2017. 09. 26. kedd
Jusztina, Pál
: 311 Ft   : 263 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

B-1-es pilóta segített a bajban lévő B737-es személyzetén

JETfly  |  2014. 06. 06., 10:11

„Minden pilóta elgondolkodik rajta, hogy mit is tenne abban az esetben, ha rosszra fordulnának a dolgok egy olyan repülőgépen, amelyen ő csak utas” – kezdi Mark Gongol százados, a USAF B-1-es pilótája. „Természetesen tudjuk, hogy civil kollégáink magasan képzettek, ennek ellenére mégis minden részletre kiemelten figyelek akkor is, ha csak utasként repülök. Mégsem gondoltam azonban, hogy valaha olyan helyzetben leszek, amikor a bajban a segítségemre szorulnak.”

Az esetre 2013. december 30-án került sor, amikor a százados a feleségével és kislányával együtt hazafelé tartott az Iowa államban található Des Moines Nemzetközi repülőtérről, miután az ünnepeket szélesebb családi körben töltötték. A repülőgépen összesen 151 utas, és hatfőnyi személyzet tartózkodott. A felszállás utáni körülbelül fél órával, mikor Mark Gongol észrevette, hogy a hajtómüvek teljesítménye alapjáratra esik vissza, azonnal kavarogni kezdtek mindenféle gondolatok a fejében. A repülőgép szép lassan süllyedésbe és jobb fordulóba kezdett.

Az utastájékoztató rendszeren keresztül a légi utaskísérők megkérdezték, hogy van-e orvos a fedélzeten, majd az első osztályra siettek az elsősegély készlettel. Ekkor a százados azt gondolta, hogy az első osztályon lett rosszul egy utas, ezért a nagy sietség. Nemsokára jött egy újabb felhívás, amelyben a légi utaskísérők kérték, hogyha van a repülőgépen nem kereskedelmi pilóta, akkor jelezzen a hívógombbal. Ekkorra nyilvánvalóvá vált, hogy a repülőgép pilótája szorul orvosi ellátásra, így Gongol százados a feleségére nézett, aki egy bólintással nyugtázta a dolgot, majd jelentkezett a gomb megnyomásával. 

A pilótafülkében négy légi utaskísérő és az utasok közül két ápoló éppen egy fekvő alkalmatosságot szerelt össze, miközben a kapitány a székében ült izzadtan, nagyra nyílt szemekkel és zavaros tekintettel, láthatóan valamilyen szívproblémával küszködve. „Amint a pilótát kisegítették az ülésből, elfoglaltam a helyét, majd az első tiszt hölgy egyből meg is kérdezte, hogy pilóta vagyok-e, és, hogy min repülők. Miután válaszoltam, hagytam neki öt másodpercet, hogy mérlegelje, hogy hasznára lehetek-e. Láthatóan nehéz helyzetben volt, ez idő alatt én is mérlegeltem magamban, hogy pánikba eshetett-e vagy képes vezetni a repülőgépet. Miután mindketten csendben kiértékeltük a helyzetet, megkért, hogy csukjam be az ajtót, és foglaljak helyet” – mondja Gongol.

B-1

Innentől kezdve a százados szerint nyugodtan, és összeszedetten mentek a dolgok, az első tiszt kérésére ő elsősorban a rádiózásban segített, emellett szükség esetén figyelt a vészhelyzetre vonatkozó ellenőrző listákra, és az esetleges szokatlan eseményekre is. A légierőben repülőgép parancsnokként Gongol százados ahhoz volt szokva, hogy ő hozza a döntéseket, azonban belátta, hogy jelen esetben azzal segít a legtöbbet, ha az első tiszt kérésének eleget téve mindenben támogatja őt, amiben szükséges.

„Kívülről nyugodtnak tünt, de azért látszott rajta, hogy megviseli ez a helyzet, de kit nem?” – meséli Gongol a másodpilótáról. „Eleinte néhányszor félbeszakítottam őt, de aztán gyorsan összecsiszolódtunk, végső soron nagyon jó benyomást keltett.”

Szinte mindent alaposan átbeszéltek a kabinnyomástól kezdve a robotpilóta programozásáig, majd végül a másodpilóta problémamentesen letette a gépet az Omaha repülőtéren. Érdekes módon a gurulás volt a legproblémásabb müvelet, mivel az első tiszt számára ismeretlen volt a repülőtér, ráadásul korábban még nem végzett gurulást a Boeing 737-essel, és a légiforgalmi irányítók sem tudták, hogy a kapitány rosszulléte volt a vészhelyzet oka.

A lépcsők lenyitása után átbeszélték az egész vészhelyzetet, és a százados minden döntését támogatta az első tisztnek, ő sem cselekedett volna másképp. Azóta a kapitány is jobban van már, a segítséget és a helytállást pedig személyesen is megköszönte Gongol századosnak.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017-09-22 09:58:04
A brit védelmi miniszter, Michael Fellon a napokban arról számolt be, hogy kollégájával, Khalid bin Mohammad Al-Attaiyah katari védelmi miniszterrel, szándéknyilatkozatot írtak alá 24 darab Eurofighter Typhoon eladásáról.
2017-09-18 13:38:42
Oroszország és Kazahsztán szerződést írt alá további 12 Szu-30SzM beszerzéséről, nyilatkozta Vlagyimir Kozsin, az orosz elnök haditechnikai együttműködés kérdésben illetékes tanácsadója a TASZSZ orosz hírügynökségnek.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 09. 25., 14:11
A brit Police Aviation News szakmai magazin szeptemberi számában megjelent információ szerint a magyar rendőrséghez (Légirendészet) kerül kettő – vagy az összes – olyan korábbi brit MD–902-es Explorer helikopter, amelyek eddig Nagy-Britanniában a brit rendőrség kötelékében teljesített szolgálatot.
2017. 09. 25., 12:42
Megint csúszhat, legalábbis néhány hónapot, a 179 gépre szóló program. Ha egy töltőcső megkarcol egy lopakodót, akkor az már nem képes lopakodni.
2017. 09. 22., 12:54
A Stratolaunch túlesett olyan fontos próbákon, mint az üzemanyag- és az elektromos rendszer ellenőrzése, de saját erejéből még nem gurult.
2017. 09. 21., 09:19
A kérdés adott hát: ilyen „titkos is és misztikus, kissé utópisztikus” esetekből kiindulva vajon milyen reményeink lehetnek a Zrínyi 2026-ra vonatkozólag?

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Végrehajtotta első felszállását a HForce fegyverrendszerrel felszerelt Airbus Helicopters H145M típusú helikopter. Az első repülésre még augusztusban került sor a németországi Donauwörth-ben.