2025. 01. 18. szombat
Piroska
: 414 Ft   : 402 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

A MAKSZ-2011 tíz fontos eseménye

JETfly  |  2011. 08. 26., 09:50

Rendszeres olvasóink bizonyára emlékeznek, hogy két évvel ezelőtt is összefoglaltuk az esemény – MAKSZ-2009 – tíz legfigyelemreméltóbb eseményét az orosz lenta.ru lap segítségével. Ezt tesszük most is, és nem árulok el nagy titkot, ha azt mondom már most az elején, hogy lesz párhuzam a két évvel ezelőtti és a vasárnap bezárt rendezvény között.

Ebben az évben a változatosságok legszélesebb skálája volt jellemző a MAKSZ rendezvényére úgy a látogatók számát tekintve, mint a megköttetett szerződésekét. A Nemzetközi Repülési- és Ürkutatási Szalon történetében először rekonstruáltak egy, a Nagy Honvédő Háborút idéző repülőteret. Premierekkel is szolgált a MASZK-2011, a nagyközönség számára a Zsukovszkij légibázis légterében mutatkozott be az orosz ötödik generációs vadászrepülőgép a T-50, az MSZ-21 típusú utasszállító repülőgép fedélzete (a gép első felszállását 2014-re tervezik), az Airbus A380 típusú óriás repülőgépe, valamint a Boeing Dreamliner.

A Moszkva melletti repülőtéren megtartott szalonon 30 országból 842 cég vett részt, amelyek 241 repülőeszközt vonultattak fel. Augusztus 16-18. között zajlott a MAKSZ üzleti része, amire nem lehet azt mondani, hogy nagy áttörést hozott volna, azonban néhány cégnek – elsősorban hazaiaknak – sikerült jelentős megállapodásokat kötniük. Többek között az Egyesített Repülőgépgyártó Vállalat (OAK) mintegy száz darab MSZ-21 Szuhoj SuperJet 100 és Szuhoj Business Jet típusú repülőgépre kötött szerződést, míg az amerikai Boeing és az európai Airbus cégek a MAKSZ-on jelentős megállapodást nem tudtak felmutatni. Mindazonáltal számukra sem volt hiábavaló a részvétel: az Airbus megállapodott a „Transzaero” céggel nyolc darab A320neo szállításáról, valamint egy munkacsoport létrehozásáról az „Aeroflottal” az A380 típussal kapcsolatban. A Boeing nem kötött szerződést, azonban a Dreamliner repülőgépet megnézte Szergej Ivanov, orosz miniszterelnök-helyettes.

MAKSZ-2011Zsukovszkij augusztus 19-én nyitotta meg kapuit a civil közönség előtt, akik meg tudták vásárolni a belépőjegyeket (600-15000 rubel között változtak a jegyárak), és az időjárás ellenére (a hétvégére lehült a hőmérséklet és esett az eső). Ennek ellenére a repülőgépek és helikopterek végrehajtották bemutató programjaikat. A négy hazai kötelék mellet a lett Baltic Bees (Balti Méhek) mutatta be programját. (A 2010. évi kecskeméti repülőnapon hat kötelék repült!) Egyszóval a MAKSZ-2011 programja megfelelt az elvárásoknak.

 

Következzék a lenta.ru lap által fontosnak ítélt tíz fontos esemény:

 

10. A „show”

 

A szerződések, a cégek képviselőinek nyilatkozatai, a repülőgépgyártók tervei mellett nem szabad elfelejteni, hogy a Moszkva mellett megtartott nemzetközi szalon egy hatalmas show. A show ezúttal azok számára marad felejthetetlen, akik pénteken látogattak ki a MAKSZ-ra: napos idő, azonban nem volt hőség, a nézők száma (szombathoz viszonyítva) nem volt sok. Összességében a körülmények ideálisak voltak a bemutató repülések megtekintéséhez.

A MAKSZ-2011 felejthetetlen azok számára is, akik szombaton vagy vasárnap látogattak ki a szalonra, de számukra más okok miatt. Szombaton egy repülőesemény borzolta a kedélyeket (a lett Baltic Bees kötelék egyik gépe leszállás után lefutott a felszállópályáról), valamint a nap elején az eső sem fogadta kegyeibe a látogatókat. Vasárnap egész nap esett, aminek következtében csökkentették a repülési programot, és elrontotta több tízezer ember szórakozását.

