2017. 09. 21. csütörtök
Máté, Mirella
: 310 Ft   : 260 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Szerbia felújítja MiG-29-es vadászgépeit

JETfly  |  2007. 01. 02., 09:02

Szerbia 30 millió dollár értékben felújítja, illetve repülőképessé teszi még meglévő szovjet/orosz eredetű harci gépeit. A döntés értelmében öt darab MiG-29 Fulcrum elfogó-vadászgép felújítására is sor kerül. Déli szomszédunk légierejében egy ideje már nem repültek a Fulcrumok, most azonban visszatérhetnek a szolgálatba.

Az egykori Jugoszláv Néphadsereg még 1987-ben, a térségben elsőként szerzett be korszerü MiG-29-es harci gépeket. A tizennégy darab, egyenként 20 millió dolláros áron beszerzett gépek a típus egyik korai szériájából származtak, feltehetően 1983-84 körül gyártották őket.

Ezen a felvételen még a régi, jugoszláv felségjelzésekkel látható az egyik MiG-29-es

A Jugoszlávia felbomlását követően kirobbant fegyveres konfliktusokban és az 1999-es, NATO elleni védekező hadmüveletekben is intenzíven használták ezeket a gépeket, így egyrészt kirepülték belőlük a gyártó által meghatározott repidőt, másrészt a harcokban számos példányt elveszítettek. Jelenleg mindössze öt darabbal rendelkeznek, melyek 2004 óta a földön álltak, ezek felújításáról döntöttek most. Nem kizárt, hogy később a volt szovjet utódállamokból újabb példányokat szereznek be, ez ugyanis több szempontból is logikus lenne. Egyrészt rendelkeznek már öt darabbal, ezek újbóli üzembe állítására most költenek is, valamint rendelkeznek a típusra kiképzett müszaki és pilótaállománnyal. Másrészt a rossz gazdasági helyzet és az ebből fakadó pénzhiány, illetve a mai napig sem teljesen letisztázott térségbeli konfliktushelyzetek miatt új, nyugati típus rendszeresítése szóba sem kerülhet, ugyanakkor a volt szovjet tagállamokból olcsón és szinte feltételek nélkül hozzájuthatnak korszerü haditechnikai eszközökhöz, így akár MiG-29-esekhez is. Szerbia hagyományosan jó kapcsolatokat ápol Oroszországgal is, így akár új gyártású, korszerübb alváltozatok rendszeresítése sem lehetetlen.

Szerbia és Montenegró államszövetsége idején már más felségjelzést használtak

Szerbia légiereje napjainkban főleg a saját gyártású, hangsebesség alatti J-22 Orao vadászbombázókat használja, illetve a régi MiG-21 Fishbedek közül is rendszerben áll még néhány példány. Kiképző-gyakorló, illetve könnyü támadó szerepkörben a szintén hazai G-4 Super Galebek állnak szolgálatban. Korszerü, hangsebesség feletti harci gépek csak a most felújítandó MiG-29-esek újra szolgálatba állítása után lesznek Szerbia légierejében.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017. 09. 18., 13:38
Oroszország és Kazahsztán szerződést írt alá további 12 Szu-30SzM beszerzéséről, nyilatkozta Vlagyimir Kozsin, az orosz elnök haditechnikai együttműködés kérdésben illetékes tanácsadója a TASZSZ orosz hírügynökségnek.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 09. 21., 09:19
A kérdés adott hát: ilyen „titkos is és misztikus, kissé utópisztikus” esetekből kiindulva vajon milyen reményeink lehetnek a Zrínyi 2026-ra vonatkozólag?
2017. 09. 20., 11:54
A hihetetlen történet 1951. november 19-én kezdődött. Ezen a szeles, barátságtalan, őszi napon szállt fel a Erdingből, Németországból egy amerikai felségjelű C-47A típusú repülőgép, amely a belgrádi amerikai nagykövetségre szállított csomagokat.
2017. 09. 20., 11:02
Megjelent a járattörlések kétheti listája. Meddig tart az egy év? O'Leary szerint nem vesztik el az utasokat, de a rivális cég erősen szívja át – a pilótáit.
2017. 09. 19., 09:29
A tervek szerint már 2018-ban megjelenhetnek az első – használt, de korszerű és megfelelő potenciállal bíró – szállító repülőgépek, amelyek hadrendbe állhatnak, 2019-től pedig újak beszerzése is megkezdődhet.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Szeptember 20-án a Stratégiai Légiszállítási Képesség hajózóállománya befejezte történetének első olyan személyevakuálását, amelyet C-17-esének padlóberakodási eljárása alkalmazásával hajtott végre.