2025. 04. 21. hétfő
Konrád
: 408 Ft   : 358 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

A szülinapos, csillagokkal díszített kék „Nagyvas” kicsiben

JETfly  |  2014. 01. 22., 13:33

Jelen cikkünkkel a makettezés világába kalauzoljuk Olvasóinkat. Serfőző Róbert saját írásában mutatja be az 1998-as Kecskeméti Repülőnap és a Magyar Légierő 60. évfordulója alkalmából készített MiG-29 Fulcrum hetvenkétszeresen lekicsinyített makettjét. Kiegészítésként pedig egy képgalériát is csatolunk, melyben a festett MiG-29-est tekinthetik meg egy korábbi légifotózás alkalmával!

A MiG-29-est több gyártó is a palettájára vette, ki több, mások kevesebb sikerrel. Akik korábbtól kínálták, -hasonlóan, mint más munkák esetében - beleeshettek a pontatlanság csapdájába. Az olasz Italeri nem tartozott a sietősek közé. A 184sz. készletük igen népszerü lett a makettezők körében, nemtúl magas ára, könnyü beszerezhetősége és viszonylagos egyszerüsége folytán. Egy csere kapcsán jutottam hozzá a kissé hiányos készlethez. Hiányzott a bal főfutószár a kerékkel, valamint néhány akna ajtó.

Az 1998-as kecskeméti repülőnapon volt alkalmam látni az ünnepi díszbe öltöztetett MiG-et. Sajnos mire a kürjét befejezte, az eső igencsak elbánt szép ruhájával, viszont az akkori Top Gunban nagyon jó képek voltak róla.   

Az én dobozomban lévő alkatrészeken sorja alig-, beszívódás egyáltalán nem volt található. A lemezillesztéseket süllyesztett vonalakkal ábrázolták, amolyan „italerisen”, néhol pontatlanul. Az építést a kabinteknővel kezdtem. A müszerfal plasztikus, a fotók szerint nem sok köze van az eredetihez. Én simára csiszoltam és szürke alapozás után megfestettem a müszereket fotókról. A katapultnak látszó fotellal sokat kellett küzdeni, mire kezdett hasonlítani a K-36-osra. Ha valaki kevesebb munkával jobbat szeretne, mügyanta másolatot tegyen gépébe. Hevederek, csövek, kapcsolók és a célzó készülék után áttértem a törzsre. Az alsó és a felsőrész nem illeszkedik pontosan, így hát előkerült a tömítő paszta és a csiszolópapír. Az orrba némi horgászólmot ragasztottam, hogy később ne üljön le a farára. A beömlő nyílásnál és a szárnyak illesztésénél is fogyott a tömítőből. A csiszolgatások után az eltünt paneleket újrakarcoltam, a rossz helyen lévőket pillanatragasztóval tömítettem. A függőleges vezérsíkok helyes beállítását- és egyéb részleteket újságokból és saját fotóimról néztem. A hiányzó főfutószárat keretdarabból faragtam, a kerekeket pedig egy KP MiG-21 készletből kölcsönöztem, egy kis csiszolgatás után. Az eredeti Italeri kerekek átmérője kisebb a kelleténél, így ez a hiba megoldódott. A futószárakat és az aknákat most csak szürkére festettem, majd árnyékoltam. A hiányzó akna ajtókat vajkrémes doboztetőből vágtam ki, belsejüket szürkére festettem. A keréktárcsák középzöldek. A hajtómüvek kiömlőit érdemes fotókról tanulmányozni, mert igen változatos a színük. Égett, kékült, kormozódott, fehéredett árnyalatok váltogatják egymást.

Többhetes munka után izgalommal kezdtem neki a festés előkészítésének. Enyhén alkoholos ruhával áttöröltem az egész felületet. A fotók összehasonlítása után, Humbrol 25 és némi fehérből kikevert kékkel fújtam le a gépem. (Ekkor még Humbrol egyfunkciós alsó üvegtartályos pisztolyom volt.) A függőleges vezérsík trikolorját és a nagyméretü felségjelzést a háton, festőszalagból készült sablonnal fújtam; Fehér H34, piros H174, zöld H131 sorrendben. A sárga 60-as számokat vékony ecsettel festettem meg. A fehér csillagok következtek, melyekből 3 féle volt a gépen, (plusz az orron lévő nagy négyágú) egymáshoz képest elforgatva. Írásvetítő fóliából készítettem sablonokat és egyenként fújtam fel őket. Azt hiszem, minden harmadik után le kellett a sablonokat tisztítani a rárakódott festéktől. Ettől elég lassan haladtam, de kezdett alakot ölteni a repülőnapon látott gép.

