2025. 05. 18.
Alexandra, Erik
: 403 Ft   : 360 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Tu-154LL – 30 éve a Repülő-Kísérleti Intézet szolgálatában

Tu-154LL – 30 éve a Repülő-Kísérleti Intézet szolgálatában
JETfly  |  2016. 11. 10., 11:09

A „Gromov” Repülő-Kísérleti Intézet bemutatta a sajtónak egyik „repülő laboratóriumát”. A képeken az Intézet negyedik „repülő laborja” szerepel, melynek egy Tu-154 ad otthont – az első három a „Buran” űrsikló programban vett részt egyébként.

  • Bemutatta a sajtónak egyik "repülő laboratóriumát" a Gromov Repülő-Kísérleti Intézet
  • A sajtó képviselőinek részletesen bemutatták a különleges repülőgépet
  • Elsődleges feladata a Tu-204-es típus kifejlesztéséhez szükséges kísérletek elvégzése volt

A különlegességet Vlagyimir Rogozin, az Intézet kutatási részlegének a vezetője mutatta be a sajtó munkatársainak. Mint elmondta, az alap nem véletlenül lett egy szériagép – mivel nagy darabszámban és hosszú ideig gyártották, ez garanciát jelentett a megbízhatóságra és a könnyen kezelhetőségre. A 853117-es repülőgép a „B” szériáról az „M”-re történő váltáskor került ki a gyárból, ezért már eleve modernebb berendezéseket kapott, mint az elődjei.

Jelentősen javultak a repülési mutatói, köszönhetően a széria NK-8-2U hajtóművek D-30KU-154-esekre történő cseréjének. Az Intézet 1986-ben kapta meg a gépet és akkor alakították át „repülő laborrá”. Elsődleges feladata a Tu-204-es típus kifejlesztéséhez szükséges kísérletek elvégzése volt, ám ezen kívül fontos szerepe volt a különböző rendszerek továbbfejlesztésében is.

A személyzet létszáma maximum 10 fő lehet, mindenkinek van saját ejtőernyője. A repülőgép vészelhagyása a törzsből kicsit bonyolultabb, mint a pilótafülkéből. Erre a célra a jobb oldali ajtó szolgál, ám mivel az befelé nyílik, ezért vészelhagyáskor előbb a kabinnyomást kell „elengedni”, az ajtó csak ezután nyitható.

A kabin érdekességei: balra a mai, jobbra a hetvenes éveket idéző műszerezettség, többfunkciós kijelzők. Balra a klasszikus szarvkormány, hidraulikus rásegítőkkel még a régi, közvetlen kormányzást testesíti meg. Jobbra a botkormány már az elektronikus, fly-by-wire rendszer része. Ezen a gépen jobb oldalon a gépparancsnok ül, a másodpilóta van bal oldalt. Mögötte a navigátor, a fedélzeti mérnök és a kísérletvezető mérnök van, a műszereket ehhez a beosztáshoz méretezve helyezték el. Az üléscsészében ott az ejtőernyő, repülés közben ezen ül az ekipázs tagja.

A klasszikus munkahely egyébként pont a fordítottja ennek: a gépparancsnok helye bal oldalt szokott lenni, a másodpilóta pedig a jobb ülésben ül. A kísérleti repülések során úgy találták, hogy ez a felosztás akadályozza a pilótát és a kísérletvezetőt a kritikus üzemmódokon történő kísérleteknél, ezért felcserélték a két oldalt. Érdekes, hogy a német repülőgépkonstruktőrök az oroszoktól függetlenül szintén meglépték ezt a cserét.. A személyzet védősisakban, oxigénmaszkkal repül, felkészülve a váratlan kihermetizálásra akár. 

Képgaléria megtekintése (15 db kép)
Speciális kocsi szolgál a repülőgép fülkéjének a melegen tartására.

A „labor” 4 órán át képes repülni és 250 paramétert rögzíteni. Az adatokat merevlemezekre mentik. Ezen a repülőgépen 80 berepülő pilóta repült már, nem csak orosz, de német, indonéz és kínai is. A szériagépek költségeihez képest ezen a gépen jóval drágább egy repült óra, hiszen itt nem csak az üzemanyagköltség, de a műszeridő is pénzbe kerül.

A repülőgépet 40 évre, illetve 25 000 leszállásra tervezték. A speciális igyénybevételnek köszönhetően ez a leszállásszám még nagyon messze van, a kor szerinti korlát azonban 2020-ban elérkezik. Lehetőség van a további élettartam-hosszabbításra, ám ehhez a gyártó cégnél a szakemberek darabjaira szedik a gépet és mindent bevizsgálva döntenek az üzemidő hosszabbításról. A legutóbbi nagyjavítás során a szakemberek meglepően jó állapotúnak ítélték a repülőgépet – ez összefügg azzal, hogy az üzemeltetése során kerülték a szélsőséges klimatikus viszonyokat.

 

Forrás: vector-force.ru

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 04. 28., 14:25
India még 2023-ban döntött arról, hogy kiöregedő MiG-29K flottáját a Rafale hajófedélzeti változatával, a Rafale M-mel váltja le. A kormányközi megállapodás aláírására 2025. április 28-án került sor Új-Delhiben, melynek eredményeként India lesz a típus első külföldi üzemeltetője.
2025-04-29 14:44:09
A holland királyi légitársaság a környezeti hatások csökkentése érdekében eddig nem alkalmazott módszereket vet be egyik hangárjának felújítása során. A repülőgépek karbantartására használt épületből teljesen száműzik a fosszilis energiaforrásokat.
2025-04-25 09:03:38
Pontosan két évvel ezelőtt bemutatkozó interjút készített Tőrös István dr. Bali Tamás ezredessel, aki akkor vette át az MH Kiss József 86. Helikopterdandár parancsnoki beosztását. Két év után ismét van miről beszélgetniük.
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 05. 13., 14:09
A második világháború óta valószínűleg először repült az 1942 végéig a csendes-óceáni térségben japán légifölényt kivívó vadászrepülőgép 32-es típusváltozata.
2025. 05. 12., 14:51
A Pápai SZC Jókai Mór Közgazdasági Technikum és Kollégium Honvéd Kadét programja keretében sok érdekes előadást, programot szerveznek a résztvevőknek.
2025. 05. 12., 13:36
A ballószögi repülőtér szombaton megtelt nézelődőkkel, repülőgépek kedvelőivel. Helyet adott a Minden, ami repülés II. Ballószög rendezvénynek. Több vadászpilóta is érkezett, égen és földön.
2025. 05. 09., 15:10
Közel 1 200 tanuló ismerkedett meg a modern, folyamatosan fejlődő pápai MH 47. Bázisrepülőtérrel és felszereléseivel, valamint az ott szolgáló katonákkal az Iskolák Napján.

  Legfrissebbek most

Kevés olyan fegyvert ismerünk, mely akkora politikai viharokat kavart volna, mint amilyet a német–svéd fejlesztésű Taurus manőverező robotrepülőgépnek sikerült. A tét: bevethetik-e Ukrajnában vagy marad a Luftwaffe féltve őrzött csodafegyvere?

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.