ekkor egy videót is nyilvánosságra hoztak, mely valószínüleg a gép szüzfelszállását örökítette meg 2009. augusztus 31-én.

A J-15-ösről készült videó

A J-15-ön kívül a hétvégén egy másik újdonságról is beszámoltak egyes kínai blogok: meg nem erősített információk szerint a közelmúltban már teszteltek egy V/STOL (Vertical and/or Short Take-Off and Landing) rövid és/vagy függőleges fel- és leszállásra alkalmas repülőgépet is, melyet szintén a Varjagon alkalmaznának. A gép létezését ez idáig azonban még semmilyen felvétel nem bizonyítja.

Képgalériánk anyagát az alert5.com oldalról válogattuk.

Galéria: Kína ismét a hírek középpontjában: lehullt a lepel a hajófedélzeti J-15-ösről

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 07. 02., 09:41
A Nemzeti Közszolgálati Egyetem harmadik tanévét befejezett állami légijármű-vezetői szakirányon tanuló két hallgatója augusztus elejétől az Amerikai Egyesült Államok pilótaképző tanfolyamán vesz részt. Az úgynevezett Undergraduate Pilot Training-et sikeresen teljesítők „amerikai szárnyakat” kapnak. A pilótává avatásuk után pedig sugárhajtóműves típussal folytatódik az összesen 19 hónapos nemzetközi képzésük.
2025. 06. 30., 13:16
Március végén kezdődött az idei szezon egyik legnagyobb európai NATO gyakorlata. A Ramstein Flag 2025 fő bázisát a hollandiai Leeuwarden jelentette, de ezen kívül a RAF marhami és fairfordi támaszpontjai, illetve a dániai Skrydstrup is fontos szerepet játszott.
2025. 07. 07., 12:59
Harry Oostema, a holland királyi légierő ezredese július 3-án hivatalos ünnepségen vette át a Stratégiai Légiszállítási Képesség (Strategic Airlift Capability – SAC) Nehéz Légiszállító Ezredének (Heavy Airlift Wing – HAW) parancsnoki beosztását Pápán, az ezrednek otthont adó MH 47. Bázisrepülőtéren.
2025-07-11 11:00:48
2025. július 10-én, csütörtökön érkezett meg az MH Kiss József 86. Helikopterdandárhoz az utolsó két H225M típusú közepes, többcélú helikopter, teljessé téve a 16 darabos flottát.
2025-07-09 15:11:07
A Wizz Air bejelenti, hogy a tervezettnél egy hónappal korábban, szeptember 15 helyett már augusztus 8-án újraindítja a Budapest és Tel-Aviv közti járatait. Jegyek már 27 590 forinttól foglalhatók a wizzair.com honlapon, valamint a mobilalkalmazáson keresztül. A járatok hétfőn, szerdán, csütörtökön, szombaton és vasárnap közlekednek.
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 07. 14., 09:37
Újra a pápai betonon landoltak az amerikai 56. és 57. Harctéri Kutató-Mentő Század HH-60G Pave Hawk típusú helikopterei.
2025. 07. 11., 10:34
A második részben következzen az ember, aki elhatározta, hogy megkeresi a tengerfenékre süllyedt gépet.
2025. 07. 10., 12:41
Az MH Kiss József 86. Helikopterdandárnál befejezték a H145M helikopter hajtóműmoduljának cseréjét. Utána megvolt a vibráció, az olajnyomás, és a túlfolyó szelep ellenőrzése, így a gép indulhat repülni.
2025. 07. 07., 11:06
A hibrid Nuuva V300-at akár négyszáz kilónyi rakomány szállítására tervezték.

  Legfrissebbek most

2025. július 15-én, kedden, a haderőfejlesztés egyik újabb mérföldkövet jelentő eseményének adott otthont az MH Kiss József 86. Helikopterdandár: a két utolsó példány átadásával teljessé vált a Magyar Légierő 16 darabos Airbus Helicopters H225M flottája, biztosítva ezzel a közepes helikopter-képesség elérését. Képgalériás beszámoló!

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.

  NÉPSZERŰ HÍREK