2025. 01. 19.
Márió, Sára
: 414 Ft   : 402 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Nemzetközi Repülőnap – Yeovilton

JETfly  |  2006. 07. 18., 07:48

A Királyi Légierő mellett Nagy-Britannia tengerészetének és tengerészgyalogságának is szerves részét képezik a repülőegységek. Legfontosabb támaszpontjuk az Anglia déli részén lévő Yeovilton. A neves eseményen – melyre hivatalos volt a JETfly tudósítója is – a Királyi Flotta és Tengerészgyalogság minden géptípusával képviseltette magát.

Rossz nyelvek szerint az „admirálisok” büne, hogy amúgy „balkézről” kezelik a repülősöket, ezért tevékenységük kevéssé ismert, publikált. A tengerészrepülőknél még a szervezeti elnevezésük is folyamatosan változik. Jelenleg Royal Naval Air Service (RNAS), vagyis Tengerészeti Légi Szolgálat a hivatalos megnevezésük. Ennek ellenére múzeumuk a régebbi, Fleet Air Arm (Flottalégierő) elnevezést viseli. Egy ideig a Naval Air Branch (Flotta Légi Fegyvernem) felirat díszelgett a repülőssapkákon. Támaszpontjaikat sem légibázisnak (AFB) hívják, hanem Tengerészeti Légiállomásnak (Naval Air Station).

A merev szárnyú harci gépek közül a tengerészpilóták legnagyobb bánatára tavaly kivonták AMRAAM rakétáival és Blue Vixen radarjaival a Harrier F2 (Mk2) vadászváltozatot, ezért már csak a Harrier GR7 csapásmérő maradt a hadrendben. A repfedélzeti századok számát is csökkentették. A 801. század, a „Repülő Öklök” az elmúlt év márciusában európai búcsúkörútjukon jártak Kecskeméten. Az egyetlen megmaradt hordozófedélzeti század, a 800-as is átfegyverzésre került. Néhány megmaradt F2 még gurulópróbákra megmaradt a bázison az eljövendő F-35 JSF, illetve új nevén Lightning II. szolgálatba állásáig. Az indiai tengerészeti légierő is kapott a vadászokból az AIM-130 rakéták nélkül és a lokátor kiszerelése után. Ők az F1 (Mk1) gépeik nagyjavításáig használják a típust. Az indiaiak néhány napig a brit hordozó vendégei is voltak.

A helikopterek között már nagyobb a választék. A tengerészeti feladatok ellátására öt helikoptertípus rengetegféle modifikációját alkalmazzák. Legnagyobb számban a hazai gyártású Lynx helikopterek állnak rendelkezésre. Statikusan kiállítva a flotta részéről az Mk3 és Mk8 altípusokat, a tengerészgyalogság a felfegyverzett Mk7 változatot mutatta be. A Sea King (Kommandó) közepes szállítóhelikopterek közül a kutató-mentő (SAR) és a tengeralattjáró-elhárító (ASaC) változat volt látható. Az utód Merlinből szállító és a kutató-mentő (SAR) is ott állt a betonon, illetve dinamikus bemutatót is tartott. Láthatóak volt még Chinook és Squirrel helikopterek is.

A RNAS-nak van történelmi repülőegysége. Dinamikus bemutatót repültek a Sea Fury második világháborús és a Sea Hawk sugárhajtómüves repülőfedélzeti harci repülőgépek. Statikusan egy öreg Swordfisht és egy Chipmunkot állítottak ki. A RAF Battle of Britain Memorial csapata Lancester bombázójával és Spitfire és Hurricane kísérővadászaival emelte az esemény fényét.

A hadsereg légi hadteste (Army Air Corps) kiállította a WAH-64 Apache csatakoptert. A Királyi Légerő (RAF) a Nimród partvédelmi járőrgépet, Tornado Gr4 csapásmérőjét, a vadonatúj Eurofighter Typhoont, a C-130 Herculest és a VC-10 kormánygépet mutatta be.

A bemutatókötelékek közül a hazai Red Arrows és a Blue Eagles szerepelt a programban.

A különböző civil alapítványok is régi harci repülőgéppel jelentek meg az eseményen. Látható volt Hawker Hunter, Gnat, Strikemaster típusú repülőgép, valamint jó néhány polgári repülőeszköz is.

A külföldi vendégek közül az írek egy új Eurocopter 135 és egy Aeloutte III helikoptert, a németek Breuget Atlantic ASW-t, a belgák egy Fouga Magister gyakorlót és F-16 Falcont, a lengyel tengerészet pedig M-28 Bryza járőrgépet küldött. Az US Army Blackhawk szállítóhelikoptert állított ki.

Kiemelendő két rendkívül érdekes bemutató:

Az elsőn néhány Lynx és Sea King helikopterről az SBS néhány katonája elfoglalt egy vontatóra szerelt kis hajót, melyet néhány perccel előtte egy ASW Sea King derített fel. Ezzel demonstrálták az aszimmetrikus hadviselésre alkalmas képességet.

