2024. 10. 10. csütörtök
Gedeon
: 400 Ft   : 366 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Interjú a finn Midnight Hawks bemutató csapattal

JETfly  |  2014. 01. 17., 12:02

Finnország Légierejének köteléke a Midnight Hawks talán kicsit ismeretlen lehet a magyar közönség számára, hiszen még soha nem repültek bemutatót Magyarországon. A 4 darab BAE Hawk típusú kiképzőgéppel repülő kötelék egyik pilótájával, Jonne Hovilainen századossal készített az Airshowinfo online interjút, melynek elolvasása után reméljük Önök is megkedvelik ezt a remek csapatot! 

1. Mondanál néhány szót a pályafutásodról a Finn Légierőben? 

A pályafutásom a kötelező katonai szolgálatom alatt kezdődött, melyet 2000-2001-ben töltöttem Kauhavában, a 75.  Sorkatonai Pilótakiképző Egységnél. A sorkatonai szolgálat teljesítése után jelentkeztem a Katonai Akadémiára, és felvételt is nyertem a nagyjából ötéves kurzusra, melyre 2001 és 2005 között került sor. A felsőfokú hadtudományi képzésem alatt nagyjából 100 órát repültem a dugattyús motoros Vinka alapkiképző géppel, és 300 órát a Hawk 51-gyel. Az utóbbi magában foglalta a sugárhajtású átképzést és az alapfokú vadászpilóta-képzést is. 2005 folyamán léptem tovább, és kezdtem meg az F-18 átképzést, melynek eredményeképp a Satakuntai Légi Parancsnokság 21. vadászrepülő századához vezényeltek, ahol 2009-ig szolgáltam. A 21. századnál eltöltött idő alatt oktatói képzésben is részt vettem. 2009 elején a Légi Kiképző Ezredhez helyeztek át, ahol a Hawk-on oktattam a következő generáció tehetségeit. Azóta különféle további feladatokat is kaptam a Hawk átképzés és a légiharc-kiképzés területén. A Midnight Hawks-hoz 2009-ben kerültem – akkor még a csapat 7-es pozíciójában. A következő lépésként a kötelék állandó tagja lettem, és 2010-től 2012-ig a 3-as pozícióban repültem, 2013-ban pedig az a megtiszteltetés ért, hogy az 1-es pozícióban én repülhetek a kötelék élén.

2. Kérlek, mondj néhány szót a Midnigh Hawks történetéről! 

Sugárhajtású kiképző szerepkörben a British Aerospace (jelenleg BAE Systems) Hawk 1980-ban kezdte leváltani a Finn Légierőnél a francia Fouga CM.170 Magister típust. A típusváltástól függetlenül Kauhavában változatlanul tovább élt a kötelékrepülés hagyománya. Ahogy teltek az évek, a kiválóan képzett, de még név nélküli Hawk kötelék egyre nagyobb érdeklődést váltott ki mind otthon, mind külföldön. Végül 1996-ban a csapat akkori pilótái vetették fel az ötletet, hogy kapjon a formáció hivatalos nevet. Alapos megfontolás után a csapatot Midnight Hawks-nak (Éjféli Sólymok) keresztelték a hazai bázison tartott Midnight Sun (Éjféli Nap) Air Show után. Az új név és a szoros gyémánt alakzatban az éjféli Nap alatt repülő négy Hawk-ot ábrázoló jelenlegi embléma az oulu-i nemzetközi repülőnapon mutatkozott be 1997-ben.

A Finn Légierő hivatalos kötelékeként a Midnight Hawks 1997 óta mutatja be a finn katonai pilóták magas fokú képzettségét finnországi és külföldi légibemutatókon egyaránt.

A csapat első külföldi szereplésére 350 000 néző előtt került sor az AirPower 2000 légibemutatón az ausztriai Zeltwegben. Emellett a Midnight Hawks bemutatót repült a 2004-es fairfordi Royal International Air Tattoo-n, a Holland Királyi Légierő 2006-os nyílt napján Leeuwarden-ben, a 2008-as Bodø Air Show-n Norvégiában, a 2009-es Radom Air Show-n Lengyelországban, valamint a svájci Sionban rendezett bemutatón 2011 őszén. 2012 nyarán a kötelék bemutathatta tudását az Orosz Légierő fennállásának 100. évfordulója alkalmából rendezett moszkvai légiparádén is.

A Finnországon kívüli fellépései alkalmával a csapat kitünő kapcsolatokat alakított ki több más ország bemutató kötelékével – köztük a Brit Királyi Légierő Red Arrows csapatával, mely egyike a világ legismertebb formációinak. A Midnight Hawks pilótáinak alkalmuk volt a másik csapat gépeinek hátsó üléseiben is repülni.

