2025. 06. 18. szerda
Arnold, Levente
: 404 Ft   : 351 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Interjú a finn Midnight Hawks bemutató csapattal

JETfly  |  2014. 01. 17., 12:02

Finnország Légierejének köteléke a Midnight Hawks talán kicsit ismeretlen lehet a magyar közönség számára, hiszen még soha nem repültek bemutatót Magyarországon. A 4 darab BAE Hawk típusú kiképzőgéppel repülő kötelék egyik pilótájával, Jonne Hovilainen századossal készített az Airshowinfo online interjút, melynek elolvasása után reméljük Önök is megkedvelik ezt a remek csapatot! 

1. Mondanál néhány szót a pályafutásodról a Finn Légierőben? 

A pályafutásom a kötelező katonai szolgálatom alatt kezdődött, melyet 2000-2001-ben töltöttem Kauhavában, a 75.  Sorkatonai Pilótakiképző Egységnél. A sorkatonai szolgálat teljesítése után jelentkeztem a Katonai Akadémiára, és felvételt is nyertem a nagyjából ötéves kurzusra, melyre 2001 és 2005 között került sor. A felsőfokú hadtudományi képzésem alatt nagyjából 100 órát repültem a dugattyús motoros Vinka alapkiképző géppel, és 300 órát a Hawk 51-gyel. Az utóbbi magában foglalta a sugárhajtású átképzést és az alapfokú vadászpilóta-képzést is. 2005 folyamán léptem tovább, és kezdtem meg az F-18 átképzést, melynek eredményeképp a Satakuntai Légi Parancsnokság 21. vadászrepülő századához vezényeltek, ahol 2009-ig szolgáltam. A 21. századnál eltöltött idő alatt oktatói képzésben is részt vettem. 2009 elején a Légi Kiképző Ezredhez helyeztek át, ahol a Hawk-on oktattam a következő generáció tehetségeit. Azóta különféle további feladatokat is kaptam a Hawk átképzés és a légiharc-kiképzés területén. A Midnight Hawks-hoz 2009-ben kerültem – akkor még a csapat 7-es pozíciójában. A következő lépésként a kötelék állandó tagja lettem, és 2010-től 2012-ig a 3-as pozícióban repültem, 2013-ban pedig az a megtiszteltetés ért, hogy az 1-es pozícióban én repülhetek a kötelék élén.

2. Kérlek, mondj néhány szót a Midnigh Hawks történetéről! 

Sugárhajtású kiképző szerepkörben a British Aerospace (jelenleg BAE Systems) Hawk 1980-ban kezdte leváltani a Finn Légierőnél a francia Fouga CM.170 Magister típust. A típusváltástól függetlenül Kauhavában változatlanul tovább élt a kötelékrepülés hagyománya. Ahogy teltek az évek, a kiválóan képzett, de még név nélküli Hawk kötelék egyre nagyobb érdeklődést váltott ki mind otthon, mind külföldön. Végül 1996-ban a csapat akkori pilótái vetették fel az ötletet, hogy kapjon a formáció hivatalos nevet. Alapos megfontolás után a csapatot Midnight Hawks-nak (Éjféli Sólymok) keresztelték a hazai bázison tartott Midnight Sun (Éjféli Nap) Air Show után. Az új név és a szoros gyémánt alakzatban az éjféli Nap alatt repülő négy Hawk-ot ábrázoló jelenlegi embléma az oulu-i nemzetközi repülőnapon mutatkozott be 1997-ben.

A Finn Légierő hivatalos kötelékeként a Midnight Hawks 1997 óta mutatja be a finn katonai pilóták magas fokú képzettségét finnországi és külföldi légibemutatókon egyaránt.

A csapat első külföldi szereplésére 350 000 néző előtt került sor az AirPower 2000 légibemutatón az ausztriai Zeltwegben. Emellett a Midnight Hawks bemutatót repült a 2004-es fairfordi Royal International Air Tattoo-n, a Holland Királyi Légierő 2006-os nyílt napján Leeuwarden-ben, a 2008-as Bodø Air Show-n Norvégiában, a 2009-es Radom Air Show-n Lengyelországban, valamint a svájci Sionban rendezett bemutatón 2011 őszén. 2012 nyarán a kötelék bemutathatta tudását az Orosz Légierő fennállásának 100. évfordulója alkalmából rendezett moszkvai légiparádén is.

