2017. 09. 20. szerda
Friderika
: 309 Ft   : 258 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

JET Clean Day: Sikeres volt a nagy sika-mika hadgyakorlat, jövőre folytatjuk!

JETfly  |  2013. 10. 15., 13:02

2013. október 12-én, szombaton a JET Clean Day rendezvény keretén belül először gyűltek össze a repülés szerelmesei a Keceli Haditechnikai Parkban az \"Ég Katonái Hagyományőrző Egyesület\" és a jetfly.hu magazin hívó szavára. A rendezvény célja társadalmi munkában repülőeszközök takarítása volt, mivel az elmúlt tíz évben a keceli víz magas vasoxid tartalma barnára festette a kiállított haditechnikai eszközök egy részét. A rendezvény akkora sikert hozott, hogy jövő tavaszra a szervezők újabb technikák tisztítását és örökbe fogadását hirdették meg.

A JET Clean Day rendezvényen közel 110 repülőbarát ragadott súrolókefét, rongyot és más takarító eszközt, hogy letisztítsa az első körben kiválasztott öt repülőt és kettő helikoptert. Az interneten jelentkezett csapatok a takarítás után a gépeket örökbe fogadhatták, mely a megtiszteltetésen kívül kötelezettségekkel is jár, mivel évről-évre nekik kell gondoskodni a gépek újbóli rendbe rakásáról. A csapatoknak az adott gép kiválasztásánál fontos kritérium volt a kötődésük az adott technikához.

A feladat csak első hallásra tünik egyszerünek, mivel a nyáron lefolytatott előzetes takarítási tesztek bebizonyították, hogy szinte semmilyen, a konyhában és fürdőszobában fellelhető tisztítószer nem oldja a lerakódott szennyező réteget. Csak a második "bétateszten" sikerült egy olyan speciális ipari alu tisztítószert találni, mely már meghozta a várt eredményt. 

Három héttel a JET Clean Day rendezvény előtt a szervezők végeztek egy éles tesztet, tíz emberrel és egynapos munkával újjávarázsolták a keceli park egyik gyöngyszemét: a svéd Drakent. A siker látványos volt. Csak ezek után indult meg a rendezvény résztvevőinek verbuválása, a csapatok összeállítása. Lássuk listázva milyen repülőgépek újultak meg a szombati rendezvényen:

Ég Katonái Hagyományőrző Egyesület és a MiG-23

Aki ismeri az Ég Katonái tagjait, tudja a pápai kötődésüket. Ezek után nem lehet meglepő, hogy az egyesület a Sámán század volt MiG-23 vadászát választotta ki örökbefogadásuk és takarításuk tárgyaként. A csapat zömét volt pápai pilóták (Peszeki Zoltán ny. alezredessel az élen) és pápai müszakiak alkották. De erősítette őket a légierő volt parancsnoka is, Kositzky Attila ny. altábornagy személyében. A csapatnak nem volt könnyü dolga, hisz a szemük fénye reggel még pályázhatott volna a "park legkoszosabb gépe" megtisztelő címre is. A nap végére kiderült, hogy bár a MiG-23-as szép tiszta lett, de a festése annyira megkopott, hogy vár rá egy nagy festés az elkövetkezendő években.

Nádas Tamás és a ZLIN

Nádas Tamás igazán a múlt évben vált ismertté, amikor is Edge-540 gépével megnyerte a nyíregyházi mürepülő világbajnokság aranyérmét. Pedig előtte is voltak már nagy sikerei, hisz addigra birtokolt egy Európa-bajnoki aranyérmet, illetve négy magyar bajnoki első helyezésen volt már túl. Kevesen tudják róla, hogy mürepülő tanulmányait egy hasonló ZLIN repülőgépen kezdte, mint ami a keceli haditechnikai parkban található, csak az nem volt annyira barna. Többek között ezért is jelentkezett csapatával a Magyar Légierő volt ZLIN repülőgépének örökbe fogadására.

Vitézi Rend és az egykori magyar Air Force One An-24

A Vitézi Rendet 1920-ban hozta létre vitéz nagybányai Horthy Miklós és kevesen tudják, de 1992 óta újra jogfolytonosan müködik hazánkban. A keceli park egyik legnagyobb monstruma - egy azóta már megszünt alakulat - a tököli a vitéz Háry László Vegyes Repülőosztály egykori kormánygépe, egy Antonov An-24-es. Nem kis feladatra vállalkozott e gép kiválasztásakor a vitéz Molnár-Gazsó János főkapitány vezette Vitézi Rend, hisz felületben közel akkora területet kellett letakarítaniuk, mint a többi csapatnak összesen. Vitézi Rend az egykori rendtársuk emlékére,  - v. Háry László repülő vezérőrnagy, aki az önálló magyar légierő első parancsnoka volt - tiszteleteként választották e gépnek a takarítását és örökbe fogadását. A Rend szép munkát végzett, az egykori magyar "Air Force One" látványosan alakult át, hisz estére barnáról fehérre változott.

