2023. 11. 30. csütörtök
András, Andor
: 378 Ft   : 345 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Ruhaváltás terepszínre: így készül a Mi-8T helikopterek festése

JETfly  |  2014. 06. 17., 11:31

A közelmúltban vásárolt három Mi-8-as helikopter magyarországi repülőkarrierje Kecskeméten kezdődött. A szükséges fedélzeti rendszerek beépítése, ellenőrzése után a gépek kívülről is megújultak, így a már hazánkban megszokott tereptarka festésben teljesítik feladataikat.

Bozóki János ezredes, az MH Légijármü Javítóüzem parancsnoka elmondta: nem véletlen, hogy a három Mi-8T helikopter esetében a nagyjavítást végző vállalat nem a Magyar Honvédségnél rendszeresített festéstérkép alapján festette le a gépeket. A cég saját technológiai előírásait követve egy fedőfestést fúj fel a frissen nagyjavított repülőgépekre, melyet majd a vásárló fog lecserélni az általa kívánt festésre és feliratozásra, ellátva a megfelelő lajstromjellel is. A fedőfestésre viszont szükség van, hiszen a felületkezelési eljárások nélkülözhetetlenek, a korróziós és egyéb sérülések elkerülése érdekében. A Kecskeméten felfújt külső festés során már a helikopterek különböző helyein az eltérő követelményeknek, előírásoknak megfelelő festékekkel váltják fel a gyári fedőfestést. Ez a festés lesz a gépek végleges „ruhája”, így valószínüleg már csak a szükséges javításokat kell majd elvégezni a gépek külsején, teljes újrafestésükre az élettartamuk alatt már nem lesz szükség. 

Mi-8T

Ahhoz, hogy Magyarországon egy repülőgép a levegőbe emelkedhessen, lajstromba kell venni. Ehhez szükséges a felségjelzés és a lajstromszám felfestése is a géptörzsre. Ezt követte a belső (hajózók közötti) és külső kommunikációs rendszerek megfelelő kialakítása, tesztelése. S amikor már belül minden rendben volt, következhetett a helikopterek külső „kezelése”. 

S hogy hogyan lesz a hófehér vagy narancssárga fedőfestékből terepszín? Sok lépésben. A festőhangárban a 3305-ös lajstromszámú helikopter mellett Benkő Imre alezredes, az MH Légijármü Javítóüzem Müszaki és Fejlesztési Technológiai Osztály osztályvezetője elmondta: a beépítési munkálatokat követően lemossák, zsírtalanítják majd lemattítják a gép külsejét, hogy a festékréteg megtapadjon majd rajta. Ez gyakorlatilag csiszolást jelent, melyet a helikopter érzékeny részeinek (hajtómü-beömlőnyílások, forgószárnyagyak, ablakok) lemaszkolása követ. Ekkor csomagolópapírral, festőszalaggal maszkolják ki azokat a felületeket, ahova nem kerülhet majd festék a szórópisztolyokból. A felület előkészítésének végén a gépre tapadt csiszolóport sürített levegős pisztolyokkal lefújják, majd a gép egész testét hígítóval törlik át, zsírtalanítják. 

Ahol a csiszolásnál a fedőfesték jobban megkopott − elsősorban a szegecseknél, kiálló részeknél −, ott a fém kap egy alapozó festékréteget. Az alapozóra kerül fel maga a szín. Az alapozást követően először a kék festéket viszik fel a gép törzsére, aztán a zöldet, majd a barnát. Ezután ismét a zöld és a kék festék felvitele következik. 

Ekkor a gép már megkapta a színét, de közel sincs vége a festésnek. A színre fújás a matricázásnak nevezett feliratozás, így a felségjel és a lajstromszám újrafújása, majd a 60-80 kisebb-nagyobb jelzés, ábra és felirat felfestése a géptörzsre. 