A Finnországon kívüli fellépései alkalmával a csapat kitünő kapcsolatokat alakított ki több más ország bemutató kötelékével – köztük a Brit Királyi Légierő Red Arrows csapatával, mely egyike a világ legismertebb formációinak. A Midnight Hawks pilótáinak alkalmuk volt a másik csapat gépeinek hátsó üléseiben is repülni.

Midnight Hawks

3. Milyen követelményeknek kell megfelelnie a jelentkezőknek, akik a Midnight Hawks pilótái szeretnének lenni?

A csapat legfontosabb tagjai a bemutatókötelék négy pilótája, akik az 1-től 4-ig számozott Hawk-okkal repülnek. A csapat pilótáit a Légi Kiképző Ezred parancsnoka választja ki. Az Ezred minden Hawk kiképzője részt vehet a rendszeres időközönként megrendezett válogatáson, de a jelentkezőknek legalább 1000 repült órával kell rendelkezniük sugárhajtású típusokon.

Egy-egy pilóta jellemzően legalább két szezont tölt a Midnight Hawks-nál. Az újonnan kiválasztott csapattag az első évadot a 7-es pozícióban tölti, ahol az újonc megismerkedhet a csapat müködésével, és felkészülhet a bemutató kötelékrepülésekre – azonban ekkor még nem vesz részt a bemutatókon. Később bekerül a bemutatókötelékbe, ahol a 2-es, 3-as vagy 4-es pozíciót kapja a tapasztaltságának függvényében. Az 1-es pozíció a kötelék vezéréé, aki minden esetben veterán Midnight Hawks pilóta, a csapatnál eltöltött több évnyi tapasztalattal a háta mögött. A számok a pilóták pozícióját jelölik a formáción belül. A csapat tagjainak vannak egyéb kötelességeik is a PR-feladatoktól a bemutató zenéjének kiválasztásáig.

A kötelék öt pilótáján kívül a Midnight Hawks-hoz tartozik egy hatodik repülőgép-vezető is, akinek sok repült ideje van a Hawk-on, és a 0-s számmal jelölt pozíció az övé. Fő feladatai a repülésbiztonság biztosítása, és a bemutatók látványosabbá tételének kidolgozása. A bemutatók alatt a 0-ás a reptér környékén tartózkodik, és rádión ad utasításokat a kötelék vezérének. 

A pilóták munkáját emellett a 10-es számú Midnight Hawks csapattag, a rangidős müszaki tiszt támogatja. Ő a vezetője a müszakiakból álló team-nek, akik biztosítják a négy bemutató- és egy tartalék gép karbantartását és megfelelő üzemeltetését a bemutatók alatt. A hatfős háttércsapat összetétele nem állandó – tagjai a Légi Kiképző Ezred rendelkezésre álló müszakijai közül kerülnek ki.

Midnight Hawks

4. Mondanál pár szót a csapat által használt Hawk gépekről?

A Midnight Hawks négy darab BAE Systems Hawk sugárhajtású gyakorlógépet használ, amely a Finn Légierő alaptípusa az általános- és légiharc-kiképzésre. A Midnight Hawks által repült Hawk-ok a függőleges vezérsíkon látható sárga számokról ismerhetők fel. A kötelék vezére repüli az 1-es gépet, a 7-es számú gép pedig a tartalék. A csapat számára biztosított repülőgépek a Légi Kiképző Ezred által normál kiképzésre használt, rendelkezésre álló Hawk-ok közül kerülnek kiválasztásra a bemutatók előtt egy héttel. Ekkor kerülnek fel a sárga számok.

A gépek szárny alatti konzoljaira minden bemutató előtt Sanders SCSG-5A típusú füstgenerátorok kerülnek felfüggesztésre. Ezek olaj és kerozin keverékét égetik el, így fejlesztve füstöt a bemutató vizuális hatásának fokozására.

Müszaki adatok

Szárnyfesztávolság: 9,39 m 

Hossz: 11,9 m 

Magasság: 3,99 m 

Üres tömeg: 3 647 kg 

Legnagyobb felszállótömeg: 7 750 kg 

Szerkezet: fém 

Hajtómü (51 és 51A): Rolls-Royce Turboméca Adour 851 kétáramú gázsugár-hajtómü, 2 420 kp (23,7 kN) tolóerő 

Repülési paraméterek: Maximális sebesség 1 038 km/h kis magasságban, 0,88 Mach utazómagasságon. Repülési csúcsmagasság 14 500 m 

Fegyverzet: 30 mm gépágyú és hőkereső rakéták 

Egyéb függesztmények és berendezések: Póttartályok vagy füstgenerátorok a szárnyak alatti konzolokon, digitális bevetés-kiértékelő rendszer, stb.

