2024. 06. 19. szerda
Gyárfás
: 396 Ft   : 369 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Tu-154LL – 30 éve a Repülő-Kísérleti Intézet szolgálatában

Tu-154LL – 30 éve a Repülő-Kísérleti Intézet szolgálatában
JETfly  |  2016. 11. 10., 11:09

A „Gromov” Repülő-Kísérleti Intézet bemutatta a sajtónak egyik „repülő laboratóriumát”. A képeken az Intézet negyedik „repülő laborja” szerepel, melynek egy Tu-154 ad otthont – az első három a „Buran” űrsikló programban vett részt egyébként.

  • Bemutatta a sajtónak egyik "repülő laboratóriumát" a Gromov Repülő-Kísérleti Intézet
  • A sajtó képviselőinek részletesen bemutatták a különleges repülőgépet
  • Elsődleges feladata a Tu-204-es típus kifejlesztéséhez szükséges kísérletek elvégzése volt

A különlegességet Vlagyimir Rogozin, az Intézet kutatási részlegének a vezetője mutatta be a sajtó munkatársainak. Mint elmondta, az alap nem véletlenül lett egy szériagép – mivel nagy darabszámban és hosszú ideig gyártották, ez garanciát jelentett a megbízhatóságra és a könnyen kezelhetőségre. A 853117-es repülőgép a „B” szériáról az „M”-re történő váltáskor került ki a gyárból, ezért már eleve modernebb berendezéseket kapott, mint az elődjei.

Jelentősen javultak a repülési mutatói, köszönhetően a széria NK-8-2U hajtóművek D-30KU-154-esekre történő cseréjének. Az Intézet 1986-ben kapta meg a gépet és akkor alakították át „repülő laborrá”. Elsődleges feladata a Tu-204-es típus kifejlesztéséhez szükséges kísérletek elvégzése volt, ám ezen kívül fontos szerepe volt a különböző rendszerek továbbfejlesztésében is.

A személyzet létszáma maximum 10 fő lehet, mindenkinek van saját ejtőernyője. A repülőgép vészelhagyása a törzsből kicsit bonyolultabb, mint a pilótafülkéből. Erre a célra a jobb oldali ajtó szolgál, ám mivel az befelé nyílik, ezért vészelhagyáskor előbb a kabinnyomást kell „elengedni”, az ajtó csak ezután nyitható.

A kabin érdekességei: balra a mai, jobbra a hetvenes éveket idéző műszerezettség, többfunkciós kijelzők. Balra a klasszikus szarvkormány, hidraulikus rásegítőkkel még a régi, közvetlen kormányzást testesíti meg. Jobbra a botkormány már az elektronikus, fly-by-wire rendszer része. Ezen a gépen jobb oldalon a gépparancsnok ül, a másodpilóta van bal oldalt. Mögötte a navigátor, a fedélzeti mérnök és a kísérletvezető mérnök van, a műszereket ehhez a beosztáshoz méretezve helyezték el. Az üléscsészében ott az ejtőernyő, repülés közben ezen ül az ekipázs tagja.

A klasszikus munkahely egyébként pont a fordítottja ennek: a gépparancsnok helye bal oldalt szokott lenni, a másodpilóta pedig a jobb ülésben ül. A kísérleti repülések során úgy találták, hogy ez a felosztás akadályozza a pilótát és a kísérletvezetőt a kritikus üzemmódokon történő kísérleteknél, ezért felcserélték a két oldalt. Érdekes, hogy a német repülőgépkonstruktőrök az oroszoktól függetlenül szintén meglépték ezt a cserét.. A személyzet védősisakban, oxigénmaszkkal repül, felkészülve a váratlan kihermetizálásra akár. 

Képgaléria megtekintése (15 db kép)
Speciális kocsi szolgál a repülőgép fülkéjének a melegen tartására.