MH 59. Szentgyörgyi Dezső Virtuális Repülőbázis és a MiG-15

A JET Clean Day keretein belül megújult a Keceli Haditechnikai Park első generációs vadászrepülőgépe, a MiG-15-ös is, melyet az MH 59. Szentgyörgyi Dezső Virtuális Repülőbázis lelkes csapata tisztított meg, élükön Zsámboki Tibor nyá. ezredessel és Takács Géza alezredessel. Magyarországra 1951-ben érkeztek meg az első MiG-15-ösök, de a típus mind a mai napig népszerü a repülést, illetve a repülőgépeket kedvelők körében, talán nem véletlenül. A keceli parkban állomásozó MiG-15-ös alapos tisztítást követően ismét eredeti állapotában várja a látogatókat, köszönhetően a virtuális és valós pilótákat tömörítő csapat hatékony munkájának.

Protestáns Tábori Lelkészi Szolgálat és a Mi-2

Magyar Honvédségben szolgálatukat teljesítő református lelkészek ritkán kerülnek reflektorfénybe, pedig áldásos munkájukat mindenki elismeri. Közülük többen nagyon jó kapcsolatot ápolnak a repülés müvelőivel, szerelmeseivel. Többek között ezért is fogadta örökbe a Protestáns Tábori Lelkészi Szolgálat Hankóczi Gergely őrnagy, a kecskeméti légibázis református lelkésze vezetésével a keceli park Mi-2-es helikopterét. Munkáját és a takarítást segítette a "Fogd a Kezem Alapítvány" tanára és diákjai, illetve a jetfly.hu stábja is. A Mi-2-es letakarítása után a csapat besegített a forgószárnyas mellett álló Mi-1-es helikopter tisztítását végző csapat munkájába is. 

Komócsi Zoltán és az L-29 Delfin

A Keceli Haditechnikai Park egyik ékessége az L-29 Delfin kiképző repülőgép, mely típus Magyarországon is hadrendben állt, az utolsó kiképzési repülést a Delfinnel 1984-ben teljesítették. Az L-29-esen eredetileg a Kilián György Hajózó Tiszti Főiskola pilótanövendékeit képezték, ezt követően ülhettek át a MiG-15UTI-ra. Ha valaki közelebbről is szemügyre akarta venni az L-29-est, tökéletes alkalom volt erre a JET Clean Day: a repülőgépet Komócsi Zoltán és csapata varázsolta tisztára, igaz a végeredmény láttán sokan megállapították, hogy a Delfinre is ráférne egy festés. Nem véletlen az sem, hogy Komócsi Zoltán vette kezelésbe a kiképző repülőgépet, hiszen tulajdonosa annak a L-29-esnek, mely a 2013-as kecskeméti repülőnapon is bemutatkozott. 

A nagy sikert aratott JET Clean Day szervezői ezúton is köszönik mindenkinek, aki jelentkezett a rendezvényre és munkájával segítette a Keceli Haditechnikai Parkban kiállított repülőgépek megújulását!  

Galéria: JET Clean Day: Sikeres volt a nagy sika-mika hadgyakorlat, jövőre folytatjuk!

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 09. 19., 09:29
A tervek szerint már 2018-ban megjelenhetnek az első – használt, de korszerű és megfelelő potenciállal bíró – szállító repülőgépek, amelyek hadrendbe állhatnak, 2019-től pedig újak beszerzése is megkezdődhet.
2017. 09. 19., 09:17
Retro légiharc, román sólymok és a palástorsó. Ancsa-dörej, vitorlázó suhogás, Li-2-es királynő, tüzköpő Csirkecomb, anyósok a levegőben.
2017. 09. 18., 09:42
A kilencvenes évek első felében, a mezőgazdasági repülésből ismert Z-37-eseknek új feladat adódott, légi reklámhordozók vontatógépeként élhették másodvirágzásukat.
2017. 09. 15., 11:37
Pedig ez az „év beruházása” Pécsett, ám amint közelebb mentünk a projekthez, furábbnál furább dolgok derültek ki.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Az új TVSz-2DTSz sorozatgyártására már akár 2020-ban sor kerülhet – erről tudósított legalábbis a TASzSz hírügynökség a szibériai Csapligin Kutatóintézet igazgatójával, Vlagyimir Barkusszal készített riportjában.