2025. 03. 26. szerda
Emánuel
: 400 Ft   : 371 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Villámokkal a ballisztikus rakéták ellen

JETfly  |  2010. 09. 12., 10:17

A Northrop Grumman által kifejlesztett és gyártott AN/AAQ-37 EO-DAS eszköz figyelemreméltó képességet demonstrált, mellyel akár a ballisztikus rakéták elleni harcban is szerepet kaphat. Az EO-DAS (Electro-Optical Distributed Aperture System) vagy DAIRS (Distributed Aperture InfraRed System) elnevezésű berendezés hat szenzorból kapja a jeleket, melyekből kettőt az orr és bal oldalán, egyet a pilótafülke előtt, egyet mögötte, míg kettőt a törzs alsó részére helyeztek el, ezek infravörös tartományban, 360°-ban éjjel-nappal pásztázzák a gép körüli légteret.

Sőt, lehetséges a több szenzor felvételének összedolgozása is, így tökéletesebb kép hozható létre.

A rendszer érzékeli a közeledő rakétákat, meghatározza, hogy honnan indult útjára az adott fegyver. “Látja” a közelben lévő repülőgépeket, és lehetővé teszi a rakéták indítását azokra, még akkor is, ha a cél a gép mögött helyezkedik el. Emellett használható navigációra is. Mint említettük, képes a rakétaindítást is érzékelni, épp ezt tesztelték a minap a Northrop Grumman szakemberei.

Az F-35 Lightning II fedélzeti rendszereit egy átalakított BAC 1-11 légi próbapadon tesztelik, egyik ilyen teszt alkalmával az EO-DAS határait feszegették. Mivel a rendszer képes jelezni a rakéta-indítást (mind ellenséges repülőgépről, mind felszíni indítóról indított), így elviekben képes jelezni a ballisztikus rakéták indítását is. Kérdés, hogy milyen messziről. A Northrop Grumman szakemberei 800 mérföldes (közel 1300 kilométeres) távolságból indított célpontot követtek figyelemmel.

Az indítás után sikeresen befogták az emelkedő, kétfokozatú rakétát, majd kilenc percen keresztül követték azt a második fokozat kiégéséig.

“Az EO-DAS esetében kombináltuk a 360 fokos térbeli lefedettséget a gyakori frissítési rátával, a nagy felbontással, a nagy érzékenységü és teljesítményü processzorokkal és a fejlett algoritmusokkal, így egy egységes rendszert hozva létre. A lehetőségek száma ezzel gyakorlatilag végtelen.” -- nyilatkozta Dave Bouchard, a Northrop Grumman F-35 szenzoraiért felelős igazgatója. “Az EO-DAS szoftverének architektúrája már tartalmazza a kereső és követő algoritmusokat, így alkalmas BMD (Ballistic Missile Defense -- ballisztikus rakéta-védelem) feladatokra is. Ezzel az eszközzel végre betömhető a rakétavédelem kritikus hiányossága.”

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 02. 25., 11:36
Február 24-től elindult az Ifjúsági Pilóta Program (IPP) 2025-ös jelentkezési időszaka, amely országos lefedettséggel kínál lehetőséget a repülés iránt érdeklődő fiatalok számára. A program célja, hogy a 14–18 éves korosztály számára biztosítson egy átfogó, több lépcsős képzési rendszert, amelynek során a résztvevők vitorlázórepülő-képzésben vehetnek részt.
2025. 02. 25., 08:45
Hozott is változást meg nem is a sokáig várt-követelt Lockheed Martin F-16AM/BM Fighting Falconok megjelenése Ukrajna felett. A sajtócikkek és a politikusok nyilatkozatai a végletekig felkorbácsolták a várakozásokat - ehhez képest persze csalódást okoz az eddig nyilvános forrásokból ismerhető eredmény.
2025-03-14 15:10:30
A legmodernebb technológiákkal gazdagodott a honvéd tisztképzés – jelentette ki Vargha Tamás, a Honvédelmi Minisztérium (HM) parlamenti államtitkára Szolnokon, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem (NKE) Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar campusán, ahol szimulátorokat és speciálisan a légi közlekedésre fókuszáló kibővített valóságlaboratóriumot (XR-labor) adtak át.
2025-03-14 14:37:45
„A szabadság nem ajándék, hanem örökségbe kapott kincs, amit meg kell védeni. Önök az elmúlt években bizonyították, hogy készen állnak a magyar égbolt védelmére” – fogalmazott Szalay-Bobrovniczky Kristóf honvédelmi miniszter Kecskeméten, az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár március 15-ei ünnepi állománygyűlésén.
2025-03-12 15:37:17
A C-17 Globemaster III már csak óriási méretei miatt is a stratégiai légi szállítás egyik legfontosabb és legsokoldalúbb repülőgépe, mondják a Nehéz Légiszállító Ezred katonái. A légi jármű Kenyeri fölött a kivételes teherdobó képességét bizonyíthatta.
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 03. 21., 14:24

(Forgó)szárnyas életmentő

Beszélgetés Dajka Attila őrnaggyal, az MH Kiss József 86. Helikopterdandár helikoptervezetőjével.
2025. 03. 19., 09:32
Ez a bejegyzés az előző folytatásának is tekinthető, de nem az SH-3 Sea Kingről, mint típusról, és nem is a pilótákról lesz szó, hanem azokról, akik hátul, a tehertérben dolgoztak.
2025. 03. 18., 15:11
Elindult a Magyar Honvédség „Embert a vasra!” toborzókampányának következő fázisa.
2025. 03. 17., 12:09
A TV2 katonai sport-realityjének számtalan kihívása után egy újabb kaland várt A Kiképzés győzteseire, ugyanis a döntőt nyerő Kinizsi raj tagjainak egyik jutalma egy Gripen repülés volt.

  Legfrissebbek most

2006. március 21-én nagyszabású eseményre, a Magyar Légierő első öt JAS 39 Gripenjének (3 C és 2 D változat) érkezésére várták a sajtó képviselőit a Kecskeméti Repülőbázison. A repülőgépeket a Magyar Légierő négy, illetve a Svéd Légierő három hajózója repülte hazánkba. A kétórás út a Svéd Védelmi Beszerzések Hivatalának linköpingi területéről indult.  

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.