2024. 07. 27. szombat
Liliána, Olga
: 392 Ft   : 361 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Végső fázisában a magyar Gripen szimulátor fejlesztése

JETfly  |  2013. 01. 07., 16:17

Végső fázisához érkezett a magyar Gripen szimulátor fejlesztése, melynek kapcsán most részletesebben is bemutatjuk Olvasóinknak a projektet. Svédország 4+ generációs többfeladatú repülőgéptípusa eléggé mostohagyereknek számít a szimulátorok körében. Amíg más, ismertebb típus esetében az évek, illetve évtizedek folyamán számos szimulátor látott napvilágot, addig ezen repülőgép esetében mindösszesen egy darab készült, a Microsoft, Flight Simulator 2004 (később FSX) névre hallgató szoftveréhez. A 2007-ben megjelent kiegészítőt az Alphasim kiadó neve fémjelzi.

A modern repülőgépek esetében sajnos mindig belefutnak a fejlesztők az adott repülőgép dokumentációjának hiányába. Ennek oka, hogy ezen repülőgépek rendszereinek túlnyomó többsége titkos, valamint a legújabb repülőgépek esetében fennáll még az üzemeltető országok és a repülőgépek korlátozott darabszáma. A Gripen tehát nem véletlenül hiányzik a szimulátor világból, a bevezetőben már említett Alphasim-es, valamint egy-két arcade jellegü játékban történt megjelenésen kívül. A repülőgéptípus viszont azóta egyre több ország légierejében jelent meg, továbbá a SAAB reményei szerint ezen országok száma a továbbiakban még nőni is fog.

Gripen szimulátor

Az Alphasim féle JAS-39 kabinja, 2007-ből.

Miután a JAS-39 Gripen C/D (EBS HU verzió) modifikációi 2006-ban megjelentek a Magyar Légierő állományában, felmerült az ötlet, hogy valamilyen formában integrálni kellene az akkor már viszonylag széles körben ismert, Eagle Dynamics által készített Lock On széria aktuális tagjába. Ezen törekvések viszont gyorsan abbamaradtak, mivel akkoriban még nem sok információ látott napvilágot a repülőgépről.

 

 

Azóta a helyzet valamit változott, a már fentebb említett okok miatt, de még mindig elég erős fejsze kell az embernek, aki ilyen „vastag fába” akarja azt vágni. Nem véletlenül jelenthető ki ez, ugyanis az Alphasim által 2007-ben valósághünek (mondjuk általában minden fejlesztő így reklámozza a termékét) titulált kiegészítő sem volt nagyon köszönőviszonyban a valósággal.

 

Gripen szimulátor

JAS-39C, immáron a DCS World-ben a magyar Gripen szimulátor project.

Akkoriban egy-két kabinmontázson, valamint színes reklámanyagon kívül nem sok minden állt a fejlesztők rendelkezésére. 2008-ban aztán egy francia fiatalember úgy döntött, hogy modellező tudását latba vetve megalkotja a Gripen C és D verziójának 3D modelljét, amelyet később integrált is a Lock On széria akkori, Flaming Cliffs névre hallgató tagjába. Voltak tervei, hogy kabint is készít a repülőgépekhez, de aztán ez a projekt már nem valósult meg részéről. Elkészítette még a modellek Flaming Cliffs 2.0 verzióval kompatibilis verzióját is, kiegészítve a szintén svéd Viggennel, valamint a SAAB 340-essel, de ezeket leszámítva lezárult a történet.

 

Gripen szimulátor

Az új 3D kabin.

2012-ben aztán felmerült újból a Gripen hazai megvalósításának ötlete, miután megjelent az Eagle Dynamics, DCS World (Digital Combat Simulator) névre hallgató, immáron új felfogásban fejlesztett, modulrendszerü terméke. Ez a szoftver ingyenesen letölthető az Eagle Dynamics hivatalos DCS honlapjáról, és alapból tartalmazza repülhető gépként a Szu-25T-t. Ehhez vásárolhatók meg a különböző modulok. Jelenleg 5 darab modul érhető el a programhoz: Black Shark 2, A-10C, P-51, Combined arms, továbbá a nem olyan régen megjelent Flaming Cliffs 3. Ez utóbbi gyakorlatilag a Lock On szériában már megszokott repülőgépek DCS világba történő átemelését foglalja magában, az egy-egy repülőgépet feldolgozó modulokkal szemben jóval szerényebb formában (egyszerübb szintü repülési modell, leegyszerüsített avionika, régi külső 3D modellek). A magyar Gripen projektet a JETfly felkérésére az MH59. Szentgyörgyi Dezső Virtuális Repülőbázis tagjai kezdték el fejleszteni. Alapból a koncepciónk abból indult ki, hogy a DCS World-be próbáljuk behelyezni a típust, de mivel számos technikai akadályba (az újabb verziókkal együtt a fejlesztési lehetőségek korlátozása ED részéről) ütköztünk, így végül kénytelenek voltunk, jó pár kompromisszum megkötésével az FC3-at választani.

