2025. 04. 18. péntek
Andrea, Ilma
: 408 Ft   : 358 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Újabb MiG-21-es avatóra készülnek az Ég Katonái

Újabb MiG-21-es avatóra készülnek az Ég Katonái
2022. 05. 24., 10:38
Újabb MiG-21-es avatóra készülnek az Ég Katonái

Érdekes, titokzatos esemény került fel 2022 elején, Az Ég Katonái Hagyományőrző Egyesület közösségi oldalára, a 8202-es oldalszámú MiG-21-es repülőgép felújításával kapcsolatban. Abban az szerepelt, hogy az eddigiektől eltérően, nem árulják el, hogy kinek a nevét fogja viselni a repülőgép! Nos, tegnap este óta, már nem titkos az illető személye! Ezzel kapcsolatban kerestük Simon Robit, hogy ismét jöjjön be hozzánk és meséljen a névadó hátteréről, de sajnos csak telefonon tudott rendelkezésre állni.

JETfly: Szia Robi, köszönöm, hogy ismét tudunk néhány percet beszélgetni! Szóval Pintér József. Megmondom neked őszintén, hogy a repülős társadalom berkeiben belül tippelgettünk, hogy kinek a nevét fogja kapni a felújított repülőgép, de Józsi bácsira nem gondoltunk. Elmondanád a választás hátterét?

SRS: Sziasztok, tisztelettel köszöntöm az Olvasókat! Először is nagyon sajnálom, hogy most nem személyesen tudunk beszélni, de egy sajnálatos esemény miatt, azonnal Kecelre kellett az erőinket csoportosítani! A felújítás alatt álló repülőgép orrfutó ballonja megadta magát! 22 évvel a leállításuk után, már nem könnyű beszerezni másikat, de emiatt nem maradhat el a tervezett repülőgép-névadó megemlékezés!

Hogy miért Pintér József? Az ok nagyon egyszerű! Ez a gép volt a Pintér Művek Haditechnikai Park, első repülőgépe! Mivel bizalmi kapcsolatba kerültünk Józsi bácsival, sajnálatos halála után fiával, Csabával és az egész családdal is, így ezzel tisztelgünk az Ő neve és a közös barátságunk előtt!

JETfly: Látod, erre nem is gondoltunk! Ez volt az a repülőgép, amire felakadt egy Peugeot 205-ös?

SRS: Igen!Kalandos útja volt a 8202-nek Kecelre. 1995. március 10-én, saját futókon indult el a gép. Alig, hogy elhagyták Kecskemétet, a zárás ellenére szemből érkezett az öntudatlan állapotban lévő sofőr. Óriási szerencséje volt, hogy a becsapódás előtti pillanatban el tudott dőlni az anyósülésre, hiszen a következő pillanatban, már fel is nyársalódott a bal szárny alatti üzemanyag póttartályra. Józsi bácsi mesélte, hogy az esemény után meg akarta vásárolni a kis piros autót, de a tulajdonos nem adta el neki. Egy évvel később a tulaj ajánlotta fel, hogy mégis eladná a roncsot, de akkor már Józsi bácsinak nem kellett.

JETfly: Hihetetlen történet! Mit szólt a család a felajánláshoz?

SRS: Természetesen meg voltak hatódva! Zsjak Andrásnak és Rohr Balázsnak köszönhetően, kész festési terveket bemutatva vázoltuk fel a tervünket. Megmondom őszintén, hogy mivel különleges festést kap a repülőgép, természetesen egyeztettünk Józsi bácsi fiával, Pintér Csabával. A végleges tervet Csaba választotta ki.

JETfly: Tudom, hogy úgysem árulod el azt, hogy milyen lesz a festés, de sejtetnél valamit, hogy mégis mire számíthatunk?

SRS: Persze! A fő motívum, Józsi bácsi lesz! Hogy milyen formában, azt a június 25-én Kecelre látogató vendégek fogják először látni! A tervek elkészítésekor nagyon sok különleges festésű vadászrepülőgépet tanulmányoztunk, de amit választottunk, olyannal nem találkoztunk! 2009 óta együtt dolgozunk a Pintér Művekkel, ezért az egyesület is meg fog jelenni rajta. Mivel a 8202 Pintér Csaba magántulajdona, így a Pintér Művek is jelen lesz!

JETfly: Mesélnél az avatóról, milyen programok várnak a vendégekre a Múzeumok Éjszakáján?

SRS: Sok program most van tárgyalás alatt, ezért végleges programot még nem tudok adni. Ami biztosnak látszik az az, hogy a rendezvény 16.00-kor fog kezdődni. Több különleges programmal is készülünk! Várhatóan 17.30-tól három különleges vendéggel találkozhatnak, az érkező vendégek:

1990. április 20-án kiképzési repülésre szállt fel Pápáról Cseporán Mihály őrnagy, a 09-es oldalszámú MiG-23-as repülőgépével. Sajnos leszállás előtt villám csapott a gépbe, ezért katapultálnia kellett. A repülőgép Ajka mellett, a Széki-tó partjára zuhant le.