 

9. A szalon a miniszterelnök számára

 

Ptyin a MAKSZ-onA hivatalos delegációk általában a szalon első napján teszik tiszteletüket. Ez alkalommal azonban a miniszterelnök és a miniszterek nagytöbbsége a második napon látogatta meg a MAKSZ-ot, aminek következményeképpen átalakították mind az augusztus 16-ai, mind a 17-ei programot. Többek között így jártak mindazok, akik 16-án szerették volna látni a PAK FA-t, de az előzetes tervekkel ellentétben „csak a miniszterelnöknek” repült először a szalon keretében.

A bevezetőben tettünk említést arról, hogy van párhuzam a most zárult és a két évvel ezelőtti MAKSZ eseményei között. A párhuzam egy személyhez köthető, aki nem más mint Vlagyimir Putyin. Két éve „csak” két órát késett a megnyitóról, most egy egész nappal „megcsúszott”.

Az augusztus 17-ei programot szinte teljes egészében törölték: helyette kifejezetten a miniszterelnöknek csak a legutolsó fejlesztésü orosz újdonságok repültek.

Putyin beszédében egyébként semmi jelentőset nem mondott – újra hangsúlyozta, hogy a Zsukovszkij bázison létre kell hozni egy nemzeti repülőgépgyártó központot, valamint helyeselte egy repüléstörténeti múzeum alapításának tervét.

 

8. Legyőzni a hyper-hangsebességet

 

Az orosz „Hadászati rakétafegyverzet” cég elkezdte egy hyper-hangsebesség elérésére képes rakéta kutató- fejlesztő munkálatait. A hírt a cég vezető-tervezője, Borisz Obnoszov jelentette be a MAKSZ-2011 kiállításon. Ismertetője szerint az új rakéta sebessége 12-13-szorosa lesz a hangsebességnek. A vezető-tervező részleteket nem közölt a kutatómunka jelenlegi állásáról, eredményekről.

 

7. Rengeteg bombázó

 

Alexander Zelin vezérezredes, az orosz légierő parancsnoka beszélt az orosz fegyveres erők 2011-2020 között zajló fejlesztéséről. A parancsnok többek között elmondta, hogy a légierő 120 darab Szu-34 típusú frontbombázó repülőgépet kíván beszerezni, amellyel 5 repülőszázadot hoznak létre, századonként 24 repülőgéppel. 2011 végéig az orosz légierő hat Szu-34 típusú gépet kell, hogy megkapjon, majd 2012-ben további tizenkettőt. A bombázók modernizált változatait kapja meg a légierő. Hosszútávon a Szu-34 kell, hogy az orosz légierő frontbombázó egységeinek elsőszámú képviselője legyen.

 

6. Orosz nagyhatótávolságú repülőgép

 

MSZ-21 repülőgépA szalon első napján az Egyesített Repülőgépgyártó Vállalat (OAK) vezérigazgatója, Mihail Pogoszjan elmondta, hogy Oroszországban létrehoznak egy nagyhatótávolságú repülőgépet. A projekt részleteiről nem beszélt a vezérigazgató, azonban a hír nagyjelentőségü.

A 2000-es években Oroszország gyakorlatilag feladta a versenyt a nyugati országokkal a nagy hatótávolságú repülőgépek területén: az Airbus és a Boeing a technológiák területén hatalmas előnyre tettek szert. Az OAK a kis hatótávolságú Superjet eredményeire alapozva kezdte el az MSZ-21 projektet kis- és közepes hatótávolságú repülőgépek tekintetében. A MAKSZ-2011-en, a típusra megkötött megállapodások azt mutatják, hogy a projekt biztos keretek között zajlik, azonban az MSZ-21 típusú repülőgépek kézbesítése legkorábban 2017-ben kezdődhet meg.

A legvalószínübb az, hogy Oroszország a megadott határidőig nem lesz képes megépíteni a repülőgépet – így azt valószínüleg 2020-ra halasztják. Azt, hogy abban az időben milyen lesz a repülőgép piac, nem lehet megmondani. Oroszország előtt két lehetséges út van: egy olyan repülőgépet épít, amely minden tekintetben jobb lesz, mint az A380, a Dreamliner és az A350, vagy egy olcsóbb repülőgépet alkot és a helyi légitársaságokat az orosz repülőgépgyárral történő szerződéskötésre „ösztönzi”. Megjósolható a külföldi repülőgépekre kivetett behozatali vám növekedése.