A képeken jól látszott, hogy a szárnyak belépő éleit, a függőleges vezérsík tetejét, a szárnytőrészen lévő dielektrikus paneleket, a gépágyú lángfogóját, a hajtómükiömlő környékét, valamint a kabinkeretet és a tükröződés gátló feketét maszkolták festés előtt. Ezeken a helyeken az eredeti színek voltak láthatóak.

Matt lakkozás után, helyükre kerültek az antennák és a különféle érzékelők. A pitotcső injekciós tüből, IFF és kés antennák vajkrémes doboztetőből, állásszögadó rézlemezből, töltés kisütők húzott szálból.

Elkészülte után sokat gyönyörködtem benne - igaz, manapság is. Néhány díjat is szereztem vele külföldön és itthon egyaránt. A lényeg viszont, hogy nekem nagyon tetszik és a vitrinem egyik főhelyén kapott örök parkolóhelyet.

Vári Gyula ezúttal kívülről szemléli a MiG-29-est

Galéria: A szülinapos, csillagokkal díszített kék „Nagyvas” kicsiben

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 04. 07., 17:00
Az F-35-ös program partnerországai között Norvégia lett az első, melynek teljessé vált az ötödik generációs harci repülőgép flottája: a két utolsó példányt a napokban adta át az amerikai gyártó.
2025. 04. 01., 18:00
Svédország - novemberben aláírt szándéknyilatkozatának folytatásaként - hivatalosan is megerősítette, hogy a brazil Embraer C-390 típusával modernizálja szállító repülőgép flottáját, búcsút intve a kiöregedő C-130H Herculeseknek.
2025. 03. 31., 09:15
Február 6-án tette közzé az ukrán védelmi minisztérium az első képet egy, már hazai felségjelzéseket viselő Mirage 2000-5F-ről. A kétüléses változatot ábrázoló kép felirata szerint ráadásul az első példány már Ukrajnában van.
2025. 03. 21., 09:15
2006. március 21-én nagyszabású eseményre, a Magyar Légierő első öt JAS 39 Gripenjének (3 C és 2 D változat) érkezésére várták a sajtó képviselőit a Kecskeméti Repülőbázison. A repülőgépeket a Magyar Légierő négy, illetve a Svéd Légierő három hajózója repülte hazánkba. A kétórás út a Svéd Védelmi Beszerzések Hivatalának linköpingi területéről indult.  
2025-04-09 17:00:19
Ramstein Flag 2025 - A dániai Skrydstrup légibázisra látogatott el dr. Böröndi Gábor vezérezredes, a Honvéd Vezérkar főnöke, ahol a többnemzeti repülő harcászati gyakorlatról és az azon részt vevő magyar állomány feladatairól tájékozódott.
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 04. 10., 09:43
Az amerikai haditengerészet utolsó hagyományos meghajtású repülőgép-hordozóját, az egykori USS John F. Kennedyt – becenevén Big Johnt - 2007-ben vonták ki a hadrendből.
2025. 04. 09., 21:11
Kovács Krisztián ezredest 2025. január elsejei hatállyal nevezték ki az MH Kiss József 86. Helikopterdandár élére.
2025. 04. 07., 23:10
Az űrkutatás iránt érdeklődő fiatalok körében méltán népszerű CanSat Verseny kétnapos döntőjét idén is az MH Böszörményi Géza Csapatgyakorlótér Parancsnokság tatárszentgyörgyi gyakorlóterén rendezték meg.
2025. 04. 02., 12:29
Bócsa szélén a Kukla Csárdához tartozó területen látható egy szovjet gyártású Li-2-es repülőgép.

  Legfrissebbek most

Mi történt azon a napon? Ha a Nap egy bizonyos szögből sütött a kecskeméti légibázis betonjára, sokáig egy ezüstös csík emlékeztetett a 2008. április 17-i repülésre.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.