Finnország Légierejének köteléke a Midnight Hawks talán kicsit ismeretlen lehet a magyar közönség számára, hiszen még soha nem repültek bemutatót Magyarországon. A 4 darab BAE Hawk típusú kiképzőgéppel repülő kötelék egyik pilótájával, Jonne Hovilainen századossal készített az Airshowinfo online interjút, melynek elolvasása után reméljük Önök is megkedvelik ezt a remek csapatot!
1. Mondanál néhány szót a pályafutásodról a Finn Légierőben?
A pályafutásom a kötelező katonai szolgálatom alatt kezdődött, melyet 2000-2001-ben töltöttem Kauhavában, a 75. Sorkatonai Pilótakiképző Egységnél. A sorkatonai szolgálat teljesítése után jelentkeztem a Katonai Akadémiára, és felvételt is nyertem a nagyjából ötéves kurzusra, melyre 2001 és 2005 között került sor. A felsőfokú hadtudományi képzésem alatt nagyjából 100 órát repültem a dugattyús motoros Vinka alapkiképző géppel, és 300 órát a Hawk 51-gyel. Az utóbbi magában foglalta a sugárhajtású átképzést és az alapfokú vadászpilóta-képzést is. 2005 folyamán léptem tovább, és kezdtem meg az F-18 átképzést, melynek eredményeképp a Satakuntai Légi Parancsnokság 21. vadászrepülő századához vezényeltek, ahol 2009-ig szolgáltam. A 21. századnál eltöltött idő alatt oktatói képzésben is részt vettem. 2009 elején a Légi Kiképző Ezredhez helyeztek át, ahol a Hawk-on oktattam a következő generáció tehetségeit. Azóta különféle további feladatokat is kaptam a Hawk átképzés és a légiharc-kiképzés területén. A Midnight Hawks-hoz 2009-ben kerültem – akkor még a csapat 7-es pozíciójában. A következő lépésként a kötelék állandó tagja lettem, és 2010-től 2012-ig a 3-as pozícióban repültem, 2013-ban pedig az a megtiszteltetés ért, hogy az 1-es pozícióban én repülhetek a kötelék élén.
2. Kérlek, mondj néhány szót a Midnigh Hawks történetéről!
Sugárhajtású kiképző szerepkörben a British Aerospace (jelenleg BAE Systems) Hawk 1980-ban kezdte leváltani a Finn Légierőnél a francia Fouga CM.170 Magister típust. A típusváltástól függetlenül Kauhavában változatlanul tovább élt a kötelékrepülés hagyománya. Ahogy teltek az évek, a kiválóan képzett, de még név nélküli Hawk kötelék egyre nagyobb érdeklődést váltott ki mind otthon, mind külföldön. Végül 1996-ban a csapat akkori pilótái vetették fel az ötletet, hogy kapjon a formáció hivatalos nevet. Alapos megfontolás után a csapatot Midnight Hawks-nak (Éjféli Sólymok) keresztelték a hazai bázison tartott Midnight Sun (Éjféli Nap) Air Show után. Az új név és a szoros gyémánt alakzatban az éjféli Nap alatt repülő négy Hawk-ot ábrázoló jelenlegi embléma az oulu-i nemzetközi repülőnapon mutatkozott be 1997-ben.
A Finn Légierő hivatalos kötelékeként a Midnight Hawks 1997 óta mutatja be a finn katonai pilóták magas fokú képzettségét finnországi és külföldi légibemutatókon egyaránt.
A csapat első külföldi szereplésére 350 000 néző előtt került sor az AirPower 2000 légibemutatón az ausztriai Zeltwegben. Emellett a Midnight Hawks bemutatót repült a 2004-es fairfordi Royal International Air Tattoo-n, a Holland Királyi Légierő 2006-os nyílt napján Leeuwarden-ben, a 2008-as Bodø Air Show-n Norvégiában, a 2009-es Radom Air Show-n Lengyelországban, valamint a svájci Sionban rendezett bemutatón 2011 őszén. 2012 nyarán a kötelék bemutathatta tudását az Orosz Légierő fennállásának 100. évfordulója alkalmából rendezett moszkvai légiparádén is.
A Finnországon kívüli fellépései alkalmával a csapat kitünő kapcsolatokat alakított ki több más ország bemutató kötelékével – köztük a Brit Királyi Légierő Red Arrows csapatával, mely egyike a világ legismertebb formációinak. A Midnight Hawks pilótáinak alkalmuk volt a másik csapat gépeinek hátsó üléseiben is repülni.
3. Milyen követelményeknek kell megfelelnie a jelentkezőknek, akik a Midnight Hawks pilótái szeretnének lenni?
A csapat legfontosabb tagjai a bemutatókötelék négy pilótája, akik az 1-től 4-ig számozott Hawk-okkal repülnek. A csapat pilótáit a Légi Kiképző Ezred parancsnoka választja ki. Az Ezred minden Hawk kiképzője részt vehet a rendszeres időközönként megrendezett válogatáson, de a jelentkezőknek legalább 1000 repült órával kell rendelkezniük sugárhajtású típusokon.