Midnight Hawks

3. Milyen követelményeknek kell megfelelnie a jelentkezőknek, akik a Midnight Hawks pilótái szeretnének lenni?

A csapat legfontosabb tagjai a bemutatókötelék négy pilótája, akik az 1-től 4-ig számozott Hawk-okkal repülnek. A csapat pilótáit a Légi Kiképző Ezred parancsnoka választja ki. Az Ezred minden Hawk kiképzője részt vehet a rendszeres időközönként megrendezett válogatáson, de a jelentkezőknek legalább 1000 repült órával kell rendelkezniük sugárhajtású típusokon.

Egy-egy pilóta jellemzően legalább két szezont tölt a Midnight Hawks-nál. Az újonnan kiválasztott csapattag az első évadot a 7-es pozícióban tölti, ahol az újonc megismerkedhet a csapat müködésével, és felkészülhet a bemutató kötelékrepülésekre – azonban ekkor még nem vesz részt a bemutatókon. Később bekerül a bemutatókötelékbe, ahol a 2-es, 3-as vagy 4-es pozíciót kapja a tapasztaltságának függvényében. Az 1-es pozíció a kötelék vezéréé, aki minden esetben veterán Midnight Hawks pilóta, a csapatnál eltöltött több évnyi tapasztalattal a háta mögött. A számok a pilóták pozícióját jelölik a formáción belül. A csapat tagjainak vannak egyéb kötelességeik is a PR-feladatoktól a bemutató zenéjének kiválasztásáig.

A kötelék öt pilótáján kívül a Midnight Hawks-hoz tartozik egy hatodik repülőgép-vezető is, akinek sok repült ideje van a Hawk-on, és a 0-s számmal jelölt pozíció az övé. Fő feladatai a repülésbiztonság biztosítása, és a bemutatók látványosabbá tételének kidolgozása. A bemutatók alatt a 0-ás a reptér környékén tartózkodik, és rádión ad utasításokat a kötelék vezérének. 

A pilóták munkáját emellett a 10-es számú Midnight Hawks csapattag, a rangidős müszaki tiszt támogatja. Ő a vezetője a müszakiakból álló team-nek, akik biztosítják a négy bemutató- és egy tartalék gép karbantartását és megfelelő üzemeltetését a bemutatók alatt. A hatfős háttércsapat összetétele nem állandó – tagjai a Légi Kiképző Ezred rendelkezésre álló müszakijai közül kerülnek ki.

Midnight Hawks

4. Mondanál pár szót a csapat által használt Hawk gépekről?

A Midnight Hawks négy darab BAE Systems Hawk sugárhajtású gyakorlógépet használ, amely a Finn Légierő alaptípusa az általános- és légiharc-kiképzésre. A Midnight Hawks által repült Hawk-ok a függőleges vezérsíkon látható sárga számokról ismerhetők fel. A kötelék vezére repüli az 1-es gépet, a 7-es számú gép pedig a tartalék. A csapat számára biztosított repülőgépek a Légi Kiképző Ezred által normál kiképzésre használt, rendelkezésre álló Hawk-ok közül kerülnek kiválasztásra a bemutatók előtt egy héttel. Ekkor kerülnek fel a sárga számok.

A gépek szárny alatti konzoljaira minden bemutató előtt Sanders SCSG-5A típusú füstgenerátorok kerülnek felfüggesztésre. Ezek olaj és kerozin keverékét égetik el, így fejlesztve füstöt a bemutató vizuális hatásának fokozására.

Müszaki adatok

Szárnyfesztávolság: 9,39 m 

Hossz: 11,9 m 

Magasság: 3,99 m 

Üres tömeg: 3 647 kg 

Legnagyobb felszállótömeg: 7 750 kg 

Szerkezet: fém 

Hajtómü (51 és 51A): Rolls-Royce Turboméca Adour 851 kétáramú gázsugár-hajtómü, 2 420 kp (23,7 kN) tolóerő 

Repülési paraméterek: Maximális sebesség 1 038 km/h kis magasságban, 0,88 Mach utazómagasságon. Repülési csúcsmagasság 14 500 m 

Fegyverzet: 30 mm gépágyú és hőkereső rakéták 

Egyéb függesztmények és berendezések: Póttartályok vagy füstgenerátorok a szárnyak alatti konzolokon, digitális bevetés-kiértékelő rendszer, stb.