A Finn Légierő által üzemeltetett darabszám: 67, mely 2015-ig 26 darabra csökken

5. Mennyi időt töltötök gyakorlással a bemutató szezon előtt?

A Midnight Hawks minden szezonra új bemutatóelemeket tervez, melyeknél – több más szempont mellett – figyelembe vesszük a pilóták kötelékrepülés terén szerzett tapasztalatát. Ha változott a csapat összetétele, a gyakorlásra fordított órák számát megnöveljük.

Három különböző bemutatót gyakorlunk be: a „teljes show-t”, azaz a jóidős programot, a köztes programot kielégítő időjárási körülmények esetére, és a „lapos show-t”, amit rossz időben vagy alacsony felhőalap esetén repülünk. Ez utóbbi nem tartalmazza a függőleges figurákat, valamint az olyan manővereket, amelyek a gépek egymástól való jelentősebb eltávolodását követelnék meg. Ez biztosítja, hogy a nézők ne veszítsék szem elől a Hawk-okat, és hogy a repülőgépek ne kerüljenek felhőbe vagy ködfoltokba.

Az új bemutatóelemek begyakorlását a soron következő szezon előtti ősszel kezdjük meg. A repülések legnagyobb része a tavaszi, márciusi-áprilisi gyakorlási időszakra esik, ezek a felkészülés legfárasztóbb hónapjai. Mindazonáltal a gyakorlás másodlagos a csapat tagjainak elsődleges feladatai mögött, ez eleve kizárja a megszakítás nélküli hosszabb felkészülési időszakokat. A csapattal történő gyakorláson kívül a Midnight Hawks minden tagja átképző- és légiharc-gyakorló feladatokat repül, hogy fenn tudják tartani az éves előirányzott repidőt, ami kb. 150 óra.

A szezon kezdete előtt az egyes csapattagok három-három szóló feladatot repülnek. Ezután következik két további repülés géppárban, végül pedig összeáll a teljes négygépes kötelék, hogy megkezdje a közös gyakorlást. A négygépes gyakorlórepülések nagyjából 40 percesek – ezek alatt kétszer repüljük le a teljes bemutatóprogramunkat az elejétől a végéig. Ahogy folyamatosan gyakorlatot szerzünk, úgy csökkentjük fokozatosan a repülési magasságot a bemutató szintjére, ami esetenként mindössze 110 méter az adott repülőtér pályája fölött. Általában a csapat kb. 15-20 gyakorlórepülést hajt végre az első nyilvános bemutató előtt.

Midnight Hawks

6. Melyik menővert tartod a legkülönlegesebbnek?

A csapat védjegye a négy Hawk nagyon szoros gyémánt formációja, amikor az egyes gépek közti távolság kevesebb 1,5 méternél – ez igazi kihívássá teszi a Midnight Hawks-szal való repülést. Legjobban azok a pillanatok maradtak meg az emlékezetemben, mikor szoros kötelékben palástorsókat hajtottunk végre a gyakorlások alatt, illetve különböző repülőnapokon. Mikor az ember látja a gépek által húzott füstöt, és a karnyújtásnyira lévő másik gépet, ráeszmél, hogy mennyire varázslatos és gyönyörü dolog, amit csinálunk…

7. Szerinted melyik volt a legsikeresebb és a legemlékezetesebb légibemutató a csapat történetében?

Természetesen csak a saját nevemben beszélhetek, de számomra a tavalyi évad fénypontja a moszkvai látogatásunk volt, mikor az Orosz Légierő fennállásának 100. évfordulója alkalmából rendezett show-n repültünk, ahova egyetlen hétvége alatt 300 000 néző jött el, nem beszélve a magas rangú VIP delegációkról. Az tette annyira emlékezetessé az eseményt, hogy a Midnight Hawks-on kívül csak néhány külföldi kötelék kapott meghívást. Emiatt a lehető legjobban kitoltuk a határokat, hogy a nézők összevethessék a produkciónkat az olyan ismert csapatokéval, mint amilyen pl. a Red Arrows, a Frecce Tricolori vagy a különféle orosz résztvevők. Mikor ennyi kiváló pilóta mellett repülhetünk, az mindig felvillanyozza az embert.

