2024. 04. 16. kedd
Csongor
: 395 Ft   : 372 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Újabb MiG-21-es avatóra készülnek az Ég Katonái

Újabb MiG-21-es avatóra készülnek az Ég Katonái
2022. 05. 24., 10:38
Újabb MiG-21-es avatóra készülnek az Ég Katonái

Érdekes, titokzatos esemény került fel 2022 elején, Az Ég Katonái Hagyományőrző Egyesület közösségi oldalára, a 8202-es oldalszámú MiG-21-es repülőgép felújításával kapcsolatban. Abban az szerepelt, hogy az eddigiektől eltérően, nem árulják el, hogy kinek a nevét fogja viselni a repülőgép! Nos, tegnap este óta, már nem titkos az illető személye! Ezzel kapcsolatban kerestük Simon Robit, hogy ismét jöjjön be hozzánk és meséljen a névadó hátteréről, de sajnos csak telefonon tudott rendelkezésre állni.

JETfly: Szia Robi, köszönöm, hogy ismét tudunk néhány percet beszélgetni! Szóval Pintér József. Megmondom neked őszintén, hogy a repülős társadalom berkeiben belül tippelgettünk, hogy kinek a nevét fogja kapni a felújított repülőgép, de Józsi bácsira nem gondoltunk. Elmondanád a választás hátterét?

SRS: Sziasztok, tisztelettel köszöntöm az Olvasókat! Először is nagyon sajnálom, hogy most nem személyesen tudunk beszélni, de egy sajnálatos esemény miatt, azonnal Kecelre kellett az erőinket csoportosítani! A felújítás alatt álló repülőgép orrfutó ballonja megadta magát! 22 évvel a leállításuk után, már nem könnyű beszerezni másikat, de emiatt nem maradhat el a tervezett repülőgép-névadó megemlékezés!

Hogy miért Pintér József? Az ok nagyon egyszerű! Ez a gép volt a Pintér Művek Haditechnikai Park, első repülőgépe! Mivel bizalmi kapcsolatba kerültünk Józsi bácsival, sajnálatos halála után fiával, Csabával és az egész családdal is, így ezzel tisztelgünk az Ő neve és a közös barátságunk előtt!

JETfly: Látod, erre nem is gondoltunk! Ez volt az a repülőgép, amire felakadt egy Peugeot 205-ös?

SRS: Igen!Kalandos útja volt a 8202-nek Kecelre. 1995. március 10-én, saját futókon indult el a gép. Alig, hogy elhagyták Kecskemétet, a zárás ellenére szemből érkezett az öntudatlan állapotban lévő sofőr. Óriási szerencséje volt, hogy a becsapódás előtti pillanatban el tudott dőlni az anyósülésre, hiszen a következő pillanatban, már fel is nyársalódott a bal szárny alatti üzemanyag póttartályra. Józsi bácsi mesélte, hogy az esemény után meg akarta vásárolni a kis piros autót, de a tulajdonos nem adta el neki. Egy évvel később a tulaj ajánlotta fel, hogy mégis eladná a roncsot, de akkor már Józsi bácsinak nem kellett.

JETfly: Hihetetlen történet! Mit szólt a család a felajánláshoz?

SRS: Természetesen meg voltak hatódva! Zsjak Andrásnak és Rohr Balázsnak köszönhetően, kész festési terveket bemutatva vázoltuk fel a tervünket. Megmondom őszintén, hogy mivel különleges festést kap a repülőgép, természetesen egyeztettünk Józsi bácsi fiával, Pintér Csabával. A végleges tervet Csaba választotta ki.

JETfly: Tudom, hogy úgysem árulod el azt, hogy milyen lesz a festés, de sejtetnél valamit, hogy mégis mire számíthatunk?

SRS: Persze! A fő motívum, Józsi bácsi lesz! Hogy milyen formában, azt a június 25-én Kecelre látogató vendégek fogják először látni! A tervek elkészítésekor nagyon sok különleges festésű vadászrepülőgépet tanulmányoztunk, de amit választottunk, olyannal nem találkoztunk! 2009 óta együtt dolgozunk a Pintér Művekkel, ezért az egyesület is meg fog jelenni rajta. Mivel a 8202 Pintér Csaba magántulajdona, így a Pintér Művek is jelen lesz!

JETfly: Mesélnél az avatóról, milyen programok várnak a vendégekre a Múzeumok Éjszakáján?

SRS: Sok program most van tárgyalás alatt, ezért végleges programot még nem tudok adni. Ami biztosnak látszik az az, hogy a rendezvény 16.00-kor fog kezdődni. Több különleges programmal is készülünk! Várhatóan 17.30-tól három különleges vendéggel találkozhatnak, az érkező vendégek:

1990. április 20-án kiképzési repülésre szállt fel Pápáról Cseporán Mihály őrnagy, a 09-es oldalszámú MiG-23-as repülőgépével. Sajnos leszállás előtt villám csapott a gépbe, ezért katapultálnia kellett. A repülőgép Ajka mellett, a Széki-tó partjára zuhant le.

