2017. 09. 24.
Gellért, Mercédesz
: 310 Ft   : 258 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Új légtérellenőrzővel bővülhet a piac

JETfly  |  2010. 07. 16., 13:53

A katonai repülés világában nem ritka, hogy egy típust nem újonnan alkotnak meg, hanem már meglévő, a polgári életben bizonyított platformokból alakítanak át. Erre a legjobb példa a Boeing 707-esen alapuló KC-135 vagy E-3, de a sort még lehetne folytatni. Világos, hogy nagyrészt a méretes utasszállítókból készülnek például tankerek, s ez a helyzet a korai előrejelző és légtérellenörző repülőgépek piacán is, mely most egy újabb hasonló taggal bővül.

Ezúttal a Northrop Grumman és a Fairchild Dornier vállalatok fogtak össze, hogy közös erővel összehozzanak egy korai előrejelző és légtérellenőrző (Airborne Early Warning & Control – AEW&C) repülőgépet. Ennek alapját a Fairchild Dornier 728JET regionális utasszállító képezi majd (melyből egyébként eddig csak három prototípus épült meg, mivel a fejlesztése pénzügyi gondok miatt leállt), s integrálják rá a Northrop Grumman korai előrejelző és légtérellenőrző rendszereit. Utóbbi vállalatnak már sokéves tapasztalata van ilyen téren, hiszen főleg az E-2 Hawkeye különböző változatainak köszönhetően a világ élvonalába tartozik az AEW&C gépek piacán.

A majdani típus az E-2C Hawkeye jól ismert, jellegzetes, 7,3 méter átmérőjü radardómját kapná meg, melyben az Advanced Hawkeye program során korszerüsített lokátor-rendszer kaphat majd helyet. Lehetőség van a régebbi, mechanikus fázisvezérelt ADS-18 antennarendszerrel együttmüködő, 21 csatornás adattovábbítóval rendelkező, valamint a modernebb, elektronikus fázisvezérelt radar beépítésére is, ez a megrendelő igényeitől függhet.

Konkurenciát kaphat a Hawkeye - méghozzá házon belül...

Magáról az alapot képező 728JET-ről annyit érdemes tudni, hogy egy 70 fős befogadóképességü, 39550 kg maximális felszálló tömegü, két hajtómüves regionális utasszállító repülőgép. Az új feladat ellátásához néhány módosítást végre kell hajtani rajta, például a megnövekedett energiaszükséglet miatt szükséges plusz generátorok beépítése, az őrjáratozási idő megnövelésére pedig az üzemanyagkészlet megnövelése (így a hatótávolság 7400 km, ami 9 óra levegőben töltött időt jelent).A belső térben nyilvánvalóan nem lesz szükség az utasok üléseire, helyükre a kilenc taktikai konzol és a négy parancsnoki munkaállomás kerül majd, valamint a váltó személyzet számára szükséges pihenő alkalmatosságok, ágyak és konyha.

A gyártók szerint a típus eséllyel pályázhat azon országokban, ahol a régebbi E-2C Hawkeye verziók üzemelnek, és helyükre egy modern, jó képességü légtérellenőrzőt keresnek jó áron. Ezen kívül bármely olyan nemzet számára tökéletes lehet, mely ilyen kategóriájú gépet keres magának, azonban a konkurencia erős, így meglehetősen szoros versenyek alakulhatnak ki a jövőben. A dolog egyébként azért lehet érdekes, mert így a Northrop Grumman saját termékének ad konkurenciát.

A Northrop Grumman és a Fairchild Dornier egyébként hosszú távon gondolkodnak a közös jövőn, ugyanis az AEW&C mellett több más, speciális katonai feladatra is szeretnének repülőgépeket gyártani. Így például utóbbi vállalat más utasszállítóiból felfegyverzett tengerészeti járőr, légi-utántöltő és teherszállító feladatkörökbe is terveznek típusokat. Céljuk az, hogy megfelelő alternatívát kínáljanak azon országoknak, melyek az ennél nagyobb kategóriájú repülőgépeket túl drágának találják, ám mégis szükségük van hasonlóra.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017-09-18 13:38:42
Oroszország és Kazahsztán szerződést írt alá további 12 Szu-30SzM beszerzéséről, nyilatkozta Vlagyimir Kozsin, az orosz elnök haditechnikai együttműködés kérdésben illetékes tanácsadója a TASZSZ orosz hírügynökségnek.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 09. 22., 12:54
A Stratolaunch túlesett olyan fontos próbákon, mint az üzemanyag- és az elektromos rendszer ellenőrzése, de saját erejéből még nem gurult.
2017. 09. 21., 09:19
A kérdés adott hát: ilyen „titkos is és misztikus, kissé utópisztikus” esetekből kiindulva vajon milyen reményeink lehetnek a Zrínyi 2026-ra vonatkozólag?
2017. 09. 20., 11:54
A hihetetlen történet 1951. november 19-én kezdődött. Ezen a szeles, barátságtalan, őszi napon szállt fel a Erdingből, Németországból egy amerikai felségjelű C-47A típusú repülőgép, amely a belgrádi amerikai nagykövetségre szállított csomagokat.
2017. 09. 20., 11:02
Megjelent a járattörlések kétheti listája. Meddig tart az egy év? O'Leary szerint nem vesztik el az utasokat, de a rivális cég erősen szívja át – a pilótáit.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Mintegy száz modern busszal gazdagodik 2019-re a Magyar Honvédség – közölte dr. Simicskó István honvédelmi miniszter a HM CURRUS Zrt. és az IKARUS Járműtechnikai Kft. együttműködésével elkészült, CURRUS ARIES-VOLVO, Euro VI-os motorral szerelt csapatszállító busz prototípusának bemutatóján, szeptember 21-én, csütörtökön Székesfehérváron.