2025. 02. 11. kedd
Bertold, Marietta
: 404 Ft   : 391 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Készül a hiperszonikus SR-72 koncepciója

JETfly  |  2015. 01. 01., 14:03

A Lockheed Martin a NASA megbízásából készíti el az SR-72 jelzéssel illetett hiperszonikus felderítő repülőgép megvalósíthatósági tanulmányát, amely a jelenlegi hajtómű technológiákra épít. A Lockheed Skunk Works nevű fejlesztőlaboratóriuma részletes kommentárt nem fűzött a tanulmányhoz, a hivatalos dokumentumokból azonban az kiderül, hogy egy úgynevezett „turbine-based combined cycle (TBCC)”, vagyis sugárhajtómű alapú kombinált ciklusú hajtórendszerrel képzelik el az SR-72-est. Ez bővebben azt jelenti, hogy a közeljövőben rendelkezésre álló sugárhajtóművek kombinációja és egy torlósugár-hajtómű biztosíthatja a szükséges tolóerőt a repülőgép számára.

A jelenlegi elképzelések szerint az SR-72 egy pilóta nélküli repülőgép lesz, amely Mach 6 sebességre lehet képest, ez majdnem a duplája a nagy elődnek, az SR-71 Blackbirdnek, melyet szintén a Skunk Works fejlesztett annak idején. Szintén a NASA finanszírozásában készült korábban egy Lockheed-tanulmány, amely ezzel a kombinált hajtómü-technológiával akár a hangsebesség hétszeresét is elérhetőnek tartja.

Az Egyesült Államok mindig is élen járt a korszerü technológiák megalkotásában, azonban a „lopakodó” technológiára mára már a potenciális ellenfelek is válaszlépéseket tudtak tenni. A hiperszonikus sebesség elérése azonban egy új lépcsőfokot jelenthet majd a fegyverkezési versenyben. Az X-51 Waverider demonstrációs céllal megépült kísérleti repülőgéppel korábban sikeresen teljesítették a teszteket, melyek során gyorsítórakétákkal M4,8-ra, a torló-sugárhajtómü bekapcsolása után pedig M5,1-re gyorsult.

SR-72

A következő lépésben többször használható, pilóta nélküli, M6 sebesség elérésére képes repülőgép megépítése a cél. Ekkora sebesség mellett a felderítési tevékenység vagy a fegyverek célba juttatása még az ellenséges légvédelmi erők riasztása előtt végrehajtható.

A hiperszonikus repülés technológiájában egyelőre az jelenti a legnagyobb problémát, hogy a sebesség elérését biztosító torlósugár-hajtómüvek jellemzően a hangsebesség négyszerese alatt nem müködőképesek, a jelenlegi gázturbinás sugárhajtómüvekkel pedig ekkora sebesség nem érhető el. Erre a hézagra kellene megoldást találni, vagy a gázturbinákkal elérhető sebesség növelésével, vagy a torlósugár-hajtómüvek sebességtartományának lejjebb tolásával.

A NASA mindenképpen meg kívánja vizsgálni a jelenleg is használt gázturbinás sugárhajtómüveket, így például az F-15-ösben és az F-16-osban is használt Pratt&Whitney F100-PW-229 típust és a Super Hornetben alkalmazott General Electric F414 típust is. Emellett bevonják a kutatásba a Légierő Kutató Laboratóriuma (AFRL) által fejlesztett ún. STELR (supersonic turbine engine for long range) hajtómüvet is. Amennyiben a kutatás sikerrel zárul, a NASA finanszírozza majd a demonstrációs programot is.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 01. 30., 15:07
2025. január 29-én, helyi idő szerint 20 óra 48 perckor leszálláshoz készülődött a PSA Airlines Bombardier CRJ-701ER típusú regionális utasszállítója Washingtonban, a repülőtér közelében azonban összeütközött egy katonai helikopterrel.
2025. 01. 28., 09:17
Miskolc ismét a hírek szereplője repülőtere kapcsán: a 2022. április 30-án bezárt, nagy múltra visszatekintő repülőtér nagy űrt hagyott a térség repülős életében, a legfrisseb hírek azonban már egy új airport létesítéséről szólnak.
2025-01-28 13:19:16
Egy különleges élő közvetítés vár ránk 2025. január 28-án, délután: a Boom Technology által fejlesztett, XB-1 jelzésű demonstrátor tervezetten a mai napon teljesítheti első, hangsebesség feletti tesztrepülését, újabb mérföldkövet jelentő eseményként a Boom Overture szuperszonikus utasszállító programjában.
2025-01-27 09:31:22
Fontos mérföldkövet ért el a fenntarthatóság terén a VINCI Airports hálózat részeként működő Budapest Airport. A Budapest Airport leányvállalata, a Repülőtéri Üzemanyag Kiszolgáló Kft. sikeresen teljesítette azon audit feltételeit, amely lehetővé teszi a fenntartható repülőgép-üzemanyag (sustainable aviation fuel, SAF) használatának bevezetését a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren.
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 02. 06., 10:02
Decemberben egy, akkor a nyilvánosság előtt még nem ismert megrendelő jelentette be az igényét nyolc, a gyártási fázis utolsó szakaszához érkezett Boeing 767F-re. Most kiderült: az ügyfél a UPS.
2025. 01. 31., 09:56
Beszélgetés Könczöl Ferenc ezredessel, aki 2025. január 1-től tölti be az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár parancsnoki beosztását.
2025. 01. 28., 11:13
Az EUFOR Althea művelet parancsnokaként tanúsított kiemelkedő helytállásáért, az egyéves magyar parancsnoki év eredményeiért Hadik Szablya emléktárgyat adományozott dr. Böröndi Gábor vezérezredes, a Honvéd Vezérkar főnöke dr. Sticz László vezérőrnagynak.
2025. 01. 22., 13:06
1940-ben új repülőgép jelent meg az amerikai haditengerészet zuhanóbombázó századainál: az SBD Dauntless.

  Legfrissebbek most

Alig hat héttel az évkezdés után ismét új légitársasággal bővül a VINCI Airports hálózat részeként működő Budapest Airport menetrendje. A Budapest és a kazahsztáni Simkent városa között induló új, közvetlen összeköttetést a SCAT Airlines üzemelteti május 27-től, teljesen új célállomást adva hozzá a Budapest Airport folyamatosan bővülő desztinációs kínálatához.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.