 

Gripen szimulátor

A kabin és az MK 10L katapultülés, egyelőre még színek nélkül.

Mivel a külső JAS-39C 3D modell adott volt, így ennek használata mellett döntöttünk. Sajnos ez a modell sem tökéletes, de a lehetőségekhez mérten igyekeztünk korrigálni a fontosabb hibákat. Sok száz, az interneten fellelhető, valamint általunk készített képet és videófelvételt átnézve dolgoztunk, hogy minél reálisabb legyen a dolog. Ugyanez vonatkozik az általunk készített 3D kabinra is. Szerencsére sikerült használható anyagot összegyüjteni különböző internetes honlapokról és fórumokról, de ahogy már fentebb olvasható volt, nem egyszerü egy ilyen fejlesztés. Ráadásul az Eagle Dynamics fejlesztési koncepciója nem igazán teszi lehetővé, hogy „egyszerü” külsős fejlesztőként komolyabb, a hivatalos modulokhoz hasonló mélységben és minőségben lehessen fejleszteni. Gyakorlatilag ez annyit takar, hogy semmilyen plusz információ nem áll a rendelkezésünkre a program müködésével kapcsolatban, egy-két alapszintü dologtól eltekintve, szóval az elmúlt évek tapasztalatára, valamint a „kilogikázó” képességünkre hagyatkozva vagyunk kénytelenek dolgozni.

 

Gripen szimulátor

A HOTAS rendszer részei, valamint a kapcsolók közelről, még a felületek (színek) nélkül.

A cikk zárásaként pedig egy jó hírt szeretnénk megosztani a hazai szimulátor rajongókkal. Az elkészülő szimulátor szoftver magán célra ingyenesen letölthető lesz (katonai, toborzás célra fizetős verzió kerül majd kiadásra). Cél, hogy Gripen alapokon ismét felelevenítésre kerüljenek a szimulátor bajnokságok. Magyarországon idáig öt magyar és három Európa bajnokságot szervezett a JETfly 2003 és 2007 között.

 

 

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 07. 01., 09:15
A nyár első hónapja bővelkedett repülős programokban, nem lesz ez másképp júliusban sem: a hónap első szombatján Berekfürdőre várják az érdeklődőket, ahol a felújított 9603-as oldalszámú MiG-21MF-et mutatják be. Mutatjuk a részleteket, mitől is lesz különleges ez a bemutató.
2024-07-19 10:30:07
Újabb repülőgépekre adott le megrendelést a világ legnagyobb nemzetközi légitársasága, amellyel cargo részlegének flottája jövőre 17 példányosra bővül. Az új Boeing 777F gépek csatlakozásával az Emirates SkyCargo 30 százalékkal növeli főfedélzeti rakománykapacitását, hosszú távú megoldást kínálva a keresletnövekedésre.
2024-07-16 09:26:41
Újabb két Airbus H225M közepes többcélú helikopter érkezett Magyarországra hétfőn – közölte a honvédelmi miniszter. Szalay-Bobrovniczky Kristóf elmondta: a most érkező gépekkel tízre nőtt a Magyar Honvédségben a H225M típusú helikopterek száma.
2024-07-13 16:00:08
„Az elmúlt napok során egy olyan versenynek lehettünk tanúi, ahol a világ legkiválóbb ejtőernyősei mérték össze felkészültségüket, technikai tudásukat, és elhozták ennek a különleges sportnak az izgalmát, szépségét nekünk” – búcsúzott Kajári Ferenc altábornagy, a Honvéd Vezérkar főnökének helyettese a 46. Ejtőernyős Világbajnokság résztvevőitől a szolnoki RepTárban, július 12-én.
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 07. 26., 09:45
Június 26-án megjelent az Aranysas magazin 2024. augusztusi lapszáma!
2024. 07. 25., 11:03
A Magyar Vitorlázórepülő Szövetség támogatásával a Dél-Zalai Aeroclub nemrégiben ifjúsági toborzó tábort tartott a nagykanizsai repülőtéren nyolc, 12 és 15 év közötti nagykanizsai, szepetneki és zalakarosi fiatal részvételével.
2024. 07. 22., 09:18
Április elsején egy újabb fejezet zárult le a nagygépes repülés történetében. Ezen a napon teljesítette utolsó feladatát a NASA DC-8-as kutató repülőgépe.
2024. 07. 18., 10:40
A nemzetközi légikikötő várhatóan július 18-án éjjel fél egytől ismét fogadja a Debrecenbe érkező és onnan induló járatokat.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

„Ma lőnek először, szerencsére hozzáértő személyzet kezelésében” – nyugtázta elégedetten az új Leopard harckocsikról és a frissen képzett kezelőszemélyzetről dr. Nagy Norbert őrnagy.