2025. 07. 13.
Jenő
: 400 Ft   : 342 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Európa - A következő generációs, harci repülőgép tervek margójára

Európa - A következő generációs, harci repülőgép tervek margójára
JETfly  |  2018. 07. 20., 16:36

Mint ahogy arról a napokban már lapunkon is beszámoltunk, a britek bejelentették Tempest névre keresztelt, következő generációs harci repülőgép tervüket, emellett fut a francia-német közös FCAS projekt is. Megvannak már az első hivatalos vélemények is a párhuzamról.

Olvasóinktól is számtalan visszajelzést kaptunk a témával kapcsolatban, melyek lényegében - jogosan - kérdőjelezik meg, hogy van-e értelme Európában két ilyet projektet futtatni? Nem kellene inkább egyre fókuszálni közösen, amiből lenne is a jövőben egy sorozatgyártott példány? Az elnevezések sem egyértelműek még: van ahol következő generációsnak, van ahol már hatodik generációsnak nevezik az új gépeket. Mihez képest következő generáció? Az amerikai F-35-öshöz vagy az orosz Szu-57-eshez, netán a kínai J-20-hoz viszonyítva nyilván érthető lenne a hatodik generációs jelző, ha viszont Európát nézzük, akkor itt az ötödik generáció következne.

Volker Paltzo, az Eurofighter konzorcium elnök-vezérigazgatója is megfogalmazta véleményét Farnborough-ban, természetesen előtérbe helyezve a Typhoont. Véleménye szerint a brit Tempest és a francia-német FCAS (Future Combat Air System) projekt önállóan életképtelen lesz, csupán idő kérdése, hogy az említett felek is belássák: a cél közös, így közösen is kellene egy ígéretes típust kifejleszteniük, amit a sorozatgyártást követően hadrendbe is lehetne állítani a partnerországok légierőinél. Mindkét elképzelés ezt a dátumot a 2040-es évekre jelölte meg.

Talán a Farnborough légiszalon egyik legnagyobb bejelentésének lehettek ma szem- és fültanúi a helyszínen levők: bemutatták a Tempest névre keresztelt, következő generációs brit harci repülőgépet, melynek makettjéről mutatjuk a fotókat.
bővebben ...

Paltzo elképzelése szerint a Typhoonnak kell lennie annak a platformnak, ami alapján kifejlesztik az új típust, a folyamatos fejlesztések és a képességbővítések miatt a Typhoon még az elkövetkező évtizedekben is jó "talaja" lehet a következő generációs típusnak. A 623 megrendelt Typhoon-ból 542-t már átadtak, ebből közel 500 db került Európába, a német, az olasz, a spanyol és a brit légierőkhöz. További megrendelésekre is számítanak: esély mutatkozhat Belgiumból, Bulgáriából, Finnországból, Lengyelországból és Svájcból is. Új megrendelések esetén a Typhoon gyártósora a 2030-as évekig is aktív maradhat.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 06. 30., 13:16
Március végén kezdődött az idei szezon egyik legnagyobb európai NATO gyakorlata. A Ramstein Flag 2025 fő bázisát a hollandiai Leeuwarden jelentette, de ezen kívül a RAF marhami és fairfordi támaszpontjai, illetve a dániai Skrydstrup is fontos szerepet játszott.
2025. 07. 07., 12:59
Harry Oostema, a holland királyi légierő ezredese július 3-án hivatalos ünnepségen vette át a Stratégiai Légiszállítási Képesség (Strategic Airlift Capability – SAC) Nehéz Légiszállító Ezredének (Heavy Airlift Wing – HAW) parancsnoki beosztását Pápán, az ezrednek otthont adó MH 47. Bázisrepülőtéren.
2025-07-09 15:11:07
A Wizz Air bejelenti, hogy a tervezettnél egy hónappal korábban, szeptember 15 helyett már augusztus 8-án újraindítja a Budapest és Tel-Aviv közti járatait. Jegyek már 27 590 forinttól foglalhatók a wizzair.com honlapon, valamint a mobilalkalmazáson keresztül. A járatok hétfőn, szerdán, csütörtökön, szombaton és vasárnap közlekednek.
2025-07-07 13:18:07
Az Air France-KLM bejelentette, hogy kezdeményezia SAS többségi tulajdonának megszerzését. A csoport jelenleg 19,9%-os részesedéssel rendelkezik a skandináv légitársaságban, és 2024 nyara óta kibővített codeshare és interline megállapodások formájában kereskedelmi együttműködést valósít meg a SAS, az Air France és a KLM között, amelyet tovább erősít a SAS SkyTeam szövetséghez való csatlakozása.
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 07. 11., 10:34
A második részben következzen az ember, aki elhatározta, hogy megkeresi a tengerfenékre süllyedt gépet.
2025. 07. 10., 12:41
Az MH Kiss József 86. Helikopterdandárnál befejezték a H145M helikopter hajtóműmoduljának cseréjét. Utána megvolt a vibráció, az olajnyomás, és a túlfolyó szelep ellenőrzése, így a gép indulhat repülni.
2025. 07. 07., 11:06
A hibrid Nuuva V300-at akár négyszáz kilónyi rakomány szállítására tervezték.
2025. 07. 02., 15:22
Július 2-án, a repülőműszakiak napján köszönetet mondunk mindazoknak, akik a háttérben, sokszor láthatatlanul, de rendkívüli precizitással és elhivatottsággal szolgálnak azért, hogy a Magyar Honvédség légijárművei mindig biztonságosan szállhassanak fel és le.

  Legfrissebbek most

2025. július 10-én, csütörtökön érkezett meg az MH Kiss József 86. Helikopterdandárhoz az utolsó két H225M típusú közepes, többcélú helikopter, teljessé téve a 16 darabos flottát.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.

  NÉPSZERŰ HÍREK