2017. 12. 15. péntek
Valér
: 314 Ft   : 266 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Magyar siker - a NASA díjazott diákötlete

JETfly  |  2017. 11. 24., 14:31

Idén első alkalommal vehetett részt európai csapat is a NASA által évente megrendezésre kerülő Design Challenge repülőgép tervezői versenyen. A sikeres lebonyolítás érdekében a NASA együttműködésre lépett a német DLR, vagyis a Német Repülés- és Űrügyi Kutatóközponttal, amely a német egyetemek diákjainak versenyműveit volt hivatott elbírálni.

A számos német csapatból három müncheni mérnökhallgató került ki mint győztes ötletgazda. Az igen vegyes felépítésű csapat tagja a szegedi származású, korábbi BME-s hallgató Varga Soma, az osztrák Daniel Metzler, továbbá a német Christian Decher. 

A verseny fő célja az olyan, egyre égetőbb kérdések feloldása a repülőiparban, mint a lakott területek zajterhelésének és a repülőgépek károsanyag-kibocsátásának csökkentése. Nem egyszerű feladat olyan ötlettel előállni, amely azokat a drasztikus százalékos csökkentéseket teljesíteni képes, amelyet a nemzetközi hatóságok a repülőgép-tervezők elé állítanak. A mérnökhallgatóknak azonban nem szárnyalhatott határok nélkül a fantáziája, hiszen olyan technológiai megoldásokat kellett ötvözniük innovatívan, amellyel tervük teljesíteni tudja a legkésőbbi 2035-ös üzembe lépési dátumot, és amellyel a gyártási költségek sem szöknek túlzottan magasba.

Az "Urban Liner" koncepciójukkal a müncheni diákoknak úgy tűnik mégis sikerült ezt megvalósítani, amelyet idén szeptemberben a NASA mérnökei előtt is prezentálhattak egy konferencián a Langley Kutató Intézetben, a NASA aerodinamikai kutatató központjában, Virginia államban. Prezentációjuk végeztével lehetőségük volt továbbá bepillantani az USA és a NASA aktuális kísérleti repülőgépeinek programjaiba is. 

Képgaléria megtekintése (6 db kép)
 

Tervükkel a "Subsonic" vagyis hangsebesség alatti utasszállító repülőgépek csoportját erősítik, ám az egyre ígéretesebb akkumulátor-technológiának köszönhetően hibrid meghajtással. Annak érdekében, hogy az NOx kibocsátást 80%-kal és az üzemanyag igényt 60%-kal csökkenteni tudják, egyszerre kellett valamely találékony ötlettel előállniuk az aerodinamika és a meghajtási lánc szempontjából is. Így született meg a felsőszárnyas és csupán egyetlen gázturbinás hajtóművel ellátott 300 utas befogadására képes Urban Liner.

Mivel a szárnytőbe integrált 2-2 és a farok részben elhelyezett további 2 elektromos hajtóművel a felszállás, az emelkedés és végül a leszállás teljesen hibrid üzemben működik, így elegendő volt egyetlen, az utazó üzemmódra optimalizált megnövelt méretű gázturbina. A kompozit anyagokkal elérhető felületi minőség következtében lehetőség van a szárnykörüli áramlás lamináris állapotának hosszabban történő fenntartására, amely következtében jelentősen csökken a szárny ellenállása. A jelentősen szélesebb és megnövelt kapacitású törzsrész mintegy 20%-ban maga is hozzájárul a felhajtóerő képzéséhez. A csökkentett méretű és nagyban integrált farok rész az ellenállás szempontjából káros felületet hivatott csökkenteni, továbbá mint egy védőfal hivatott tompítani a gázturbinás hajtóműből származó zajterhelést. A rés nélküli fékszárnyak és az elhagyott orrsegédszárny is a le- és felszálláskor keletkező zajterhelést csökkenti.

Tervük egyik fő célja az volt, hogy egy olyan repülőgépet alakítsanak ki, amellyel a jövőbeni sűrűn lakott repülőterek is megközelíthetővé és egymással összeköthetővé válnak, így növelve ötletük piaci versenyképességét a konkurenciával szemben.

A megkeresést és a beszámolót ezúton is köszönjük Varga Somának! Gratulálunk is sikeres szerepléshez!

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017. 12. 07., 10:17
2017. december 5-én, a Zsukovszkijban található M. M Gromov Repülőkísérleti Intézet repülőteréről a levegőbe emelkedett a Szu-57-es 052-es oldalszámú prototípusa, mellyel megkezdődött az újgenerációs, 30-as gyártmány megnevezéssel illetett hajtómű légi tesztelése.
2017. 12. 06., 10:32
Az Egyiptomi Légierő a napokban átvette az utolsó 3 Rafale EM típusú vadászbombázóját. A leszállítással egyidőben, a francia Dassault Aviation vállalat és az egyiptomi fél újabb tárgyalásokat kezdett további Rafale-ok beszerzése ügyében is.
2017. 12. 04., 15:39
Varsóban már a MiG-29-esek és Szu-22-esek közelgő váltására készülnek. Az erről szóló hírt a program felelőse, a lengyel Fegyverzeti Felügyelet november 23-án közölte a sajtóval – a cél egy új, többfeladatú harci repülőgép kiválasztása a kiöregedett szovjet gyártmányok pótlására.
2017-11-30 12:30:21
A napokban Kazahsztán átvette a soron következő, hetedik C-295 típusú katonai teherszállító repülőgépét. Az újabb példányt az európai Airbus Military vállalat szállította le, mely november 24-én landolt az Almati légibázison.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 12. 14., 11:57
Ikonikus környezetben, a szolnoki bázis helikoptereket ábrázoló fotókkal és Mi–24-es fegyverzeti tartozékokkal feldíszített művelődési otthonában mutatták be az egykori helikoptervezető, Brandt Gyula nyugállományú őrnagy a típus magyarországi történetét feldolgozó, hiánypótló könyvét.
2017. 12. 14., 09:15
Fotók a 2017-es MAKSz légiszalonról.
2017. 12. 11., 10:11
1977. október 13-án a Lufthansa 181-es járata felszállt Palma de Mallorcáról és Frankfurt felé vette az irányt.
2017. 12. 08., 14:27
Válasszon karácsonyi ajándékot a JETfly Webáruház kínálatából! Repülős témájú könyvek, DVD filmek, relikviák, ruházati termékek! Kiszállítási akciónk 2017. december 31-ig tart!

  Legfrissebbek most

2017. december 1-én elkezdődött Ulan-Udenszki Repülőgépgyár (U-UAZ) által modernizált Mi-171E berepülése. Az „Orosz Helikopterek” holdingba tartozó üzemben a modernizálás során új hajtómű és módosított forgószárny-mechanizmus került a helikopterbe.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A napokban tervezett Arrow–3 rakétatesztet a céltárgy meghibásodása miatt szakították meg – az izraeli védelmi minisztérium közleménye szerint a tesztindításra a légierő palmakhimi rakétakísérleti bázisán került volna sor, részeként annak a tesztsorozatnak, amellyel Izrael a többlépcsős rakétavédelmi képességét hivatott kiépíteni.