 

5. Helikopterek a hadsereg számára

 

A szalon ideje alatt jelentette be Dimitrij Petrov, az „Oroszország Helikopterei” holding elnöke, hogy az orosz védelmi minisztérium 2011 végéig több mint 450 helikoptert kap. „Az állami megrendelések keretében 2011-ben a védelmi minisztérium hét hosszútávú, valamint három rövidtávú szerződést írt alá továbbá egy szerződés, Ka-52 típusú helikopterek szállítására aláírási stádiumban van”, - mondta, majd hozzátette, hogy a 2011-re vállalt kötelezettségeiket teljesíteni fogják. Örömteli, hogy a Petrov által említett szám közel fele az állami megrendeléseknek, ami mintegy 1150 darab, különböző helikoptert jelent. A 450 darab helikopter között az újépítésüek mellett modernizált forgószárnyasok is vannak, amelyek már endszerben állnak az orosz fegyveres erők kötelékében.

 

4. Világszínvonalú premierek

 

A 2011. évi Nemzetközi Repülési- és Ürkutatási Szalon ideje alatt mind a statikus bemutatóhelyen, mind pedig a repülőbemutatók során a nézők láthatták az Airbus A380 óriásgépét. Oroszország számára egy ilyen repülőgép érkezése szenzáció. Még egyetlen orosz légitársaság sem vásárolt az A380 típusból, mivel azt jelenleg csak Domodedovo és Tolmacsevo repülőterek lennének képesek fogadni.

A MAKSZ-on részt vett a Boeing Dreamliner típusú repülőgépe is, amely típust még szintén nem kezdtek el szállítani a megrendelőknek. A Dreamliner az A380 típussal ellentétben a repülőprogramban nem vett részt, illetve a típus még azelőtt távozott a Zsukovszkij bázisról, mielőtt az mindenki számára megnyitotta kapuit.

 

3. Vásárol. Valószínüleg.

 

An-255 MrijaAz ukrán Antonov tudományos-müszaki komplexum elnöke, Dimitrij Kiva a MAKSZ-2011-en kijelentette, hogy a cég megrendelést kapott az orosz védelmi minisztériumtól a második, modernizált An-255 Mrija (Álom), a világ legnagyobb szállító repülőgépének befejezésére. „Mi rendelkezünk egy be nem fejezett An-255 típusú repülőgéppel és az orosz védelmi minisztérium megkért bennünket, hogy készítsük el ajánlatunkat a gép befejezésére egy esetleges vásárlás céljából”, - mondta Kiva. Az Antonov cégnél jelenleg a géptörzs, a szárnyközéprész valamint a Mrija szárnyai találhatóak meg. Korábban az ukrán cég a repülőgép befejezését százmillió dollárra becsülte, amely összegből 25 millió dollár elengedhetetlen a hat darab hajtómü megvásárlására.

 

2. Több pénz

 

A MAKSZ-2011 szerződéskötések tekintetében felülmúlta a korábbi szalonok mutatóit. A megkötött szerződések, megállapodások pontos ellenértéke még nem ismert, arra még kb. két hetet kell várni, azonban az már most biztosnak látszik, hogy az összeg meghaladja a tízmilliárd dollárt. A MAKSZ-2009 ideje alatt a megkötött szerződések értéke pontosan tízmilliárd dollár volt. A tető alá hozott szerződések legnagyobb része az Egyesített Repülőgépgyártó Vállalat (OAK) nevéhez füződik – 7,5 milliárd dollárral. Az OAK mintegy hatmilliárd dollár értékben adott el MSZ-21 típusú repülőgépet és 1,5 milliárd dollárért értékesített Szuhoj Superjet típusú utasszállítót. Mindezek mellett az OAK által aláírt szándéknyilatkozatok, előszerződések értéke elérheti az ötmilliárd dollárt.