Midnight Hawks

8. Tervezitek, hogy a jövőben ellátogattok egy Kecskeméti Repülőnapra is?

A Midnight Hawks minden évben számos légibemutatóra kap meghívást Skandináviából és más európai országokból, ami nagyon megtisztelő a számunkra. A részvételről a légierő parancsnokságán döntenek, ők pedig eddig évente egy külföldi show-t engedélyeztek. Nem vagyok biztos benne, hogy a Midnight Hawks kapott-e már valaha meghívást a Kecskeméti Repülőnapra, de ehhez hivatalos meghívás szükséges a Magyar Légierő vezetésétől.

A Midnight Hawks bemutatója az Orosz Légierő 100. születésnapját ünneplő airshow-n

9. Mit üzensz az Airshowinfo.hu olvasóinak? 

Szeretném megragadni az alkalmat, hogy kellemes és biztonságos repülést kívánjak az Airshowinfo.hu minden olvasójának 2014-re. A nem túl távoli jövőben szeretnénk ellátogatni Magyarországra, ahol alkalmunk lenne találkozni, és elbeszélgetni a repüléssel kapcsolatos különféle témákról. Ne felejtsék felkeresni honlapunkat a www.midnighthawks.fi címen! A legegyszerübben pedig úgy tudnak velünk kapcsolatba lépni, ha írnak a midnighthawks@mil.fi e-mail címre.

Köszönjük a válaszokat Jonna Hovilainennek, a Midnight Hawks pilótájának!

Fotók: Aleksi Ruotsila

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 06. 03., 09:15
A MiG-21-es Fishbedek hosszú évtizedeken át számos ország katonai repülőteréről felszállva védték a légteret. Nem csak a Varsói Szerződés tagállamainak volt alaptípusa, de különböző modifikációik alaposan kivették a részüket a 20. század helyi háborúiban is.
2025-06-02 14:07:00
Civilek, majd diplomaták kimenekítése, a művelet szempontjából kritikus, szenzitív anyagok megszerzése és katapultált pilóták felkeresése, majd kimenekítése – a nehézségi szint egyre nőtt, a kihívások komplexitásával egyetemben a Fire Blade 2025 gyakorlaton, ahol kevesebb, mint 24 óra állt a hajózók rendelkezésére, hogy kidolgozzák műveleti tervüket.
2025-05-29 18:15:53
Átadták a Pápán települő Stratégiai Légiszállítási Képesség (SAC) szimulátorát az MH 47. Bázisrepülőtéren – mindez mérföldkövet jelent a program szakembereinek felkészülésében, hiszen a C-17-es repülőgépek kezelőszemélyzete szinten tartó és képességfejlesztő szimulációs felkészítéseit már hazánkban is teljesíteni tudja.
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 06. 18., 10:48
Magyar eszközökkel, magyar légtérben és magyar oktatói gárdával folytatódik a hazai vadászpilóták képzése. A nemzetközileg megnövekedett presztízsű katonai szakma utánpótlásáról és az újonnan beszerzett kiképző gépekről beszélgettek a Spirit FM Katonadolog műsorának legutóbbi adásában.
2025. 06. 17., 12:39
Kiemelt látogatói nap a Saber Guardian 2025 nemzetközi gyakorlaton.
2025. 06. 16., 11:41
Az ötvenes években egy együléses, egy hajtóműves, szuperszonikus vadászgép jelent meg az amerikai haditengerészetnél, az F8U-1 Crusader.
2025. 06. 11., 10:47
Teljesítették első ejtőernyős ugrásukat az MH Ludovika Zászlóalj harmadéves felderítő honvéd tisztjelöltjei. Sánta Gerő hallgató főtörzsőrmesternek még emlékezetesebb volt az ugrás, hiszen azt édesapjával, Sánta Gábor dandártábornokkal élhette át, aki rutinos ejtőernyősként pontosan tudja, mekkora kihívást jelent mindez.

  Legfrissebbek most

Portugália légiereje hivatalosan 2025. június 16-án jelentette be a párizsi légiszalonon, hogy kibővítik a brazil KC-390-es teherszállító repülőgépre leadott rendelésüket.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.