2023. 05. 30. kedd
Janka, Zsanett
: 372 Ft   : 347 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Tu-154LL – 30 éve a Repülő-Kísérleti Intézet szolgálatában

Tu-154LL – 30 éve a Repülő-Kísérleti Intézet szolgálatában
JETfly  |  2016. 11. 10., 11:09

A „Gromov” Repülő-Kísérleti Intézet bemutatta a sajtónak egyik „repülő laboratóriumát”. A képeken az Intézet negyedik „repülő laborja” szerepel, melynek egy Tu-154 ad otthont – az első három a „Buran” űrsikló programban vett részt egyébként.

  • Bemutatta a sajtónak egyik "repülő laboratóriumát" a Gromov Repülő-Kísérleti Intézet
  • A sajtó képviselőinek részletesen bemutatták a különleges repülőgépet
  • Elsődleges feladata a Tu-204-es típus kifejlesztéséhez szükséges kísérletek elvégzése volt

A különlegességet Vlagyimir Rogozin, az Intézet kutatási részlegének a vezetője mutatta be a sajtó munkatársainak. Mint elmondta, az alap nem véletlenül lett egy szériagép – mivel nagy darabszámban és hosszú ideig gyártották, ez garanciát jelentett a megbízhatóságra és a könnyen kezelhetőségre. A 853117-es repülőgép a „B” szériáról az „M”-re történő váltáskor került ki a gyárból, ezért már eleve modernebb berendezéseket kapott, mint az elődjei.

Jelentősen javultak a repülési mutatói, köszönhetően a széria NK-8-2U hajtóművek D-30KU-154-esekre történő cseréjének. Az Intézet 1986-ben kapta meg a gépet és akkor alakították át „repülő laborrá”. Elsődleges feladata a Tu-204-es típus kifejlesztéséhez szükséges kísérletek elvégzése volt, ám ezen kívül fontos szerepe volt a különböző rendszerek továbbfejlesztésében is.

A személyzet létszáma maximum 10 fő lehet, mindenkinek van saját ejtőernyője. A repülőgép vészelhagyása a törzsből kicsit bonyolultabb, mint a pilótafülkéből. Erre a célra a jobb oldali ajtó szolgál, ám mivel az befelé nyílik, ezért vészelhagyáskor előbb a kabinnyomást kell „elengedni”, az ajtó csak ezután nyitható.

A kabin érdekességei: balra a mai, jobbra a hetvenes éveket idéző műszerezettség, többfunkciós kijelzők. Balra a klasszikus szarvkormány, hidraulikus rásegítőkkel még a régi, közvetlen kormányzást testesíti meg. Jobbra a botkormány már az elektronikus, fly-by-wire rendszer része. Ezen a gépen jobb oldalon a gépparancsnok ül, a másodpilóta van bal oldalt. Mögötte a navigátor, a fedélzeti mérnök és a kísérletvezető mérnök van, a műszereket ehhez a beosztáshoz méretezve helyezték el. Az üléscsészében ott az ejtőernyő, repülés közben ezen ül az ekipázs tagja.

A klasszikus munkahely egyébként pont a fordítottja ennek: a gépparancsnok helye bal oldalt szokott lenni, a másodpilóta pedig a jobb ülésben ül. A kísérleti repülések során úgy találták, hogy ez a felosztás akadályozza a pilótát és a kísérletvezetőt a kritikus üzemmódokon történő kísérleteknél, ezért felcserélték a két oldalt. Érdekes, hogy a német repülőgépkonstruktőrök az oroszoktól függetlenül szintén meglépték ezt a cserét.. A személyzet védősisakban, oxigénmaszkkal repül, felkészülve a váratlan kihermetizálásra akár. 

Képgaléria megtekintése (15 db kép)
Speciális kocsi szolgál a repülőgép fülkéjének a melegen tartására.

A „labor” 4 órán át képes repülni és 250 paramétert rögzíteni. Az adatokat merevlemezekre mentik. Ezen a repülőgépen 80 berepülő pilóta repült már, nem csak orosz, de német, indonéz és kínai is. A szériagépek költségeihez képest ezen a gépen jóval drágább egy repült óra, hiszen itt nem csak az üzemanyagköltség, de a műszeridő is pénzbe kerül.

A repülőgépet 40 évre, illetve 25 000 leszállásra tervezték. A speciális igyénybevételnek köszönhetően ez a leszállásszám még nagyon messze van, a kor szerinti korlát azonban 2020-ban elérkezik. Lehetőség van a további élettartam-hosszabbításra, ám ehhez a gyártó cégnél a szakemberek darabjaira szedik a gépet és mindent bevizsgálva döntenek az üzemidő hosszabbításról. A legutóbbi nagyjavítás során a szakemberek meglepően jó állapotúnak ítélték a repülőgépet – ez összefügg azzal, hogy az üzemeltetése során kerülték a szélsőséges klimatikus viszonyokat.

 

Forrás: vector-force.ru

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2023. 05. 05., 14:23
2023. április 25-én sor került a Hürjet prototípusának első felszállására. A Turkish Aerospace Industries újdonságát elsőként 2018-ban, Farnborough-ban (mock-up) láthattuk.
2023. 04. 27., 14:10
A Magyar Honvédségnél zajló modernizációs folyamat fellegvára Szolnok, ahová - a H145M könnyű helikopterek hadrendbe állítása után - nyáron már megérkeznek a H225M közepes szállítógépek is. Új technika és új parancsnok: dr. Bali Tamás ezredes úrral a Tisza parton történt változások mellett saját szakmai életútját is áttekintjük.
2023-05-21 22:36:21
Mint ahogy arról már ehavi programajánlónkban beszámoltunk, május utolsó vasárnapján repülőnapot rendeznek Mezőkövesd repülőterén! Olvasóink kérésének eleget téve, most összegyűjtöttük a tudnivalókat a közelgő Bükk-Mátravidéki Airshow-ról.
2023-05-15 12:16:55
2023. május 10-én, szerdán immár a hetedik előadásra került sor a Hadak útján hadtörténeti előadás-sorozat keretében. Ez alkalommal Németh Zoltán nyugállományú őrnagy, vadászpilóta tartott vetítettképes előadást a nagykanizsai Halis István Városi Könyvtárban.
   MÁSOK ÍRTÁK
2023. 05. 25., 15:15
Százöt esztendővel ezelőtt Kiss József hadnagy – a szolnoki helikopterdandár névadója – temetésekor az ellenség koszorúval tisztelgett a „Levegő Lovagja” előtt. Halálának évfordulóján az utódok szintén koszorúkkal emlékeztek a legendás pilótára.
2023. 05. 23., 16:06

A fellegekbe repítette a pilótanő előadása az érdeklődőket Tevelen

Videós összefoglaló Koller Kinga főhadnagy 2023. április 21-i, Tevelen megtartott "Repülésem története" című előadásáról.
2023. 05. 23., 10:45
Tavaly október 17. és november 20. között zajlott az EUFOR Quick Response 2022 elnevezésű gyakorlata, amelyen a Magyar Honvédség két H145M helikoptere is részt vett.
2023. 05. 23., 09:40
Ismét magyar űrhajós utazik a világűrbe 2024 év végén vagy 2025 év elején.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A német-magyar szárazföldi erők együttműködése részeként Magyarországra érkezett Björn F. Schulz dandártábornok, a Bundeswehr Páncélos Iskola parancsnoka, aki május 24-én a tatai MH Klapka György 1. Páncélosdandárhoz látogatott.