Tisztelt Olvasóink! A közösségi oldalon olvastuk, hogy az augusztusi felújítás után, ismét Pápán dolgoznak Az Ég Katonái Hagyományőrző Egyesület tagjai. Megkerestük a Pápán élő Petrovics Olivért, aki tavaly került a Csapatba. Az ő ötlete volt a mostani munka.
JETfly: Szia Olivér! A JETfly és az olvasók nevében is szeretettel köszöntünk abból az alkalomból, hogy először nyilatkozol nekünk! Hogyan kerültél kapcsolatba Az Ég Katonáival?
Olivér: Sziasztok! Én is köszöntelek benneteket, és a kedves Olvasókat is! Tavaly az év első felében beszéltem először Robival. Addig csak az interneten, és a JETfly-on követtem a munkáját, és vele együtt az egyesület tevékenységét. Egyik tavaszi beszélgetésünk során, feltette a kérdést, lejönnék-e májusban a toborzóra? Természetesen igent mondtam és elmentem Kecelre. Rabul ejtett a hely, a gyermekkori emlékek, a csapat és Robi szerint a próba munkám is rendben volt! Innen már csak a jelentkezési lap kitöltése és az elnökség pozitív elbírálása kellett.
JETfly: Tudomásunk szerint, édesapád dolgozott repülőműszakiként Pápán. Innen a vadászgépek szeretete?
Olivér:Jól tudjátok, bár a pontos megnevezés: SHM - sárkány-hajtómű-mechanikus.
A vadászgépek szeretete is ebből ered, a mondás szerint, akit a “kerószag” megcsapott egy életre a rabja lesz! Már az óvodában is a legmagasabb mászóka tetejéről csodáltam, az akkor még ezüst nyilakat, majd később testközelből már tereptarkán jöttek az első olyan élmények, melyek még közelebb hozták hozzám a vadászgépeket.
JETfly: Simon Robitól tudjuk, hogy az elnökség téged bízott meg, egy nem mindennapi feladattal: A te vezetéseddel újítjátok fel a 1418-as oldalszámú MiG-21U repülőgépet, amit a szegedi Nemzetközi Repülőnapon fogtok elnevezni Dr. Magyari Béla mérnök ezredes Úrról! Mit éreztél a felkéréskor?
Olivér:Így van, hatalmas megtiszteltetésnek érzem, ami hatalmas felelősséget is jelent, ezen kívül váratlanul ért, mivel még egy éve sem vagyok tagja a csapatnak.
JETfly: Honnan jött a gondolat, hogy a 9307-es MiG-21-est is megszépítsétek?
Olivér:A tavalyi pápai bajtársi találkozó alkalmával fogalmazódott meg bennem a dolog. Sajnos a találkozón kiállított MiG-21-es nem volt közelről megtekinthető és a fülkébe sem lehetett beülni, pedig érezhetően lett volna erre igény! Arra gondoltam, jövőre lesz a 20 éves jubileuma a pápai ezred megszűnésének, 15 éve húzták le a zászlót Taszáron is, valamint a típust is 20 éve állították le, ezért jó lenne jövőre méltón emlékezni! Ehhez kell az érezhető/tapintható történelem. Még a találkozó keretein belül beszélgettem erről Negyedi János alezredes Úrral, aki támogatásáról biztosított. A bázis parancsnoksága is támogatja a kezdeményezést, ami ezúton is szeretnék megköszönni!
JETfly: Mi lesz a munka menete, kiktől kaptok segítséget?
Olivér:Mivel a gép az elmúlt több mint 20 évet a szabad ég alatt töltötte, ruhája megkopott, de szerencsére szerkezetileg egyben van.
Sikerült a Bázisparancsnokság jóvoltából egy fedezékben elhelyezni, így már nincs kitéve az elemeknek. Az állapotfelmérés során csupán apróbb problémák merültek fel, melyek nagy részét már sikeresen orvosoltuk. 179db csavar hiányzott, törött volt a páncélüveg, áramvonalazó lemezeket kellett igazítani, a rgv. fülkét kellett takarítani, ezen kívül a jelentős mennyiségű darázsfészket kellett eltávolítani. Ezek után jött egy alapos mosás a pápai RBSZ, és ÜZA kollégák segítségével, itt szeretném megköszönni Balogh Attila főtörzsőrmester Úr, Madarász Károly törzsőrmester Úr, és Negyedi János alezredes Úr segítségét. Február 22-én, szombaton, Az Ég Katonái és barátaik – Szőke Sándor és Fekete László - lecsiszolták a gépet, már a festést előkészítve.
JETfly: Mikorra szeretnétek végezni vele?
Olivér: A jubileumi bajtársi találkozóra mindenképpen szeretnénk látogatható állapotba hozni, mivel a típus kivonás jubileumának kapcsán Taszárról és Kecskemétről is várunk vendégeket!
JETfly: Mivel tied a 1418-as projekt vezetése, kérlek, néhány mondatban mondd el, hogy áll a felújítás?
Olivér:Jelenleg a rgv. fülkék felújítása van folyamatban, ami a katapultülések, műszerfalak, oldalelemek, fülketetők, és magukat a fülketereket jelenti. Akik követnek minket a közösségi oldalon, ők már láthattak pár szép momentumot ezekről a munkákról. Ezek után a repülőgép külső megszépülésén fogunk dolgozni... sok a feladat még! Március elején folytatjuk!
JETfly: Köszönjük szépen azt, hogy rendelkezésünkre álltál! Minden jót nektek a gépek felújításához és az év további feladatainak elvégzéséhez!
Az Ég Katonái Hagyományőrző Egyesület tervei alapján elkészült, új MiG-21-es pólók már rendelhetőek a JETfly Webáruházban! Az alábbi képre kattintva a teljes pólókínálat megtekinthető!
Forrás: Az Ég Katonái
A Honvéd high-tech magazin új epizódjában közelebbről is megismerkedhetünk a Magyar Légierő első KC-390-es szállító repülőgépével, mely 2024. szeptember 5-én érkezett meg végleges állomáshelyére, az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandárhoz.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.