Egy-egy pilóta jellemzően legalább két szezont tölt a Midnight Hawks-nál. Az újonnan kiválasztott csapattag az első évadot a 7-es pozícióban tölti, ahol az újonc megismerkedhet a csapat müködésével, és felkészülhet a bemutató kötelékrepülésekre – azonban ekkor még nem vesz részt a bemutatókon. Később bekerül a bemutatókötelékbe, ahol a 2-es, 3-as vagy 4-es pozíciót kapja a tapasztaltságának függvényében. Az 1-es pozíció a kötelék vezéréé, aki minden esetben veterán Midnight Hawks pilóta, a csapatnál eltöltött több évnyi tapasztalattal a háta mögött. A számok a pilóták pozícióját jelölik a formáción belül. A csapat tagjainak vannak egyéb kötelességeik is a PR-feladatoktól a bemutató zenéjének kiválasztásáig.
A kötelék öt pilótáján kívül a Midnight Hawks-hoz tartozik egy hatodik repülőgép-vezető is, akinek sok repült ideje van a Hawk-on, és a 0-s számmal jelölt pozíció az övé. Fő feladatai a repülésbiztonság biztosítása, és a bemutatók látványosabbá tételének kidolgozása. A bemutatók alatt a 0-ás a reptér környékén tartózkodik, és rádión ad utasításokat a kötelék vezérének.
A pilóták munkáját emellett a 10-es számú Midnight Hawks csapattag, a rangidős müszaki tiszt támogatja. Ő a vezetője a müszakiakból álló team-nek, akik biztosítják a négy bemutató- és egy tartalék gép karbantartását és megfelelő üzemeltetését a bemutatók alatt. A hatfős háttércsapat összetétele nem állandó – tagjai a Légi Kiképző Ezred rendelkezésre álló müszakijai közül kerülnek ki.
4. Mondanál pár szót a csapat által használt Hawk gépekről?
A Midnight Hawks négy darab BAE Systems Hawk sugárhajtású gyakorlógépet használ, amely a Finn Légierő alaptípusa az általános- és légiharc-kiképzésre. A Midnight Hawks által repült Hawk-ok a függőleges vezérsíkon látható sárga számokról ismerhetők fel. A kötelék vezére repüli az 1-es gépet, a 7-es számú gép pedig a tartalék. A csapat számára biztosított repülőgépek a Légi Kiképző Ezred által normál kiképzésre használt, rendelkezésre álló Hawk-ok közül kerülnek kiválasztásra a bemutatók előtt egy héttel. Ekkor kerülnek fel a sárga számok.
A gépek szárny alatti konzoljaira minden bemutató előtt Sanders SCSG-5A típusú füstgenerátorok kerülnek felfüggesztésre. Ezek olaj és kerozin keverékét égetik el, így fejlesztve füstöt a bemutató vizuális hatásának fokozására.
Müszaki adatok
Szárnyfesztávolság: 9,39 m
Hossz: 11,9 m
Magasság: 3,99 m
Üres tömeg: 3 647 kg
Legnagyobb felszállótömeg: 7 750 kg
Szerkezet: fém
Hajtómü (51 és 51A): Rolls-Royce Turboméca Adour 851 kétáramú gázsugár-hajtómü, 2 420 kp (23,7 kN) tolóerő
Repülési paraméterek: Maximális sebesség 1 038 km/h kis magasságban, 0,88 Mach utazómagasságon. Repülési csúcsmagasság 14 500 m
Fegyverzet: 30 mm gépágyú és hőkereső rakéták
Egyéb függesztmények és berendezések: Póttartályok vagy füstgenerátorok a szárnyak alatti konzolokon, digitális bevetés-kiértékelő rendszer, stb.
A Finn Légierő által üzemeltetett darabszám: 67, mely 2015-ig 26 darabra csökken
5. Mennyi időt töltötök gyakorlással a bemutató szezon előtt?
A Midnight Hawks minden szezonra új bemutatóelemeket tervez, melyeknél – több más szempont mellett – figyelembe vesszük a pilóták kötelékrepülés terén szerzett tapasztalatát. Ha változott a csapat összetétele, a gyakorlásra fordított órák számát megnöveljük.
Három különböző bemutatót gyakorlunk be: a „teljes show-t”, azaz a jóidős programot, a köztes programot kielégítő időjárási körülmények esetére, és a „lapos show-t”, amit rossz időben vagy alacsony felhőalap esetén repülünk. Ez utóbbi nem tartalmazza a függőleges figurákat, valamint az olyan manővereket, amelyek a gépek egymástól való jelentősebb eltávolodását követelnék meg. Ez biztosítja, hogy a nézők ne veszítsék szem elől a Hawk-okat, és hogy a repülőgépek ne kerüljenek felhőbe vagy ködfoltokba.