 

1. Mindkét PAK FA bemutatkozott

 

T-50 (PAK FA)A MAKSZ-2011 legvártabb eseménye az orosz, ötödik generációs vadászrepülőgép a T-50 (PAK FA) nyilvános bemutatkozása volt. Az előzetes tervek szerint a PAK FA a MAKSZ-2011 első munkanapján, augusztus 16-án emelkedett volna a levegőbe, azonban ezt a repülést egy nappal későbbre halasztották.

A PAK FA augusztus 17-én jelent meg a Zsukovszkij bázis légterében, és nem egyedül: a MAKSZ-2011 keretén belül rögtön a két prototípus – T-50-1 és T-50-2 – bemutatkozott. Azonban a PAK FA repülési programját a MAKSZ-2011 alatt nem tudta maradéktalanul végrehajtani – augusztus 21-én, felszállás közben a jobb hajtómüben pompázs alakult ki, aminek következtében a pilóta megszakította a felszállást és a szalon utolsó napján már nem is emelkedett a levegőbe.

 

Köszönet az összeállításért Vaszilij Szicsevnek és Alexander Polivanovnak

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!
Ha lemaradt volna erről:

Még több friss hír

2024. 12. 17., 12:44
Az Olasz Haditengerészet zászlóshajója az új, ötödik generációs harci gépeivel, az F-35B-kkel együtt mérföldkőnek számító bevetésre indult. A különleges gyakorlat sorozat részeként többek között Ausztráliába és Japánba is eljutott.
2024. 12. 07., 20:15
Egy hely, ahol találkozik a legmodernebb haditechnika az örök klasszikusnak számítóval: a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar állami légiközlekedési szakán nem csak pilótákat képeznek, hiszen a merev- és forgószárnyasok üzemeltetése és karbantartása legalább annyira fontos, mint azok vezetése.
2024. 11. 29., 14:54
2024. szeptember 30 - október 11. között Görögország volt a házigazdája a NATO legnagyobb idei hadgyakorlatának. A hazai szuperszonikusokon kívül 11 légierő gépei érkeztek a mediterrán légtérbe - brit, kanadai, francia, svéd, magyar, lengyel, román, spanyol, olasz, portugál, és amerikai felségjellel -, hogy bebizonyítsák: a szövetség haderőnemeinek sikeres együttműködésével készen állnak egy lehetséges támadás elhárítására.
2025-01-08 11:47:14
Az új év mindig az új lehetőségekről is szól. Aki 2025-ben olyan karrierre vágyik, amely szakmai fejlődést és életre szóló élményeket kínál, most megteheti az első lépést álmai megvalósítása felé. Az Emirates január 12-én Budapesten tartja következő nyílt napját, ahol légiutas-kísérőnek lehet jelentkezni.
2024-12-23 13:27:57
A JETfly magazin 2000 óta szolgáltatja a friss hazai és nemzetközi híreket a katonai repülés világából! A töretlen bizalmat megköszönve kívánunk Olvasóinknak Kellemes Karácsonyi Ünnepeket és Repülős Élményekben Gazdag, Boldog Új Évet!
2024-12-19 23:22:08
Repülés szempontjából az év utolsó kiképzési napja nem a legbravúrosabb, mégis az egyik legfontosabb. „Számunkra morálisan fontos, hogy le tudjunk zárni egy hosszú évet” – szögezte le dr. Bali Tamás dandártábornok, az MH Kiss József 86. Helikopterdandár parancsnoka.
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 01. 16., 15:12
Negyvenkét évnyi szolgálat után január 5-én, vasárnap a brit Jet2 légitársaság indította az egységállam utolsó Boeing 757-es utasszállító járatát.
2025. 01. 13., 11:37
A helikopteres emlékmű megálmodásától a kivitelezésig nagyon hosszú, több mint 6 év telt el.
2025. 01. 08., 09:43
1974. december 11-én a Magyar Néphadsereg (MN) egyik Kamov Ka-26-os helikoptere a légvédelmi tüzérek drégelypalánki lőteréről indult vissza börgöndi bázisára.
2025. 01. 03., 09:48
Börgöndön is indul az Ifjúsági Pilóta Program

  Legfrissebbek most

Soha nem mértek még akkora forgalmat Magyarország légterében, mint 2024-ben. A HungaroControl Zrt. szakembereinek az év során összesen 1 143 937 repülőgépet kellett irányítania, közel 6 százalékkal túlszárnyalva az ugyancsak rekordévnek számító 2023-as esztendőt.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.