2025. 11. 15. szombat
Albert, Lipót
: 385 Ft   : 331 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Felszállópályán - Junior Pilóta Program

Felszállópályán - Junior Pilóta Program
Sáry Zoltán  |  2024. 08. 21., 09:00

A Magyar Légierőn belül jelentős fejlesztések zajlanak, néhány év alatt minőségben és mennyiségben egyaránt komoly technika érkezett be és a folyamat még nem ért véget. Ezek üzemeltetéséhez természetesen rengeteg, magasan képzett fiatalra is szükség van.

A jakabszállási reptér, háttérben az egykori MiG-ekkel

A haderőfejlesztési programnak fontos elemét képezi az utánpótlás biztosítása, ennek érdekében újraindult a hazai „iskolarendszerű” pilótaképzés. Sőt, ma már különböző kadét programok is léteznek, elsősorban a vitorlázórepülés bázisán. A légierő szükséglete azonban olyan hatalmas, hogy „nincs az a mennyiség, amit ne tudna felszívni”. Az Aranysas magazin a Kecskemét – és képletesen az ottani bázis – szomszédságában található, jakabszállási repülőtéren járt, ahol a Junior Pilóta Program keretében némileg eltérő, ám annál figyelemreméltóbb keretek között zajlik a jövő hajózóinak kiképzése. Megérkezve rögtön feltűnik, hogy többről van szó, mint egy kis alföldi sportreptérről: a központi részen az Ég Katonái Hagyományőrző Egyesület tagjai által gyönyörűen felújított és nemrég ünnepség keretében átadott MiG-15-ös, mellette pedig egy MiG-21-es látható, ami már jelzi a honvédelmi jellegű kötődést. A helyi vitorlázó klubban és a repülőiskolában számos katonai pilóta, műszaki és irányító ismerkedett meg a szárnyalással. Olyanok is vannak, akik a légierő melletti kevéske szabadidejüket az utánpótlás nevelésének szentelik.

A rend a biztonságos repülés egyik alappillére, a „jakabi” hangár pedig ilyen szempontból etalonnak számít

Mészáros Imre – akit a magyar repülésben szinte mindenki csak „Mésziként” ismer – nagygépes kapitányként néhány éve vonult nyugdíjba. Előtte végigjárta a „szamárlétrát”: szerelőként kezdte, volt vitorlázórepülő, majd kisgépes pilóta. Már a korábbi évtizedek során is rengeteg későbbi katonai hajózót oktatott: a leghíresebb talán Vári Gyula nyugállományú őrnagy, aki annakidején MiG–29-essel több esetben is elnyerte az angliai RIAT legjobbjának járó díját. A Mészi Air Service egy klasszikus repülőiskola. Náluk viszont nem a mennyiség, hanem a minőség a fő szempont: a néhány gépes szervezet nem „gyártja futószalagon” a hajózókat, hanem szó szerint törődnek a növendékekkel. A Private Pilot Licence magánpilóta tanfolyamtól kezdve számos különböző elméleti és gyakorlati kurzust tartanak, például Commercial Pilot Licence kereskedelmi és Airliner Transport Pilot Licence légitársasági, Night VFR éjszakai, Multi Engine többhajtóműves és Instrument Rating műszerrepülő képzéseket is. Mindezt családias, baráti környezetben, ugyanakkor a biztonságos és profi repüléshez szükséges renddel és fegyelemmel. Ahogy szó volt róla, számos náluk tanuló fiatalból lett sikeres nagygépes vagy katonai pilóta. Természetesen az iskola is gazdasági vállalkozás, ám próbálják úgy alakítani a körülményeket, hogy a repülés és a pilóta karrier az átlagember számára is elérhető legyen.

