2023. 05. 29. hétfő
Magdolna
: 372 Ft   : 347 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Közös Fellépés 2014: bevetésen a légierő (is)

JETfly  |  2014. 09. 24., 11:27

Harcmezőn előfordul, hogy a szárazföldi csapatok váratlanul kutyaszorítóba kerülnek. Ilyenkor valóságos áldásként jön a gyorsan érkező és szakszerűen igényelt légi támogatás. No és persze a felderítők is hatékonyabban jutnak el a célterületre, ha helikopterrel viszik őket. A Közös Fellépés 2014 hadgyakorlat második igazán aktív hetében a szárazföld és a légierő együttműködésére helyeződik a hangsúly.

Közös Fellépés 2014: bevetésen a légierő (is)

Képzeljük el, hogy lövészszakasz mozog együtt egy konvojjal, amelyet támadás ér. A szakasz képtelen elhárítani az attakot, a közelben pedig nincs olyan szárazföldi erő, amelyik számára támogatást tudna nyújtani. (Valójában nem is nagyon kell képzelegni, mert Afganisztánban az ilyesmi gyakran előfordul.) A szakaszparancsnok ilyenkor – a megfelelő előzetes felkészítés után − bejelentkezik egy a légtérben közel tartózkodó repülőeszközhöz, s angol nyelven igényli a légi támogatást és a tüzcsapást.

Az MH 5. Bocskai István Lövészdandár Hódmezővásárhelyen állomásozó 62. lövészzászlóaljának század- és szakaszparancsnoki állománya a szeptember 23-i nap délelőttjén vett részt olyan foglalkozáson, amelyen a fentebb leírt, közeli légi támogatás kérését gyakorolták. A közeli légtérben pedig az MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis két Gripen vadászgépe tartózkodott, amelyek – ha már tüztámogatásra kérték fel őket − egyben levegő-föld éleslövészetet hajtottak végre.

Közös Fellépés 2014: bevetésen a légierő (is)

„Egy-egy lövészzászlóaljban általában egy képzett repülésirányító szolgál. Ez az egy ember persze nem juthat el mindenhová… Ugyanakkor a jelenlegi szabályzók alapján lehetőség van arra, hogy nem képzett légiirányítók is kérjenek közvetlen légi támogatást, akár helikopterektől vagy merev szárnyú repülőgépektől. Természetesen ilyen esetekben mindig a repülőgép- vagy helikopter-vezető dönti el, hogy ki tudja-e váltani a tüzet vagy nem” – mondja Deme László alezredes, a Hódmezővásárhelyen települt 62. lövészzászlóalj parancsnoka.

Mint megtudtuk, a folyamat során nagyon fontos, hogy a tüzcsapás megkezdése előtt pontosan azonosítsák a vadászgép számára a saját, illetve az ellenséges erőket. Főleg akkor, ha olyan harcrend alakult ki, amelyben az ellenség már közel került a baráti csapatokhoz. Az alezredes azt is hozzáfüzi, hogy a közeli légi támogatás igényléséhez legalább középfokú, de inkább felsőfokú angol nyelvtudásra van szükség, és ezzel a jelenlegi állomány rendelkezik.

Közös Fellépés 2014: bevetésen a légierő (is)

Persze a légi támogatás tágabb értelemben és forgószárnyas repülőeszközökre is igaz. Harcászati légideszant-tevékenység során például bármilyen alegység nagyon gyors ütemü mozgatására szállítóhelikoptereket alkalmaznak. Ehhez a délután látott mozzanathoz a szárazföldi állomány először begyakorolja, hogy miként kell a helikopternek megfelelő alkalmi leszállóhelyet biztosítania, milyen módon kell szakszerüen ki- és beszállni a helikopterbe, illetve a repülőeszköz elhagyása után hogyan kell végrehajtani az adott harcfeladatot. Ellenséges tevékenységgel nehezítve – merthogy ilyen esetekben általában ilyesmivel is számolni kell. Hogy ne legyen egyszerü a kijelölt helyszínekre Mi−8-as szállítóhelikopterrel érkező felderítők helyzete, az ellenség ráadásul rendre túlerőben volt, ezért több lépcsőben is kellett újabb baráti csapatok segítségét kérni – ők szintén helikopterrel érkeztek –, míg végül csak egy harcjármüvekkel megerősített teljes lövészszázad volt képes pontot tenni a harci helyzet végére.

Honlapunk kérdésére Bálint László főhadnagy, a „hatvankettesek” második századának parancsnokhelyettese elmondta: a kiképzés fő célja a lövészállomány légi müveletekben történő jártasságának kialakítása.

Közös Fellépés 2014: bevetésen a légierő (is)

Ha már együttmüködés: áttérve a légierő oldalára, Balla Tibor alezredes, az MH 86. Szolnok Helikopter Bázis szállítóhelikopter-zászlóaljának parancsnoka szerint nagyon lényeges, hogy az ilyen feladatok során milyen pontosan tud együttmüködni a két haderőnem. A kristálytiszta és hajszálpontos koordináció ugyanis létfontosságú.

