A Királyi Légierő mellett Nagy-Britannia tengerészetének és tengerészgyalogságának is szerves részét képezik a repülőegységek. Legfontosabb támaszpontjuk az Anglia déli részén lévő Yeovilton. A neves eseményen – melyre hivatalos volt a JETfly tudósítója is – a Királyi Flotta és Tengerészgyalogság minden géptípusával képviseltette magát.
Rossz nyelvek szerint az „admirálisok” büne, hogy amúgy „balkézről” kezelik a repülősöket, ezért tevékenységük kevéssé ismert, publikált. A tengerészrepülőknél még a szervezeti elnevezésük is folyamatosan változik. Jelenleg Royal Naval Air Service (RNAS), vagyis Tengerészeti Légi Szolgálat a hivatalos megnevezésük. Ennek ellenére múzeumuk a régebbi, Fleet Air Arm (Flottalégierő) elnevezést viseli. Egy ideig a Naval Air Branch (Flotta Légi Fegyvernem) felirat díszelgett a repülőssapkákon. Támaszpontjaikat sem légibázisnak (AFB) hívják, hanem Tengerészeti Légiállomásnak (Naval Air Station).
A merev szárnyú harci gépek közül a tengerészpilóták legnagyobb bánatára tavaly kivonták AMRAAM rakétáival és Blue Vixen radarjaival a Harrier F2 (Mk2) vadászváltozatot, ezért már csak a Harrier GR7 csapásmérő maradt a hadrendben. A repfedélzeti századok számát is csökkentették. A 801. század, a „Repülő Öklök” az elmúlt év márciusában európai búcsúkörútjukon jártak Kecskeméten. Az egyetlen megmaradt hordozófedélzeti század, a 800-as is átfegyverzésre került. Néhány megmaradt F2 még gurulópróbákra megmaradt a bázison az eljövendő F-35 JSF, illetve új nevén Lightning II. szolgálatba állásáig. Az indiai tengerészeti légierő is kapott a vadászokból az AIM-130 rakéták nélkül és a lokátor kiszerelése után. Ők az F1 (Mk1) gépeik nagyjavításáig használják a típust. Az indiaiak néhány napig a brit hordozó vendégei is voltak.
A helikopterek között már nagyobb a választék. A tengerészeti feladatok ellátására öt helikoptertípus rengetegféle modifikációját alkalmazzák. Legnagyobb számban a hazai gyártású Lynx helikopterek állnak rendelkezésre. Statikusan kiállítva a flotta részéről az Mk3 és Mk8 altípusokat, a tengerészgyalogság a felfegyverzett Mk7 változatot mutatta be. A Sea King (Kommandó) közepes szállítóhelikopterek közül a kutató-mentő (SAR) és a tengeralattjáró-elhárító (ASaC) változat volt látható. Az utód Merlinből szállító és a kutató-mentő (SAR) is ott állt a betonon, illetve dinamikus bemutatót is tartott. Láthatóak volt még Chinook és Squirrel helikopterek is.
A RNAS-nak van történelmi repülőegysége. Dinamikus bemutatót repültek a Sea Fury második világháborús és a Sea Hawk sugárhajtómüves repülőfedélzeti harci repülőgépek. Statikusan egy öreg Swordfisht és egy Chipmunkot állítottak ki. A RAF Battle of Britain Memorial csapata Lancester bombázójával és Spitfire és Hurricane kísérővadászaival emelte az esemény fényét.
A hadsereg légi hadteste (Army Air Corps) kiállította a WAH-64 Apache csatakoptert. A Királyi Légerő (RAF) a Nimród partvédelmi járőrgépet, Tornado Gr4 csapásmérőjét, a vadonatúj Eurofighter Typhoont, a C-130 Herculest és a VC-10 kormánygépet mutatta be.
A bemutatókötelékek közül a hazai Red Arrows és a Blue Eagles szerepelt a programban.
A különböző civil alapítványok is régi harci repülőgéppel jelentek meg az eseményen. Látható volt Hawker Hunter, Gnat, Strikemaster típusú repülőgép, valamint jó néhány polgári repülőeszköz is.
A külföldi vendégek közül az írek egy új Eurocopter 135 és egy Aeloutte III helikoptert, a németek Breuget Atlantic ASW-t, a belgák egy Fouga Magister gyakorlót és F-16 Falcont, a lengyel tengerészet pedig M-28 Bryza járőrgépet küldött. Az US Army Blackhawk szállítóhelikoptert állított ki.
Kiemelendő két rendkívül érdekes bemutató:
Az elsőn néhány Lynx és Sea King helikopterről az SBS néhány katonája elfoglalt egy vontatóra szerelt kis hajót, melyet néhány perccel előtte egy ASW Sea King derített fel. Ezzel demonstrálták az aszimmetrikus hadviselésre alkalmas képességet.
A legnagyobb dinamikus bemutató a következő volt. Egy ejtőernyőst, aki egy lelőtt pilótát játszott, és Royal Navy feliratú ernyővel ereszkedett le, „fogságba ejtett” három teherautónyi „gerilla, szabadságharcos, terrorista, militáns egyén”. Ezt érzékelte a Marines Lynx helikoptere, valamint egy Hawk gyakorló, amely felderítő repülésen volt. Megjelent a légtérben két csapásmérő Harrier, és támadta az ellenséget. Csatlakozott hozzájuk négy Lynx harci helikopter. Utána rajokban érkeztek a Sea King helikopterek, és deszantolták ki a tengerészgyalogosokat. Más Sea King és Merlin helikopterek Land Rovereket, pótkocsikat, tarackokat és lőszert szállítottak a deszant részére. Közben a Lynxek és a Harrierek folyamatosan támadták az ellenséget. A harmincperces bemutató végén persze minden a helyére került. A pilótát kiszabadították, és a kommandó dandár vagy zászlóaljnyi katonája felsorakozott, és az összes helikopter rendkívül szük helyen manőverezett.
Összességében a RNAS remek napot szerzett a jelenlevőknek, és méltán mutatta be a tengerészpilóták tudását és munkáját.
Köszönet Ralp Patelnek, aki nélkül e cikk nem valósulhatott volna meg.
Soha nem mértek még akkora forgalmat Magyarország légterében, mint 2024-ben. A HungaroControl Zrt. szakembereinek az év során összesen 1 143 937 repülőgépet kellett irányítania, közel 6 százalékkal túlszárnyalva az ugyancsak rekordévnek számító 2023-as esztendőt.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.