Aki még nem kezdi el a gyakorlati kiképzést, az is életre szóló élményeket szerezhet

A tevékenységnek a fiatalok támogatása is fontos részét képezi, ehhez elméleti alapokat is nyújtanak, akár olyan jelölteknek is, akik még nem kezdik el a gyakorlati képzéseket. Ez azért is fontos tényező, mert a növendékek így a magas szintű légitársasági elmélettel együtt a szakmai angolt is elsajátíthatják, ráadásul a repüléshez igencsak szükséges szellemi és fizikai fejlődésen mennek keresztül. Jó példa erre az egyik fiatal, akinek legjobban az anyukája csodálkozott, hogy a fia pilóta szeretne lenni. Bár korábban még a kerékpározással is gondjai voltak, mára odáig fejlődött, hogy megszerezte a szakszolgálati engedélyt és elvitte repülni az édesanyját. Mészi elmondása szerint olyan korán kell elkezdeni a fiatalok szakmai és egyben emberi támogatását, amikor azok már igénylik: ha ez nem történik meg akkor vagy elkallódnak, vagy más dolgokkal kezdenek foglalkozni. Márpedig mind a polgári, mind a katonai repülésnek égető szüksége van a szakmailag magasan képzett utánpótlásra. Mindezt pedig a jelenlegi háborús légkör még inkább megerősíti.

A fiatalok a legendás Cessna család botkormánya mögött sajátíthatják el a repülés alapjait

A fiatalok között nagyon sokan célirányosan katonai pályára készülnek vagy akár maguk is valamilyen honvédelmi tanulmányokat folytatnak. Gombkötő Ádám debreceni kadét, jelenleg a 9. évfolyam tanulója. Neki a nagyapja katona volt, őt a légierő érdekli. Célja a PPL megszerzése, de később katonai pilóta szeretne lenni, ehhez cél az Nemzeti Közszolgálati Egyetem (NKE). Elsősorban a szállítórepülés izgatja, mivel szerinte „be lehet járni a világot”. Nála a „B verzió” is a légierő: ha nem jön össze a többhajtóműves kiképzés, akkor helikoptervezető is szívesen lenne. A 14 éves Székely Levente még csak általános iskolás, de már csatlakozott a csapathoz: a repülőtéri élmények valószínűleg már a középiskolai tanulmányait is befolyásolják. Egy dolgot viszont már tud: mindenképpen katonai pilóta szeretne lenni. Levente egyébként jó példa arra, hogy az előképzést akár már általános iskolás korban célszerű elkezdeni: ennek legfontosabb eleme az angol nyelv elsajátítása, illetve az egészséges, sportos életmód. Utóbbit tekintve Mésziék kiváló kapcsolatot ápolnak a kecskeméti katonai repülő orvosi szervezettel, ahol civil minősítéseket is végeznek és a fiatal jelölteket is szívesen fogadják. Így az is gyorsan kiderül, hogy az adott jelölt alkalmas-e pilótának, illetve a vizsgálat is kicsit célirányosabb környezetben zajlik. A csapat sokszínűségét jól mutatja az a növendék, aki a seregben már részt vett pilótaképzésen. A légierőkre jellemző feszített tempóban sok, egyébként tehetséges fiatal esik ki a rendszerből. Vele is ez történt: eltanácsolták a botkormány mögül és jelenleg más jellegű beosztásban szolgál. Ennek ellenére nem adta fel: saját idejéből és pénzéből szeretne megtanulni repülni és az a vágya, hogy a honvédségben végre bekerülhessen a pilóták közé. Ezért kereste fel a katonák között is nagyra becsült Mészit, hogy segítsen megvalósítani az álmát. A fiatalokat egyébként egy egész csapat támogatja: az oktatókon kívül elődeik is. Látogatásunk idején a néhány nappal korábban Boeing 737-es típus átképzésen végzett, az egyik nagy légitársasághoz bejutott huszonéves hölgy osztotta meg tapasztalatait a fiatalokkal. A növendékek számára más jellegű programokat is szoktak szervezni, melyek közül kiemelkedik a kecskeméti bázison tett látogatás. A képzés csúcsát a nyári tábor jelenti, menynek keretében minden fiatal a gyakorlatban is kipróbálhatja milyen érzés és persze kihívás igazi repülőgépet vezetni.