A Finn Légierő által üzemeltetett darabszám: 67, mely 2015-ig 26 darabra csökken

5. Mennyi időt töltötök gyakorlással a bemutató szezon előtt?

A Midnight Hawks minden szezonra új bemutatóelemeket tervez, melyeknél – több más szempont mellett – figyelembe vesszük a pilóták kötelékrepülés terén szerzett tapasztalatát. Ha változott a csapat összetétele, a gyakorlásra fordított órák számát megnöveljük.

Három különböző bemutatót gyakorlunk be: a „teljes show-t”, azaz a jóidős programot, a köztes programot kielégítő időjárási körülmények esetére, és a „lapos show-t”, amit rossz időben vagy alacsony felhőalap esetén repülünk. Ez utóbbi nem tartalmazza a függőleges figurákat, valamint az olyan manővereket, amelyek a gépek egymástól való jelentősebb eltávolodását követelnék meg. Ez biztosítja, hogy a nézők ne veszítsék szem elől a Hawk-okat, és hogy a repülőgépek ne kerüljenek felhőbe vagy ködfoltokba.

Az új bemutatóelemek begyakorlását a soron következő szezon előtti ősszel kezdjük meg. A repülések legnagyobb része a tavaszi, márciusi-áprilisi gyakorlási időszakra esik, ezek a felkészülés legfárasztóbb hónapjai. Mindazonáltal a gyakorlás másodlagos a csapat tagjainak elsődleges feladatai mögött, ez eleve kizárja a megszakítás nélküli hosszabb felkészülési időszakokat. A csapattal történő gyakorláson kívül a Midnight Hawks minden tagja átképző- és légiharc-gyakorló feladatokat repül, hogy fenn tudják tartani az éves előirányzott repidőt, ami kb. 150 óra.

A szezon kezdete előtt az egyes csapattagok három-három szóló feladatot repülnek. Ezután következik két további repülés géppárban, végül pedig összeáll a teljes négygépes kötelék, hogy megkezdje a közös gyakorlást. A négygépes gyakorlórepülések nagyjából 40 percesek – ezek alatt kétszer repüljük le a teljes bemutatóprogramunkat az elejétől a végéig. Ahogy folyamatosan gyakorlatot szerzünk, úgy csökkentjük fokozatosan a repülési magasságot a bemutató szintjére, ami esetenként mindössze 110 méter az adott repülőtér pályája fölött. Általában a csapat kb. 15-20 gyakorlórepülést hajt végre az első nyilvános bemutató előtt.

Midnight Hawks

6. Melyik menővert tartod a legkülönlegesebbnek?

A csapat védjegye a négy Hawk nagyon szoros gyémánt formációja, amikor az egyes gépek közti távolság kevesebb 1,5 méternél – ez igazi kihívássá teszi a Midnight Hawks-szal való repülést. Legjobban azok a pillanatok maradtak meg az emlékezetemben, mikor szoros kötelékben palástorsókat hajtottunk végre a gyakorlások alatt, illetve különböző repülőnapokon. Mikor az ember látja a gépek által húzott füstöt, és a karnyújtásnyira lévő másik gépet, ráeszmél, hogy mennyire varázslatos és gyönyörü dolog, amit csinálunk…

7. Szerinted melyik volt a legsikeresebb és a legemlékezetesebb légibemutató a csapat történetében?

Természetesen csak a saját nevemben beszélhetek, de számomra a tavalyi évad fénypontja a moszkvai látogatásunk volt, mikor az Orosz Légierő fennállásának 100. évfordulója alkalmából rendezett show-n repültünk, ahova egyetlen hétvége alatt 300 000 néző jött el, nem beszélve a magas rangú VIP delegációkról. Az tette annyira emlékezetessé az eseményt, hogy a Midnight Hawks-on kívül csak néhány külföldi kötelék kapott meghívást. Emiatt a lehető legjobban kitoltuk a határokat, hogy a nézők összevethessék a produkciónkat az olyan ismert csapatokéval, mint amilyen pl. a Red Arrows, a Frecce Tricolori vagy a különféle orosz résztvevők. Mikor ennyi kiváló pilóta mellett repülhetünk, az mindig felvillanyozza az embert.

Midnight Hawks

8. Tervezitek, hogy a jövőben ellátogattok egy Kecskeméti Repülőnapra is?

A Midnight Hawks minden évben számos légibemutatóra kap meghívást Skandináviából és más európai országokból, ami nagyon megtisztelő a számunkra. A részvételről a légierő parancsnokságán döntenek, ők pedig eddig évente egy külföldi show-t engedélyeztek. Nem vagyok biztos benne, hogy a Midnight Hawks kapott-e már valaha meghívást a Kecskeméti Repülőnapra, de ehhez hivatalos meghívás szükséges a Magyar Légierő vezetésétől.