Az új bemutatóelemek begyakorlását a soron következő szezon előtti ősszel kezdjük meg. A repülések legnagyobb része a tavaszi, márciusi-áprilisi gyakorlási időszakra esik, ezek a felkészülés legfárasztóbb hónapjai. Mindazonáltal a gyakorlás másodlagos a csapat tagjainak elsődleges feladatai mögött, ez eleve kizárja a megszakítás nélküli hosszabb felkészülési időszakokat. A csapattal történő gyakorláson kívül a Midnight Hawks minden tagja átképző- és légiharc-gyakorló feladatokat repül, hogy fenn tudják tartani az éves előirányzott repidőt, ami kb. 150 óra.
A szezon kezdete előtt az egyes csapattagok három-három szóló feladatot repülnek. Ezután következik két további repülés géppárban, végül pedig összeáll a teljes négygépes kötelék, hogy megkezdje a közös gyakorlást. A négygépes gyakorlórepülések nagyjából 40 percesek – ezek alatt kétszer repüljük le a teljes bemutatóprogramunkat az elejétől a végéig. Ahogy folyamatosan gyakorlatot szerzünk, úgy csökkentjük fokozatosan a repülési magasságot a bemutató szintjére, ami esetenként mindössze 110 méter az adott repülőtér pályája fölött. Általában a csapat kb. 15-20 gyakorlórepülést hajt végre az első nyilvános bemutató előtt.
6. Melyik menővert tartod a legkülönlegesebbnek?
A csapat védjegye a négy Hawk nagyon szoros gyémánt formációja, amikor az egyes gépek közti távolság kevesebb 1,5 méternél – ez igazi kihívássá teszi a Midnight Hawks-szal való repülést. Legjobban azok a pillanatok maradtak meg az emlékezetemben, mikor szoros kötelékben palástorsókat hajtottunk végre a gyakorlások alatt, illetve különböző repülőnapokon. Mikor az ember látja a gépek által húzott füstöt, és a karnyújtásnyira lévő másik gépet, ráeszmél, hogy mennyire varázslatos és gyönyörü dolog, amit csinálunk…
7. Szerinted melyik volt a legsikeresebb és a legemlékezetesebb légibemutató a csapat történetében?
Természetesen csak a saját nevemben beszélhetek, de számomra a tavalyi évad fénypontja a moszkvai látogatásunk volt, mikor az Orosz Légierő fennállásának 100. évfordulója alkalmából rendezett show-n repültünk, ahova egyetlen hétvége alatt 300 000 néző jött el, nem beszélve a magas rangú VIP delegációkról. Az tette annyira emlékezetessé az eseményt, hogy a Midnight Hawks-on kívül csak néhány külföldi kötelék kapott meghívást. Emiatt a lehető legjobban kitoltuk a határokat, hogy a nézők összevethessék a produkciónkat az olyan ismert csapatokéval, mint amilyen pl. a Red Arrows, a Frecce Tricolori vagy a különféle orosz résztvevők. Mikor ennyi kiváló pilóta mellett repülhetünk, az mindig felvillanyozza az embert.
8. Tervezitek, hogy a jövőben ellátogattok egy Kecskeméti Repülőnapra is?
A Midnight Hawks minden évben számos légibemutatóra kap meghívást Skandináviából és más európai országokból, ami nagyon megtisztelő a számunkra. A részvételről a légierő parancsnokságán döntenek, ők pedig eddig évente egy külföldi show-t engedélyeztek. Nem vagyok biztos benne, hogy a Midnight Hawks kapott-e már valaha meghívást a Kecskeméti Repülőnapra, de ehhez hivatalos meghívás szükséges a Magyar Légierő vezetésétől.
A Midnight Hawks bemutatója az Orosz Légierő 100. születésnapját ünneplő airshow-n
9. Mit üzensz az Airshowinfo.hu olvasóinak?
Szeretném megragadni az alkalmat, hogy kellemes és biztonságos repülést kívánjak az Airshowinfo.hu minden olvasójának 2014-re. A nem túl távoli jövőben szeretnénk ellátogatni Magyarországra, ahol alkalmunk lenne találkozni, és elbeszélgetni a repüléssel kapcsolatos különféle témákról. Ne felejtsék felkeresni honlapunkat a www.midnighthawks.fi címen! A legegyszerübben pedig úgy tudnak velünk kapcsolatba lépni, ha írnak a midnighthawks@mil.fi e-mail címre.
Köszönjük a válaszokat Jonna Hovilainennek, a Midnight Hawks pilótájának!
Fotók: Aleksi Ruotsila
„Bármilyen élethű is a szimulátor, amellyel tizenöt alkalommal repültünk, mégsem közelíti meg a valós repülések adta élményeket” – számolt be élményeiről Asztalos István alezredes, az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár repülésbiztonság főnöke, aki először emelkedhetett a magasba az első magyar KC-390 Millennium szállítógéppel.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.