2025. 04. 28. hétfő
Valéria
: 407 Ft   : 359 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Új légtérellenőrzővel bővülhet a piac

JETfly  |  2010. 07. 16., 13:53

A katonai repülés világában nem ritka, hogy egy típust nem újonnan alkotnak meg, hanem már meglévő, a polgári életben bizonyított platformokból alakítanak át. Erre a legjobb példa a Boeing 707-esen alapuló KC-135 vagy E-3, de a sort még lehetne folytatni. Világos, hogy nagyrészt a méretes utasszállítókból készülnek például tankerek, s ez a helyzet a korai előrejelző és légtérellenörző repülőgépek piacán is, mely most egy újabb hasonló taggal bővül.

Ezúttal a Northrop Grumman és a Fairchild Dornier vállalatok fogtak össze, hogy közös erővel összehozzanak egy korai előrejelző és légtérellenőrző (Airborne Early Warning & Control – AEW&C) repülőgépet. Ennek alapját a Fairchild Dornier 728JET regionális utasszállító képezi majd (melyből egyébként eddig csak három prototípus épült meg, mivel a fejlesztése pénzügyi gondok miatt leállt), s integrálják rá a Northrop Grumman korai előrejelző és légtérellenőrző rendszereit. Utóbbi vállalatnak már sokéves tapasztalata van ilyen téren, hiszen főleg az E-2 Hawkeye különböző változatainak köszönhetően a világ élvonalába tartozik az AEW&C gépek piacán.

A majdani típus az E-2C Hawkeye jól ismert, jellegzetes, 7,3 méter átmérőjü radardómját kapná meg, melyben az Advanced Hawkeye program során korszerüsített lokátor-rendszer kaphat majd helyet. Lehetőség van a régebbi, mechanikus fázisvezérelt ADS-18 antennarendszerrel együttmüködő, 21 csatornás adattovábbítóval rendelkező, valamint a modernebb, elektronikus fázisvezérelt radar beépítésére is, ez a megrendelő igényeitől függhet.

Konkurenciát kaphat a Hawkeye - méghozzá házon belül...

Magáról az alapot képező 728JET-ről annyit érdemes tudni, hogy egy 70 fős befogadóképességü, 39550 kg maximális felszálló tömegü, két hajtómüves regionális utasszállító repülőgép. Az új feladat ellátásához néhány módosítást végre kell hajtani rajta, például a megnövekedett energiaszükséglet miatt szükséges plusz generátorok beépítése, az őrjáratozási idő megnövelésére pedig az üzemanyagkészlet megnövelése (így a hatótávolság 7400 km, ami 9 óra levegőben töltött időt jelent).A belső térben nyilvánvalóan nem lesz szükség az utasok üléseire, helyükre a kilenc taktikai konzol és a négy parancsnoki munkaállomás kerül majd, valamint a váltó személyzet számára szükséges pihenő alkalmatosságok, ágyak és konyha.

A gyártók szerint a típus eséllyel pályázhat azon országokban, ahol a régebbi E-2C Hawkeye verziók üzemelnek, és helyükre egy modern, jó képességü légtérellenőrzőt keresnek jó áron. Ezen kívül bármely olyan nemzet számára tökéletes lehet, mely ilyen kategóriájú gépet keres magának, azonban a konkurencia erős, így meglehetősen szoros versenyek alakulhatnak ki a jövőben. A dolog egyébként azért lehet érdekes, mert így a Northrop Grumman saját termékének ad konkurenciát.

A Northrop Grumman és a Fairchild Dornier egyébként hosszú távon gondolkodnak a közös jövőn, ugyanis az AEW&C mellett több más, speciális katonai feladatra is szeretnének repülőgépeket gyártani. Így például utóbbi vállalat más utasszállítóiból felfegyverzett tengerészeti járőr, légi-utántöltő és teherszállító feladatkörökbe is terveznek típusokat. Céljuk az, hogy megfelelő alternatívát kínáljanak azon országoknak, melyek az ennél nagyobb kategóriájú repülőgépeket túl drágának találják, ám mégis szükségük van hasonlóra.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 04. 07., 17:00
Az F-35-ös program partnerországai között Norvégia lett az első, melynek teljessé vált az ötödik generációs harci repülőgép flottája: a két utolsó példányt a napokban adta át az amerikai gyártó.
2025. 04. 01., 18:00
Svédország - novemberben aláírt szándéknyilatkozatának folytatásaként - hivatalosan is megerősítette, hogy a brazil Embraer C-390 típusával modernizálja szállító repülőgép flottáját, búcsút intve a kiöregedő C-130H Herculeseknek.
2025-04-09 17:00:19
Ramstein Flag 2025 - A dániai Skrydstrup légibázisra látogatott el dr. Böröndi Gábor vezérezredes, a Honvéd Vezérkar főnöke, ahol a többnemzeti repülő harcászati gyakorlatról és az azon részt vevő magyar állomány feladatairól tájékozódott.
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 04. 23., 10:29
A NASAMS rendszer rakétatöltése precizitást és összehangolt csapatmunkát igényel.
2025. 04. 22., 15:23
Délutáni és esti kiképzési gyakorlatot tart a kecskeméti repülődandár kedden, szerdán és csütörtökön - közölte a Magyar Honvédség vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár a közösségi oldalán.
2025. 04. 22., 14:00
Világszerte több tucatnyi olyan telep található, ahol kiérdemesült, vagy leállított repülőgépeket tárolnak alkatrészbányaként, illetve a légiforgalomba visszatérés reményében.
2025. 04. 10., 09:43
Az amerikai haditengerészet utolsó hagyományos meghajtású repülőgép-hordozóját, az egykori USS John F. Kennedyt – becenevén Big Johnt - 2007-ben vonták ki a hadrendből.

  Legfrissebbek most

Pontosan két évvel ezelőtt bemutatkozó interjút készített Tőrös István dr. Bali Tamás ezredessel, aki akkor vette át az MH Kiss József 86. Helikopterdandár parancsnoki beosztását. Két év után ismét van miről beszélgetniük.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.