A legnagyobb dinamikus bemutató a következő volt. Egy ejtőernyőst, aki egy lelőtt pilótát játszott, és Royal Navy feliratú ernyővel ereszkedett le, „fogságba ejtett” három teherautónyi „gerilla, szabadságharcos, terrorista, militáns egyén”.  Ezt érzékelte a Marines Lynx helikoptere, valamint egy Hawk gyakorló, amely felderítő repülésen volt. Megjelent a légtérben két csapásmérő Harrier, és támadta az ellenséget. Csatlakozott hozzájuk négy Lynx harci helikopter. Utána rajokban érkeztek a Sea King helikopterek, és deszantolták ki a tengerészgyalogosokat. Más Sea King és Merlin helikopterek Land Rovereket, pótkocsikat, tarackokat és lőszert szállítottak a deszant részére. Közben a Lynxek és a Harrierek folyamatosan támadták az ellenséget. A harmincperces bemutató végén persze minden a helyére került. A pilótát kiszabadították, és a kommandó dandár vagy zászlóaljnyi katonája felsorakozott, és az összes helikopter rendkívül szük helyen manőverezett.

Összességében a RNAS remek napot szerzett a jelenlevőknek, és méltán mutatta be a tengerészpilóták tudását és munkáját.

Köszönet Ralp Patelnek, aki nélkül e cikk nem valósulhatott volna meg.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!
Ha lemaradt volna erről:

Még több friss hír

2024. 12. 17., 12:44
Az Olasz Haditengerészet zászlóshajója az új, ötödik generációs harci gépeivel, az F-35B-kkel együtt mérföldkőnek számító bevetésre indult. A különleges gyakorlat sorozat részeként többek között Ausztráliába és Japánba is eljutott.
2024. 12. 07., 20:15
Egy hely, ahol találkozik a legmodernebb haditechnika az örök klasszikusnak számítóval: a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar állami légiközlekedési szakán nem csak pilótákat képeznek, hiszen a merev- és forgószárnyasok üzemeltetése és karbantartása legalább annyira fontos, mint azok vezetése.
2024. 11. 29., 14:54
2024. szeptember 30 - október 11. között Görögország volt a házigazdája a NATO legnagyobb idei hadgyakorlatának. A hazai szuperszonikusokon kívül 11 légierő gépei érkeztek a mediterrán légtérbe - brit, kanadai, francia, svéd, magyar, lengyel, román, spanyol, olasz, portugál, és amerikai felségjellel -, hogy bebizonyítsák: a szövetség haderőnemeinek sikeres együttműködésével készen állnak egy lehetséges támadás elhárítására.
2025-01-08 11:47:14
Az új év mindig az új lehetőségekről is szól. Aki 2025-ben olyan karrierre vágyik, amely szakmai fejlődést és életre szóló élményeket kínál, most megteheti az első lépést álmai megvalósítása felé. Az Emirates január 12-én Budapesten tartja következő nyílt napját, ahol légiutas-kísérőnek lehet jelentkezni.
2024-12-23 13:27:57
A JETfly magazin 2000 óta szolgáltatja a friss hazai és nemzetközi híreket a katonai repülés világából! A töretlen bizalmat megköszönve kívánunk Olvasóinknak Kellemes Karácsonyi Ünnepeket és Repülős Élményekben Gazdag, Boldog Új Évet!
2024-12-19 23:22:08
Repülés szempontjából az év utolsó kiképzési napja nem a legbravúrosabb, mégis az egyik legfontosabb. „Számunkra morálisan fontos, hogy le tudjunk zárni egy hosszú évet” – szögezte le dr. Bali Tamás dandártábornok, az MH Kiss József 86. Helikopterdandár parancsnoka.
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 01. 16., 15:12
Negyvenkét évnyi szolgálat után január 5-én, vasárnap a brit Jet2 légitársaság indította az egységállam utolsó Boeing 757-es utasszállító járatát.
2025. 01. 13., 11:37
A helikopteres emlékmű megálmodásától a kivitelezésig nagyon hosszú, több mint 6 év telt el.
2025. 01. 08., 09:43
1974. december 11-én a Magyar Néphadsereg (MN) egyik Kamov Ka-26-os helikoptere a légvédelmi tüzérek drégelypalánki lőteréről indult vissza börgöndi bázisára.
2025. 01. 03., 09:48
Börgöndön is indul az Ifjúsági Pilóta Program

  Legfrissebbek most

Soha nem mértek még akkora forgalmat Magyarország légterében, mint 2024-ben. A HungaroControl Zrt. szakembereinek az év során összesen 1 143 937 repülőgépet kellett irányítania, közel 6 százalékkal túlszárnyalva az ugyancsak rekordévnek számító 2023-as esztendőt.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.