2024. 09. 17. kedd
Zsófia
: 394 Ft   : 354 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Legújabb kutatás-fejlesztési és innovációs eredményeit mutatja be a HungaroControl Madridban

JETfly  |  2015. 03. 10., 13:58

Pilóták és irányítók közötti digitális üzenetváltás, távoli toronyirányítás, az irányítók szem- és fejmozgását követő okosszemüveg, új technológiák tesztelésére alkalmas szimulációs központ – ilyen csúcstechnológia jellemzi majd a jövő léginavigációs szolgálatait. A HungaroControl legmodernebb fejlesztéseit és kutatás-fejlesztési és szimulációs központjának (Centre of Research, Development and Simulation, CRDS) szolgáltatáscsomagját mutatta be a légiközlekedési szektor március 10-12. között megrendezett, rangos szakmai seregszemléjén, a madridi World ATM Congress 2015-ön. 

A HungaroControl CRDS kutatás-fejlesztési és szimulációs központjának nagysága és technológiája a kontinensen csupán az EUROCONTROL Párizs mellett található létesítményéhez mérhető. A központ szolgáltatásait a World ATM Congress-en a nemzetközi nagyközönség is megismerheti. A CRDS-ben végzett szimulációk lényege, hogy a külföldi léginavigációs szolgálatok számára is lehetővé teszi az Európában kötelező eljárások és a HungaroControl által már kifejlesztett újítások megismerését és tesztelését, így azok sikeres bevezetését az általuk kezelt légterekbe. A kiállításon a bemutatott számos innováció közül a pilóták és az irányítók közötti szöveges üzenetváltást megvalósító CPDLC (Controller-Pilot Data-Link Communications) technológia kerül előtérbe. A magyar légiforgalmi irányító szolgálat a CPDLC-t kétmilliárd forintos hatékonyságfejlesztő programjának  keretében vezeti be a magyar légtérbe még idén, jóval az Európai Bizottság által előírt határidő előtt. A CRDS központ legutóbbi sikeres nemzetközi gyakorlatsorozata is a CPDLC validálásához füződik: múlt év végén a Danube FAB országainak irányítói valós idejü szimulációval tesztelték az új adatkapcsolati rendszert Magyarországon.

Legújabb kutatás-fejlesztési és innovációs eredményeit mutatja be a HungaroControl Madridban

Az idei expón a magyar légiforgalmi irányító szolgálat két olyan projektet is bemutat, amely kapcsán Európában elsőként valósított meg egy-egy technológiai újítást. Ezek egyike a Koszovó-projekt, amelynek keretében a HungaroControl szakemberei csaknem egy éve egyedülálló módon, 700 km-es távolságból irányítják a balkáni ország feletti magaslégtér átrepülő légi forgalmát. A másik kiállításra kerülő koncepció a légi útvonalhálózat teljes eltörlését a kontinensen először megvalósító Hungarian Free Route Airspace (HUFRA) koncepció, amely az elmúlt hónapban sikerrel debütált a magyar légtérben. A rangos szakmai kiállítás remek lehetőséget nyújt arra, hogy a szélesebb nemzetközi közönség is megismerhesse a HungaroControl az európai szakmai szervezetek által is elismert, nagy nemzetközi figyelemre számot tartó fejlesztéseit. Ilyen a szintén bemutatott Budapest 2.0, a SESAR Közös Vállalkozás (SESAR Joint Undertaking) pályázatán keresztül megvalósuló program, amelynek célja a kifejezetten a kis és közepes forgalmú repülőterek és szolgáltatók müködését javító technológiai újítások és eljárások bemutatása.

A HungaroControl a magyar „virtuális” torony (rTWR) koncepciót is ismerteti a madridi expón, amely bevezetésével a jövőben a repülőjáratok irányítása nem csupán közvetlenül a repülőtérről, hanem akár egy távolabbi központból is elvégezhető lesz. Bemutatásra kerül a HungaroControl által 2013 óta sikeresen alkalmazott, saját fejlesztésü forgalomtervezési koncepciója, a MergeStrip, amely a repülőgépek gazdaságosabb üzemeltetéséhez, a károsanyag-kibocsátás csökkentéséhez és a repülőterek közelében élők zajterhelésének mérsékléséhez járul hozzá.

Legújabb kutatás-fejlesztési és innovációs eredményeit mutatja be a HungaroControl Madridban

A HungaroControl a Budapesti Müszaki Egyetemmel közösen kifejlesztett okosszemüvegét, a légiforgalmi irányítók munkájának megkönnyítését szolgáló „AirField Glasses-t” is kiállítja a madridi rendezvényen. Az eszköz képes a léginavigációs adatrengeteg szelektálására és megjelenítésére oly módon, hogy egy vadonatúj technológiai módszerrel nyomon követi az irányítók fej- és szemmozgását.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 09. 08., 10:36
A Honvédelmi Minisztérium tájékoztatása szerint a szolnoki MH Kiss József 86. Helikopterdandár egy Airbus H225M többcélú helikoptere segítette az oltást Vas vármegyében. A csütörtökön kezdődött tüzet vasárnapra sikerült megfékezni.
2024. 08. 29., 22:00
Mint ahogy arról korábban már lapunkon is beszámoltunk, a horvát példát követve, Szerbia is a francia Dassault Rafale típusával modernizálná légierejét. A terv most úgy tűnik, meg is valósul.
2024. 08. 21., 09:00
A Magyar Légierőn belül jelentős fejlesztések zajlanak, néhány év alatt minőségben és mennyiségben egyaránt komoly technika érkezett be és a folyamat még nem ért véget. Ezek üzemeltetéséhez természetesen rengeteg, magasan képzett fiatalra is szükség van.
2024-09-10 16:39:21
Az olimpiai után a paralimpiai csapat is a Wizz Air repülőgépének fedélzetén érkezett haza Párizsból, a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren hétfőn fél öt előtt nem sokkal landolt az aranygép, amely az olimpiai és paralimpia sportolók tiszteletére kapott egyedi fényezést.
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 09. 16., 15:28
Tavaly októberben, amikor az amerikai légierő KC-10A Extender légi utántöltő és szállítógéppel felszerelt kontingense hazatért Szaúd-Arábiából, a US Air Force hivatalosan is bejelentette, hogy véget ért a típus utolsó hadműveleti bevetése és 43 éves üzemeltetés után, 2024 szeptemberében kivonják a szolgálatból.
2024. 09. 16., 10:11
A Brit Királyi Légierő legendás Avro Lancasterei meghatározó szerepet játszottak a második nagy világégés Németország elleni légicsapásaiban. Bár több mint hétezret építettek, napjainkra mindössze két repképes példány maradt fenn belőlük.
2024. 09. 12., 10:23
Az MH Kiss József 86. Helikopterdandárnál három héten át Mi-17 szimulátoros képzést tartanak Bulgáriából heti váltásokban érkező pilóták számára. A cél, hogy fenntartsák és fejlesszék a bolgár helikopteres személyzetek repüléstechnikai képességeit, valamint gyakorolják a kényszerhelyzeti eljárások kezelését.
2024. 09. 11., 10:15
2004. július 8-án utoljára volt hangos a szentkirályszabadjai légtér a helikopterek jellegzetes zajától.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.