2025. 07. 09. szerda
Lukrécia
: 401 Ft   : 342 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Ruhaváltás terepszínre: így készül a Mi-8T helikopterek festése

JETfly  |  2014. 06. 17., 11:31

A közelmúltban vásárolt három Mi-8-as helikopter magyarországi repülőkarrierje Kecskeméten kezdődött. A szükséges fedélzeti rendszerek beépítése, ellenőrzése után a gépek kívülről is megújultak, így a már hazánkban megszokott tereptarka festésben teljesítik feladataikat.

Bozóki János ezredes, az MH Légijármü Javítóüzem parancsnoka elmondta: nem véletlen, hogy a három Mi-8T helikopter esetében a nagyjavítást végző vállalat nem a Magyar Honvédségnél rendszeresített festéstérkép alapján festette le a gépeket. A cég saját technológiai előírásait követve egy fedőfestést fúj fel a frissen nagyjavított repülőgépekre, melyet majd a vásárló fog lecserélni az általa kívánt festésre és feliratozásra, ellátva a megfelelő lajstromjellel is. A fedőfestésre viszont szükség van, hiszen a felületkezelési eljárások nélkülözhetetlenek, a korróziós és egyéb sérülések elkerülése érdekében. A Kecskeméten felfújt külső festés során már a helikopterek különböző helyein az eltérő követelményeknek, előírásoknak megfelelő festékekkel váltják fel a gyári fedőfestést. Ez a festés lesz a gépek végleges „ruhája”, így valószínüleg már csak a szükséges javításokat kell majd elvégezni a gépek külsején, teljes újrafestésükre az élettartamuk alatt már nem lesz szükség. 

Mi-8T

Ahhoz, hogy Magyarországon egy repülőgép a levegőbe emelkedhessen, lajstromba kell venni. Ehhez szükséges a felségjelzés és a lajstromszám felfestése is a géptörzsre. Ezt követte a belső (hajózók közötti) és külső kommunikációs rendszerek megfelelő kialakítása, tesztelése. S amikor már belül minden rendben volt, következhetett a helikopterek külső „kezelése”. 

S hogy hogyan lesz a hófehér vagy narancssárga fedőfestékből terepszín? Sok lépésben. A festőhangárban a 3305-ös lajstromszámú helikopter mellett Benkő Imre alezredes, az MH Légijármü Javítóüzem Müszaki és Fejlesztési Technológiai Osztály osztályvezetője elmondta: a beépítési munkálatokat követően lemossák, zsírtalanítják majd lemattítják a gép külsejét, hogy a festékréteg megtapadjon majd rajta. Ez gyakorlatilag csiszolást jelent, melyet a helikopter érzékeny részeinek (hajtómü-beömlőnyílások, forgószárnyagyak, ablakok) lemaszkolása követ. Ekkor csomagolópapírral, festőszalaggal maszkolják ki azokat a felületeket, ahova nem kerülhet majd festék a szórópisztolyokból. A felület előkészítésének végén a gépre tapadt csiszolóport sürített levegős pisztolyokkal lefújják, majd a gép egész testét hígítóval törlik át, zsírtalanítják. 

Ahol a csiszolásnál a fedőfesték jobban megkopott − elsősorban a szegecseknél, kiálló részeknél −, ott a fém kap egy alapozó festékréteget. Az alapozóra kerül fel maga a szín. Az alapozást követően először a kék festéket viszik fel a gép törzsére, aztán a zöldet, majd a barnát. Ezután ismét a zöld és a kék festék felvitele következik. 

Ekkor a gép már megkapta a színét, de közel sincs vége a festésnek. A színre fújás a matricázásnak nevezett feliratozás, így a felségjel és a lajstromszám újrafújása, majd a 60-80 kisebb-nagyobb jelzés, ábra és felirat felfestése a géptörzsre. 

A festéstérkép felfestéséhez bizony több év tapasztalat és hatalmas rutin szükséges − tette hozzá Benkő Imre. Kezdő festőknek nem is ajánlaná ezt a feladatot az alezredes, melynek pontos szabályozását, leírását (a színek színkódjait, a feliratok, jelzések, szintezési jelek pontos helyét) a minden géphez tartozó technológiai utasítás tartalmazza. Minimális eltérés azért persze engedélyezett. A rutinosak azért tudják már, hogy például a hármas ablak mellett kell elhúzni a csíkot fel a reduktorig − de ehhez a gyakorlat elengedhetetlen.

Fotók: Dévényi Veronika

Cikk: Trautmann Balázs

Galéria: Ruhaváltás terepszínre: így készül a Mi-8T helikopterek festése

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 06. 30., 13:16
Március végén kezdődött az idei szezon egyik legnagyobb európai NATO gyakorlata. A Ramstein Flag 2025 fő bázisát a hollandiai Leeuwarden jelentette, de ezen kívül a RAF marhami és fairfordi támaszpontjai, illetve a dániai Skrydstrup is fontos szerepet játszott.
2025. 07. 07., 12:59
Harry Oostema, a holland királyi légierő ezredese július 3-án hivatalos ünnepségen vette át a Stratégiai Légiszállítási Képesség (Strategic Airlift Capability – SAC) Nehéz Légiszállító Ezredének (Heavy Airlift Wing – HAW) parancsnoki beosztását Pápán, az ezrednek otthont adó MH 47. Bázisrepülőtéren.
2025-07-07 13:18:07
Az Air France-KLM bejelentette, hogy kezdeményezia SAS többségi tulajdonának megszerzését. A csoport jelenleg 19,9%-os részesedéssel rendelkezik a skandináv légitársaságban, és 2024 nyara óta kibővített codeshare és interline megállapodások formájában kereskedelmi együttműködést valósít meg a SAS, az Air France és a KLM között, amelyet tovább erősít a SAS SkyTeam szövetséghez való csatlakozása.
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 07. 07., 11:06
A hibrid Nuuva V300-at akár négyszáz kilónyi rakomány szállítására tervezték.
2025. 07. 02., 15:22
Július 2-án, a repülőműszakiak napján köszönetet mondunk mindazoknak, akik a háttérben, sokszor láthatatlanul, de rendkívüli precizitással és elhivatottsággal szolgálnak azért, hogy a Magyar Honvédség légijárművei mindig biztonságosan szállhassanak fel és le.
2025. 06. 30., 09:35
1989. november 6-án az amerikai haditengerészet A-6 Intruder géppárja gyakorló bombázásra szállt fel a Whidbey Island tengerészeti légibázisról. Röviddel az indulás után az egyik gépen műszaki meghibásodás lépett fel.
2025. 06. 26., 12:04
A vízi túlélő képesség gyakorlása fontos része az MH Kiss József 86. Helikopterdandár helikoptervezetői kiképzésének, akik ezúttal a gépelhagyást követő biztonságos vízbe érkezést és az azt követő túlélési technikákat gyakorolták.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.

  NÉPSZERŰ HÍREK