2025. 03. 27. csütörtök
Hajnalka
: 400 Ft   : 371 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Helyszíni riport a Red Flag 2009 hadgyakorlatról - Galéria

JETfly  |  2009. 03. 18., 09:22

A katonai repüléssel bármilyen formában is foglalkozók számára az Egyesült Államokban megrendezésre kerülő Red Flag hadgyakorlat egyet jelent a legmagasabb szintű profizmussal, a békeidőben is élethű harci helyzeteket szimuláló kiképzési, felkészülési folyamattal. A házigazda amerikai légierő mellett a tengerészgyalogság és a haditengerészet alakulatai is részt vesznek a nagyszabású eseményen, sőt évről-évre több más nemzet is képviselteti magát a sivatagi légitámaszponton és környékén zajló eseményen. Tekintse meg helyszíni képriportunkat!

Nem gyakran adatik meg a katonai repüléssel foglalkozó újságíró számára, hogy ennyire távoli és különleges hadgyakorlatról tudósíthasson. Esetemben is sok-sok szervezés, valamint számos szerencsés véletlen segített hozzá, hogy az idei esztendő immár második Red Flag hadgyakorlatán örökíthessem meg a látványos eseményeket.

Az általában több hétig, jelen esetben 2009. február 23-tól március 13-ig tartó hadgyakorlat több önálló részből tevődik össze, számomra a március 11-i napon a csapásmérő bevetéseket preferáló szekció jutott.

A világ talán legnagyobb és szakmai körökben legelismertebb légi hadgyakorlatának tekinthető a Red Flag, melynek a Nevada államban található Nellis légitámaszpont ad otthont. A sivatag szélén elterülő hatalmas kiterjedésü bázison állomásozik az 57. Ezred, és itt található az USAF fegyverkísérleti és módszertani központja (U.S. Air Force Warfare Center - USAFWC) is

A bázis egyik bejáratánál álló emlékmü jelzi, hogy itt állomásozik az Egyesült Államok légierejének bemutatóköteléke, a népszerü Thunderbirds is

A Nellis légitámaszpont sajtótisztjétől kapott információk szerint a gyakorló repülések helyi idő szerint délelőtt 11-kor kezdődnek. Az első nagyobb hullám (mintegy 60-70 repülőgép) felszállását követően a Las Vegastól északra elhelyezkedő több tízezer négyzetkilométeres lakatlan terület felett általában 1,5- 2 óra hosszat gyakorolják élesben a feladataikat a gépek, majd a visszatérést követően megkezdődnek a leszállások. Ehhez képest néhány gép már korábban felszállt, igaz a „főerők” valóban 11 órát követően emelkedtek a magasba.

A légi harcálláspont szerepét betöltő E-3 Sentry AWACS a legelsők között hagyta el a bázist és az utolsók között tért vissza 

A kaszinóiról híres Las Vegas északi részén fekvő Nellis légitámaszponton állomásozik az amerikai légierő agresszor alakulata is, mely különleges festésü F-15-ösökkel és F-16-osokkal imitálja az ellenfél szerepét

Az USAF harci feladatot ellátó alakulatainál szolgálatban álló unalmas, többtónusú szürke festésü F-16-os gépeihez képest az agresszor Fighting Falconok látványos színezést kaptak, imitálva az orosz légierőben alkalmazott mintákat

A különböző alakulatok F-16-osai szabályosan hemzsegtek a légtérben, a típus szerelmesei számára vélhetően nagy örömet okozva. A Fighting Falcon - bár kiváló légiharc képességekkel is rendelkezik - elsősorban vadászbombázóként kap szerepet a Red Flag hadgyakorlaton

A 366. Vadászrepülő Ezred "Revolverhősök" F-15E Strike Eagle csapásmérői az Idaho államban található Mountain-Home légitámaszpontról érkeztek a Nellis-re

Egy F-15E Strike Eagle a bázis sivatag felöli részéről, azaz északi irányából közelíti meg a leszállópályát

Idén az európai USAF alakulatok közül a németországi Spangdahlem-ben állomásozó F-16-osok kaptak lehetőséget a Red Flag-en való részvételre. A gépek egy része meglehetősen "leharcolt" állapotban van, az intenzív használat nyomai jól láthatóak az ütött-kopott festésen

Az amerikai haditengerészet (US Navy) is képviseltette magát a Red Flag hadgyakorlaton. A hordozófedélzeti, a tengerek és óceánok sós-párás levegőjéhez szokott EA-6B Prowler elektronikai zavarógépek ezúttal számukra teljesen idegennek ható sivatagi közegben hajtották végre feladataikat, oltalmazva a csapásmérő kötelékeket

Bombákkal és rakétákkal megpakolva indul bevetésre az aznapi második hullámban egy A-10 Thunderbolt II típusú csatarepülőgép

A két párhuzamos pálya közül a tőlem távolabbit használta ez a KC-135 Stratotanker repülőgép. A háttérben a jellegzetes, kopár nevadai homokkő hegyek egyike látható

Egy F-22A Raptor parkol egy F-16-os társaságában az árnyékoló tető alatt. A légifölény vadászok a hadgyakorlat ezen szakaszában a földön maradtak, a csapásmérő és a kiszolgáló, valamint elektronikai zavaró gépek mellett ugyanis csak a helyi agresszor F-15-ösök és F-16-osok emelkedtek a magasba

A teljesen realisztikus, intenzív hadgyakorlat sokat segít a megfelelő felkészülésben, így érthető, hogy igen nagy népszerüségnek örvend.

