Ezen a hétvégén búcsúznak a látogatóktól a Repülési és Űrhajózási Állandó kiállítás kultikus repülőgépei, így az utolsó magyar király repülője, vagy az I. világháborús, világrekorder gép. A Repüléstörténeti és Űrhajózási kiállítás 2015. június 28-án bezár a bontásra váró Petőfi Csarnok emeleti részén. A mostani helyén június 28-án vasárnap utolsó alkalommal nyitja meg kapuit a látogatók előtt a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum Repüléstörténeti és Űrhajózási Állandó Kiállítása, amely 1985 októbere óta látható a Petőfi Csarnokban.
A több mint félszáz eredeti légijármü között látható az első ipari körülmények között előállított, magyar gyártású repülőgép. Az Aszódon gyártott Magyar Lloydhoz füződő magassági világrekordok az 1914-ben épített biplánt nemzetközi szinten is nyilvántartott és elismert ritkasággá teszik.
A gyüjtemény világhírü példánya a világ első tiszta fémépítésü közforgalmi repülőgéptípusa, a IV. Károlyt második „királypuccsa” alkalmával Magyarországra szállító „óriási fémrepülőgép”a Junkers F-13-as.
Megtekinthető a Kossuth-díjas repülőgép-tervező, néhai id. Rubik Ernő sok évtizedes munkásságának több ismert repülőgép-típusa, a könnyü, karcsú vitorlázógépek, a Vöcsök, Lepke, Pilis és társaik. Mellettük a cseh-, lengyel, szovjet repülőgépgyártást képviselő sport-, kiképző- és munkarepülőgépek várják látogatóinkat.
A magyar repüléstörténet kiemelkedő típusai nagyszerü modelljeik segítségével jelennek meg. A rákosmezei úttörők (Kvasz, Svachulay, Horváth stb.) nagy lelkesedéssel épített kísérleti gépei mellett láthatjuk az 1931-es sikeres magyar óceánrepülés „Justice for Hungary” gépét, vagy a méltatlanul mellőzött FEIRO repülőgépeket is.
A „hőskor” manufakturális körülményei között készített kéthengeres motorjától az 1931-es magyar óceánrepülés Lockheed Sirius gépének csillagmotorján át a Tupoljev Tu-154-es gépek gázturbinás hajtómüvéig több mint két tucat különféle felépítésü, kivitelezésü és gyártmányú repülőgép-erőforrást tanulmányozhatnak a látogatók. Megismerhetik a repülőgépek míves kidolgozású légcsavarjait, müszereit, érdekesebb segédberendezéseit (például a „fekete dobozt”) és a légiforgalmi irányítás eszközeit, történetét is.
Az ürhajózási-ürkutatási gyüjtemény egyik legérdekesebb kiállítási tárgya az ürruha („szkafander”). Két igazi kuriózum a vitrinekben a Hold-por minta és egy, az ürrepülőgépek borításához használt hővédő „csempe”. A kiállított tárgyak között szerepelnek mühold-modellek és ürhajó-makettek, müszerek és eredeti Szojuz-ürhajó alkatrészek egyaránt. Itt láthatók a magyar kutatók, mérnökök sikeres, nemzetközi ürprogramokban használatos berendezései – például a ma is használatos Pille dózismérő-kiértékelő müszer.
A vitorlázó repülőgép „csörlés-szimulátorába” bárki beülhet és egy oktató iskolakör videó- és hanganyagával részese lehet a pipishegyi repülőtéren végrehajtott öt perces repülésnek a Rubik-féle Góbé ülésében. Hasonlóképpen „kipróbálható” a Farkas Bertalant a világürbe juttató és épségben visszahozó Szojuz ürhajók parancsnoki egységének másolata is. Ide tartozik a „kézzel müködtethető”, kipróbálható ezer lóerős csillagmotor, amely – többek között - a mai napig üzemeltetett An-2-es repülőgépeket emeli a levegőbe.
Nyitva tartás: keddtől-péntekig 10-17-ig, szombat-vasárnap 10-18-ig
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Először emelkedett levegőbe az első, Magyarországnak gyártott Gripen vadászrepülőgép Svédországban, 2005. február 16-án.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.