A szervezők meghívásának eleget téve vendégünk lesz Cseporán Mihály alezredes, repülőgép-vezető, a gép mechanikusa Szőke Sándor törzszászlós és a repülés vezetője, Kalcsó Imre alezredes. Az előadást a Múzeumban megtekinthető MiG-23-as mellett tervezzük megtartani, stílszerűen egy KM-1M katapultüléssel együtt!

18.30-tól lesz a repülőgép névadó-avató megemlékezés, majd 19.00-tól a Szent Koronáról lesz előadás. A többi program, még tárgyalás alatt van.

JETfly: Ismét egy remek estének néznek elébe az odalátogatók! Mivel ismerünk már benneteket, biztosra veszem, hogy beletesztek némi csavart az avatóba! Jól gondolom?

SRS: Most inkább azt mondanám, hogy alaposan utána jártunk bizonyos dolgoknak. Borsos Pisti barátunk köszönhetően tudtuk meg, hogy az utolsó mechanikus Iványi Imre törzszászlós volt és hála az égnek, megtaláltuk Imre bácsi fiát! Miután közöltük vele, hogy édesapja emlékének adózva, felkerül a neve az orrfutó AV lemezre, meghatódva mondta, hogy természetesen eljön az avatóra! Azt is tudjuk, hogy a repülőgépet 1989 decemberében végleg leállították, valamint, hogy Tőke István alezredes Úr repült vele utolsóként! Pista bácsi is tiszteletét teszi majd!

JETfly: Ahogy eddig mindig, hihetetlenül alapos kutatómunkát végeztetek most is! Nem is tartalak fel tovább, köszönöm, hogy ránk szántál egy kis időt! Minden jót nektek!

SRS: Köszönjük szépen és köszönjük az érdeklődést!

Forrás: https://www.facebook.com/azegkatonai/

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 03. 28., 14:43
Mint ahogy arról korábban már lapunkon is beszámoltunk, Dánia - az F-35-ösök érkezésével - folyamatosan vonja ki a hadrendből F-16-os vadászbombázóit, melyek értékesítését már korábban meghirdették. A lehetséges vásárló kilétét a napokban hozták nyilvánosságra.
2024. 03. 27., 16:19
20 évvel ezelőtt, 2004. március 16-án érkezett meg Olaszországba két F-104 Starfighter kíséretében az első Eurofighter Typhoon. A jeles évforduló alkalmából nem maradhatott el egy jubileumi festésű példány bemutatása sem.
2024-04-11 09:56:47
2024. április 12-től három hétig a kecskeméti repülőbázison tartózkodik a magyar részre gyártott KC-390 katonai szállítórepülőgép – tájékoztatott Szalay-Bobrovniczky Kristóf honvédelmi miniszter.
2024-03-21 13:58:05
Modern helikopterek váltják a régi eszközöket a Magyar Honvédség kutató-mentő szolgálatában – jelentette be a honvédelmi miniszter. Szalay-Bobrovniczky Kristóf hozzátette: a napokban a régi típusú Mi-17-es helikoptereket a modern H145M forgószárnyasok váltották fel.
2024-03-21 09:15:14
2006. március 21-én nagyszabású eseményre, a Magyar Légierő első öt JAS 39 Gripenjének (3 C és 2 D változat) érkezésére várták a sajtó képviselőit a Kecskeméti Repülőbázison. A repülőgépeket a Magyar Légierő négy, illetve a Svéd Légierő három hajózója repülte hazánkba. A kétórás út a Svéd Védelmi Beszerzések Hivatalának linköpingi területéről indult.  
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 04. 15., 14:35
A Magyar Honvédség légi kutató-mentő szolgálata - H145M típusú helikopterrel - is részt vett egy, Martonvásár környékén eltűnt kisrepülőgép keresésében, április 13-án, szombaton.
2024. 04. 11., 13:55
Az idei évben is az EUFOR Althea művelet parancsnoki teendőit ellátó nemzet, vagyis 2024-ben Magyarország biztosítja a bosznia-hercegovinai békemisszió MEDEVAC (Medical Evacuation), azaz egészségügyi kiürítési képességét.
2024. 04. 10., 09:29
A repülés iránt az átlagosnál jobban érdeklődő utasok és a repülőgépfotósok kedvencei közé tartoznak azok a gépek, amelyek egy légitársaság vállalati arculatától és szabvány festésmintájától eltérő színekben repülnek.
2024. 04. 08., 12:46
Szombat hajnalban a bosznia-hercegovinai Biztonsági Minisztérium két eltűnt turista megtalálásában kérte az EUFOR nemzetközi misszió segítségét.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

„A második világháború alatt legalább huszonnégy – amerikai és szovjet – légitámadás érte Győr városát – legalább ennyiszer zúgtak a szirénák, omlottak le az épületek és menekültek az óvóhelyekre az emberek a bombázások elől.”