A február 23-án kezdődött hadgyakorlatra számos típus érkezett, többek között amerikai F-15 Eagle, F-16 Fighting Falcon, F-22 Raptor, F/A-18 Hornet és A-10 Thunderbolt II-es harci gépek, a flotta EA-6B Prowler elektronikai zavaró gépei, KC-10-es és KC-135-ös légi utántöltők, HH-60-as forgószárnyasok.

A külföldi, szövetséges országok légierői is képviseltetik magukat, a legkülönlegesebbnek talán az ausztrál F-111-esek tekinthetőek, de érkeztek Tornado F3-as elfogó-vadászok Nagy-Britanniából is. Ez utóbbi gépek március 11-én már nem repültek, hiszen az utolsó héten elsősorban a csapásmérő gépek és az agresszorok kaptak szerepet.

Az Ausztrál Királyi Légierő (RAAF) Amberley-ben található bázisáról hat darab F-111-es csapásmérő érkezett a Nellis légitámaszpontra. A RAAF 6. századába tartozó, szürke festésü gépeket a tervek szerint hamarosan kivonják a szolgálatból, így ez a legendás típus is végleg eltünik a világ katonai repülésének a színpadáról. Helyüket a szintén amerikai gyártmányú F/A-18E/F Super Hornet gépek veszik át.

Az idei Red Flag volt feltehetően az utolsó alkalom, hogy Ausztrálián kívül lencsevégre kaphattam a hidegháború egyik utolsó mohikánjának számító F-111-est

A harci repülőgépek felszállását követően sem unatkoztak a mindenféle nációból összeverődött spotterek, a Thunderbirds bemutató kötelék F-16-osai ugyanis egy kiadós gyakorló repülésre szálltak fel. A mintegy háromnegyed órás repülés során utoljára gyakorolták a március 12-én esedékes minősítő repülésre a különböző formációkat. A teljes program lerepülése után a négyes kötelék és a két szóló gép külön-külön ismételte újra a vezér által kifogásolt manővereket, volt amelyiket ötször egymás után

A dübörgő vasmadarak után egy "outsider" is feltünt a bázis légterében

Az Egyesült Államokba és azon belül a Red Flag 2009-re való eljutásom kapcsán ezúton fejezem ki köszönetemet Eric Straalman és Kovács Imre uraknak, valamint Kurdi Viktornak és Baranyi Péternek!

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 02. 25., 11:36
Február 24-től elindult az Ifjúsági Pilóta Program (IPP) 2025-ös jelentkezési időszaka, amely országos lefedettséggel kínál lehetőséget a repülés iránt érdeklődő fiatalok számára. A program célja, hogy a 14–18 éves korosztály számára biztosítson egy átfogó, több lépcsős képzési rendszert, amelynek során a résztvevők vitorlázórepülő-képzésben vehetnek részt.
2025. 02. 25., 08:45
Hozott is változást meg nem is a sokáig várt-követelt Lockheed Martin F-16AM/BM Fighting Falconok megjelenése Ukrajna felett. A sajtócikkek és a politikusok nyilatkozatai a végletekig felkorbácsolták a várakozásokat - ehhez képest persze csalódást okoz az eddig nyilvános forrásokból ismerhető eredmény.
2025-03-14 15:10:30
A legmodernebb technológiákkal gazdagodott a honvéd tisztképzés – jelentette ki Vargha Tamás, a Honvédelmi Minisztérium (HM) parlamenti államtitkára Szolnokon, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem (NKE) Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar campusán, ahol szimulátorokat és speciálisan a légi közlekedésre fókuszáló kibővített valóságlaboratóriumot (XR-labor) adtak át.
2025-03-14 14:37:45
„A szabadság nem ajándék, hanem örökségbe kapott kincs, amit meg kell védeni. Önök az elmúlt években bizonyították, hogy készen állnak a magyar égbolt védelmére” – fogalmazott Szalay-Bobrovniczky Kristóf honvédelmi miniszter Kecskeméten, az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár március 15-ei ünnepi állománygyűlésén.
2025-03-12 15:37:17
A C-17 Globemaster III már csak óriási méretei miatt is a stratégiai légi szállítás egyik legfontosabb és legsokoldalúbb repülőgépe, mondják a Nehéz Légiszállító Ezred katonái. A légi jármű Kenyeri fölött a kivételes teherdobó képességét bizonyíthatta.
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 03. 21., 14:24

(Forgó)szárnyas életmentő

Beszélgetés Dajka Attila őrnaggyal, az MH Kiss József 86. Helikopterdandár helikoptervezetőjével.
2025. 03. 19., 09:32
Ez a bejegyzés az előző folytatásának is tekinthető, de nem az SH-3 Sea Kingről, mint típusról, és nem is a pilótákról lesz szó, hanem azokról, akik hátul, a tehertérben dolgoztak.
2025. 03. 18., 15:11
Elindult a Magyar Honvédség „Embert a vasra!” toborzókampányának következő fázisa.
2025. 03. 17., 12:09
A TV2 katonai sport-realityjének számtalan kihívása után egy újabb kaland várt A Kiképzés győzteseire, ugyanis a döntőt nyerő Kinizsi raj tagjainak egyik jutalma egy Gripen repülés volt.

  Legfrissebbek most

2006. március 21-én nagyszabású eseményre, a Magyar Légierő első öt JAS 39 Gripenjének (3 C és 2 D változat) érkezésére várták a sajtó képviselőit a Kecskeméti Repülőbázison. A repülőgépeket a Magyar Légierő négy, illetve a Svéd Légierő három hajózója repülte hazánkba. A kétórás út a Svéd Védelmi Beszerzések Hivatalának linköpingi területéről indult.  

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.