2017. 09. 26. kedd
Jusztina, Pál
: 311 Ft   : 263 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Legújabb kutatás-fejlesztési és innovációs eredményeit mutatja be a HungaroControl Madridban

JETfly  |  2015. 03. 10., 13:58

Pilóták és irányítók közötti digitális üzenetváltás, távoli toronyirányítás, az irányítók szem- és fejmozgását követő okosszemüveg, új technológiák tesztelésére alkalmas szimulációs központ – ilyen csúcstechnológia jellemzi majd a jövő léginavigációs szolgálatait. A HungaroControl legmodernebb fejlesztéseit és kutatás-fejlesztési és szimulációs központjának (Centre of Research, Development and Simulation, CRDS) szolgáltatáscsomagját mutatta be a légiközlekedési szektor március 10-12. között megrendezett, rangos szakmai seregszemléjén, a madridi World ATM Congress 2015-ön. 

A HungaroControl CRDS kutatás-fejlesztési és szimulációs központjának nagysága és technológiája a kontinensen csupán az EUROCONTROL Párizs mellett található létesítményéhez mérhető. A központ szolgáltatásait a World ATM Congress-en a nemzetközi nagyközönség is megismerheti. A CRDS-ben végzett szimulációk lényege, hogy a külföldi léginavigációs szolgálatok számára is lehetővé teszi az Európában kötelező eljárások és a HungaroControl által már kifejlesztett újítások megismerését és tesztelését, így azok sikeres bevezetését az általuk kezelt légterekbe. A kiállításon a bemutatott számos innováció közül a pilóták és az irányítók közötti szöveges üzenetváltást megvalósító CPDLC (Controller-Pilot Data-Link Communications) technológia kerül előtérbe. A magyar légiforgalmi irányító szolgálat a CPDLC-t kétmilliárd forintos hatékonyságfejlesztő programjának  keretében vezeti be a magyar légtérbe még idén, jóval az Európai Bizottság által előírt határidő előtt. A CRDS központ legutóbbi sikeres nemzetközi gyakorlatsorozata is a CPDLC validálásához füződik: múlt év végén a Danube FAB országainak irányítói valós idejü szimulációval tesztelték az új adatkapcsolati rendszert Magyarországon.

Legújabb kutatás-fejlesztési és innovációs eredményeit mutatja be a HungaroControl Madridban

Az idei expón a magyar légiforgalmi irányító szolgálat két olyan projektet is bemutat, amely kapcsán Európában elsőként valósított meg egy-egy technológiai újítást. Ezek egyike a Koszovó-projekt, amelynek keretében a HungaroControl szakemberei csaknem egy éve egyedülálló módon, 700 km-es távolságból irányítják a balkáni ország feletti magaslégtér átrepülő légi forgalmát. A másik kiállításra kerülő koncepció a légi útvonalhálózat teljes eltörlését a kontinensen először megvalósító Hungarian Free Route Airspace (HUFRA) koncepció, amely az elmúlt hónapban sikerrel debütált a magyar légtérben. A rangos szakmai kiállítás remek lehetőséget nyújt arra, hogy a szélesebb nemzetközi közönség is megismerhesse a HungaroControl az európai szakmai szervezetek által is elismert, nagy nemzetközi figyelemre számot tartó fejlesztéseit. Ilyen a szintén bemutatott Budapest 2.0, a SESAR Közös Vállalkozás (SESAR Joint Undertaking) pályázatán keresztül megvalósuló program, amelynek célja a kifejezetten a kis és közepes forgalmú repülőterek és szolgáltatók müködését javító technológiai újítások és eljárások bemutatása.

A HungaroControl a magyar „virtuális” torony (rTWR) koncepciót is ismerteti a madridi expón, amely bevezetésével a jövőben a repülőjáratok irányítása nem csupán közvetlenül a repülőtérről, hanem akár egy távolabbi központból is elvégezhető lesz. Bemutatásra kerül a HungaroControl által 2013 óta sikeresen alkalmazott, saját fejlesztésü forgalomtervezési koncepciója, a MergeStrip, amely a repülőgépek gazdaságosabb üzemeltetéséhez, a károsanyag-kibocsátás csökkentéséhez és a repülőterek közelében élők zajterhelésének mérsékléséhez járul hozzá.

Legújabb kutatás-fejlesztési és innovációs eredményeit mutatja be a HungaroControl Madridban

A HungaroControl a Budapesti Müszaki Egyetemmel közösen kifejlesztett okosszemüvegét, a légiforgalmi irányítók munkájának megkönnyítését szolgáló „AirField Glasses-t” is kiállítja a madridi rendezvényen. Az eszköz képes a léginavigációs adatrengeteg szelektálására és megjelenítésére oly módon, hogy egy vadonatúj technológiai módszerrel nyomon követi az irányítók fej- és szemmozgását.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017-09-22 09:58:04
A brit védelmi miniszter, Michael Fellon a napokban arról számolt be, hogy kollégájával, Khalid bin Mohammad Al-Attaiyah katari védelmi miniszterrel, szándéknyilatkozatot írtak alá 24 darab Eurofighter Typhoon eladásáról.
2017-09-18 13:38:42
Oroszország és Kazahsztán szerződést írt alá további 12 Szu-30SzM beszerzéséről, nyilatkozta Vlagyimir Kozsin, az orosz elnök haditechnikai együttműködés kérdésben illetékes tanácsadója a TASZSZ orosz hírügynökségnek.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 09. 25., 14:11
A brit Police Aviation News szakmai magazin szeptemberi számában megjelent információ szerint a magyar rendőrséghez (Légirendészet) kerül kettő – vagy az összes – olyan korábbi brit MD–902-es Explorer helikopter, amelyek eddig Nagy-Britanniában a brit rendőrség kötelékében teljesített szolgálatot.
2017. 09. 25., 12:42
Megint csúszhat, legalábbis néhány hónapot, a 179 gépre szóló program. Ha egy töltőcső megkarcol egy lopakodót, akkor az már nem képes lopakodni.
2017. 09. 22., 12:54
A Stratolaunch túlesett olyan fontos próbákon, mint az üzemanyag- és az elektromos rendszer ellenőrzése, de saját erejéből még nem gurult.
2017. 09. 21., 09:19
A kérdés adott hát: ilyen „titkos is és misztikus, kissé utópisztikus” esetekből kiindulva vajon milyen reményeink lehetnek a Zrínyi 2026-ra vonatkozólag?

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Végrehajtotta első felszállását a HForce fegyverrendszerrel felszerelt Airbus Helicopters H145M típusú helikopter. Az első repülésre még augusztusban került sor a németországi Donauwörth-ben.