A Midnight Hawks bemutatója az Orosz Légierő 100. születésnapját ünneplő airshow-n

9. Mit üzensz az Airshowinfo.hu olvasóinak? 

Szeretném megragadni az alkalmat, hogy kellemes és biztonságos repülést kívánjak az Airshowinfo.hu minden olvasójának 2014-re. A nem túl távoli jövőben szeretnénk ellátogatni Magyarországra, ahol alkalmunk lenne találkozni, és elbeszélgetni a repüléssel kapcsolatos különféle témákról. Ne felejtsék felkeresni honlapunkat a www.midnighthawks.fi címen! A legegyszerübben pedig úgy tudnak velünk kapcsolatba lépni, ha írnak a midnighthawks@mil.fi e-mail címre.

Köszönjük a válaszokat Jonna Hovilainennek, a Midnight Hawks pilótájának!

Fotók: Aleksi Ruotsila

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 10. 01., 09:45
Az Emirates pilótáinak repülését a GE FlightPulse™ adatelemző alkalmazás is segíti, amely fontos működési adatokat szolgáltat a légitársaság naponta átlagosan 470 járatának biztonságáról és üzemanyag-hatékonyságáról. Az applikációnak köszönhetően nem csupán a repülésirányítás minősége javult, de a légitársaság pilótái közti együttműködés is szorosabb és gördülékenyebb lett.
2024. 09. 27., 09:15
A 2022-es Royal International Air Tattoo rendezvényen Szentendrei Dávid százados, a Magyar Honvédség vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár hajózója kiemelkedő teljesítményt nyújtott JAS 39-es Gripen vadászgépével.
2024. 09. 25., 09:10
Egy korszak véget ért a Holland Királyi Légierő történetében: országjáró repülés keretein belül, 2024. szeptember 27-én búcsúztak el 45 évnyi szolgálat után az F-16-osok.
2024. 09. 12., 12:35
A térség legnagyobb repülőnapjaként, idén szeptember 6-án és 7-én rendezték meg Zeltwegben Ausztria nemzetközi repülőnapját, az AIRPOWER-t. Fotós beszámolónkban közel 200 felvételt láthatnak Olvasóink az esemény szombati napjáról!
2024-09-26 09:20:00
A Wizz Air örömmel jelenti be, hogy mobilalkalmazásában bevezeti az Apple Pay és Google Pay mobiltárcás fizetési megoldást is, hogy a foglalás még egyszerűbb és kényelmesebb legyen. Az új funkció már az Androidos és iOS-t használó eszközökön is elérhető.
2024-09-20 09:45:27
Folytatódik az Emirates kabinszemélyzetének bővítése, amelynek keretében 2024-ben 5000 új légiutas-kísérő felvételét tervezi. A globális toborzás Magyarországot is érinti, legközelebb szeptemberben tart nyílt napot Budapesten a világ legnagyobb nemzetközi légitársasága.
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 10. 10., 11:39
Felhők felett tízes kötelékben – két héten át, tizenegy nemzettel közösen emelkednek magasba Gripenjeink a Ramstein Flag 24 gyakorlaton. A nagyszabású esemény során naponta kétszer, egyszerre több mint 60 gép tartózkodik a levegőben, biztosítva a közös NATO légiműveletek gyakorlását, illetve a képességek fejlesztését.
2024. 10. 08., 11:12
1992. január 7-én az olasz hadsereg két, fehérre festett helikoptere érkezett a kaposújlaki repülőtérre. Az AB 205-ös és 206-os az Európai Közösség Megfigyelő Missziójának égisze alatt repült Belgrádból Zágrábba és tankolás céljából szakította meg útját a Kaposvár melletti repülőtéren.
2024. 10. 02., 10:56
Az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár Gripen vadászrepülőgépei is részt vesznek a Ramstein Flag 24 légvédelmi harcászati gyakorlaton Görögországban.
2024. 10. 01., 09:56
A kalibráló repülések során az irányadók és a távolságmérő berendezés útvonal-ellenőrzését a két pilóta és a 2-3 fős fedélzeti kalibráló személyzet önállóan végezte.

  Legfrissebbek most

„Bármilyen élethű is a szimulátor, amellyel tizenöt alkalommal repültünk, mégsem közelíti meg a valós repülések adta élményeket” – számolt be élményeiről Asztalos István alezredes, az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár repülésbiztonság főnöke, aki először emelkedhetett a magasba az első magyar KC-390 Millennium szállítógéppel.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.