2025. 03. 15. szombat
Kristóf
: 400 Ft   : 369 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Kína ismét a hírek középpontjában: lehullt a lepel a hajófedélzeti J-15-ösről

JETfly  |  2011. 04. 27., 13:00

Alig telt el pár nap azt követően, hogy újabb képek és videók láttak napvilágot az újgenerációs kínai vadászbombázóról, a J-20-asról, máris itt van egy másik újdonság, ami szintén nagy érdeklődést váltott ki: a közelmúltban elárasztották az Internetet a hajófedélzeti J-15 „Flying Shark” repülőgép fotói. Az a hír, hogy Kína új hajófedélzeti típust fejleszt, természetesen már nem új keletű, azonban a most megjelent fotók alapján ismét olyan érzésünk támadhat, hogy ez megint nem „saját termék”, sokkal inkább a Szu-33-as kínai másolata.

Szintén a napokban került nyilvánosságra az az információ, mely szerint az Ukrajnától még 1998-ban megvásárolt Varjag repülőgép-hordozó – amin eredeti tervek szerint szórakoztatóközpontot alakítottak volna ki – felújítása olyan jól halad, hogy 2011 végén már meg is kezdheti tengeri próbáit. A Dalian kikötőjében állomásozó hajóról folyamatosan láttak napvilágot felvételek, melyek bizonyították, hogy a hajó felújítása zajlik, így úgy tünik, Kína mégsem mond le arról, hogy saját repülőgép-hordozóval rendelkezzen. Természetesen egy hadrendbe állított repülőgép-hordozó akkor felel meg eredeti funkciójának, ha van olyan repülőgép, amit üzemeltetni is tudnak fedélzetéről: ezzel kapcsolatban korábban több tipp is reálisnak tünhetett, hiszen megfelelő átalakítás után a hazai J-10-es is alkalmas lett volna erre a szerepkörre, továbbá leginkább a Szu-33, illetve a MiG-29K típusok beszerzése jöhetett volna szóba. Kína a Szu-33 mellett tette le voksát, hiszen tárgyalásokat folytatott Oroszországgal 50 db megvásárlásáról, azonban az ázsiai ország váratlanul kettőre csökkentette a beszerzendő gépek számát, ami azonban kiverte a biztosítékot az oroszoknál – félve attól, hogy ez a két darab csupán arra kell, hogy lemásolják a típust – így az üzletből nem lett semmi.

Varjag

Varjag repülőgép-hordozó: a J-15-ösök leendő "otthona"

Kína ennek ellenére továbbra sem tett le arról, hogy saját, hajófedélzeti üzemre tervezett repülőgépet fejlesszen: a hírek szerint 2001-ben Ukrajnától sikerült beszerezniük a T-10K-3 számú Szu-33 prototípust, melynek tanulmányozása után megkezdték a J-15 fejlesztését. Kína természetesen tagadja, hogy a J-15-ös a Szu-33-as másolata, állításuk szerint a gép fejlesztésénél a J-11B típust vették alapul, ami ugyanakkor a Szu-27SK alapján készült, így a kör be is zárul. Bármi is legyen az igazság, a hajófedélzeti J-15-ös – megerősített szerkezettel, felhajtható szárnyakkal, fékezőhoroggal – most már nagyon is valóság, várhatóan folyamatosan szivárogtatják majd róla az újabb információkat, a legfrissebb felvételek pedig már egy második, még nem lefestett J-15-ös létezését is bizonyítják. 

J-15

J-15 Flying Shark

Az új típusról ezt megelőzően 2010 nyarán jelentek meg képek az Interneten, ekkor egy videót is nyilvánosságra hoztak, mely valószínüleg a gép szüzfelszállását örökítette meg 2009. augusztus 31-én.

