A közelmúltban vásárolt három Mi-8-as helikopter magyarországi repülőkarrierje Kecskeméten kezdődött. A szükséges fedélzeti rendszerek beépítése, ellenőrzése után a gépek kívülről is megújultak, így a már hazánkban megszokott tereptarka festésben teljesítik feladataikat.
Bozóki János ezredes, az MH Légijármü Javítóüzem parancsnoka elmondta: nem véletlen, hogy a három Mi-8T helikopter esetében a nagyjavítást végző vállalat nem a Magyar Honvédségnél rendszeresített festéstérkép alapján festette le a gépeket. A cég saját technológiai előírásait követve egy fedőfestést fúj fel a frissen nagyjavított repülőgépekre, melyet majd a vásárló fog lecserélni az általa kívánt festésre és feliratozásra, ellátva a megfelelő lajstromjellel is. A fedőfestésre viszont szükség van, hiszen a felületkezelési eljárások nélkülözhetetlenek, a korróziós és egyéb sérülések elkerülése érdekében. A Kecskeméten felfújt külső festés során már a helikopterek különböző helyein az eltérő követelményeknek, előírásoknak megfelelő festékekkel váltják fel a gyári fedőfestést. Ez a festés lesz a gépek végleges „ruhája”, így valószínüleg már csak a szükséges javításokat kell majd elvégezni a gépek külsején, teljes újrafestésükre az élettartamuk alatt már nem lesz szükség.
Ahhoz, hogy Magyarországon egy repülőgép a levegőbe emelkedhessen, lajstromba kell venni. Ehhez szükséges a felségjelzés és a lajstromszám felfestése is a géptörzsre. Ezt követte a belső (hajózók közötti) és külső kommunikációs rendszerek megfelelő kialakítása, tesztelése. S amikor már belül minden rendben volt, következhetett a helikopterek külső „kezelése”.
S hogy hogyan lesz a hófehér vagy narancssárga fedőfestékből terepszín? Sok lépésben. A festőhangárban a 3305-ös lajstromszámú helikopter mellett Benkő Imre alezredes, az MH Légijármü Javítóüzem Müszaki és Fejlesztési Technológiai Osztály osztályvezetője elmondta: a beépítési munkálatokat követően lemossák, zsírtalanítják majd lemattítják a gép külsejét, hogy a festékréteg megtapadjon majd rajta. Ez gyakorlatilag csiszolást jelent, melyet a helikopter érzékeny részeinek (hajtómü-beömlőnyílások, forgószárnyagyak, ablakok) lemaszkolása követ. Ekkor csomagolópapírral, festőszalaggal maszkolják ki azokat a felületeket, ahova nem kerülhet majd festék a szórópisztolyokból. A felület előkészítésének végén a gépre tapadt csiszolóport sürített levegős pisztolyokkal lefújják, majd a gép egész testét hígítóval törlik át, zsírtalanítják.
Ahol a csiszolásnál a fedőfesték jobban megkopott − elsősorban a szegecseknél, kiálló részeknél −, ott a fém kap egy alapozó festékréteget. Az alapozóra kerül fel maga a szín. Az alapozást követően először a kék festéket viszik fel a gép törzsére, aztán a zöldet, majd a barnát. Ezután ismét a zöld és a kék festék felvitele következik.
Ekkor a gép már megkapta a színét, de közel sincs vége a festésnek. A színre fújás a matricázásnak nevezett feliratozás, így a felségjel és a lajstromszám újrafújása, majd a 60-80 kisebb-nagyobb jelzés, ábra és felirat felfestése a géptörzsre.
A festéstérkép felfestéséhez bizony több év tapasztalat és hatalmas rutin szükséges − tette hozzá Benkő Imre. Kezdő festőknek nem is ajánlaná ezt a feladatot az alezredes, melynek pontos szabályozását, leírását (a színek színkódjait, a feliratok, jelzések, szintezési jelek pontos helyét) a minden géphez tartozó technológiai utasítás tartalmazza. Minimális eltérés azért persze engedélyezett. A rutinosak azért tudják már, hogy például a hármas ablak mellett kell elhúzni a csíkot fel a reduktorig − de ehhez a gyakorlat elengedhetetlen.
Fotók: Dévényi Veronika
Cikk: Trautmann Balázs
A Royal International Air Tattoo szervezői bizonyára már évekkel ezelőtt elővették az eseménynaptárt: milyen évfordulót illene megünnepelni 2024-ben? Nem volt nehéz dolguk.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.