Mindenért meg kell dolgozni: itt még a tankolást is a növendékek végzik, ami jelentősen növeli az önállóságukat

Bár az NKE-n már több évfolyamnyi katonai pilóta is végzett, ez a teljes utánpótláshoz nem lehet elegendő. A mindenkori Magyar Légierő már a két világháború előtt, majd azt követően a civil repülésből is „vett fel” előképzett fiatalokat. Ennek az az oka, hogy – ahogy „Mészi is elmondta – a nevelési folyamatot szó szerint nem lehet elég korán kezdeni. Ráadásul célszerű, ha a konkrét pályaválasztás előtt eldől, hogy valaki valóban alkalmas-e a pályára, ez különösen a katonai repülésre igaz. Bár a vitorlázás kiváló lehetőséget jelent, a motoros repülés viszont célirányos előképzésnek számít, melynek nemcsak a tapasztalatai, hanem a megszerzett jogosítások is „tovább vihetőek”. A szakszolgálati engedélyes képzések a katonai sajátosságoknak megfelelő kiegészítésekkel akár a többhajtóműves szállítógépekre is kiválóan megfelelhetnek. Sőt, ha jobban megnézzük, a Magyar Honvédségen belül jelenleg nem áll hadrendben „multi engine” oktatógép és nincs is napirenden ilyen beszerzés. Könnyen belátható, hogy a jelenleg rendelkezésre álló egyhajtóműves légcsavaros típusról vagy a megrendelt sugárhajtású haladó kiképzőről semmilyen szempontból sem célszerű közvetlenül szállítógépre ülni. A civil légitársaságokhoz készülő pilóták esetében a speciális képzésre kétmotoros légcsavarosokon kerül sor, pont, ahogy Jakabszálláson is. És ha például egy civil Airbus A319 esetében szükség van erre a lépcsőfokra, valószínűleg a Kecskeméten állomásozó szürke példányra is igaz ez.

A kecskeméti bázislátogatás talán a leghatékonyabb toborzásnak számít

Sokan nem is gondolnák, azonban a civil képzési rendszernek több olyan eleme is van, amely jóval mélyebb, mint a honvédségben. Ilyen például az ATPL elmélet, amely a maga 13 tantárgyával szó szerint a világ bármely pontján történő szolgálatteljesítésre felkészít, sarkvidéktől a trópusokig. A témakör egyúttal a műszerrepülő jogosításhoz is megadja az alapot, ez szintén jóval alaposabb a katonai képzéseknél. És ez nemcsak a magyarra igaz: a kanadai NFTC egyik egykori magyar növendéke szerint például a navigációs jellegű tantárgyak az ATPL vizsgák során még a legendás színvonalú kanadai képzésnél is keményebbek.

Cessnától a Gripenig? Talán ez se lehetetlen

Mindez pont azt biztosítja, melyet a cikkünkben is említett fiatal is említett: a katonai szállítórepülők bejárják a világot. A helyzetet alátámasztja, hogy a Magyar Honvédség 2-2 A319 és F7X gépe mellé ugyanannyi C–390-es érkezik, sőt hazánk rotációs alapon a pápai C–17-es, illetve a geilenkircheni NATO E–3-as alakulat számára is biztosít pilótákat. Bár külön-külön nem beszélhetünk hatalmas létszámról, összességében olyan mennyiségi és minőségi szükségletről beszélhetünk, melyet a honvédség belső képzési rendszere egyáltalán nem tud lefedni. A civil előképzéssel rendelkező, egészséges és motivált fiatalok arra is alkalmasak, hogy a katonai „iskolarendszerű” képzés során keletkező réseket kitöltsék, ráadásul viszonylag költséghatékonyan. Reméljük, hogy az ilyen jellegű lehetőségeket az illetékesek is felismerik és a magasan képzett fiatal pilóták közül minél többen kerülnek majd be a Magyar Honvédség állományába.

Ma már a helikopterezés is sok fiatalt vonz

Fotók: Mészi - Jakabszállás

További infók a Mészi Air Service Facebook oldalán!

