Bár az UH-72A Lakota könnyű szállítóhelikoptereket a gyártó határidőre szállítja a hadsereg számára, ráadásul még a büdzsét sem lépték túl, mégis előfordulhat, hogy a Lakota nem egy fényes sikertörténet lesz. A helikopter csapatpróbái során kiderült, hogy egyrészt a típus légkondicionálójának teljesítménye sivatagi körülmények között nem kielégítő, másrészt az utasfülke kialakítása sem sikerült túl szerencsésre. Bár az UH-72A a hadsereg által támasztott követelmények mindegyikének megfelel, könnyen lehet, hogy kisebb módosításokat azért végre kell majd hajtani.
Az UH-72A a 2004-ben leállított Comanche harcihelikopter-projekt anyagi tartalékaiból bújt elő. Az új harci helikopter ugyanis túl összetettnek és a jelenlegi viszonyok mellett feleslegesnek is bizonyult a hadsereg számára. Ezért inkább két régi típus cseréjét határozták el: az OH-58D felderítőhelikoptert az ARH-70 (a Bell-407 katonai változata) váltaná, ám a projekt késik. A még mindig szolgálatban lévő UH-1 helyét pedig az UH-72A veszi át, kiegészítve az UH-60 feladatkörét is. Az új, könnyü szállítóhelikopterből összesen 322 darabot szerez be az USA hadserege, amely civil szervezeteknél, illetve szolgálatoknál (rendőrség, parti őrség, mentők stb.) rendkívül népszerü.Az első hat UH-72A-t kb. két hónappal ezelőtt adták át a Kaliforniában található Fort Irwin mentőszolgálatának. Mivel az USA katonai szerepvállalásai jelenleg sivatagos környezetben találhatóak, ezért ésszerünek tünt, hogy hasonló környezetben próbálják ki az új típust. Civil szervezetek eddig ilyen körülmények között nem használták a típust, így nem volt meglepő, hogy előjött néhány gyerekbetegség. Többórás sivatagi küldetések során mind a pilóta-, illetve utasfülke, mind pedig az avionikát tartalmazó részek felmelegedtek, és párásodni kezdtek. A meleg levegő kismértékben ugyan, de befolyásolta a helikopter teljesítményét is, igaz, rosszabbra számítottak.A mentők tapasztalatai alapján nagy valószínüséggel szükség lesz az utastér átalakítására. Bár lehetséges két súlyos sérültet egy időben kezelni, ám az ehhez rendelkezésre álló tér túl szüknek bizonyult. A specifikációk szerint azonban csak egy súlyosan sérült személy szállítását kellett biztosítani. A mentők ugyanakkor azzal érvelnek, hogy ha befér két fő, akkor kettőt szeretnének szállítani, hiszen súlyosan sérült személyeknél minden perc számít.A jelentkező hibák tehát inkább a specifikációk hiányosságainak tudhatók be, mintsem a típus konstrukciós hibáinak. Az EADS amerikai leányvállalata az új tapasztalatok tükrében a szükséges változtatásokat el fogja végezni, hiszen a 322 darabos megrendelés önmagában is egy kimagasló üzleti lehetőség, s könnyen elképzelhető, hogy továbbiak is követni fogják.
„Bármilyen élethű is a szimulátor, amellyel tizenöt alkalommal repültünk, mégsem közelíti meg a valós repülések adta élményeket” – számolt be élményeiről Asztalos István alezredes, az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár repülésbiztonság főnöke, aki először emelkedhetett a magasba az első magyar KC-390 Millennium szállítógéppel.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.