2017. 09. 23. szombat
Tekla
: Ft   : Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

La Ferté – történelmi szárnyalás - KÉPGALÉRIA

JETfly  |  2015. 05. 27., 16:02

Az európai repülőnapok közül kitűnik pár rendezvény, melyeken a fő hangsúlyt nem korunk vadászgépei, hanem azok legendás elődei kapják. Ilyen esemény a La Ferté Alais repülőterén megrendezett repülős találkozó (2015. május 23-24.), mellyel most Olvasóink is megismerkedhetnek egy képgalériával színesített beszámoló segítségével! Kérjük, tekintsék meg galériánkat!

A meglehetősen hosszú múltra visszatekintő esemény repülőtere is igazi történelmi helyszín. A repülésért rajongó, az első világégésből katonai repülőmúlttal rendelkező Jean Baptiste-Salis létesítette a második világháború idején. A kifutópálya építését egyszerü fakitermeléssel álcázta, hogy lehetőséget teremtsen a RAF gépeinek éjszakai leszállásához – így támogatandó a francia ellenállást. A béke éveiben energiáját a hőn szeretett repülőgépek megőrzésére és felújítására fordította, maga rendezte meg az első találkozókat is. Halála után fia folytatta a munkát, napjainkban már profik szervezik Európa egyik leghíresebb ilyen jellegü eseményét. A veterán repülőeszközök mellett a Francia Haditengerészettel ápolt jó kapcsolat az, amit még ki kell emelni – a tengerészet repülőgépeinek bemutatóira szinte csak itt számíthatunk.

La Ferté 2015

A bemutatón szereplő repülőgépek túlnyomó része egészen közelről megtekinthető a délelőtti órákban – ekkor még csak a sétarepülések folynak, többek között például akár Ju-52-essel. Kevéssel 12 óra után beindul a nagyüzem, ami a statikuson volt az fel is száll, hacsak valami müszaki akadály nem szól közbe. Füves kifutó áll rendelkezésre, így a „sugaras” gépek más repterekről érkeznek – rögtön a bemutató elején a haditengerészet köteléke, két Rafale M, egy Breguet Alizé és egy Morane Paris tart demót. Sajnos idén nem találkozhattunk a Super Etendard-okkal – a típusból már csak egy század üzemel, és az éppen a Charles de Gaulle repülőgép-hordozó fedélzetéről hajt végre éles bevetéseket az Iszlám Állam ellen. 

La Ferté 2015

Ezután már időrendben halad a program – a repülés hőskorából olyan „repülő drótakadályok” ejtenek ámulatba mint a Morane Saulnier G, az 1912-ben bemutatkozó sportgép meglepő magabiztossággal manőverez. Talán a legmeglepőbb konstrukció a Caudron G3, amivel már a stafétát az első világháború típusai veszik át; a rengeteg legendás repülő egyes példányai sokszor eredeti, korabeli alkatrészekkel is bírnak. Aki ezeket az kellő alapossággal újraépített típusokat szereti, annak mindenképpen el kell jutnia ide, hiszen ezekből Európában nem láthat máshol ilyen felhozatalt. A sort a következő világégés repülői követik, nem is akárhogy: a történelem egyes eseményei elevenednek meg. A Pearl Harbort ért támadást T-6 Texanok játsszák el, melyek közül az egyik egy Zero-hoz hasonló kabinkeretet és festést kapott a tökéletesebb illúzió kedvéért. A filmbe illő tömeges rácsapás alatt már indul is egy P-40-es a piropatronok robbanásai közepette. Az európai hadszíntérről is láthatunk típusokat, külön blokkban szerepelnek a Luftwaffe típusai. 

La Ferté 2015

Természetesen megemlékeztek a szovjet csapatok oldalán a háborút végigharcoló francia Normandie-Niemen alakulatról is, mely kivívta Sztálin személyes elismerését is. Újépítésü Jak-3U és csehszlovák építésü Jak-11 (C-11) típusok öltöztek korhü színekbe, illetve a tervezőiroda civil oldalát egy Jak-50 kötelék képviseli. Majd következnek a háború utáni korai gépek és ritkán látható demóik – Sea Fury, De Havilland Vampire FB.6, Hunter T.68 típusok. Pár kitérő után ismét egy konfliktus, Vietnám: OV-10B Bronco mellett három AD-4N Skyraider rácsapásait látjuk. A katonai gépek mellett láthattunk vitorlázót és Canadair CL-415 tüzoltó gépet is, utóbbit egy igazi különlegességgel géppárban: a Grumman Tracker tengeralattjáró vadászt nyugdíjazása után építették át új hajtómüvekkel tüzoltó géppé, most a torpedók helyén víztartályt hordoz. A jó ötórás program után a finálét a légierő Rafale demo-ja és természetesen az elmaradhatatlan Patrouille de France zárja. Akit érdekelnek a veterán gépek és egy más hangulatú repülőnapra vágyik, tervezze be jövőre La Ferté-t. Érdemes!

La Ferté 2015

A fotókért és a beszámolóért ezúton is köszönetet mondunk Kisdeák Lajosnak!

Galéria: La Ferté – történelmi szárnyalás - KÉPGALÉRIA

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017-09-18 13:38:42
Oroszország és Kazahsztán szerződést írt alá további 12 Szu-30SzM beszerzéséről, nyilatkozta Vlagyimir Kozsin, az orosz elnök haditechnikai együttműködés kérdésben illetékes tanácsadója a TASZSZ orosz hírügynökségnek.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 09. 22., 12:54
A Stratolaunch túlesett olyan fontos próbákon, mint az üzemanyag- és az elektromos rendszer ellenőrzése, de saját erejéből még nem gurult.
2017. 09. 21., 09:19
A kérdés adott hát: ilyen „titkos is és misztikus, kissé utópisztikus” esetekből kiindulva vajon milyen reményeink lehetnek a Zrínyi 2026-ra vonatkozólag?
2017. 09. 20., 11:54
A hihetetlen történet 1951. november 19-én kezdődött. Ezen a szeles, barátságtalan, őszi napon szállt fel a Erdingből, Németországból egy amerikai felségjelű C-47A típusú repülőgép, amely a belgrádi amerikai nagykövetségre szállított csomagokat.
2017. 09. 20., 11:02
Megjelent a járattörlések kétheti listája. Meddig tart az egy év? O'Leary szerint nem vesztik el az utasokat, de a rivális cég erősen szívja át – a pilótáit.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Mintegy száz modern busszal gazdagodik 2019-re a Magyar Honvédség – közölte dr. Simicskó István honvédelmi miniszter a HM CURRUS Zrt. és az IKARUS Járműtechnikai Kft. együttműködésével elkészült, CURRUS ARIES-VOLVO, Euro VI-os motorral szerelt csapatszállító busz prototípusának bemutatóján, szeptember 21-én, csütörtökön Székesfehérváron.