2025. 06. 24. kedd
Iván
: 404 Ft   : 352 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Ezen a hétvégén búcsúznak a látogatóktól a Repülési és Űrhajózási Állandó kiállítás kultikus repülőgépei

JETfly  |  2015. 06. 26., 10:23

Ezen a hétvégén búcsúznak a látogatóktól a Repülési és Űrhajózási Állandó kiállítás kultikus repülőgépei, így az utolsó magyar király repülője, vagy az I. világháborús, világrekorder gép.  A Repüléstörténeti és Űrhajózási kiállítás 2015. június 28-án bezár a bontásra váró Petőfi Csarnok emeleti részén. A mostani helyén június 28-án vasárnap utolsó alkalommal nyitja meg kapuit a látogatók előtt a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum Repüléstörténeti és Űrhajózási Állandó Kiállítása, amely 1985 októbere óta látható a Petőfi Csarnokban. 

A több mint félszáz eredeti légijármü között látható az első ipari körülmények között előállított, magyar gyártású repülőgép. Az Aszódon gyártott Magyar Lloydhoz füződő magassági világrekordok az 1914-ben épített biplánt nemzetközi szinten is nyilvántartott és elismert ritkasággá teszik. 

A gyüjtemény világhírü példánya a világ első tiszta fémépítésü közforgalmi repülőgéptípusa, a IV. Károlyt második „királypuccsa” alkalmával Magyarországra szállító „óriási fémrepülőgép”a Junkers F-13-as.

Megtekinthető a Kossuth-díjas repülőgép-tervező, néhai id. Rubik Ernő sok évtizedes munkásságának több ismert repülőgép-típusa, a könnyü, karcsú vitorlázógépek, a Vöcsök, Lepke, Pilis és társaik. Mellettük a cseh-, lengyel, szovjet repülőgépgyártást képviselő sport-, kiképző- és munkarepülőgépek várják látogatóinkat.

A magyar repüléstörténet kiemelkedő típusai nagyszerü modelljeik segítségével jelennek meg. A rákosmezei úttörők (Kvasz, Svachulay, Horváth stb.) nagy lelkesedéssel épített kísérleti gépei mellett láthatjuk az 1931-es sikeres magyar óceánrepülés „Justice for Hungary” gépét, vagy a méltatlanul mellőzött FEIRO repülőgépeket is.

Ezen a hétvégén búcsúznak a látogatóktól a Repülési és Ürhajózási Állandó kiállítás kultikus repülőgépei

A „hőskor” manufakturális körülményei között készített kéthengeres motorjától az 1931-es magyar óceánrepülés Lockheed Sirius gépének csillagmotorján át a Tupoljev Tu-154-es gépek gázturbinás hajtómüvéig több mint két tucat különféle felépítésü, kivitelezésü és gyártmányú repülőgép-erőforrást tanulmányozhatnak a látogatók. Megismerhetik a repülőgépek míves kidolgozású légcsavarjait, müszereit, érdekesebb segédberendezéseit (például a „fekete dobozt”) és a légiforgalmi irányítás eszközeit, történetét is.

Az ürhajózási-ürkutatási gyüjtemény egyik legérdekesebb kiállítási tárgya az ürruha („szkafander”). Két igazi kuriózum a vitrinekben a Hold-por minta és egy, az ürrepülőgépek borításához használt hővédő „csempe”. A kiállított tárgyak között szerepelnek mühold-modellek és ürhajó-makettek, müszerek és eredeti Szojuz-ürhajó alkatrészek egyaránt. Itt láthatók a magyar kutatók, mérnökök sikeres, nemzetközi ürprogramokban használatos berendezései – például a ma is használatos Pille dózismérő-kiértékelő müszer.

A vitorlázó repülőgép „csörlés-szimulátorába” bárki beülhet és egy oktató iskolakör videó- és hanganyagával részese lehet a pipishegyi repülőtéren végrehajtott öt perces repülésnek a Rubik-féle Góbé ülésében. Hasonlóképpen „kipróbálható” a Farkas Bertalant a világürbe juttató és épségben visszahozó Szojuz ürhajók parancsnoki egységének másolata is. Ide tartozik a „kézzel müködtethető”, kipróbálható ezer lóerős csillagmotor, amely – többek között - a mai napig üzemeltetett An-2-es repülőgépeket emeli a levegőbe.

Nyitva tartás: keddtől-péntekig 10-17-ig, szombat-vasárnap 10-18-ig

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2025-06-03 09:15:44
A MiG-21-es Fishbedek hosszú évtizedeken át számos ország katonai repülőteréről felszállva védték a légteret. Nem csak a Varsói Szerződés tagállamainak volt alaptípusa, de különböző modifikációik alaposan kivették a részüket a 20. század helyi háborúiban is.
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 06. 23., 09:56
A repülőkiképzés egyik legfontosabb és leginkább költséghatékony eleme a szimulátorok alkalmazása, ugyanis a bonyolult légijárművek irányításának elsajátítása biztonságos környezetben, a földön történik, ahol bármikor újra lehet kezdeni az elrontott repülést.
2025. 06. 20., 09:30
Az MH Kiss József 86. Helikopterdandárnál rendszeres kiképzési repülésekkel tudják biztosítani, hogy minden körülmények között bevethető képességet adjanak.
2025. 06. 18., 10:48
Magyar eszközökkel, magyar légtérben és magyar oktatói gárdával folytatódik a hazai vadászpilóták képzése. A nemzetközileg megnövekedett presztízsű katonai szakma utánpótlásáról és az újonnan beszerzett kiképző gépekről beszélgettek a Spirit FM Katonadolog műsorának legutóbbi adásában.
2025. 06. 17., 12:39
Kiemelt látogatói nap a Saber Guardian 2025 nemzetközi gyakorlaton.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.