A J-15-ösről készült videó

A J-15-ön kívül a hétvégén egy másik újdonságról is beszámoltak egyes kínai blogok: meg nem erősített információk szerint a közelmúltban már teszteltek egy V/STOL (Vertical and/or Short Take-Off and Landing) rövid és/vagy függőleges fel- és leszállásra alkalmas repülőgépet is, melyet szintén a Varjagon alkalmaznának. A gép létezését ez idáig azonban még semmilyen felvétel nem bizonyítja.

Képgalériánk anyagát az alert5.com oldalról válogattuk.

Galéria: Kína ismét a hírek középpontjában: lehullt a lepel a hajófedélzeti J-15-ösről

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 02. 25., 11:36
Február 24-től elindult az Ifjúsági Pilóta Program (IPP) 2025-ös jelentkezési időszaka, amely országos lefedettséggel kínál lehetőséget a repülés iránt érdeklődő fiatalok számára. A program célja, hogy a 14–18 éves korosztály számára biztosítson egy átfogó, több lépcsős képzési rendszert, amelynek során a résztvevők vitorlázórepülő-képzésben vehetnek részt.
2025. 02. 25., 08:45
Hozott is változást meg nem is a sokáig várt-követelt Lockheed Martin F-16AM/BM Fighting Falconok megjelenése Ukrajna felett. A sajtócikkek és a politikusok nyilatkozatai a végletekig felkorbácsolták a várakozásokat - ehhez képest persze csalódást okoz az eddig nyilvános forrásokból ismerhető eredmény.
2025. 02. 20., 11:04
2024 november első felében immár nyolcadik alkalommal tartották meg a CRUZEX-et. A legnagyobb latin-amerikai légierő gyakorlaton ezúttal 16 országból 3000 katona és 100 repülő eszköz vett részt.
2025-03-14 15:10:30
A legmodernebb technológiákkal gazdagodott a honvéd tisztképzés – jelentette ki Vargha Tamás, a Honvédelmi Minisztérium (HM) parlamenti államtitkára Szolnokon, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem (NKE) Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar campusán, ahol szimulátorokat és speciálisan a légi közlekedésre fókuszáló kibővített valóságlaboratóriumot (XR-labor) adtak át.
2025-03-11 10:58:01
A Wizz Air örömmel jelenti be, hogy fontos lépést tett a fedélzeti szolgáltatások minőségének javítása érdekében azzal, hogy készpénzmentes fizetést vezet be. A légitársaság járatain 2025. április 1-jétől kizárólag bankkártyával, illetve digitális fizetési megoldásokkal (Apple Pay, Samsung Pay, Android Pay és Google Pay) lehet kifizetni a fedélzeten vásárolt termékek árát.
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 03. 14., 15:02
Közepes méretű rakéta szállt Tatárszentgyörgy fölött március 10-én. A több méter hosszúságú, 30 kilogrammos eszköz 1000 méteres magasságban repült. Felemelkedése elégedettséggel töltötte el a szemlélőket. A Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem (BME) hallgatói a honvédség segítségével indították a Mokka rakétatesztet.
2025. 03. 10., 09:40
A MH Kiss József 86. Helikopterdandár megtartotta a 2025. évi első éleslövészetét a Bakonyban mely egyúttal egy újdonságot is tartalmazott. Először került sor a 2023-ban hadrendbe állt H225M SOF (Special Operations Forces) besorolású HForce képességgel ellátott gépek éleslövészetére.
2025. 03. 06., 10:15
A Sikorsky ikonikus forgószárnyasa, az SH-3 Sea King az Egyesült Államokon kívül további tizennégy ország felségjelével repült és négyben gyártották is.
2025. 03. 04., 12:55
A brazil gyártó idén akár 280 repülőgépet is átadhat a megrendelőinek.

  Legfrissebbek most

„A szabadság nem ajándék, hanem örökségbe kapott kincs, amit meg kell védeni. Önök az elmúlt években bizonyították, hogy készen állnak a magyar égbolt védelmére” – fogalmazott Szalay-Bobrovniczky Kristóf honvédelmi miniszter Kecskeméten, az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár március 15-ei ünnepi állománygyűlésén.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.