Légijármű személyzeteknek, akik nemzetközi légiforgalomban repülnek, közforgalmi vagy katonai repülőtereket használnak, mindenkor rendelkezniük kell érvényes légi-navigációs térképekkel. Naprakészen kell tartani az útvonal-navigációs, közel körzeti és guruló térképeket, valamint az összes egyéb tervezési információt, egyedi szabályokat az adott országokra és repülőterekre. A repülésbiztonság kiemelt jelentősége miatt ezt a szabályt a katonai, állami repülések esetében is kötelező betartani.
A Magyar Honvédség alakulatai 1980 óta a Jeppesen vállalat által forgalmazott kiadvány nyomtatott, papír alapú verzióját használják. Ezek közül is Kelet-, Nyugat-Európa és a Közel-Kelet készletek polgári (légitársasági) változatát, melyek a célállomások nagy részét lefedik ugyan, de a katonai repülőterek közül csak a kettős rendeltetésüeket (polgári és katonai) tartalmazzák.
A frissítések nagy mennyiségü papír felhasználásával járnak, és egy-egy készlet súlya eléri a 20-25 kilogrammot. Például az MH 59. SzDRB Szállítórepülő Századánál, feladatainak számát figyelembevéve, egy évben 2000-2500 kilogramm plusz rakományt jelent. A plusz teher pedig plusz üzemanyag fogyasztást okoz. A heti frissítések alkalmával több ezer lap cseréje szükséges, melynek során a hibázás lehetősége is fennáll.
Az MH Összhaderőnemi Parancsnokság és a HM Fegyverzeti és Hadbiztosi Hivatal a kecskeméti, pápai és szolnoki alakulatokkal együttmüködve egy hatékony és költségcsökkentő tervet készített elő az elmúlt évben azzal a céllal, hogy nagyobb lefedettséget, gyorsabb elérhetőséget, hibátlan adatbázist és nem utolsó sorban környezetkímélőbb alkalmazást tegyen lehetővé. A különböző lehetőségek közül a Jeppesen által forgalmazott digitális változat mellett döntöttek, kiegészítve 2 papírkészlettel.
A térkép program
Ezzel a fejlesztéssel az MH az egész Földet lefedő, polgári és katonai repülőtereket is egyaránt tartalmazó légi-navigációs térképekhez jutott. A digitális adattovábbításnak köszönhetően folyamatosan friss adatok állnak rendelkezésre, akár távoli repülőtereken is. 33 év után ez az első nagy horderejü fejlesztés a légiforgalmi térképek területén, köszönhetően a XXI. század adta digitális lehetőségeknek. A sikerhez nagyban hozzájárult az MH különböző szakterületeit összekapcsoló közös gondolkodás, az újító, kreatív megoldásokra való törekvés.
Az átállás zökkenőmentessége és az adatbiztonság miatt papír alapú kötet továbbra is biztosított, így kijelenthetjük, hogy a teljes papír alapú ellátásról a kevesebb papírfelhasználásra tértünk át. Az elmúlt két hónap tesztelései során megbizonyosodtunk arról, hogy a digitális térképek használatával könnyebb, pontosabb így biztonságosabb a repülési feladat végrehajtása. Mindez a korábbi navigációs költségkeret ésszerübb felhasználásával történt.
A felmerülő feladatoknak, elöljárói elvárásoknak megfelelően további fejlesztési és költségtakarékossági lépések állhatnak az MH előtt. A papír alapú légiforgalmi adatokról a teljesen digitális ellátás felé lehet fejlődni, mellyel a világ élvonalába kerülhet az MH légi navigációja, amelynek eléréséhez remek alapot teremt a jelenlegi digitális program.
A fejlődés iránya, a teljesen „papírmentes” repülőgép fedélzet.
Szöveg, Fotó: MH 59. SzDRB Szállítórepülő Század
A Németországban született, de osztrák származású Edgar Schmued valódi legendának számított az amerikai repülőgépgyártásban. A nevéhez fűződik a North American cég világhírű P-51-es Mustangja, majd a második világháborút követően nagyban hozzájárult a korszak egyik leghatékonyabb vadászgépének, a F-86-os Sabre-nek a kifejlesztéséhez.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.