A „labor” 4 órán át képes repülni és 250 paramétert rögzíteni. Az adatokat merevlemezekre mentik. Ezen a repülőgépen 80 berepülő pilóta repült már, nem csak orosz, de német, indonéz és kínai is. A szériagépek költségeihez képest ezen a gépen jóval drágább egy repült óra, hiszen itt nem csak az üzemanyagköltség, de a műszeridő is pénzbe kerül.

A repülőgépet 40 évre, illetve 25 000 leszállásra tervezték. A speciális igyénybevételnek köszönhetően ez a leszállásszám még nagyon messze van, a kor szerinti korlát azonban 2020-ban elérkezik. Lehetőség van a további élettartam-hosszabbításra, ám ehhez a gyártó cégnél a szakemberek darabjaira szedik a gépet és mindent bevizsgálva döntenek az üzemidő hosszabbításról. A legutóbbi nagyjavítás során a szakemberek meglepően jó állapotúnak ítélték a repülőgépet – ez összefügg azzal, hogy az üzemeltetése során kerülték a szélsőséges klimatikus viszonyokat.

 

Forrás: vector-force.ru

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 05. 31., 12:45
Február 23-án került aláírás a magyar légierő vadászgép flottájának bővítését jelentő szerződésre: négy JAS 39C Gripen érkezik a SAAB szerelőcsarnokból Kecskemétre. Az Aranysas interjúja Gróf Gergely ezredessel, az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár parancsnokával.
2024-06-03 13:23:02
Fonalka Marcell őrmester az Acélkocka Alap Altiszti Tanfolyam elvégzésének köszönhetően tölti mindennapjait a Gripen-hangárban, feladata a Magyar Honvédség vadászgépeinek szerelése és javítása. Miért ezt az utat választotta?
2024-05-30 10:31:59
„Köszönöm az elmúlt öt-hat esztendőben végzett munkáját mindazoknak, akik lehetővé tették, hogy ezt az emlékművet itt a bekötőút elején felállíthattuk” – mondta Vargha Tamás, a Honvédelmi Minisztérium parlamenti államtitkára, miniszterhelyettes, május 29-én, a 8-as számú főút és a szentkirályszabadjai repülőtérre vezető út találkozásánál felállított Mi-24 harci helikopter-emlékmű avatóünnepségén.
2024-05-28 10:47:33
A hadműveleti képességek fenntartása, továbbfejlesztése érdekében a Magyar Légierő számára kiemelt jelentőségű NATO egységbe integrálva, nagy kötelékben gyakorlatozni. Rövid beszámoló az idei Lion Effort gyakorlatról.
2024-05-27 12:14:23
2018 után újra hazánk ad otthont a Nemzetközi Katonai Sporttanács által szervezett 46. Katonai Ejtőernyős Világbajnokságnak – jelentette be dr. Bali Tamás ezredes, az MH Kiss József 86. Helikopterdandár dandárparancsnoka a Szolnok-Szandaszőlős Sportrepülőtéren tartott sajtótájékoztatón, május 24-én, pénteken.
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 06. 18., 10:01
Cserényi Gyula egykori iskolájában, a kecskeméti Arany János Általános Iskolában tartott előadást hétfőn. A tartalékos kutatóűrhajós a kiképzéséről és a HUNOR-program küldetéséről beszélt a kíváncsi diákoknak.
2024. 06. 17., 11:52
Az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár kiképzési repüléseket végez június 17-20. 17:00-0:00 óra között.
2024. 06. 14., 10:39
A kilencvenes évek elején az amerikai haditengerészet légiereje átalakulóban volt.
2024. 06. 11., 14:00
Számos munkaterület összehangolása szükséges ahhoz, hogy a bosznia-hercegovinai EUFOR Althea művelet magyarok katonák által biztosított MEDEVAC, azaz egészségügyi kiürítési képessége porszem nélküli gépezetként tudjon működni.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

„Szeretem, megvédem!" mottóval indít toborzókampányt a területvédelmi ezredekbe a Magyar Honvédség - jelentette be Szalay-Bobrovniczky Kristóf honvédelmi miniszter a kampány megnyitóján június 17-én, hétfőn, Budapesten.