A festéstérkép felfestéséhez bizony több év tapasztalat és hatalmas rutin szükséges − tette hozzá Benkő Imre. Kezdő festőknek nem is ajánlaná ezt a feladatot az alezredes, melynek pontos szabályozását, leírását (a színek színkódjait, a feliratok, jelzések, szintezési jelek pontos helyét) a minden géphez tartozó technológiai utasítás tartalmazza. Minimális eltérés azért persze engedélyezett. A rutinosak azért tudják már, hogy például a hármas ablak mellett kell elhúzni a csíkot fel a reduktorig − de ehhez a gyakorlat elengedhetetlen.

Fotók: Dévényi Veronika

Cikk: Trautmann Balázs

Galéria: Ruhaváltás terepszínre: így készül a Mi-8T helikopterek festése

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2023. 11. 08., 13:34
2023. október 6-án a Saab - mielőtt átadná a Svéd Fegyveres Erők részére - leszállította az FMV-nek (Svéd Védelmi Beszerzési Hivatal) üzemeltetési tesztelésre az első sorozatgyártású Gripen E típusú harci repülőgépet.
2023. 11. 02., 14:26
Az AIR DEFENDER 2023 nemzetközi NATO hadgyakorlaton a résztvevő 25 nemzet 250 repülőgépe és helikoptere között ott voltak a kecskeméti Gripenek és a Puma harcászati repülő század tagjai is. A magyar kontingens parancsnokával, Molnár Tibor őrnaggyal az Aranysas magazin idézte fel a két hét eseményeit.
2023-11-14 11:04:00
A Hévíz-Balaton Repülőtéren a vadászgépek fogadása, felvezetése, végezetül pedig éjszakai letároláshoz történő felkészítése olyan gördülékenyen zajlott, mintha csak a kecskeméti katonai bázisukon járnánk.
2023-11-13 14:56:44
Idén Magyarország töltötte be a NATO Air Battle Decisive Munitions (ABDM) kezdeményezés elnöki pozícióját. A szervezet nagyszabású őszi ülésén – hazánk mellett – tizenöt NATO tagország képviselői vettek részt Budapesten, október 23–27. között.
   MÁSOK ÍRTÁK
2023. 11. 29., 16:35
Megérkezett az új kedvenc a JETfly Webáruházba! Kiváló minőségű softshell dzseki military zöld színben! A termék megrendelhető női és férfi változatban, önmagában vagy felvarrókhoz tépőzárakkal előkészítve!
2023. 11. 22., 15:13
A nemzeti ellenállóképesség erősítése és Magyarország védelme érdekében különleges közös szolgálat kezdődött idén ősszel Veszprémben, ahol november első napjai óta a polgári életben már több évtizeden át bizonyított szakemberek tartalékos katonaként készülnek fel katonai légiforgalmi irányítói feladatokra az MH Légi Műveleti Vezetési és Irányítási Központban (MH LMVIK).
2023. 11. 20., 12:12
Szudán a déli országrész 2011-es kiválásáig és Dél-Szudán néven független állammá alakulásáig Afrika legnagyobb területű országa volt, most „csak” a harmadik.
2023. 11. 20., 12:05
A Magyar Honvédség legújabb haditechnikai eszközei mellett többek között harcászati, illetve tűzszerész bemutatóval várja az érdeklődőket nyílt napján a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Hadtudományi és Honvédtisztképző Kara, december 1-jén.

  Legfrissebbek most

Amikor a repülés szeretetéhez nagysebességű konstrukció párosul, az eredmény igazán lenyűgöző lehet. Ez teljesen igaz a Squadron Foundation szervezetre, amely hosszú évek óta azon dolgozik, hogy üzemképes Lim-2-es repülőgépet varázsoljanak a lengyel égboltra.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Az F-16-osok nem rendelkeznek beépített beszállólétrával, ami problémát jelenthet a jövőbeni műveletek során olyan helyszíneken, ahol korlátozott a földi támogatás. Mutatjuk az innovációs ötleteket!