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 10. 27., 14:24
Vannak olyan típusok - ha nem is sok - melyek már külalakjukkal messzire kiemelkednek a kortársak közül. Ezek egyike a britek utolsó szuperszonikus repülőgépe, az elfogásra tökéletesített, kéthajtóműves Lightning. Szépnek nem szép, de korának kiváló és valóban villámgyors célszerszámának bizonyult.
2025. 10. 20., 12:32
A hazai léginavigációs szolgáltató, a HungaroControl október 20-tól ismét várja a jelentkezőket a 2026 őszén induló légiforgalmi irányító képzésére. Az érdeklődők 2026. március 15-ig pályázhatnak, a kiválasztási folyamat várhatóan a nyár közepén zárul. A jövő ősszel induló évfolyamra továbbra is minden, a légi közlekedés iránt érdeklődő pályázó jelentkezését szívesen fogadják.
2025. 10. 02., 09:51
A német birodalom talán legrosszabb sajtójával rendelkező fegyvere volt a Vergeltungswaffe 1, azaz a V-1-es „repülő bomba”. Igazából senki sem szerette: sem a mérnökök, sem az alkalmazók, s pláne nem a britek és más polgári lakosok, akik kénytelenek voltak elszenvedni csapásait. Nem lett belőle Wunderwaffe, azaz a háború sorsát megfordító csodafegyver. Azért annyira nem is volt rossz…
2025-11-10 10:30:02
Az Emirates Group publikálta pénzügyi jelentését: a 2025–26-os pénzügyi év első hat hónapjában az adózás előtti nyereség 3,3 amerikai dollárt ért el, így sorozatban a negyedik olyan féléves beszámolási időszakát zárta a cégcsoport, amikor történelmi csúcsot ért el a profit. Az adózás utáni csoportszintű eredmény 2,9 milliárd dollár nyereség, ami 13%-os növekedés az egy évvel korábbihoz képest.
2025-11-05 10:15:15
A Wizz Air minden eddiginél nagyobb kapacitást biztosít a téli menetrendi időszakban Budapestről induló járatain: az egy évvel ezelőttihez képest 8 százalékkal több, összesen 3,2 millió ülőhelyet kínál az utasoknak és 59 célállomásra indít járatokat. A március utolsó vasárnapjáig tartó időszakban a magyar hátterű légitársaság összesen több, mint 6800 járatot fog üzemeltetni.
2025-10-29 12:40:35
Egy napra megállt az idő Hajmáskér fölött: a Magyar Honvédség helikopterflottájának múltja, jelene és jövője repült egyszerre. A különféle típusú harci helikopterek szabad szemmel is jól láthatóan manővereztek, hiszen a Mi-24 hajtotta végre utolsó éleslövészetét.
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 11. 06., 10:01
2018 májusában egy tengerészgyalogos hamvaival és hagyatékával egy amerikai üzletember érkezett Budapestre. Utazásával a tengerészgyalogos kívánságát teljesítette, akit gyerekkora óta barátjának mondhatott, és akinek kérése az volt, hogy a végső nyughelye szülőföldjén legyen.
2025. 11. 04., 11:56
Megkezdődött a Magyar Honvédség által megrendelt második KC-390 Millennium közepes katonai szállítógép átadás-átvételi folyamata, a brazil Embraer repülőgépgyár Sao Paulo állambeli Gavião Peixotoban települt üzemkomplexumában.
2025. 10. 29., 14:10
A Delta Airlines első hetvenöt évében amerikai repülőgéptípusok voltak a meghatározóak a légitársaságnál.
2025. 10. 27., 11:05
Az idén százéves Delta Airlines történetét röviden áttekintő sorozatban többször szóba került az 1978-as légitársasági deregulációs törvény, amely átalakította az amerikai légiközlekedési iparágat.

  Legfrissebbek most

Végéhez közeledik a Magyar Honvédség negyedik NATO Baltic Air Policing (BAP) missziója Litvániában, melynek eddigi eredményeiről, tapasztalatairól egy média nap keretein belül kaphattak egy kis ízelítőt a helyszínre érkező sajtósok, spotterek, bloggerek. Helyszíni beszámolónkat mutatjuk most Olvasóinknak!

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.