A szervezők meghívásának eleget téve vendégünk lesz Cseporán Mihály alezredes, repülőgép-vezető, a gép mechanikusa Szőke Sándor törzszászlós és a repülés vezetője, Kalcsó Imre alezredes. Az előadást a Múzeumban megtekinthető MiG-23-as mellett tervezzük megtartani, stílszerűen egy KM-1M katapultüléssel együtt!

18.30-tól lesz a repülőgép névadó-avató megemlékezés, majd 19.00-tól a Szent Koronáról lesz előadás. A többi program, még tárgyalás alatt van.

JETfly: Ismét egy remek estének néznek elébe az odalátogatók! Mivel ismerünk már benneteket, biztosra veszem, hogy beletesztek némi csavart az avatóba! Jól gondolom?

SRS: Most inkább azt mondanám, hogy alaposan utána jártunk bizonyos dolgoknak. Borsos Pisti barátunk köszönhetően tudtuk meg, hogy az utolsó mechanikus Iványi Imre törzszászlós volt és hála az égnek, megtaláltuk Imre bácsi fiát! Miután közöltük vele, hogy édesapja emlékének adózva, felkerül a neve az orrfutó AV lemezre, meghatódva mondta, hogy természetesen eljön az avatóra! Azt is tudjuk, hogy a repülőgépet 1989 decemberében végleg leállították, valamint, hogy Tőke István alezredes Úr repült vele utolsóként! Pista bácsi is tiszteletét teszi majd!

JETfly: Ahogy eddig mindig, hihetetlenül alapos kutatómunkát végeztetek most is! Nem is tartalak fel tovább, köszönöm, hogy ránk szántál egy kis időt! Minden jót nektek!

SRS: Köszönjük szépen és köszönjük az érdeklődést!

Forrás: https://www.facebook.com/azegkatonai/

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 04. 07., 17:00
Az F-35-ös program partnerországai között Norvégia lett az első, melynek teljessé vált az ötödik generációs harci repülőgép flottája: a két utolsó példányt a napokban adta át az amerikai gyártó.
2025. 04. 01., 18:00
Svédország - novemberben aláírt szándéknyilatkozatának folytatásaként - hivatalosan is megerősítette, hogy a brazil Embraer C-390 típusával modernizálja szállító repülőgép flottáját, búcsút intve a kiöregedő C-130H Herculeseknek.
2025. 03. 31., 09:15
Február 6-án tette közzé az ukrán védelmi minisztérium az első képet egy, már hazai felségjelzéseket viselő Mirage 2000-5F-ről. A kétüléses változatot ábrázoló kép felirata szerint ráadásul az első példány már Ukrajnában van.
2025. 03. 21., 09:15
2006. március 21-én nagyszabású eseményre, a Magyar Légierő első öt JAS 39 Gripenjének (3 C és 2 D változat) érkezésére várták a sajtó képviselőit a Kecskeméti Repülőbázison. A repülőgépeket a Magyar Légierő négy, illetve a Svéd Légierő három hajózója repülte hazánkba. A kétórás út a Svéd Védelmi Beszerzések Hivatalának linköpingi területéről indult.  
2025-04-09 17:00:19
Ramstein Flag 2025 - A dániai Skrydstrup légibázisra látogatott el dr. Böröndi Gábor vezérezredes, a Honvéd Vezérkar főnöke, ahol a többnemzeti repülő harcászati gyakorlatról és az azon részt vevő magyar állomány feladatairól tájékozódott.
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 04. 10., 09:43
Az amerikai haditengerészet utolsó hagyományos meghajtású repülőgép-hordozóját, az egykori USS John F. Kennedyt – becenevén Big Johnt - 2007-ben vonták ki a hadrendből.
2025. 04. 09., 21:11
Kovács Krisztián ezredest 2025. január elsejei hatállyal nevezték ki az MH Kiss József 86. Helikopterdandár élére.
2025. 04. 07., 23:10
Az űrkutatás iránt érdeklődő fiatalok körében méltán népszerű CanSat Verseny kétnapos döntőjét idén is az MH Böszörményi Géza Csapatgyakorlótér Parancsnokság tatárszentgyörgyi gyakorlóterén rendezték meg.
2025. 04. 02., 12:29
Bócsa szélén a Kukla Csárdához tartozó területen látható egy szovjet gyártású Li-2-es repülőgép.

  Legfrissebbek most

Mi történt azon a napon? Ha a Nap egy bizonyos szögből sütött a kecskeméti légibázis betonjára, sokáig egy ezüstös csík emlékeztetett a 2008. április 17-i repülésre.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.