Az alezredes elmondta, hogy a helikopterbázis két Mi−8-as szállítóhelikopterrel vesz részt ebben a gyakorlatban. Szeptember 22-én települtek át Szolnokról az MH Pápa Bázisrepülőtérre, és onnan felszállva hajtják végre kijelölt müveleteiket.

Közös Fellépés 2014: bevetésen a légierő (is)

„A szárazföldi csapatoknál szolgáló speciális légierős összekötők koordinálják a közös müveleteket. Fontos az, hogy fegyveres mozzanatnál saját erők tüzébe senki se kerüljön be. Ez az összekötők felelőssége, nekik kell ügyelniük arra, hogy sem a helikopterek, sem pedig a vadászgépek tüzétől ne sérüljön meg saját erő; illetve repülőeszköz se repüljön be olyan légtérbe, ahol éppen szárazföldi tüzérség tevékenykedik” – fogalmazott az alezredes, utalva arra, hogy a későbbiekben a Közös Fellépés 2014 keretében ajtólövész-kiképzést is tart majd a szolnoki ezred.

Hozzátette azt is, hogy a zászlóalj állományának közel háromnegyed része szolgált már Afganisztánban, ahol hasonló helikoptertípusokon, harctéri körülmények között sajátíthatták el az ehhez hasonló müveletekre vonatkozó NATO-eljárásokat.

„Azért kihívás számunkra ez a mai gyakorlat, mert nem tudjuk, hogy hová kell leszállni. A felderítők által megjelölt célterületeket mi korábban nem láttuk, tehát mindenképpen meg kell bíznunk az ő ítélőképességükben és kiképzettségükben. Illetve, ha esetleg a leszállóhely bármilyen ok miatt nem alkalmas valamiért a müvelet végrehajtására, akkor ott és abban a pillanatban meg kell tudni hozni ezt a döntést” – vélekedett Balla Tibor alezredes.

Közös Fellépés 2014: bevetésen a légierő (is)

Mint ismeretes a Magyar Honvédség 2012 óta hivatalosan is képessé és képesítetté vált az úgynevezett előretolt repülésirányítás (JTAC – Joint Terminal Attack Controller) teljes körü alkalmazására. Mint a mai napon is kiderült, az előretolt repülésirányító a repülőeszközök „szeme” a levegő-föld müveletek végrehajtása során. A JTAC feladata rendkívül összetett, hiszen bonyolult körülmények között is rendkívül pontosan kell irányítania az akár több ezer méteres magasságban lévő repülőgépeket vagy éppen a rejtve várakozó, készenlétben lévő helikoptereket.

Fotók: Dévényi Veronika és a szerző, Kálmánfi Gábor

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2023. 05. 05., 14:23
2023. április 25-én sor került a Hürjet prototípusának első felszállására. A Turkish Aerospace Industries újdonságát elsőként 2018-ban, Farnborough-ban (mock-up) láthattuk.
2023. 04. 27., 14:10
A Magyar Honvédségnél zajló modernizációs folyamat fellegvára Szolnok, ahová - a H145M könnyű helikopterek hadrendbe állítása után - nyáron már megérkeznek a H225M közepes szállítógépek is. Új technika és új parancsnok: dr. Bali Tamás ezredes úrral a Tisza parton történt változások mellett saját szakmai életútját is áttekintjük.
2023-05-21 22:36:21
Mint ahogy arról már ehavi programajánlónkban beszámoltunk, május utolsó vasárnapján repülőnapot rendeznek Mezőkövesd repülőterén! Olvasóink kérésének eleget téve, most összegyűjtöttük a tudnivalókat a közelgő Bükk-Mátravidéki Airshow-ról.
2023-05-15 11:18:35
Az Emirates légitársaság újabb digitális szolgáltatást vezet be, hogy még kényelmesebbé tegye az utazást. A Dubajból induló utasok többsége május 15-től a papíralapú változat helyett mobil beszállókártyával utazhat, amellyel gyorsabbá és egyszerűbbé válik a biztonsági ellenőrzés és a beszállás.
   MÁSOK ÍRTÁK
2023. 05. 25., 15:15
Százöt esztendővel ezelőtt Kiss József hadnagy – a szolnoki helikopterdandár névadója – temetésekor az ellenség koszorúval tisztelgett a „Levegő Lovagja” előtt. Halálának évfordulóján az utódok szintén koszorúkkal emlékeztek a legendás pilótára.
2023. 05. 23., 16:06

A fellegekbe repítette a pilótanő előadása az érdeklődőket Tevelen

Videós összefoglaló Koller Kinga főhadnagy 2023. április 21-i, Tevelen megtartott "Repülésem története" című előadásáról.
2023. 05. 23., 10:45
Tavaly október 17. és november 20. között zajlott az EUFOR Quick Response 2022 elnevezésű gyakorlata, amelyen a Magyar Honvédség két H145M helikoptere is részt vett.
2023. 05. 23., 09:40
Ismét magyar űrhajós utazik a világűrbe 2024 év végén vagy 2025 év elején.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A német-magyar szárazföldi erők együttműködése részeként Magyarországra érkezett Björn F. Schulz dandártábornok, a Bundeswehr Páncélos Iskola parancsnoka, aki május 24-én a tatai MH Klapka György 1. Páncélosdandárhoz látogatott.