2024. 11. 08. péntek
Zsombor
: 407 Ft   : 379 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

A szülinapos, csillagokkal díszített kék „Nagyvas” kicsiben

JETfly  |  2014. 01. 22., 13:33

Jelen cikkünkkel a makettezés világába kalauzoljuk Olvasóinkat. Serfőző Róbert saját írásában mutatja be az 1998-as Kecskeméti Repülőnap és a Magyar Légierő 60. évfordulója alkalmából készített MiG-29 Fulcrum hetvenkétszeresen lekicsinyített makettjét. Kiegészítésként pedig egy képgalériát is csatolunk, melyben a festett MiG-29-est tekinthetik meg egy korábbi légifotózás alkalmával!

A MiG-29-est több gyártó is a palettájára vette, ki több, mások kevesebb sikerrel. Akik korábbtól kínálták, -hasonlóan, mint más munkák esetében - beleeshettek a pontatlanság csapdájába. Az olasz Italeri nem tartozott a sietősek közé. A 184sz. készletük igen népszerü lett a makettezők körében, nemtúl magas ára, könnyü beszerezhetősége és viszonylagos egyszerüsége folytán. Egy csere kapcsán jutottam hozzá a kissé hiányos készlethez. Hiányzott a bal főfutószár a kerékkel, valamint néhány akna ajtó.

Az 1998-as kecskeméti repülőnapon volt alkalmam látni az ünnepi díszbe öltöztetett MiG-et. Sajnos mire a kürjét befejezte, az eső igencsak elbánt szép ruhájával, viszont az akkori Top Gunban nagyon jó képek voltak róla.   

Az én dobozomban lévő alkatrészeken sorja alig-, beszívódás egyáltalán nem volt található. A lemezillesztéseket süllyesztett vonalakkal ábrázolták, amolyan „italerisen”, néhol pontatlanul. Az építést a kabinteknővel kezdtem. A müszerfal plasztikus, a fotók szerint nem sok köze van az eredetihez. Én simára csiszoltam és szürke alapozás után megfestettem a müszereket fotókról. A katapultnak látszó fotellal sokat kellett küzdeni, mire kezdett hasonlítani a K-36-osra. Ha valaki kevesebb munkával jobbat szeretne, mügyanta másolatot tegyen gépébe. Hevederek, csövek, kapcsolók és a célzó készülék után áttértem a törzsre. Az alsó és a felsőrész nem illeszkedik pontosan, így hát előkerült a tömítő paszta és a csiszolópapír. Az orrba némi horgászólmot ragasztottam, hogy később ne üljön le a farára. A beömlő nyílásnál és a szárnyak illesztésénél is fogyott a tömítőből. A csiszolgatások után az eltünt paneleket újrakarcoltam, a rossz helyen lévőket pillanatragasztóval tömítettem. A függőleges vezérsíkok helyes beállítását- és egyéb részleteket újságokból és saját fotóimról néztem. A hiányzó főfutószárat keretdarabból faragtam, a kerekeket pedig egy KP MiG-21 készletből kölcsönöztem, egy kis csiszolgatás után. Az eredeti Italeri kerekek átmérője kisebb a kelleténél, így ez a hiba megoldódott. A futószárakat és az aknákat most csak szürkére festettem, majd árnyékoltam. A hiányzó akna ajtókat vajkrémes doboztetőből vágtam ki, belsejüket szürkére festettem. A keréktárcsák középzöldek. A hajtómüvek kiömlőit érdemes fotókról tanulmányozni, mert igen változatos a színük. Égett, kékült, kormozódott, fehéredett árnyalatok váltogatják egymást.

Többhetes munka után izgalommal kezdtem neki a festés előkészítésének. Enyhén alkoholos ruhával áttöröltem az egész felületet. A fotók összehasonlítása után, Humbrol 25 és némi fehérből kikevert kékkel fújtam le a gépem. (Ekkor még Humbrol egyfunkciós alsó üvegtartályos pisztolyom volt.) A függőleges vezérsík trikolorját és a nagyméretü felségjelzést a háton, festőszalagból készült sablonnal fújtam; Fehér H34, piros H174, zöld H131 sorrendben. A sárga 60-as számokat vékony ecsettel festettem meg. A fehér csillagok következtek, melyekből 3 féle volt a gépen, (plusz az orron lévő nagy négyágú) egymáshoz képest elforgatva. Írásvetítő fóliából készítettem sablonokat és egyenként fújtam fel őket. Azt hiszem, minden harmadik után le kellett a sablonokat tisztítani a rárakódott festéktől. Ettől elég lassan haladtam, de kezdett alakot ölteni a repülőnapon látott gép.

A képeken jól látszott, hogy a szárnyak belépő éleit, a függőleges vezérsík tetejét, a szárnytőrészen lévő dielektrikus paneleket, a gépágyú lángfogóját, a hajtómükiömlő környékét, valamint a kabinkeretet és a tükröződés gátló feketét maszkolták festés előtt. Ezeken a helyeken az eredeti színek voltak láthatóak.

Matt lakkozás után, helyükre kerültek az antennák és a különféle érzékelők. A pitotcső injekciós tüből, IFF és kés antennák vajkrémes doboztetőből, állásszögadó rézlemezből, töltés kisütők húzott szálból.

Elkészülte után sokat gyönyörködtem benne - igaz, manapság is. Néhány díjat is szereztem vele külföldön és itthon egyaránt. A lényeg viszont, hogy nekem nagyon tetszik és a vitrinem egyik főhelyén kapott örök parkolóhelyet.

Vári Gyula ezúttal kívülről szemléli a MiG-29-est

Galéria: A szülinapos, csillagokkal díszített kék „Nagyvas” kicsiben

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 10. 25., 16:45
Egyedülálló lehetőséget biztosít a fiatalok számára az Ifjúsági Pilóta Program, amely 2025 januárjában indul el a Honvédelmi Minisztérium felügyelete alatt - jelentette be Szalay-Bobrovniczky Kristóf honvédelmi miniszter, október 24-én, csütörtökön.
2024. 10. 15., 16:45
A HadERŐ című műsor október 15-i adásában folytatódott a Magyar Légierő KC-390-es szállító repülőgépének bemutatása: Asztalos István alezredes, az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár repülésbiztonság főnöke, először emelkedhetett a magasba az első magyar KC-390 Millennium szállítógéppel.
2024. 10. 22., 15:15
A közös védelmi képességek fejlesztése és a kölcsönös támogatás elengedhetetlen a stabilitás megőrzéséhez Közép-Európában – mondta Szalay-Bobrovniczky Kristóf, a Robert Kaliňák szlovák miniszterelnök-helyettessel folytatott kétoldalú tárgyalása után, Kecskeméten, október 22-én.
2024-10-30 13:45:35
A 2024-2025-ös téli menetrendjében a Wizz Air öt új célállomást tesz elérhetővé Budapestről: Genovába, Gran Canariára, Salernóba, Memmingenbe, és Marrákesbe is indul közvetlen járat a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtérről. Budapestről így már összesen 32 ország 71 repülőterére lehet a Wizz Airrel utazni, ezzel a magyar fővárosból érhető el a légitársaság legtöbb desztinációja.
2024-10-29 16:45:00
A légitársaság 1,5 millió utast és több mint 77 ezer tonna rakományt szállított egy évtized alatt a magyar főváros és a közel-keleti metropolisz között, hozzájárulva ezzel a magyar turizmus és kereskedelmi kapcsolatok bővüléséhez.
2024-10-29 09:36:22
Kezdetét vette a téli menetrendi időszak, amelyben az Air France hat, a KLM pedig egy új célállomást kínál utasainak, és több meglévő útvonalon is bővíti a kínálatot. A KLM valamennyi Boeing 787-es és 777-es repülőgépén bevezeti a Premium Economy szolgáltatást, míg az Air France az év végétől elérhetővé teszi új La Première első osztályát egyes járatain.
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 11. 06., 16:31
A Dél-alföldi régió nyugállományú katonáinak és honvédségi nyugdíjasoknak szerveztek találkozót ma az MH. vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár bázisán.
2024. 11. 05., 09:52
A műszeres leszállító rendszer iránysáv- és siklópályaadóinak ellenőrzésével és beállításával a munka nem ért véget, hiszen a leszállást segítő további rádió- és fénytechnikai eszközök is ellenőrzésre vártak.
2024. 11. 04., 10:30
Kereskedelmi forgalomban mindenféleképpen: tudniillik a hétvégén repülte utolsó útját a QantasLink VH-YQS lajstromjelű gépe.
2024. 10. 30., 22:50
Airton Manuel Rodrigues, a világ harmadik legnagyobb repülőgépgyártó vállalata, az Embraer oktató- és tesztpilótája úgy fogalmazott, az átképzésen részt vevő magyar katonák kiválóan teljesítettek az elméleti és a szimulátoros képzés során.

  Legfrissebbek most

2024. november 4-7. között rendezik meg Párizsban az Euronaval haditengerészeti, védelmi kiállítást, melynek keretein belül új szerződést írhatott alá az Airbus Helicopters a hazánk által is üzemeltetett H225M típusú közepes, többfeladatú helikopterre vonatkozóan.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.